Lena Elisabet Lena Elisabet skrev:
Jag ska bygga komplementsbostadshus och jag behöver inte betala lägenhetsavgift.
Att fu fått bygglov är annan sak. Va enheten går efter bygglovslistor och kontrollerar om byggnad kan nyttjas för boende och du kan få fakturan flera år efteråt.
Vet att vissa kommuner går efter hemnet och tittar på försäljningar för att komma åt extra lägenheter.
 
S spamb skrev:
I min kommun åker du på avgiften så fort du dragit in vatten i komplement byggnad och den eventuellt kan användas för övernattning. Kommunen resonerar det som att dem inte vill stå och vakta ifall du monterar kök eller inte i framtiden. Byggde själv attefallare för några år sedan och gick i samma tankar, förberedda för kök som kan monteras i efterhand men var tvungen att betala va avgift så fort vattnet drogs in. Kommunen tyckte att syfte med byggnaden var övernattnings lägenhet
Stockholms kommun eller nån av kranskommunerna? Skicka gärna meddelande om du inte vill svara i tråden.

Mvh
 
Bart Bart skrev:
Facit från mitt Attefallsbygge som pågår just nu. Även här är Roslagsvatten leverantören.
Bygg ett komplementhus, t ex en gäststuga utan kök, så slipper du den höga avgiften på 42 000 kr som Roslagsvatten vill ha för en extra lägenhet.
När du gör en bygganmälan till kommunen tydliggör du att det handlar om en gäststuga och inte ett hus tänkt för stadigvarande boende.
Förutom att slippa avgiften för VA kommer du troligen även undan med en förenklad kontrollplan, du slipper troligen anlita en KA mm. Du behöver inte heller uppfylla energikraven.
Jag har förberett för kök så att om jag i framtiden vill ändra användning av huset kan jag göra det och anmäla detta till kommunen och Roslagsvatten.
Bygger du på plintar eller platta? Tänker bygga som du och är intresserad av hur du har förberett för vatten och avlopp ifall du bygger med platta. Går tyvärr inte att få titta på din profil och inlägg ;)

Iofs så har jag eget vatten så ingen VA-avgift men antar att kommunen ändå vill se på ritningen ifall jag förbereder för VA… svara gärna över meddelande om du inte vill svara i tråden.

Mvh
 
Vi bygger med källare så allt är indraget i källarvåningen. Kör du med platta på mark så är det ju bara att dra in allt och plugga. Det kommer ju ta upp lite utrymme i plattan, men hellre det än att behöva öppna för indragning i senare skede.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ah ok du bygger med källare. Jag o frugan funderade på det men då skulle vi behöva spränga/spräcka då tomten består av berg med 30-70cm lera överst.

Läste om en annan som hade byggt i eller nära Stockholm att han hade fått betala VA direkt när kommunen såg att vatten skulle dras in på ritningen, får lov att kontakta min kommun för att se var de står…
 
Så länge vi inte har kök klarar vi oss. Men jag har varit helt öppen med att vi förbereder för kök och det har inte varit nåt problem. Kommunen har bara bett oss meddela om vi ändrar från komplementbyggnad till komplementbostad.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.