1 466 674 läst · 24 285 svar
1467k läst
24,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Det är sant.
Om vi då jämför 2020 med 2019 i Norge (som väl frågan rörde?) så ser det ut så här:
2020:
Totalt antal sålda bilar: ~141000
Andel eldrivna: 54,3% (i december över 66%)
2019:
Totalt antal sålda bilar: ~142000
Andel eldrivna: 42,4%
Jag ser en mycket tydlig trend. "Lika många" bilar säljs, men andelen elbilar ökar kraftigt.
OBS! Siffrorna ovan rör elbilsförsäljningen, vilket i kombination med skrotade bilar är det som påverkar andelen elbilar i trafik. Om en begagnad bil byter ägare varje månad (oavsett om det är en elbil eller en bränslebil) så blir det såklart många ägarbyten, men det påverkar inte andelen elbilar vs andel bränslebilar.
Om vi då jämför 2020 med 2019 i Norge (som väl frågan rörde?) så ser det ut så här:
2020:
Totalt antal sålda bilar: ~141000
Andel eldrivna: 54,3% (i december över 66%)
2019:
Totalt antal sålda bilar: ~142000
Andel eldrivna: 42,4%
Jag ser en mycket tydlig trend. "Lika många" bilar säljs, men andelen elbilar ökar kraftigt.
OBS! Siffrorna ovan rör elbilsförsäljningen, vilket i kombination med skrotade bilar är det som påverkar andelen elbilar i trafik. Om en begagnad bil byter ägare varje månad (oavsett om det är en elbil eller en bränslebil) så blir det såklart många ägarbyten, men det påverkar inte andelen elbilar vs andel bränslebilar.
Andelen elbilar i nybilsförsäljningen är mer relevant för hur snabbt bilflottan elektrifieras än andelen elbilar i alla bilaffärer inklusive begagnade. Denna senare andel borde rimligen vara i närheten av men inte precis samma som andelen elbilar i bilflottan. Vidare har vi inga uppgifter på vad den verkligen är. Bara spekulationer och antaganden. Om vi vänder på frågan. Vad anser du uppgiften vara relevant för? Det var ju du som tog upp den i tråden.N Nerre skrev:
Det var inget exempel, det var en illustration av varför procenten inte är så relevant.W witten skrev:
Och du gör nästan samma "fel" i ditt inlägg: Du skippar siffrorna för bränslebilarna.
En mer komplett och ej vinklad sammanställning skulle se ut nåt sånt här (med reservation för att jag inte dubbelkollat siffrorna):
Nej, inte andelen, jag säger ju att antalet är det som är intressant.A Avemo skrev:
Andelen av begagnade bilar är relevant för frågan: Köper folk elbil?
Nej jag gör inte samma fel. Du hittade på egna siffror, dessa är verkliga. Siffrorna för bränslebilar fanns inte i tabellen men den ger trots det information om att ditt påhittade mönster inte uppstått hittills.N Nerre skrev:Det var inget exempel, det var en illustration av varför procenten inte är så relevant.
Och du gör nästan samma "fel" i ditt inlägg: Du skippar siffrorna för bränslebilarna.
En mer komplett och ej vinklad sammanställning skulle se ut nåt sånt här (med reservation för att jag inte dubbelkollat siffrorna):
[bild]
Jag menade inte att du gjorde samma fel som jag, jag menade att du åter igen gjorde samma fel som jag försökte illustrera.W witten skrev:
För att sifforna ska vara meningsfulla måste man presentera alla siffror, inte välja ut de siffror som ger en viss bild.
Jag påstår inte att min illustration förekommer, jag påstår att om man inte presenterar alla siffror kan man inte veta om den förekommer eller inte.
Man kan inte bara plocka siffror ur sitt sammanhang.
Nu när lastbilars motorer börjat bli roliga med dubbla turbosar och annat roligt så faller allt. I och för sig får nästa generation bilar 3 motorer i stället.
Men drivlinan ser inte så där jätteupphetsande ut direkt.
Men man kanske vänjer sig.
Här är i alla fall bild på nya 666 hästars Volvomotorn som kommer i produktion 2022. Med möjlighet till 800hästar senare.
Det som sitter till vänster om de tre runda elmotorerna är Volvos vanliga I-shift växellåda.
Citat från Volvo :
"
Tre elmotorer kopplas ihop med Volvo Lastvagnars välbeprövade I-Shift växellåda med en unik ny växlingsstrategi som är optimerad för eldrift. Tillsammans formar motorerna och I-Shift en kraftfull eldrift som erbjuder en oöverträffad högeffektiv körbarhet – med en kombinerad elmotoreffekt på 490 kW (666 hk) och ett vridmoment från växellådan på upp till 28.000 Nm.
– Eftersom lastbilen alltid startar i den högsta möjliga växeln, uppnås energieffektivitet och besparingar tack vare minimerat antal växlingar. Samtidigt är förstås låga växlar tillgängliga för branta backar eller i startsituationer som kräver ytterligare dragkraft och kontroll"
Men drivlinan ser inte så där jätteupphetsande ut direkt.
Men man kanske vänjer sig.
Här är i alla fall bild på nya 666 hästars Volvomotorn som kommer i produktion 2022. Med möjlighet till 800hästar senare.
Det som sitter till vänster om de tre runda elmotorerna är Volvos vanliga I-shift växellåda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Citat från Volvo :
"
Tre elmotorer kopplas ihop med Volvo Lastvagnars välbeprövade I-Shift växellåda med en unik ny växlingsstrategi som är optimerad för eldrift. Tillsammans formar motorerna och I-Shift en kraftfull eldrift som erbjuder en oöverträffad högeffektiv körbarhet – med en kombinerad elmotoreffekt på 490 kW (666 hk) och ett vridmoment från växellådan på upp till 28.000 Nm.
– Eftersom lastbilen alltid startar i den högsta möjliga växeln, uppnås energieffektivitet och besparingar tack vare minimerat antal växlingar. Samtidigt är förstås låga växlar tillgängliga för branta backar eller i startsituationer som kräver ytterligare dragkraft och kontroll"
Varit ute nu under veckan och elbilssemstrat med min ID.4. Kört drygt 140mil och ca 40 mil dagligen och har fungerat ypperligt med både laddning och familjefriden. Destinationsladdar där vi har bott och en snabbladdning på ca 20 minuter på sträckorna. Fullastad med två barn, takbox plus en hund. Riktigt trevlig familje-truck som går tyst, vibrationsfritt och komfortablet.
Nog fungerar det med elbil, kommer inte köpa en fossilbil igen.
Nog fungerar det med elbil, kommer inte köpa en fossilbil igen.
Hur fungerar infotainmentsystemet på id4? Har ju fått en del kritik i recensionerna.sunnis skrev:Varit ute nu under veckan och elbilssemstrat med min ID.4. Kört drygt 140mil och ca 40 mil dagligen och har fungerat ypperligt med både laddning och familjefriden. Destinationsladdar där vi har bott och en snabbladdning på ca 20 minuter på sträckorna. Fullastad med två barn, takbox plus en hund. Riktigt trevlig familje-truck som går tyst, vibrationsfritt och komfortablet.
Nog fungerar det med elbil, kommer inte köpa en fossilbil igen.
Jag blåste 111 mil igår med min hybrid, tveksam om det hade fungerat med en ren elbil. Det hade åtminstone tagit minst timme längre tid, beroende på storleken på batteriet.sunnis skrev:Varit ute nu under veckan och elbilssemstrat med min ID.4. Kört drygt 140mil och ca 40 mil dagligen och har fungerat ypperligt med både laddning och familjefriden. Destinationsladdar där vi har bott och en snabbladdning på ca 20 minuter på sträckorna. Fullastad med två barn, takbox plus en hund. Riktigt trevlig familje-truck som går tyst, vibrationsfritt och komfortablet.
Nog fungerar det med elbil, kommer inte köpa en fossilbil igen.
Edit: enligt VW hemsida laddar den 32 mil på 30 minuter och batteriet räcker i ca 50 mil. Vad är dessa siffror när man ligger i 120km/h (marschhastigheten i praktiken för trafiken på svenska motorvägar)? Jag tror nog det skulle behövas minst två timmar extra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 271 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 271 inlägg
Nej, det tror jag inte heller hade gått. Å andra sidan är det en mycket ovanlig sträcka för gemene man. Tiden den tar överskrider till exempel max antal timmar man får köra tyngre transporter. Troligen är de reglerna satta av säkerhetsskäl. Samma säkerhetsskäl borde ju faktiskt vara applicerabara även vid bilkörning.pacman42 skrev:Jag blåste 111 mil igår med min hybrid, tveksam om det hade fungerat med en ren elbil. Det hade åtminstone tagit minst timme längre tid, beroende på storleken på batteriet.
Edit: enligt VW hemsida laddar den 32 mil på 30 minuter och batteriet räcker i ca 50 mil. Vad är dessa siffror när man ligger i 120km/h (marschhastigheten i praktiken för trafiken på svenska motorvägar)? Jag tror nog det skulle behövas minst två timmar extra.
Vi var två som delade på chaufförskapet, jag och dottern som övningskörde. Hon körde 36 mil i två omgångar, jag körde resten uppdelat på fem pass (lunch och middag låg mellan mina pass).Fairlane skrev:Nej, det tror jag inte heller hade gått. Å andra sidan är det en mycket ovanlig sträcka för gemene man. Tiden den tar överskrider till exempel max antal timmar man får köra tyngre transporter. Troligen är de reglerna satta av säkerhetsskäl. Samma säkerhetsskäl borde ju faktiskt vara applicerabara även vid bilkörning.
Får man fråga vilka destinationer det är så är det enkelt att simulera i a better routeplanner?pacman42 skrev:Jag blåste 111 mil igår med min hybrid, tveksam om det hade fungerat med en ren elbil. Det hade åtminstone tagit minst timme längre tid, beroende på storleken på batteriet.
Edit: enligt VW hemsida laddar den 32 mil på 30 minuter och batteriet räcker i ca 50 mil. Vad är dessa siffror när man ligger i 120km/h (marschhastigheten i praktiken för trafiken på svenska motorvägar)? Jag tror nog det skulle behövas minst två timmar extra.
Men 111 mil på en dag hade jag aldrig pallat. Det är långt på en dag.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 386 inlägg
Jag skulle räkna av en tredjedel i högre motorvägsfart. Så säg att man kommer 35 min på grundladdningen, sen 20 mil per halvtimmes laddstopp.
Så fyra laddstopp om sammanlagt två timmar känns rimligt. Om infrastrukturen matchar.
Så fyra laddstopp om sammanlagt två timmar känns rimligt. Om infrastrukturen matchar.