Karlia
Jiji Jiji skrev:
Jag tycker att allium (som jag förmodar är det du menar) går att odla i vilket läge som helst men det får inte vara stående vatten. Jag har bla en sort som blommar i slutet av juni och början på juli. Det går att ha olika sorter så att det blommar från april/maj till in i juli.
Är det perenner du vill odla eller vedartade växter?
Perenner tänker jag. Det är ju framsidan på mitt radhus, hade kunnat posta bild om det inte vore mörkt.. Tänker att framsidan gärna får sköta sig själv i mesta möjliga mån.

Hur söker jag olika allium? Det vore trevligt med tidig blomning. Har blivit erbjuden lökar av vän men hennes växer i gassande sol därför jag är tveksam till hur det fungerar på mitt norrläge. Visserligen inte helt utan sol men få timmar.
 
Karlia Karlia skrev:
Perenner tänker jag. Det är ju framsidan på mitt radhus, hade kunnat posta bild om det inte vore mörkt.. Tänker att framsidan gärna får sköta sig själv i mesta möjliga mån.

Hur söker jag olika allium? Det vore trevligt med tidig blomning. Har blivit erbjuden lökar av vän men hennes växer i gassande sol därför jag är tveksam till hur det fungerar på mitt norrläge. Visserligen inte helt utan sol men få timmar.
De flesta lökväxter blommar längre om de inte står i full sol, så oroa dig inte för det.
Allium early emperor blommar hyfsat tidigt.
Purple sensation blommar sent.

Det finns massor med perenner för norrläge. Det viktiga är att bestämma vilken stil du tänkt dig sen är det bara att börja leta.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jo, jag har ingen brådska, planerandet är kul. Men lite orolig är jag att det plötsligt ska vara december och jag inte fått ner något..

Jag grävde ju upp framsidan i slutet av maj, satte funkian och vipphortensian. Det ser lite kalt ut, funkian växer inte riktigt som jag tänkt - föreställde mig en funkiamatta där jag så småningom skulle blanda upp med allium för att få olika blomtider, olika höjd. Men det är kanske för mycket begärt att de ska växa ihop så, de behöver kanske etablera sig först.

Får väl vara nöjd med att inget har dött än.
 
Karlia Karlia skrev:
Jo, jag har ingen brådska, planerandet är kul. Men lite orolig är jag att det plötsligt ska vara december och jag inte fått ner något..

Jag grävde ju upp framsidan i slutet av maj, satte funkian och vipphortensian. Det ser lite kalt ut, funkian växer inte riktigt som jag tänkt - föreställde mig en funkiamatta där jag så småningom skulle blanda upp med allium för att få olika blomtider, olika höjd. Men det är kanske för mycket begärt att de ska växa ihop så, de behöver kanske etablera sig först.

Får väl vara nöjd med att inget har dött än.
Funkia behöver etablerada sig lite först sen växer de. Men de gillar näring.
Ska det vara sobert med olika Funkia och allium som sticker upp? Enhetlig färgskala? Kanske någon daglilja? Jag odlar dagliljot i norr, även moderna sorter. Eller vita och silvriga växter som lyser i dunklet? Eller färgsprakande?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia
Så mycket alternativ du ger mig! Värt att fundera på. Prydligt men lite skoj? Lite färg tycker jag om. Orange tegel, hortensian går från vitt till rosa till rött. Daggfunkian är/ska vara vackert grågrön

Lätt att det blir plottrigt när det är liten yta, det vill jag inte ha.
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Så mycket alternativ du ger mig! Värt att fundera på. Prydligt men lite skoj? Lite färg tycker jag om. Orange tegel, hortensian går från vitt till rosa till rött. Daggfunkian är/ska vara vackert grågrön

Lätt att det blir plottrigt när det är liten yta, det vill jag inte ha.
Då så då har du ju ditt tema. Då gäller det att fundera över vårblomning? Sommar och höst, vinter? Ska det vara blommor hela tiden eller "bara" blad någon period. Jag har tex en del akljejor som är väldigt vackra tillsammans med allium. Sedan klipper jag ner akljejorna helt, allium försvinner ju också och vips finns det utrymme för nya växter som tar vid, exempelvis hostorna som kommit upp då. Det är lätt att glömma att allt inte syns samtidigt.
Jag brukar, nu för tiden, klippa ut bilder (skärmdump) på det som blommor samtidigt, eller har vackra blad. Och så sparar jag det under månadsrubriker. Då ser man lätt om det känns bra eller om något känns fel. Sen ritar jag in det i en skiss som cirklar eller blobbar och räknar ut hur många plantor som går åt.

Om det är vid entrén tycker jag att du ska satsa på tidiga vårblommor på något ställe, man blir så glad över vintergäck, snödroppar och tidiga krokus när man kommer hem. Vitsippor kanske? Sen försvinner ju allt det och en nytt utseende tar vid.

Jag har äntligen tagit mig i kragen och satt igång planeringen av min långa perennrabatt. När jag gjorde det blev det massor med färg och mycket blommor som svävar över grönskan.
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Karlia
Jag har snödroppar, krokus och tulpaner på en smal tunga vid entrén. Där fanns också en doftolvon som blommade tidigt och luktade gott. Den tyckte jag om men hade problem med olvonbaggar - i tre år försökte jag plocka och klippa, läste att det som gällde var gift vilket jag inte vill använda. Så till sist tog jag bort den. Tror inte att den trivdes med det skuggiga läget heller. Inte kul med den mängden ohyra som blev. Men tidigt blommande är trevligt!

Så här ser det ut. Kartongerna är kvar sedan igår då balkongen blev färdigmålat.

Blommande doftolvon nära en husentré med en bänk och tomma kartonger efter balkongmålning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lill72 och 2 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag har snödroppar, krokus och tulpaner på en smal tunga vid entrén. Där fanns också en doftolvon som blommade tidigt och luktade gott. Den tyckte jag om men hade problem med olvonbaggar - i tre år försökte jag plocka och klippa, läste att det som gällde var gift vilket jag inte vill använda. Så till sist tog jag bort den. Tror inte att den trivdes med det skuggiga läget heller. Inte kul med den mängden ohyra som blev. Men tidigt blommande är trevligt!

Så här ser det ut. Kartongerna är kvar sedan igår då balkongen blev färdigmålat.

[bild]
Så fint! Jag älskar sådana entréer.
Olvon kan vara knepiga och bli angripna oavsett läge. Kan du tänka dig att ta upp mer odlingsyta genom att ta bort lite plattor, eller vill du ha någon stor kruka?
"

Karlia Karlia skrev:
Jag har snödroppar, krokus och tulpaner på en smal tunga vid entrén. Där fanns också en doftolvon som blommade tidigt och luktade gott. Den tyckte jag om men hade problem med olvonbaggar - i tre år försökte jag plocka och klippa, läste att det som gällde var gift vilket jag inte vill använda. Så till sist tog jag bort den. Tror inte att den trivdes med det skuggiga läget heller. Inte kul med den mängden ohyra som blev. Men tidigt blommande är trevligt!

Så här ser det ut. Kartongerna är kvar sedan igår då balkongen blev färdigmålat.

[bild]
 
Karlia
Har funderat på att ta bort en platta för att kunna ha någon klättrare vid stolpen. Annars gillar jag plattorna. Den gröna krukan hade jag en klematis i, förra lägenheten hade jag balkong på 20m² där jag odlade mycket i lådor och krukor. Men, helst vill jag odla i jorden nu när jag kan. (tomater och chili på baksidan undantag)

I första hand är det bland funkian jag vill ha allium, även tungan till vänster vill jag göra något med. Lavendel verkar inte fungera där, bara två plantor som klarat sig. Smultronen tycker jag är söta, inte jag som planterat men de får vara kvar :D

Förut var det grus där hortensian är så trots relativt lite jobb är det stor skillnad. Jag har ett stuprör, det gör att mycket regn samlas där gruset är nu. Det blev bra med den som dränering.
 
Fadai
Karlia Karlia skrev:
Så mycket alternativ du ger mig! Värt att fundera på. Prydligt men lite skoj? Lite färg tycker jag om. Orange tegel, hortensian går från vitt till rosa till rött. Daggfunkian är/ska vara vackert grågrön

Lätt att det blir plottrigt när det är liten yta, det vill jag inte ha.
Ormrot är jättefin, både blad o blommor. Breder ut sig fort, enda skötsel att ta bort om den växer ut dit den inte ska vara. Ormrot med rosa blomspikar och gröna blad i trädgård, omgiven av annan grönska och en stödstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Har funderat på att ta bort en platta för att kunna ha någon klättrare vid stolpen. Annars gillar jag plattorna. Den gröna krukan hade jag en klematis i, förra lägenheten hade jag balkong på 20m² där jag odlade mycket i lådor och krukor. Men, helst vill jag odla i jorden nu när jag kan. (tomater och chili på baksidan undantag)

I första hand är det bland funkian jag vill ha allium, även tungan till vänster vill jag göra något med. Lavendel verkar inte fungera där, bara två plantor som klarat sig. Smultronen tycker jag är söta, inte jag som planterat men de får vara kvar :D

Förut var det grus där hortensian är så trots relativt lite jobb är det stor skillnad. Jag har ett stuprör, det gör att mycket regn samlas där gruset är nu. Det blev bra med den som dränering.
Lavendel vill ha mer sol.
Hae du funderat på ormbunkar? Det finns många roliga sorter. Dryopteris erythrosora,
Blodbräken har orangea blad i utspringet. Pärlbräken, är jättefin med mild grön ton.

Om du har riktigt skugga är hasselört väldigt vacker som marktäckare.

Hosta och allium är en fin kombination. Om du kan få lökar av en vän så börja med det tycker jag. Det finns vit allium också.
Det finns flera klättrare som gillar skugga så det är ju en fin idé.

Olika höjd och bladformer gör en plantering mer levande. Sen är det kul om det finns ngt som är vackert på vintern också. Men du har ju lite vedartade växter som är stomme så det är ju bra. Hostorna blir ju bara en vissen smet när frosten tar dem men det finns annat som har frökapslar tex som kan vara fina över vintern.
Kanske något gräs om du gillar det?
 
  • Gilla
Karlia
  • Laddar…
Gulbladig japansk lönn trivs i skugga, funkar att odla i kruka. Eller så gör man som jag och plockar hästkastanjer som grott på våren. Ung hästkastanjplanta som vuxit i en kruka mot en bakgrund av murgröna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

När de börjar bli för stora för kruka tar jag bort dem och ersätter med en ny. Den på bilden är tre år, några år till klarar den nog.
 
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Karlia
Fadai Fadai skrev:
Ormrot är jättefin, både blad o blommor. Breder ut sig fort, enda skötsel att ta bort om den växer ut dit den inte ska vara. [bild]
Jättefin, färg jag tycker om, kanske på tungan. Min förhoppning är ju att funkian ska bre ut sig.
 
Karlia
Jiji Jiji skrev:
Lavendel vill ha mer sol.
Hae du funderat på ormbunkar? Det finns många roliga sorter. Dryopteris erythrosora,
Blodbräken har orangea blad i utspringet. Pärlbräken, är jättefin med mild grön ton.

Om du har riktigt skugga är hasselört väldigt vacker som marktäckare.

Hosta och allium är en fin kombination. Om du kan få lökar av en vän så börja med det tycker jag. Det finns vit allium också.
Det finns flera klättrare som gillar skugga så det är ju en fin idé.

Olika höjd och bladformer gör en plantering mer levande. Sen är det kul om det finns ngt som är vackert på vintern också. Men du har ju lite vedartade växter som är stomme så det är ju bra. Hostorna blir ju bara en vissen smet när frosten tar dem men det finns annat som har frökapslar tex som kan vara fina över vintern.
Kanske något gräs om du gillar det?
Gräs har jag tittat på, just för skillnaden i höjd och form. Du har rätt i något som finns över vintern, det kommer se lite trist ut. Samtidigt är plotterrisken stor.. Hasselört och bräken har kompisen pratat om, hon har det också att gräva upp.

Kanske är det där jag ska börja, med hasselrot och allium, bräken måste jag se vad hon har. Ormbunkar finns där också men dem gillar jag mest i skogen.

Ormrot ska jag kolla upp mer, den skulle kunna vara bra på tungan. Lavendel vet jag är solälskande, planterade dem på förra tomten och efter rabarber var det de jag ville ha med. Lukten! Men såklart behövs rätt läge.

Tack för idéer så jag kommer vidare!
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
Fadai
Karlia Karlia skrev:
Jättefin, färg jag tycker om, kanske på tungan. Min förhoppning är ju att funkian ska bre ut sig.
Det kommer den, med tiden. Även Alunrot är fina, med sina olika färger på bladen.
 
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.