A
Visst,till det duger inte bara förbrukningsdata,läste nog tråden lite slarvigt(som vanligt!):oops:
 
Ser den förbrukning och produktion?
 
T tomasjo skrev:
Bolaget verkar vara försatt i likvidation åtminstone, jag läste en rubrik på Breakit om att verksamheten är såld ”till Tyskland” men kunde inte komma åt artikeln.

Nej tyvärr inte, annat har kommit emellan så detta har legat på is. Fortfarande intresserad av lösningen dock :D
Det förklarar ju också varför de inte har några att beställa...

för min del så kommer jag köra på easee för vad jag läst verkar de både vara bra funktioner såväl som kvalitet. Måste säga att jag fått mycket bra upplevelse av att bara fått hem lådan där i alla fall.
Sen kanske en klarat sig utan lastbalansering om en bara kör en plug-in-hybrid som ändå inte kan ladda mer än 3,7kW (eller vad det nu är på Volvona...), som vi dessutom kommer ladda på natten när vi inte har något annat igång mer än bergvärmepannan... så får jag ta i lastbalanseringen vid ett framtida elbilsköp....
 
Jag köpte en "pulse" på chans samtidigt med Easeladdaren, då vi ska få elmätare med HAN port, hoppas att det kommer funka då och att jag får bidrag för pulsen som då bara kostade 300.
 
Nissens
Någon här som installerat watty?
Om jag förstått det rätt skall enheten sitta inne i skåpet där huvudsäkringarna sitter. Samtidigt skall den tydligen koppla upp mot wifi... det känns ju inte optimalt att stänga in den i ett jordat plåtskåp och sedan försöka koppla upp trådlöst...det lär inte gå mycket trådlöst genom den plåten...
Någon som testat hur det funkar?
 
Nissens Nissens skrev:
Någon här som installerat watty?
Om jag förstått det rätt skall enheten sitta inne i skåpet där huvudsäkringarna sitter. Samtidigt skall den tydligen koppla upp mot wifi... det känns ju inte optimalt att stänga in den i ett jordat plåtskåp och sedan försöka koppla upp trådlöst...det lär inte gå mycket trådlöst genom den plåten...
Någon som testat hur det funkar?
Installerade en idag. Håller med, Wifi där inne är ingen höjdare men jag fick det att fungera efter att flyttat wifi-accesspunkten närmre mätarskåpet. Tycker dock att implementationen i Tibber-appen är lite sisådär, uppdateringarna har stoppats flera gånger, och då får jag stänga ner appen och starta om den igen (Iphone X)

Var den ska sitta beror ju på hur din installation är byggd. Har du ingen förgrening till något annat från mätarskåpet kan ju wattyn lika gärna sitta i gruppskåpet inne i huset.

/S
 
Nissens
S steve5432 skrev:
Installerade en idag. Håller med, Wifi där inne är ingen höjdare men jag fick det att fungera efter att flyttat wifi-accesspunkten närmre mätarskåpet. Tycker dock att implementationen i Tibber-appen är lite sisådär, uppdateringarna har stoppats flera gånger, och då får jag stänga ner appen och starta om den igen (Iphone X)

Var den ska sitta beror ju på hur din installation är byggd. Har du ingen förgrening till något annat från mätarskåpet kan ju wattyn lika gärna sitta i gruppskåpet inne i huset.

/S
Ja, jag har ett gruppskåp strax bakom skåpet med huvudsäkringarna, de sitter på var sin sida väggen i/på garaget. Frågan är ju då hur långt kablaget är till de induktiva ledarna för strömmätningen?
Kan Watty sitta utomhus utanför plåtskåpet?
 
Nissens
S steve5432 skrev:
Installerade en idag. Håller med, Wifi där inne är ingen höjdare men jag fick det att fungera efter att flyttat wifi-accesspunkten närmre mätarskåpet. Tycker dock att implementationen i Tibber-appen är lite sisådär, uppdateringarna har stoppats flera gånger, och då får jag stänga ner appen och starta om den igen (Iphone X)

Var den ska sitta beror ju på hur din installation är byggd. Har du ingen förgrening till något annat från mätarskåpet kan ju wattyn lika gärna sitta i gruppskåpet inne i huset.

/S
Kan du säga ungefär hur långt kablaget är från enheten till clipsen som mäter strömmen? Hittar inte den uppgiften någonstans...
 
Nissens Nissens skrev:
Kan du säga ungefär hur långt kablaget är från enheten till clipsen som mäter strömmen? Hittar inte den uppgiften någonstans...
Lite sent svar kanske, jag mätte precis sladden till min Watty, jag har 2 meter sladd som sticker ut från centralen och uppskattningsvis 30 cm sladd som ligger i centralen (tog tyvärr inga bilder när jag installerade den, dumt nog...)
 
Nissens Nissens skrev:
Kan du säga ungefär hur långt kablaget är från enheten till clipsen som mäter strömmen? Hittar inte den uppgiften någonstans...
Kablaget, som är 2m + ca50cm med förgrening till sensorerna, för mätning ansluts med 3,5mm 4-polig kontakt. Jag har precis fått sensorerna installerade men kommer koppla på en förlängning på mätningen för att kunna placera Watty vid routern istället. Mätningen är känslig mot skillnader i resistans mellan ledarna så förlängningen bör gå bra att göra så länge resistansen är likvärdig i ledarna och inte markant högre än originalkablaget. Skulle det mot förmodan inte fungera placerar jag Watty bredvid elcentralen.

Att sätta Watty i mätarskåpet utomhus bör inte göras eftersom garantin inte gäller för Watty vid utomhusklimat (fukt, låg temp och hög temp).
 
  • Älska
  • Gilla
Sillenski och 1 till
  • Laddar…
Nissens
M Matthrix skrev:
Kablaget, som är 2m + ca50cm med förgrening till sensorerna, för mätning ansluts med 3,5mm 4-polig kontakt. Jag har precis fått sensorerna installerade men kommer koppla på en förlängning på mätningen för att kunna placera Watty vid routern istället. Mätningen är känslig mot skillnader i resistans mellan ledarna så förlängningen bör gå bra att göra så länge resistansen är likvärdig i ledarna och inte markant högre än originalkablaget. Skulle det mot förmodan inte fungera placerar jag Watty bredvid elcentralen.

Att sätta Watty i mätarskåpet utomhus bör inte göras eftersom garantin inte gäller för Watty vid utomhusklimat (fukt, låg temp och hög temp).
Tack så mycket för den fullödiga informationen! :)
 
Har precis beställt en watty nu men har ingen kontakt ute i proppskåpet så lär få ta ut en elektriker för att montera dit det. Någon som har bilder på sin installation med sin watty?
 
messijah messijah skrev:
Har precis beställt en watty nu men har ingen kontakt ute i proppskåpet så lär få ta ut en elektriker för att montera dit det. Någon som har bilder på sin installation med sin watty?
Lite sent svar men bättre än inget.

Strömmätarna sitter monterade på de inkommande fasledarna och det finns medföljande instruktioner för att riktningen ska bli rätt. Det behöver dock utföras av elektriker. Jag har sedan använt en 13m lång 4-polig 3,5mm förlängningssladd för headsets och dragit den genom ett vp-rör i krypgrunden bort till mediacentralen i mitten av huset. Watty kunde därmed placeras direkt vid routern och kopplas in med kabel. Wifi går såklart också men om något är fast installerat föredrar jag kabel för stabilitetens skull.

Som jag skrivit i ett inlägg högre upp är det viktigt att alla ledare i förlängningskabeln har samma resistans men nu kan jag bekräfta att 13m förlängning fungerar bra.
 
  • Strömmätare monterade på fasledarna i ett säkerhetsskåp, med instruktioner och förlängningssladd genom vp-rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Strömmätare monterad på vägg med anslutna fasledare och förlängningssladd mot mediacentral.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sillenski och 1 till
  • Laddar…
Så, jag som har elmätare och huvudsäkringar i ett elskåp på utsidan av huset, ska inte installera Watty där, utan vid proppskåpet inne i huset?

Kan man räkna med att en "random elektriker" är införstådd med vad en Watty är och vad/hur den bör installeras?
 
A andreasbergwall skrev:
Så, jag som har elmätare och huvudsäkringar i ett elskåp på utsidan av huset, ska inte installera Watty där, utan vid proppskåpet inne i huset?

Kan man räkna med att en "random elektriker" är införstådd med vad en Watty är och vad/hur den bör installeras?
Har du flertalet matningar ut från mätarskåpet, ex till garage eller uthus är det bra att montera Watty i mätarskåpet.

Ja det tycker jag, en sådan enkel installation ska alla elektriker klara av.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.