I de ställen det kommunala vattnet kommer från sjöar så är det kapacitetsbrist i reningsverken som är problemet. Inte en faktisk brist på vatten. Så om man då har egen brunn är det ju bara att köra på som vanligt , drabbar ingen annan.
 
  • Gilla
NL12345 och 1 till
  • Laddar…
hsd
Här gällde bevattningsförbudet även vatten från egen brunn och sjöar och vattendrag
 
A ajn82 skrev:
I de ställen det kommunala vattnet kommer från sjöar så är det kapacitetsbrist i reningsverken som är problemet. Inte en faktisk brist på vatten. Så om man då har egen brunn är det ju bara att köra på som vanligt , drabbar ingen annan.
Jo, är grundvattnet lågt är det olämpligt att ta upp grundvatten till bevattning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En del kommuner tar sitt vatten från sjöar som sjunker så mycket att det riskerar att bryta mot vattendomar. Väldigt onödigt att använda processat vatten för vattning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
K
Har aldrig hört resonemanget att djur måste nödslaktas för att någon använder sitt regnvatten. Vi kan för tillfället lagra ungefär 6 m3 regnvatten plus 3 m3 i barnens pool. Med förra veckans regn innehåller förrådet just nu ca 4,5 m3 + 800 liter i barnens pool som bara är fylld till knäna på de minsta.

Om någon djurägare känner sig pressad kan den kontakta mig och köpa några liter..
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kallebo skrev:
Har aldrig hört resonemanget att djur måste nödslaktas för att någon använder sitt regnvatten. Vi kan för tillfället lagra ungefär 6 m3 regnvatten plus 3 m3 i barnens pool. Med förra veckans regn innehåller förrådet just nu ca 4,5 m3 + 800 liter i barnens pool som bara är fylld till knäna på de minsta.

Om någon djurägare känner sig pressad kan den kontakta mig och köpa några liter..
Minns jag lite rätt 2018 så var många av snyftartiklarna från hästhobbyn, dvs alla som skaffat en häst för att leka runt lite i hagen och hade absolut noll framförhållning för djuret.
Nu blev det väl inte så mycket nödslakt häromkring 2018.
Men det beror på att vi kanske inte var utan vatten här heller då vi tydligen har riktigt bra försörjning i vår kommun.
 
  • Gilla
reez
  • Laddar…
Borde vara lag på framdragning av sjövatten vid nybyggnad/avstyckning, om det är mindre än xxx meter till sjö.
För att säkra framtiden.
 
B
Så länge man inte riskerar att bli dömd för brott, eller TT risken är mycket liten, skiter jag fullständigt i regler och förbud från stat och kommun.

Tvärt om. Säger dom att spara EL så ska alla gasa på max o s v.

Samma sak med koldioxid, maximera.
Alltid tvärt emot lögnarna
 
  • Arg
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Så länge man inte riskerar att bli dömd för brott, eller TT risken är mycket liten, skiter jag fullständigt i regler och förbud från stat och kommun.

Tvärt om. Säger dom att spara EL så ska alla gasa på max o s v.

Samma sak med koldioxid, maximera.
Alltid tvärt emot lögnarna
Vad uppnår man med att göra tvärtom, och vad ljuger de om?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Man blir trollstämplad och får ett gott skratt?

Eller så är man korkad på riktigt. Svårt att säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
B byron v2 skrev:
Så länge man inte riskerar att bli dömd för brott, eller TT risken är mycket liten, skiter jag fullständigt i regler och förbud från stat och kommun.

Tvärt om. Säger dom att spara EL så ska alla gasa på max o s v.

Samma sak med koldioxid, maximera.
Alltid tvärt emot lögnarna
Till 99% om det är kommunalt vatten du gasar på mer med så kommer snubbarna ut och stryper ditt tillflöde =)
om jag minns rätt så var Båstad ute och ströp ett par anslutningar.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
M MartinP666 skrev:
4500 för 6 kubikmeter låter helt galet dyrt tycker jag.
Det är som hittat om man har en ladugård med 200 mjölkkor och det är strömavbrott eller något annat bekymer.
Det är dessutom ett billigt sätt att slippa de böterna eller få besök av djurskyddet från länsstyrelsen.
 
  • Gilla
Fefferino
  • Laddar…
6m3 för 4500kr? härrejävlar.. 1m3 kostar 35kr från utkastaren. Inte konstigt att folk gör så istället. En större pool på 20-40m3 vatten kostar ju 2 månadslöner om man drar in vattenbil
 
T tarevarg skrev:
I artikeln nämns så många gånger "om du vill vattna din gräsmatta" Vilket vatten man än använder, kommunalt, egen brunn eller regnvatten, det går ju ett ut på, eftersom det finns en viss tillgång av vatten och det är det som töms. Så prata inte om gröna gräsmattor så länge andra inte har dricksvatten eller vatten till djuren eller grönsaksodlingen. Blir det permanent eller långvarig torka, sluta tänka på gräsmattan för det är endast för synens skull, tänk på köttdjur och säd, grönsaker och skogsbränder, de måste komma före gräsmattor. Hade jag varit ledande politiker, hade jag redan nu planerat bygga ett rörsystem genom hela Sverige med teknik som avsaltar havsvattnet och på det sättet blir användbart för allt och alla i hela landet för framtiden.
avsaltning av havsvatten ----- det blir dyrt (det går ganska så mycket el för att avsalta en kubikmeter och javisst ja vi har intecknat tillgången till CO2 neutral el för så många andra saker.....)
 
R Rkarlsson skrev:
Minns jag lite rätt 2018 så var många av snyftartiklarna från hästhobbyn, dvs alla som skaffat en häst för att leka runt lite i hagen och hade absolut noll framförhållning för djuret.
Nu blev det väl inte så mycket nödslakt häromkring 2018.
Men det beror på att vi kanske inte var utan vatten här heller då vi tydligen har riktigt bra försörjning i vår kommun.
Var det inte foderbrist som var det stora problemet? En häst dricker ju ca 60 liter om dagen, och det går ju att fixa fram för det mesta.

Ofta beror väl problem i liknande perioder på att man inte varit förberedd utan tror att skörden alltid blir bra, ensilage och hö går att köpa, det rinner alltid vatten i bäcken osv. Sen helt plötsligt blir det torka och inget funkar som vanligt.


Själv hajade jag till över att det i artikeln står att det kostar 1000kr/m att gräva för vattenrör (bara grävjobbet). Låter inte det väldigt dyrt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.