Det kanske är förberett för fiberanslutning till huset och kablar från källaren till lägenheterna är redan på plats?
Det vore ju trist om styrelsen fixar 1000Mbit/s till jättebra pris och ni har spacklat in kabeln i väggen…
 
Jag tänker att det är en tidigare ägare som har dragit lite kablar själv, men så är det kanske inte
 
blackarrow blackarrow skrev:
Det kanske är förberett för fiberanslutning till huset och kablar från källaren till lägenheterna är redan på plats?
Det vore ju trist om styrelsen fixar 1000Mbit/s till jättebra pris och ni har spacklat in kabeln i väggen…
Är det förbettet för fiber så ser det nog inte ut sådär.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A amandadenandra skrev:
Ja, jävligt märkligt att det försvann och sedan bara kom tillbaka dock. Alla kablarna satt så hårt att jag inte ens kunde försöka skruva fast dem under tiden det inte fungerade..
Men vad får ni internet ifrån, tag en bild på rouern eller liknande för bredband.
Är det inte ett modem med antennsladd in så går det inte via kabel tv och att det gick det samtidigt är nog en slump.
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
A amandadenandra skrev:
Men den här siten borde vi väl bara kunna klippa av? använder den inte
Andra änden kanske sitter vid telefonuttaget från när tidigare ägare använde ADSL.
Eller är dragen dit ert bredband är inkopplat.
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är det förbettet för fiber så ser det nog inte ut sådär.
Jag förutsatte att keystone-uttaget satt prydligt i en dosa innan TS förberedde för tapetsering.
 
  • Gilla
amandadenandra och 1 till
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Andra änden kanske sitter vid telefonuttaget från när tidigare ägare använde ADSL.
Eller är dragen dit ert bredband är inkopplat.
Nätverkskabel i gamla telerör kanske?
 
Hur många kabelTV uttag finns det i lägenheten?
 
Diverse lösningar i detta hem, det som finns i denna lägenhet är detta, det med brun tapet är i hallen. Sen har ni faktiskt sett alla uttag avseende nätverk som vi har i bostaden
 
  • Tre olika vägguttag på brun tapet; ett schuko, ett jordat och ett nätverksuttag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nätverksuttag i hall med anslutna kablar och ett löst eluttag vid sidan på en vitmålad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
Och det ser likadant ut i hallen som det gjorde för denna innan jag tog bort dosan
 
Välkommen till forumet @amandadenandra ! Såg att detta var din första tråd här.

Det finns mycket folk med kompetens och erfarenhet av det mesta här på forumet som gärna hjälper till att lösa problem och hitta bra lösningar.

Så vill du ha hjälp med att lösa några ”mysterier” med vart kablar går så posta lite mer info, bilder och kanske någon skiss.

Jag tycker inte man klipper av en kabel bara för att man vid ett tillfälle inte vet vad den är till eller då inte tycker man behöver den. Å andra sidan kanske man inte tar in hantverkare för att borra/bila hål i betongen för att fälla in ett uttag om man inte vet vart det går och vad det kan tänkas användas till…

Varför det ofta används så fula utanpåliggande dosor i lägenheter vet jag inte. Det är inte min branch, men jag tror de beror på pris, gott om plats för kablage och att de är lätta att installera i befintliga lägenheter.

Comhem borde väl ha ansvaret fram till första KabelTVuttaget där data-uttaget för internet/modem finns. Vet inte vad de menade med att splittern inte var deras. Den kan ju sitta i ”deras kablage” ändå, så de bör ju se till att er installation inte stör grannarnas. Någon kan tex ha flyttat comhems uttag och en kabel går verkligen till en granne, eller så är det en utökning för ytterligare tv-uttag i något annat rum.

Nätverkskablar kommer ofta in i hallen. KabelTV kablage går ofta direkt från vardagsrum till vardagsrum på nästa våning.

Kanske någon gjort sig besväret att spåra och dra kabel dolt i väggarna?

Edit: Ser att du postat mer bilder nu. ;)
Edit2: Jag har sett fulare uttag…
 
Redigerat:
A amandadenandra skrev:
Diverse lösningar i detta hem, det som finns i denna lägenhet är detta, det med brun tapet är i hallen. Sen har ni faktiskt sett alla uttag avseende nätverk som vi har i bostaden
En gissning är att andra nätverksuttaget är den borta vid teleuttaget, tidigare ägare har kankse haft ett adslmodem där en gång i tiden och kopplat det till uttaget som går bredvid tvuttaget eller något annat nätverksuttag om det finns fler i lägenheten.

På bilden är det en koaxkabel inkoplad till DATA i comhems uttag, går denna till ditt modem /router för internet?
Du kan lätt testa nätverksuttaget kopla in en nätverkabel i nätverksporten som hänger på kabeln bredvid comhems uttag, andra änden kopplar du porten märkt lan i din router. i nätverksuttaget bredvid telefoniuttaget kopplar du in en dator.
lyser nätverksporten på datorn och du kan surfa på internet via kabel (glöm inte att stänga av wifi) då har du hittat båda ändar av nätverkskabeln som kommer ut ur väggen.
 
  • Gilla
amandadenandra
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
En gissning är att andra nätverksuttaget är den borta vid teleuttaget, tidigare ägare har kankse haft ett adslmodem där en gång i tiden och kopplat det till uttaget som går bredvid tvuttaget eller något annat nätverksuttag om det finns fler i lägenheten.

På bilden är det en koaxkabel inkoplad till DATA i comhems uttag, går denna till ditt modem /router för internet?
Du kan lätt testa nätverksuttaget kopla in en nätverkabel i nätverksporten som hänger på kabeln bredvid comhems uttag, andra änden kopplar du porten märkt lan i din router. i nätverksuttaget bredvid telefoniuttaget kopplar du in en dator.
lyser nätverksporten på datorn och du kan surfa på internet via kabel (glöm inte att stänga av wifi) då har du hittat båda ändar av nätverkskabeln som kommer ut ur väggen.
Och i så fall kan jag klippa skiten? För vi har ju ingen nytta av att ha ett uttag i hallen
 
A amandadenandra skrev:
Och i så fall kan jag klippa skiten? För vi har ju ingen nytta av att ha ett uttag i hallen
Varför så bråttom att klippa bort sådant du just nu inte använder? Tar du bort alla eluttag du just nu inte använder oxå? Dolda kablar och bara ett uttag är ju mycke snyggare än utanpåliggande kablel den dagen det är rätt. Nästa vecka kanske det bestäms att com hem ska ta bort koaxen och dra fiber i trappuset eller i de gamla telerören och då är det ju praktiskt att ha en färdig lösning.
Sedan är det viktigt att du verkligen bekräftar att det är rätt kabel så det inte finns något gömt i en garderob eller liknande.
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Varför så bråttom att klippa bort sådant du just nu inte använder? Tar du bort alla eluttag du just nu inte använder oxå? Dolda kablar och bara ett uttag är ju mycke snyggare än utanpåliggande kablel den dagen det är rätt. Nästa vecka kanske det bestäms att com hem ska ta bort koaxen och dra fiber i trappuset eller i de gamla telerören och då är det ju praktiskt att ha en färdig lösning.
Sedan är det viktigt att du verkligen bekräftar att det är rätt kabel så det inte finns något gömt i en garderob eller liknande.
Är ju så trött på alla dessa små dosor överallt. Det går ju inte möblera med de möbler man vill för att de är ivägen. Tv bänken hamnar ju en halvmeter från väggen för de sitter där
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.