M Millox skrev:
Intressant bildval, för det där är nästan säkert en hemmagjord punktsvets och jag ser inte hur den skulle kunna minska elräkningen… :crysmile:
Japp. Den är från en video av DiodesGoneWild från Tjeckien. Han har en del bra info, t ex nu senast om induktionsspisar, men hans speakerröst är, skall vi säga, ”eljest”. ;) Jag gillar honom dock!

 
  • Gilla
Cruzze och 1 till
  • Laddar…
Hej, jag tog kontakt med Voltbox angående marknadsföring och hänvisade till(1995:459),((2008:486),(2020:1035).
Jag fick ett långt "svamel" svar. 60 dagars returrätt, m.m.
Voltbox skulle "tvätta" bort smutsig el 4-150 kHz.
Det är så att Svenska Kraftnät framförallt betalar för el som levereras med 50 Hz med stor noggrannhet.
Andra frekvenser ger avdrag.
M.v.h.
Peter Lundman.
 
P Peter Lundman skrev:
Hej, jag tog kontakt med Voltbox angående marknadsföring och hänvisade till(1995:459),((2008:486),(2020:1035).
Jag fick ett långt "svamel" svar. 60 dagars returrätt, m.m.
Voltbox skulle "tvätta" bort smutsig el 4-150 kHz.
Det är så att Svenska Kraftnät framförallt betalar för el som levereras med 50 Hz med stor noggrannhet.
Andra frekvenser ger avdrag.
M.v.h.
Peter Lundman.
Jag gick igenom 2008:486 för många år sedan - och det var den mest meningslösa och slätstrukna marknadsföringslag jag sett.
Man kan i princip svänga (ljuga) hur mycket som helst - även om det är olagligt - så tittar man noga finns det inga riktiga sanktionsbestämmelser mot en sådan marknadsföring.
Det är inte förrän man tar till våld eller hot om våld om man inte köper en viss produkt - som det finns sanktionsbestämmelser.
Den tidigare marknadsföringslagen hade straffsanktioner för "falsk marknadsföring" som var böter eller fängelse upp till 6 månader - vill jag minnas.
 
  • Gilla
Hannuse
  • Laddar…
B Boggi skrev:
Jag gick igenom 2008:486 för många år sedan - och det var den mest meningslösa och slätstrukna marknadsföringslag jag sett.
Man kan i princip svänga (ljuga) hur mycket som helst - även om det är olagligt - så tittar man noga finns det inga riktiga sanktionsbestämmelser mot en sådan marknadsföring.
Det är inte förrän man tar till våld eller hot om våld om man inte köper en viss produkt - som det finns sanktionsbestämmelser.
Den tidigare marknadsföringslagen hade straffsanktioner för "falsk marknadsföring" som var böter eller fängelse upp till 6 månader - vill jag minnas.

Voltbox.
Ser en marknad för ett kombinerat åskskydd och en "frekvenstvättare".
Den skulle monteras innan din elmätare, men då är du inne på nätägarens område och kan få din kraftöverföring avstängd, samt betydande böter/fängelse.
Vi elkunder har små rättigheter. Kraft och Nätbolagen har ett helt asymmetriskt juridiskt system på sin sida.
M.v.h.
Peter Lundman.
 
Och helt naturligt SKA nätägaren ha all bestämmanderätt på sin sida om överlämningspunkten. På kundsidan gör man som man vill bara man uppfyller föreskrifterna och det avtal som man ingått när man blev kund.
 
E
E elmont skrev:
Och helt naturligt SKA nätägaren ha all bestämmanderätt på sin sida om överlämningspunkten. På kundsidan gör man som man vill bara man uppfyller föreskrifterna och det avtal som man ingått när man blev kund.
Och som vi vet men som ofta missförstås i detta forumet dras inte gränsen vid mätaren utan som regel där nätägarens kabel ansluter till kundens anläggning.
 
  • Gilla
elmont
  • Laddar…
M Martin Lundmark skrev:
Kan någon förklara hur denna ”VoltBox” kan minska elräkningen?

Att en kondensator innebär en låg impedans (kapacitiv reaktans) för switchfrekvenser (supraharmonics) och därmed kan dämpa dessa, det är känt.

Men hur kan en kondensator minska elräkningen? Som elkund (privatperson) betalar vi för aktiv effekt men inte för reaktiv effekt.

Så här står i texten; ”Se varför elbolagen är rädda för den här banbrytande apparaten som minskar din elräkning med upp till 90 %. Det är ingen hemlighet att elpriset ökar stadigt varje år, men tack vare den här nya tekniken, inspirerad av Nikola Tesla, kan konsumenter spara hundratals till tusentals dollar varje år på sin elräkning.”

*** Redigerat av moderator ****
För privatpersoner medför det här bara extrakostnader, då de komponenter som finns i den snygga förpackningen drar energi. Dessutom kostar burken. Det här är ren bluff.
För riktigt stora industrier kan det vara en förbättring, för att de slipper öka överföringskapaciteten (vilket medför att man slipper investeringar). Det finns i dag välkända märken på marknaden som kan klara av det. För 20år funderade jag på det för en viss del av fabriken. Jag var elchef för 1,2% av Sveriges elförbrukning.
 
  • Gilla
Fredagscola
  • Laddar…
E elbengt skrev:
För riktigt stora industrier kan det vara en förbättring, för att de slipper öka överföringskapaciteten (vilket medför att man slipper investeringar).
Vart vill du komma med detta? Faskompensering som jag antar att du syftar på må vara användbart ibland. Men produkten "voltbox" kan inte göra att stora industrier slipper stora investeringar. Den är 100% bluff. Det de skriver i sin reklam är rena lögner.
 
Nja det finns en del som stämmer i texterna. Naturligtvis inte att man sparar el, men det övriga mumbo jumbot har spår av sanning insprängt i texten.
 
Då har du inte läst mitt svar ordentligt. För privatpersoner skrev jag .... bluff.

Det har funnits utrustning för industrin som klarar övertoner och faskompensering, men de kallas inte voltbox. Om inte moderator vill ha med den passusen kan han ta bort den, om den anses vara förvillande.
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
E elbengt skrev:
men de kallas inte voltbox.
Nu var det ju just produkten "Voltbox" som avsågs i tråden. Och den är precis lika användbar i industrin som för privatpersoner. Det må finnas en och annan sanning i texterna de skriver. Men just den här produkten är 100% bluff även för industrin.
 
Helt oseriöst när de i reklamen visar upp helt random bilder.
Och 90% av på min nästa elräkning. Intressant när ca 75% av mina sommarelräkningar är fast avgift:p
Hand håller en Voltbox-enhet ansluten med spiralkabel, annonseras minska elräkningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ÅkeSun ÅkeSun skrev:
Nu fattar jag inte riktigt vad som är problemet.
Vill man betala mindre i överförigsavgifter är det väl en utmärkt ide att skaffa solceller?
Tycker man att elbolagen tjänar för mycket pengar kan man väl köpa aktier till pensionen eller starta ett eget?
Det finns inget problem som inte innehåller en möjlighet!
På vintern vill du väl gärna ha full tillgång till nätet antar jag. Då betalar du du också för din andel av de fasta kostnaderna, baserat på din typiska förbrukning. Din rörliga förbrukning är schablon för hur stor andel av de fasta kostnaderna som fördelas till dig. Problemet uppstår med det politiska påhittet "överföringsavgifter" som är ett sätt att fördela om fasta kostnader till att överbelasta den rörliga förbrukningen med ett högre pris. Den ekonomiska "effekten" blir att du som har ojämn årsförbrukning smiter från fast kostnad och den som har jämnare årsförbrukning betalar oproportionerligt mycket för den grundinvestering i nät, nätunderhåll och drift som alla nätanslutna borde dela på enligt den gamla, fasta taxan. Större säkring = högre fast årsavgift.
Alla politiska ingrepp i ekonomin snedvrider marknaden på något sätt. Här är det för att gynna alternativel på ytterligare ett, nästan osynligt sätt.
Den som inte vill förstå, kommer kanske inte att förstå oavsett förklaring.
 
G GuranO2 skrev:
På vintern vill du väl gärna ha full tillgång till nätet antar jag. Då betalar du du också för din andel av de fasta kostnaderna, baserat på din typiska förbrukning. Din rörliga förbrukning är schablon för hur stor andel av de fasta kostnaderna som fördelas till dig. Problemet uppstår med det politiska påhittet "överföringsavgifter" som är ett sätt att fördela om fasta kostnader till att överbelasta den rörliga förbrukningen med ett högre pris. Den ekonomiska "effekten" blir att du som har ojämn årsförbrukning smiter från fast kostnad och den som har jämnare årsförbrukning betalar oproportionerligt mycket för den grundinvestering i nät, nätunderhåll och drift som alla nätanslutna borde dela på enligt den gamla, fasta taxan. Större säkring = högre fast årsavgift.
Alla politiska ingrepp i ekonomin snedvrider marknaden på något sätt. Här är det för att gynna alternativel på ytterligare ett, nästan osynligt sätt.
Den som inte vill förstå, kommer kanske inte att förstå oavsett förklaring.
Är det verkligen politiker som sätter priset på "elen"??
 
E elmont skrev:
Är det verkligen politiker som sätter priset på "elen"??
Inte om vi bortser från skatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.