Har ni vaccinerat Er mot Covid-19 (Corona)?

  • Antal röster
    873
Andra sprutan i morse. Lite snuvig nu,men det är å andra sidan knappt några barn på dagis pga förkylningar så det kan lika gärna vara det...

/Andreas
 
E
E eal skrev:
Andra sprutan i morse. Lite snuvig nu,men det är å andra sidan knappt några barn på dagis pga förkylningar så det kan lika gärna vara det...

/Andreas
Eeh va?!

Du ska alltså inte gå och vaccinera dig när du är sjuk, läste du inte instruktionerna?
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Svårt med läsförståelsen?

I morse var jag inte sjuk, jag vaccinerade mig.

Nu är det kväll och jag har blivit lätt snuvig.

På sonens dagis är många förkylda. Dvs min snuva som kom efter vaccinationen kan bero på förkylning via dagis lika gärna som biverkning av vaccinet.

/Andreas
 
  • Gilla
remrag och 3 till
  • Laddar…
E
E eal skrev:
Svårt med läsförståelsen?

I morse var jag inte sjuk, jag vaccinerade mig.

Nu är det kväll och jag har blivit lätt snuvig.

På sonens dagis är många förkylda. Dvs min snuva som kom efter vaccinationen kan bero på förkylning via dagis lika gärna som biverkning av vaccinet.

/Andreas
Oavsett inte bra att du springer runt med symptom, säkskilt då du vet med dig att det florerar både det ena och andra på dina barns skolor.

Som minimum hoppas jag i alla fall du bar munskydd?

Folk blir inte förkylda på sommaren, du bör då kanske undvika AC.
 
Düsseldorff
E El-Löken66 skrev:
Folk blir inte förkylda på sommaren, du bör då kanske undvika AC.
Haha va? Har du ens barn?
 
  • Gilla
  • Haha
remrag och 12 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Oavsett inte bra att du springer runt med symptom, säkskilt då du vet med dig att det florerar både det ena och andra på dina barns skolor.

Som minimum hoppas jag i alla fall du bar munskydd?

Folk blir inte förkylda på sommaren, du bör då kanske undvika AC.
Men snälla, "folk blir inte förkylda på sommaren"? Är du på riktigt seriös?
 
  • Gilla
remrag och 8 till
  • Laddar…
Staffans2000
9 som inte tänker vaccinera sig överhuvudtaget och 9 som är osäkra!

Skulle vara intressant att höra hur de motiverar sitt ställningstagande att gå mot strömmen.

Staffans
 
Handyman 1 skrev:
Jag fick min första dos idag,en obehaglig upplevelse tyvärr:oops: 5 min efter sprutan fick jag hjärtklappning,blodtrycksfall(?)och lite andnöd,varade bara ett par minuter kanske så jag nämnde inget om det,funderar på andra dosen hur man gör med den,får nog kontakta vården om det:thinking: var inte trevligt,är det vanliga biverkningar?
Det är rätt vanligt och är, vad jag förstår med min begränsade förståelse för medicinska ting, inte en bieffekt av själva vaccinet. Ett typiskt scenario är att kroppen har en viss stressnivå inför injektionen (vilket kan vara omedvetet), vilket alltså höjer blodtrycket. Sedan ställer man sig efteråt och väntar de där femton minuterna, inte sällan utomhus, kanske i solen. När kroppen då slappnar av efter att sprutan är avklarad (detta är också en omedveten process man inte direkt påverkar) så utvidgas blodkärlen och blodtrycket faller. När man då står upp så får man den där känslan av att blodet rinner iväg från hjärnan, man blir vimmelkantig, kan känna det som att man får lite svårt att andas och för att kompensera för det plötsliga blodtrycksfallet ökar pulsen. (Pulsen ökar något hos friska människor när man ställer sig upp.) Rätt vanligt att man också känner sig illamående och kallsvettas.

Enligt uppgift från en sjuksköterska så drabbar detta oftast män, och de flesta påstår sig inte ha haft en aning om att de var spända inför vaccinationen. Det händer några gånger per dag hos de flesta vaccinatörer och det händer inte bara vid alla typer av vaccinationer utan även när flödet av vätskor är åt andra hållet, det vill säga när man tar blodprov.

Jag har aldrig någonsin haft någon reaktion av något vaccin och blodprov har aldrig bekymrat mig särskilt, men att stå ute i gassande sol efter att ha suttit i luftkonditionerad bil + att förmodligen ha varit omedvetet spänd inför vaccinationen gav mig också en sådan här reaktion. "Haha, ja du är inte den första idag och inte den sista. Ta det lugnt en stund här, så kollar jag till dig snart." Låg ner tio minuter och sedan körde jag hem.
 
  • Gilla
remrag och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Det står på region Skånes hemsida att alla (över 18 och som vill) borde ha fått sin första dos i augusti.

Men det förutsätter att de får tillräckligt med vaccin givetvis - men det är målet iaf. (y) (Så det håller vi tummarna för att de får, tillräckligt med vaccin.. inte bara skåne)
Och idag knep jag en tid, 9.25 på måndag får jag min första dos.
Det har varit svårt att hitta tid i Trelleborg och närliggande kommuner, så det har tagit lite tid.
 
  • Gilla
Snigla och 3 till
  • Laddar…
A
13th Marine 13th Marine skrev:
Och idag knep jag en tid, 9.25 på måndag får jag min första dos.
Det har varit svårt att hitta tid i Trelleborg och närliggande kommuner, så det har tagit lite tid.
Åh fan.. Fick se på 1177 idag att många tider fanns och att man nu sänkt från 7 veckor till 4 veckor för andra dos...
Blev erbjuden tid idag för 2 dos... Men nä... Jag kan gott vänta.. säkert andra som behöver den...
 
A
Jag är fullvaccinerad. I mina trakter (Örebro) finns det så mkt tider att det nu finns drop in på samtliga mottagningar v.28.
 
Spännande, sitter och väntar mina 15min efter sprutan.
De verkar ha problem med att folk bokar tid för dos2 för tidigt, vilket kanske inte ä konstigt när det på papperslappen står att man rekommenderar dos2 efter 3v medans de nu vill att man väntar 6v. :thinking::rolleyes:
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Spännande, sitter och väntar mina 15min efter sprutan.
De verkar ha problem med att folk bokar tid för dos2 för tidigt, vilket kanske inte ä konstigt när det på papperslappen står att man rekommenderar dos2 efter 3v medans de nu vill att man väntar 6v. :thinking::rolleyes:
Och enligt Folkhälsomyndigheten vill de att man ska vänta sju veckor, vilket det också står på lappen vi fick. Däremot sa de att man kan boka efter sex veckor (vilket vi gjorde, eftersom vi vill ha bra skydd när skolorna drar igång) och enligt tillverkaren själv så ska det gå tre veckor ... så rätt många olika bud!
 
Ändrade min röst till fullvaccinerad nu.
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Fick andra dosen för lite drygt 2 veckor sedan och är nu i Portugal där man kan röra sig ganska fritt med EU:s covidpass. Jag fick feber och frossa av spruta #2. Jag tolkar det som att kroppen gör sig redo att bilda antikroppar.

Helt klart värt det.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.