Åsa Lund
Har en Klippo Excellent från 1999 på Stugan. Med original klipptallrik.
Rekommenderar du byte till cross-cut-kniv? Knivarna som är nu fastnar hela tiden, snurrar inte fritt som de ska.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har en Klippo Excellent från 1999 på Stugan. Med original klipptallrik.
Rekommenderar du byte till cross-cut-kniv? Knivarna som är nu fastnar hela tiden, snurrar inte fritt som de ska.
Det enda negativa jag märkt med kross-cut knivarna är att det blir dåligt med kraft när man rycker igång motorn..
med tyngre kniv så får man ett svängmoment till hjälp..

Men de skär betydligt bättre än knivtallrik... (y)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
A
Uppifrån-vy av blå gräsklippare under underhåll med delar borttagna och synlig motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


första gången jag avskytt biltema..
De säljer en vara... visserligen sedan 2016..men de kan inte ens få fram en tändspole eller tändhatt...
En mindre visa på vart jag ska börja leta..

Jag som skruvat alla möjliga maskiner vet hur löser detta... Men inte vanliga hemma personen... dåligt i ett land där man vill vara så pk och miljövänlig att man till och med tävlar om det... :rofl::thinking:

ja ja.. Så här gör man iallafall..

Man skalar kabeln lite och klämmer dit en extern tändhatt från Briggs istället..
bilder kommer.. (y)
 
  • Gilla
HSP
  • Laddar…
Har en trimmer/röjsåg från Ryobi som jag fått begagnad och som jag inte får att gå/starta. Någon enstaka gång (typ två) har den startat och gått typ 10 sek, men sedan när man försöker igen är det omöjligt.
Tidigare ägare hade aldrig haft problem med den, förutom att han tyckte det lindade fast lite väl mycket långt gräs runt fästet till klingan/tråden.
Har provat byta tändstift till ett nytt (det som satt gav gnista även det). Har även haft lös förgasaren för att se om något verkar trasigt, men inte hittat något för en lekman uppenbart fel.

Ska se om inte kan få en video på hur det låter när jag försöker dra igång den också.
Manual för en Ryobi trimmer/röjsåg med modellnummer och varningsmeddelande.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
Har en trimmer/röjsåg från Ryobi som jag fått begagnad och som jag inte får att gå/starta. Någon enstaka gång (typ två) har den startat och gått typ 10 sek, men sedan när man försöker igen är det omöjligt.
Tidigare ägare hade aldrig haft problem med den, förutom att han tyckte det lindade fast lite väl mycket långt gräs runt fästet till klingan/tråden.
Har provat byta tändstift till ett nytt (det som satt gav gnista även det). Har även haft lös förgasaren för att se om något verkar trasigt, men inte hittat något för en lekman uppenbart fel.

Ska se om inte kan få en video på hur det låter när jag försöker dra igång den också.
[bild]

Kolla på insidan av cylindern så den är schysst..
visa gärna bilder..
 
Redigerat:
A


orolig gång men lätt fixat.
En service börjar vi med så får vi se vart vi hamnar.
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
A
Maskintok skrev:
[bild]

första gången jag avskytt biltema..
De säljer en vara... visserligen sedan 2016..men de kan inte ens få fram en tändspole eller tändhatt...
En mindre visa på vart jag ska börja leta..

Jag som skruvat alla möjliga maskiner vet hur löser detta... Men inte vanliga hemma personen... dåligt i ett land där man vill vara så pk och miljövänlig att man till och med tävlar om det... :rofl::thinking:

ja ja.. Så här gör man iallafall..

Man skalar kabeln lite och klämmer dit en extern tändhatt från Briggs istället..
bilder kommer.. (y)
En hand håller en rostig och skadad tändhatt med bakgrunden av en suddig arbetsyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


lös tändhatt.
Hand håller en lös tändhatt nära en monterad tändstift i en motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

monterad tändhatt.
 
Maskintok skrev:
Kolla på insidan av cylindern så den är schysst..
visa gärna bilder..
jag får återkomma när jag haft möjlighet att öppna upp lite, tiden är knapp för tillfället.

Dock var jag ut och tänkte ta en film när jag försöker starta den och då hände det magiska, den gick igång och körde tills tanken var helt tom. Jag hade dock hällt ut kvarvarande bränsle inför en transport till verkstaden, så det var bara droppar kvar i tanken.
Och jag startade på mellanläget för chokespaken trots att den var kall.

idag fyllde jag så på tanken igen och försökte starta, men icke! En hostning men sedan inget mer.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
jag får återkomma när jag haft möjlighet att öppna upp lite, tiden är knapp för tillfället.

Dock var jag ut och tänkte ta en film när jag försöker starta den och då hände det magiska, den gick igång och körde tills tanken var helt tom. Jag hade dock hällt ut kvarvarande bränsle inför en transport till verkstaden, så det var bara droppar kvar i tanken.
Och jag startade på mellanläget för chokespaken trots att den var kall.

idag fyllde jag så på tanken igen och försökte starta, men icke! En hostning men sedan inget mer.
Prova med samma igen eller full gas..
Tycker det låter som om den bildar tryck istället för att suga bränsle...
 
A

Så en ny servade biltema klippare..
med lite lösningar..
 
A
åker till Ockelbo idag för att hämta en jonsered Lr10 traktor.. För 700 kr...
kunde inte låta bli... :cool:
Plus lite annat... :D;)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Åsa Lund
En dag för transport här med. Från Stugan på Skaftö till Torpet söder om Falköping.
Lycka till med ditt traktor-projekt! :)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
H HSP skrev:
Gräsklippare från 1991 med 3,5hp briggs & stratton. Fick nytt membran mellan förgasare och tank då den var extremt svårstartad tidigare ... Gjorde även ren tank och förgasare samt luftfilter...

Nu startar den lätt (två drag) .... den och går fint men stannar när det är ca halv tank kvar, fyller jag på så går den igen...

Det problemet fanns inte tidigare utan fick jag väl igång den då kunde man köra till tanken blev tom...

Misstänker något med membranet för det är väl det som pumpar upp bränslet till förgasaren... Eller kan det vara något med det lilla aluminium röret från motorn som ansluter med en gummi vinkel mot förgasaren antar att de ger pulser till förgasaren... (Jag menar inte insuget som även fick ny o-ring)

Aluminium förgasare på denna ej plast...

Vägrar köpa ny klippare i dagens slit och släng samhälle... Har denna i sommarstugan då den är gammal så får den även vara ifred från tjuvar och banditer...
Var en litet läckage i mellan förgasaren och plaströret som går ner i tanken... Nu kan jag köra tills tanken blir tom igen.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Prova med samma igen eller full gas..
Tycker det låter som om den bildar tryck istället för att suga bränsle...
Provade samma manöver igen, dvs att tömma tanken och starta på halv choke istället, ingen action.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
tveksamt tveksamt skrev:
Provade samma manöver igen, dvs att tömma tanken och starta på halv choke istället, ingen action.
Då ska vi se..

1. gnista, finns den?
2. blir den sur? eller kommer inte bränsle fram?
3. stoppknapp är den av eller på? glapp?
4. vilket bränsle?
5. primerblåsa?
6. hur ser det ut i cylindern?

Detta är de vanligaste frågorna som jag brukar kolla innan jag går vidare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.