Ja, nu har jag fått igång nätverket. "centralapparat status" larmar om
"AUX-utgång, säkring: Fel". Jag kopplade ur det som aux matade (1 knappsats, en expansionsbox och alla PIR). Spänningen över aux är nu 0.7 volt. Den borde ju vara 12 volt. Ser inget som brunnit på kretskortet.
 
Det finns iaf fyra ytmonterade säkringar (FSR1 - FSR4),

Här är FSR4,
Närbild på ett kretskort med fokus på den ytmonterade säkringen märkt FSR1 omringad av en blå cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är FSR2 & FSR3
Närbild av kretskort med ytmonterade säkringar FSR2 och FSR3 markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Här är FSR1
Närbild på kretskort med markerade ytmonterade säkringar FSR1 och dess komponenter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Tackar, FSR4 verkar vara på dåligt humör. De andra har 13.8V på båda sidor. Innan jag ev. byter den borde jag väl kunna prova systemet med en extern 12V matning?
 
Ja, det bör gå
 
Provat att göra systemet helt spänninglöst och sedan starta upp igen? Dvs koppla bort både batteri och nät. Löste liknande problem förra gången åskan var här och dödade anndra enheter.
 
W wackero skrev:
Provat att göra systemet helt spänninglöst och sedan starta upp igen?
Ser man på, det verkade faktiskt fungera! I alla fall försvann felindikeringarna och knappsatsen startade upp. Ska koppla in batteriet och se om det fortsätter att fungera.
 
svartöra svartöra skrev:
Ska koppla in batteriet och se om det fortsätter att fungera.
... och det gjorde det. Batteriet är dock 5 år gammalt, men hade obelastat en spänning på 13.5 V. Undrar om det kan vara dåligt batteri som gjorde att larmet av någon anledning inte hanterade återstarten som jag tycker det borde?
 
svartöra svartöra skrev:
inte hanterade återstarten som jag tycker det borde
Det står ju faktiskt i manualen. Avsnitt 7.1.6.
PTC Fuse Reset
In the event of one of the PTC fuses resetting, you must manually disconnect then reconnect the mains and battery connections.
 
  • Gilla
klintan73
  • Laddar…
svartöra svartöra skrev:
Det står ju faktiskt i manualen. Avsnitt 7.1.6.
Därav den "udda" beteckningen på säkring på PCB? Normalt är det bara F, men FSR lär ju i så fall stå för fuse reset.
 
Hmm... jag ser nu att avsnitt 7 som jag citerade handlar om "Smart PSU" som är en extern nätdel, alltså inte tillämplig här.

J Joelbit skrev:
Därav den "udda" beteckningen på säkring på PCB? Normalt är det bara F, men FSR lär ju i så fall stå för fuse reset.
Det är tydligen någon typ av PTC-motstånd som minskar strömmen när de blir varma, men de måste dessutom vara kopplade på något fiffigt sätt eftersom det inte räckte att det svalnade. CPUn kan ju detektera att de "löst ut" - kanske håller den reda på det och begränsar strömmen på annat sätt tills den resettas helt.

Lite lustig konstruktion i alla fall. Tydligen var det inget permanent fel, men larmet ofungerade och krävde manuella åtgärder, i onödan som det kan tyckas mig...
 
Det är ingen onödig funktion att man måste återställa säkringen manuellt.
Vad skulle annars ske om det är en faktisk överbelastning/kortslutning?
 
  • Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
Eftersom det tydligen är CPUn som styr strömmen skulle den kunna prova några gånger med någon sekunds mellanrum för att se om det var ett tillfälligt eller permanent fel. Efter att ha läst på lite om polyfusar kan jag förstå att det inte går att prova hur många gånger som helst.

Det borde ju också vara möjligt att återställa en överbelastning via webbgränssnittet snarare än att behöva ta bort både matning och batteri.
 
svartöra svartöra skrev:
Eftersom det tydligen är CPUn som styr strömmen skulle den kunna prova några gånger med någon sekunds mellanrum för att se om det var ett tillfälligt eller permanent fel. Efter att ha läst på lite om polyfusar kan jag förstå att det inte går att prova hur många gånger som helst.

Det borde ju också vara möjligt att återställa en överbelastning via webbgränssnittet snarare än att behöva ta bort både matning och batteri.
Det är klart att det går. Finns många inbrottslarm, passagesystem och brandlarm som fungerar så. Men det kräver såklart extra komponenter. Siemens Vanderbilt har valt en enklare väg helt enkelt.
Sätt egna säkringar efter centralapparaten så går inte hela systemet ned om det blir kortslutning.
https://alarmtechglobal.com/sv/saekringsplintar/246-180-3071.html
 
Ubiquiti Kameror till SPC ?

Försöker få mina kameror att lira med SPC:n men hur jag än gör förblir de offline i spc-inställningar (avancerat/verifiering/video).

Jag har fått rtsp-länk från kameran som funkar i VLC utan problem och larmet ligger på samma nätverk. så borde ju funka att klistra in länk o köra. rtsp länken från ubiquity har ip nummer som går till key gen2+ i detta fall 192.168.1.107. Själva kameran har 192.168.1.245. vad ska fyllas i på användare?


rtsp-länken ser ut såhär som funkar i vlc: rtsp://192.168.1.7:7447/jxLNxJTEZ4UTYUFK
 
  • Skärmdump av kamera-inställningar med fält för TCP/IP-adress, port, användarnamn och lösenord för en säkerhetskamera.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
VinningaSnickeri
  • Laddar…
H
J JSNIP skrev:
Ubiquiti Kameror till SPC ?

Försöker få mina kameror att lira med SPC:n men hur jag än gör förblir de offline i spc-inställningar (avancerat/verifiering/video).

Jag har fått rtsp-länk från kameran som funkar i VLC utan problem och larmet ligger på samma nätverk. så borde ju funka att klistra in länk o köra. rtsp länken från ubiquity har ip nummer som går till key gen2+ i detta fall 192.168.1.107. Själva kameran har 192.168.1.245. vad ska fyllas i på användare?


rtsp-länken ser ut såhär som funkar i vlc: rtsp://192.168.1.7:7447/jxLNxJTEZ4UTYUFK
Nu har jag inte läst manualen avseende kameror men en killgissning är att det finns en begränsning i upplösningen som stöds av SPC så om du inte redan har gjort det så kan det vara värt att testa med en sub-stream från kameran med lägre upplösning typ 640x480 för att se om det funkar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.