L Limesmak skrev:
Absolut så är det, men resultatet av 14% blir väldigt ofta sanningen i kWh/år på den generella privatmarknaden, tillsammans med ERA5. Det är min bedömning här i Västra Götaland, Halland och Skåne.

Visst har jag byggt många anläggningar som ligger långt över detta, men det är deras perfekta läge och lokala förhållande som gjort de. Dvs inte de andra som underpresterat.
Min erfarenhet från rätt många anläggningar är ca 950-1000 i Sth, 1000-1050 i södra Sverige och ca 900-950 i mellansverige och södra Norrland.
 
  • Gilla
Limesmak
  • Laddar…
Sittställning
L Limesmak skrev:
Låta någon skruva i ens tak, det är en jobbig känsla. Otroligt viktigt att få in rätt dokument som styrker att dem följt manualer osv. Se till att se över montaget och fotografera! Pratat med flera installatörer och se om de besvarar din oro på ett bra sätt.

Som jag skrivit lite länge upp i tråden så ta in referenser, flera styckna. Gärna några som varit driftsatta ett tag så du får en bra bild av bolaget.

Med din förbrukning skulle jag nog maxat taket. Blir runt 11-12kWt, med relativt god lönsamhet.

9kW för 90 000kr det lät som ett bra pris! Är allt med här?

Jag tror och hoppas elpriset åker upp en sväng. Men det där vet ju ingen… Men om vi skall nå klimatmålen och bli fossilfria i Sverige till 2040, så måste elanvändningen och priset justeras tror jag. Tror att man kommer bli straffad med tariffer som privatperson inom kort. Då tar solenergin en helt annan plats helt plötsligt!
Tror priset avser allt efter alla avdrag. Men jag bör försöka att få upp så mycket som möjligt för ekominskull då
 
  • Gilla
Limesmak
  • Laddar…
Tjena,

Vad tycker du om solcellsparker? Vi har sedum på vårt hus så kan inte ha cellerna på taket men skulle t.ex. kunna ha på en äng som är ca 2000 kvm stor.

Trevligt initiativ för övrigt :love:
 
Cheesen
Hur funkar det med alternativt till takmontering? Vi har rätt mycket snö på vårt tak under soligaste månaderna februari, mars, april och maj. Tänker mig att solpaneler inte mår bra om jag smäller till dom med en snöskyffel så jag har funderingar på att sätta ett batteri med paneler på bakgården där dom kommer att stå skuggfritt.
 
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tjena,

Vad tycker du om solcellsparker? Vi har sedum på vårt hus så kan inte ha cellerna på taket men skulle t.ex. kunna ha på en äng som är ca 2000 kvm stor.

Trevligt initiativ för övrigt :love:
Det funkar mycket bra att ha solceller på Sedum. De håller fukt bra och kyler solcellerna.

Jag har konstruerat och byggt en 120kW anläggning på Sedum i centrala Göteborg.

Vad är det för lutning på taket?
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Torbjärn Torbjärn skrev:
Tjena,

Vad tycker du om solcellsparker? Vi har sedum på vårt hus så kan inte ha cellerna på taket men skulle t.ex. kunna ha på en äng som är ca 2000 kvm stor.

Trevligt initiativ för övrigt :love:
Sedum går även om sedumet ofta under skenorna och även under delar v modulerna dör så småningom.

En park skulle absolut kunna vara en idé! Många installatörer har även mindre parksystem i deras portfölj. Har av dig till några styckna och se vad dem kan erbjuda.
 
R Robert-san01 skrev:
Tror du inte det ens ger 900/kWp? Jag skulle tro att man kan räkna med iaf 10500kWh/år om det är 40gr rakt söder.
Håller med, här bör man ligga på en anläggning om alla förhållanden är rätt. Även om jag har dålig koll på förhållandena ovanför Sthlm.

Men tyvärr ser verkligen inte ut så, framför allt inte för villamarknaden. Ser därför ingen anledning till att ge några glädjekalkyler här. I och med att jag inte har exakt data, så ligger jag hellre lågt än högt. Många parametrar som spelar in vad man kommer få för kWh/år, detta är en uppgift för installatören att ta hänsyn till och ge så exakta kalkyler dem kan.
 
Är det alltid så att man får minskning på skatten, går inte att få utbetalt i reda pengar?
 
nino nino skrev:
Är det alltid så att man får minskning på skatten, går inte att få utbetalt i reda pengar?
Så är reglerna idag.. Du ser på din deklaration vad minskningen är. Det är ditt nätbolag som ger informationen till Skatteverket som sedan gör avdraget.
 
Sittställning
Haha jag känner jag borde ställa frågor men jag tror redan jag vet allt jag behöver veta.. jag ser dock risker med hela köpet.. men det har nog med att göra att jag inte vet vilka märke som är bra osv..

Skulle du kunna rada upp några av dom växelriktare och paneler som tycker bra?

T.ex vissa erbjuder billiga - bättre - bäst, jag är rädd för att jag väljer ena men borde valt det andra. Jag VILL ha celler men valen är för många och jag hatar att känna mig lurad när man ska lägga så mycket pengar.
 
Vi står i startgroparna i att bygga hus i mellansverige. Vi skall ha svart falsat plåttak, och tanken att passa på att installera solceller samtidigt lockar. Vi vill dock inte förstöra utseendet på taket och letar efter en bra lösning för att kunna ha det falsade plåttaket. Det dar ju dykt upp olika integrerade lösningar med tunnfilmspaneler som ger en väldigt diskret installation, men hur skall man resonera? Vad har du för åsikter om dessa integrerade lösningar? Har t.ex. tittat på midsummer som verkar vara en etablerad tillverkade i Sverige.

Jag är orolig för hur kvalitén står sig över tid, vad händer om någon panel går sönder etc? Behöver hela taket bytas då? Hur kommer taket i sig stå sig, blir det samma kvalité som ett vanligt plåttak?

Detta gör mig osäker till att investera i solceller. Men samtidigt känns det som en rimlig lösning att integrera solcellerna i taket vid nyproduktion och slippa ångra sig om något år och behöva installera en extern lösning senare?
 
@Limesmak,
Hur resonerar branschen om att använda elbilens batteri som lagring under den den mörka tiden på dygnet?
Det är inte bara Tesla och PolStar som har batteri på mer än 60 kWh Nya Skoda ENYAQ och dom flesta Japanska Koreanska bilmärken har rena elbilar som går över 50 mil.
Det borde utvecklas teknik för att låna el från bilen för att driva huset på natten! Det är ju inte var dag man nyttjat all tillgänglig effekt utan man specificera t.ex 30 kWh för morgondagens körning men resten kan huset låna på natten.
Man borde kunna, stora delar av året balansera produktionen så man slipper sälja och ta ut energi från nätet.
 
F
L Leif i Skåne skrev:
@Limesmak,
Hur resonerar branschen om att använda elbilens batteri som lagring under den den mörka tiden på dygnet?
Det är inte bara Tesla och PolStar som har batteri på mer än 60 kWh Nya Skoda ENYAQ och dom flesta Japanska Koreanska bilmärken har rena elbilar som går över 50 mil.
Det borde utvecklas teknik för att låna el från bilen för att driva huset på natten! Det är ju inte var dag man nyttjat all tillgänglig effekt utan man specificera t.ex 30 kWh för morgondagens körning men resten kan huset låna på natten.
Man borde kunna, stora delar av året balansera produktionen så man slipper sälja och ta ut energi från nätet.
Det kanske är en lämpligare fråga att ställa till bilbranchen? Dom lämnar garanti på ganska många år eller ett max antal mil. I teorin kan man köra noll mil och ändå låta batteriet slita hårt i huset. Hur skall bilbranschen hantera det?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Kul initiativ! Har ett fritidshus utan koppling till elnätet och försöker nu få ordning på tankarna kring en off grid-lösning med solel. Är det något du gjort tidigare? Offerten jag fått för att få el framdragen till tomten är på ca 300 000 så allt som är billigare än det är en vinst i min bok. Till saken hör att det tidigare har funnits en fulkoppling till huset så det är draget för 230v överallt och jag skulle gärna ha en lösning där vi kan använda det. Vi kör gasol för kyl/frys och spis (tillsvidare och kanske även permanent) samt har kamin för uppvärmning så de enda problemförbrukarna som är kvar är eg. vattenpump och ev. Varmvattenberedare. Har du några tips om hur jag ska tänka och har du någon erfarenhet gällande olika typer av lagring?
Tack för initiativet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.