Premiär på forumet för en total nybörjare...

Har lite frågor om värmesystem... Vi ska bygga ett 1½-plans trähus på 152 kvm bostadsyta. Vad skulle ni rekommendera för värmesystem? Vi har funderat på värmepump och radiatorer.. Har förstått att golvvärme kan vara lite knepigt, ett "trögt" system. Vad har ni för erfarenheter?
 
Du har ett jätte bra till fälle .
om du ska köra värmepump, så kan du höjja verkningsgraden graftigt, bara du bygger värmesystemet rätt!
oavsett om du tar radiatorer eller golv värme, så be den som räknar på det att dimensionera systemet så framledningstempraturen är 45 som aldra högst, alltså vid svinkyla.
 
Blir verkligen förvirrad av det här med värmesystem... Vi har pratat med flera olika personer och fått uppfattningen om att frånluftsvärmepump i kombination med vattenradiatorer alt. vattenburen golvvärme är ett bra alternativ för en nybyggd villa. Men igår kontaktade vi en VVS-installatör som var av helt annan åsikt, han menade att bergvärme alt jordvärme är det enda rätta alternativet... Jag undrar verkligen om det kommer att löna sig ekonomiskt för oss eftersom installationskostnaden är så pass dyr och vi kommer att låna hela beloppet, och betalar ju då dessutom ränta på pengarna.

Så som vi har tänkt det: frånluftsvärmepump i kombination med vattenburen golvvärme samt öppen spis (eventuellt täljsten). Bostadsytan är 152 kvm, 1 ½-plan. Vad säger ni?
 
tummenmittihanden2 skrev:
Blir verkligen förvirrad av det här med värmesystem... Vi har pratat med flera olika personer och fått uppfattningen om att frånluftsvärmepump i kombination med vattenradiatorer alt. vattenburen golvvärme är ett bra alternativ för en nybyggd villa. Men igår kontaktade vi en VVS-installatör som var av helt annan åsikt, han menade att bergvärme alt jordvärme är det enda rätta alternativet... Jag undrar verkligen om det kommer att löna sig ekonomiskt för oss eftersom installationskostnaden är så pass dyr och vi kommer att låna hela beloppet, och betalar ju då dessutom ränta på pengarna.

Så som vi har tänkt det: frånluftsvärmepump i kombination med vattenburen golvvärme samt öppen spis (eventuellt täljsten). Bostadsytan är 152 kvm, 1 ½-plan. Vad säger ni?

en frånluftsvärmepump, är en "maskin" som sköter din vantelation & kan åter vinna lite värme så du har till varmvatten. husets värmebehov komer elpatronen i frånluftsvärmepumpen att sköta. så du får att eluppvärmt hus om du tar frånluftsvärmepump.

 
CarMan skrev:
en frånluftsvärmepump, är en "maskin" som sköter din vantelation & kan åter vinna lite värme så du har till varmvatten. husets värmebehov komer elpatronen i frånluftsvärmepumpen att sköta. så du får att eluppvärmt hus om du tar frånluftsvärmepump.
Du är ute och cyklar CarMan! Det behöver inte vara sant. Hos oss täcker pumpen stor del av värmebehovet, har man bara trimmar in sitt golvvärmesystem och frånluftsvärmepump (gärna med hjälp av www.varmepumpsforum.com) funkar det bra.

FLVP i nytthus(välisolerat) med golvvärme (intrimmat)kompletterat med en braskamin(eldad med tanke) ger en bra ekonomi.

 
KalleT skrev:
Du är ute och cyklar CarMan! Det behöver inte vara sant. Hos oss täcker pumpen stor del av värmebehovet, har man bara trimmar in sitt golvvärmesystem och frånluftsvärmepump (gärna med hjälp av www.varmepumpsforum.com) funkar det bra.

FLVP i nytthus(välisolerat) med golvvärme (intrimmat)kompletterat med en braskamin(eldad med tanke) ger en bra ekonomi.

Jag generalisera, för att visa hur kassa dessa pumpar är. givetvis så fösöker den värma huset med värmepumpen så långt det går, men en vanlig frånluftsvärmepump ger knapt 2kW & toppefekten på ett nybyggt hus ligger på ca: 7kW (hus på 240m2)
så vist behövs elpatronen om man tinte vill elda med ved i en kamin. Desutom så är ju COP bara drygt 2 så inte heller här är man in närheten av vad en riktig värmepump ger.
ska man bo längre än 10 år i huset så har man mycke pengar att tjäna på att instalera ytjordvärme vid nybygnation, det är inte så mycke dyrare om man ser till att smordna grävningarna
sen har vi ju det där med licslängden på maskin också, en markvärmepump håller dubbelt så länge som en frånluftsvärmepump, bara här kan du tjäna store engar
 
men jordvärme behöver väl ganska stor tomtyta? Vår tomt är endast 802 kvm stor. Vet att det finns lösningar där man gräver ner en kompaktkollektor i ett tre djupt meter dike och att det då inte krävs lika stor yta, någon som har erfarenhet av detta system?

Är medveten om att frånluftsvärmepumpen i stort sätt drivs av elpatronen, men de jag har pratat med menar att elkostnaderna trots detta inte blir så höga. De var väldigt nöjda med sin uppvärmning.
 
tummenmittihanden2 skrev:
men jordvärme behöver väl ganska stor tomtyta? Vår tomt är endast 802 kvm stor. Vet att det finns lösningar där man gräver ner en kompaktkollektor i ett tre djupt meter dike och att det då inte krävs lika stor yta, någon som har erfarenhet av detta system?

Är medveten om att frånluftsvärmepumpen i stort sätt drivs av elpatronen, men de jag har pratat med menar att elkostnaderna trots detta inte blir så höga. De var väldigt nöjda med sin uppvärmning.
Kompaktkolektor ska endast andvändast till system som återladdar = en frånluftsvärmepump som typ 490 twin. den är på 4kw &% tar där med inte så mycke effekt ur marken & sen kan den värma marken om den har överskott på energi.

men jag tycker endå du ska kolla möjligheterna till ytjordvärme.
man ska lägga slangen med cc 1m & 2 meter från huset som närmast. skulle tippa på att du klarar dig på 400m, men det är omöjligt at svara på utan an beräkning. max går det år 2st slingor på 300m var.

800m2 tomt minus byggyta & 2m runt byggytan. hur mycke blir det kvar? 650m2 kanske??? du bör alltså få plats med ytjordvärme!
 
Ja, det system jag menade var just kompaktkollektor + frånluftsvärmepump
 
Sedan finns den unika värmepumpen comfortzone som levererar hela 6,5kw - det är högre än vad IVTs frånluftsvärmepump med jordslinga ger!

ComfortZone är inte så vanliga, det är fortfarande ett rätt litet företag, men jag har hört mycket bra om deras pumpar. Så det är vad jag skulle satsa på vid nybyggnation. De sparar nästan lika mycket som bergvärme.

Jag skulle satsa på en sådan, själv har jag en Nibe 310P frånluftsvärmepump och den är ingen höjdare. Visst, klart bättre än en elpanna men den går rätt mycket på elpatronen på vintern om man säger så...

www.comfortzone.se
 
tummenmittihanden2 skrev:
Men igår kontaktade vi en VVS-installatör som var av helt annan åsikt, han menade att bergvärme alt jordvärme är det enda rätta alternativet... Jag undrar verkligen om det kommer att löna sig ekonomiskt för oss eftersom installationskostnaden är så pass dyr och vi kommer att låna hela beloppet, och betalar ju då dessutom ränta på pengarna.
Det var möjligen inte så att VVS-installatören sålde värmepumpar?  ;)

"Dom talar alltid i egen sak, tro aldrig annat."
 
SkaneErik skrev:
Sedan finns den unika värmepumpen comfortzone som levererar hela 6,5kw - det är högre än vad IVTs frånluftsvärmepump med jordslinga ger!

ComfortZone är inte så vanliga, det är fortfarande ett rätt litet företag, men jag har hört mycket bra om deras pumpar. Så det är vad jag skulle satsa på vid nybyggnation. De sparar nästan lika mycket som bergvärme.

Jag skulle satsa på en sådan, själv har jag en Nibe 310P frånluftsvärmepump och den är ingen höjdare. Visst, klart bättre än en elpanna men den går rätt mycket på elpatronen på vintern om man säger så...

www.comfortzone.se
Comfortzone är säker mycket bra, men den komer inte i närheten av en markvärmepump, så vi ska itne ta i för mycke.
sen tror jag den bara levererar 5kW i snitt (Den måste ju avfrosta)
är det nybygge vi pratar om så kan du instalera en jordvärmepump, för samma slant som en comfortzone. skilnaden blir att jordvärmepumpen går att dimensionera för hela husets värmebehov om men så skulle vilja
 
Om man ska bygga nytt hus idag kräver det till 99% ett frånlufts system.
Varför ska man då inte ha en frånluftspump ?
Om husytan är så stor att en vanlig frånlutare inte klara av det så satsa på en tvin
och gräv ner en markkolektor så har du en pump som klara ditt hus lika bra som en bergvärmepump.

Som med all annan värme dimesionerar man fel så blir det skit!!!
 
svette skrev:
Om man ska bygga nytt hus idag kräver det till 99% ett frånlufts system.
Varför ska man då inte ha en frånluftspump ?
Om husytan är så stor att en vanlig frånlutare inte klara av det så satsa på en tvin
och gräv ner en markkolektor så har du en pump som klara ditt hus lika bra som en bergvärmepump.

Som med all annan värme dimesionerar man fel så blir det skit!!!  
du låter som en husförsäljare, dom låter så där!
du kan inte ha mer fel!

en frånluftsvärmepum, kan produsera nästan 2kW en Tvin med markslinga eller borrhål produserar 4kW & en Comfortcone ger 5kW

ett linten nybyggt hus på 130 m2 har en toppefekt på ca 6kW
& ett hus på 200 m2 kan ha en topp effekt på 10 kW

på grund av att hus idag måste ha större omstttning på ny luft, så blir också förbrukningen högre (mer ny luft som måste värmas) så trots att husen har bättre issolering än gamla hus, så drar dom lika mycke.

som ni ser så komer inte frånluftsvärmepumperna i närheten till att klara den efekt husen kräver & dessa hur så då värmes med den inbyggda elpatronen, inget husägaren märken, mer än att el räkningen är hög.

en markvärmepump kan man köpa i den storleg man vill ha, den finns i alla storlekar
 
Nån är ute och cyklar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.