L Limesmak skrev:
Har inte gjort så många beräkningar i den regionen men skulle gissa på ca 9 500kWh/år. Med en installerad effekt på 12kWt. Kostaderna där uppe har jag ingen aning om. Men någonstans runt 12 000:- / 15 000:- /kWt (ink moms). Har lite med vad du har för taktyp, lutning, höjd osv.
Tror du inte det ens ger 900/kWp? Jag skulle tro att man kan räkna med iaf 10500kWh/år om det är 40gr rakt söder.
 
R Robert-san01 skrev:
Tror du inte det ens ger 900/kWp? Jag skulle tro att man kan räkna med iaf 10500kWh/år om det är 40gr rakt söder.
Tror faktiskt inte de, men har inget bra att jämföra med där uppe heller. Men körde en beräkning på PvGis 22 grader rakt emot söder och fick fram ovan.
 
För en 12kW anläggning i Mora får jag 11000kWh när jag kör det i PVGIS.

Skärmdump av PVGIS simuleringsresultat för en 12kW solcellsanläggning med årlig energiproduktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vid 22grader rakt söder får jag 10500kWh/år.
 
R Robert-san01 skrev:
Vid 22grader rakt söder får jag 10500kWh/år.
Vilken databas kör du? ERA5?
 
L Limesmak skrev:
Vilken databas kör du? ERA5?
Sahara. Den brukar ge rimliga värden.
 
R Robert-san01 skrev:
Sahara. Den brukar ge rimliga värden.
Konstigt att vi får olika med samma värden in. Kan du ta en print på hela sidan? Jag sitter iofs med telefonen nu, men testa.
 
Väljer jag ERA5 får jag 11500kWh vid 22gr och det är orimligt.
 
  • Gilla
Limesmak
  • Laddar…
Hur mycket förluster har du lagt in? 5% är rimligt för en modern TL växelriktare med max 1% i kablarna.
 
Skärmdump av JRC Photovoltaic Geographical Information System för att beräkna solenergianläggningars prestanda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
R Robert-san01 skrev:
Hur mycket förluster har du lagt in? 5% är rimligt för en modern TL växelriktare med max 1% i kablarna.
De va lågt… räknade på 14%. För den räknar inte riktigt på samma sätt som man själv tänker. Följde upp min anläggning nu, då stämmer 14% perfekt. Tex får jag lite skugga från ett träd på fm, och ett berg på vintern. Det gör rätt stor skillnad. De allra flesta har något sorts skugga någon gång på dygnet.
 
Det är systemförluster du skall lägga in. Inte skuggning mm.
 
R Robert-san01 skrev:
Det är systemförluster du skall lägga in. Inte skuggning mm.
Absolut så är det, men resultatet av 14% blir väldigt ofta sanningen i kWh/år på den generella privatmarknaden, tillsammans med ERA5. Det är min bedömning här i Västra Götaland, Halland och Skåne.

Visst har jag byggt många anläggningar som ligger långt över detta, men det är deras perfekta läge och lokala förhållande som gjort de. Dvs inte de andra som underpresterat.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Sittställning
Va kul att du ställer upp ! :)

Jag har gått länge och funderat på solceller, har 2 elbilar och 2st ac som står och tuggar hela dagarna och jag unnar mig och barnet varmvatten i poolen.. på ett år har vi gått från ca 16k kwh till nästan 20k kwh.. börjar svida lite att se det öka så mycket.

Ca 25-30 grader lutning nästan direkt söderläge och ingen skugga alls, skorsten är på andra sidan taket.

Jag känner väl lite att man behöver en spark i baken för att installera celler och dra sitt strå till stacken så att säga.

Främsta anledningen till att jag skippar är för att jag inte litar på något företag som installerar celler, tycker alla varit riktigt sliskiga säljare.
Sen tycker jag tanken av att någon ska skruva i mitt tak känns jobbigt.

En annan anledning är också att återbetalningstiden verkar så lång, många variabler jag vet, men den stör mig.. istället sitter man man pengar på kontot och åren går när man kunde varit ett år närmre +-.

Tror jag har plats med ca 28 eller 32 beroende på vilken storlek dom har nu, det varit ett år sen jag spånade på att köpa.

Bör man satsa på så stor som möjligt ? Många av dom som var här pratade ner om t.ex otovo, men dom är väl störst ?
9kw för 90 000kr känns inte allt för mycket kanske..

Lite frågor kanske men jag blir liksom aldrig klar att bestämma mig i frågan.. vill typ ha ett kvitto på att det faktiskt lönar sig.. va tror man elpriser upp eller ner :p..
 
j.erkers
Upp.
 
Sittställning Forlowt skrev:
Va kul att du ställer upp ! :)

Jag har gått länge och funderat på solceller, har 2 elbilar och 2st ac som står och tuggar hela dagarna och jag unnar mig och barnet varmvatten i poolen.. på ett år har vi gått från ca 16k kwh till nästan 20k kwh.. börjar svida lite att se det öka så mycket.

Ca 25-30 grader lutning nästan direkt söderläge och ingen skugga alls, skorsten är på andra sidan taket.

Jag känner väl lite att man behöver en spark i baken för att installera celler och dra sitt strå till stacken så att säga.

Främsta anledningen till att jag skippar är för att jag inte litar på något företag som installerar celler, tycker alla varit riktigt sliskiga säljare.
Sen tycker jag tanken av att någon ska skruva i mitt tak känns jobbigt.

En annan anledning är också att återbetalningstiden verkar så lång, många variabler jag vet, men den stör mig.. istället sitter man man pengar på kontot och åren går när man kunde varit ett år närmre +-.

Tror jag har plats med ca 28 eller 32 beroende på vilken storlek dom har nu, det varit ett år sen jag spånade på att köpa.

Bör man satsa på så stor som möjligt ? Många av dom som var här pratade ner om t.ex otovo, men dom är väl störst ?
9kw för 90 000kr känns inte allt för mycket kanske..

Lite frågor kanske men jag blir liksom aldrig klar att bestämma mig i frågan.. vill typ ha ett kvitto på att det faktiskt lönar sig.. va tror man elpriser upp eller ner :p..
Låta någon skruva i ens tak, det är en jobbig känsla. Otroligt viktigt att få in rätt dokument som styrker att dem följt manualer osv. Se till att se över montaget och fotografera! Pratat med flera installatörer och se om de besvarar din oro på ett bra sätt.

Som jag skrivit lite länge upp i tråden så ta in referenser, flera styckna. Gärna några som varit driftsatta ett tag så du får en bra bild av bolaget.

Med din förbrukning skulle jag nog maxat taket. Blir runt 11-12kWt, med relativt god lönsamhet.

9kW för 90 000kr det lät som ett bra pris! Är allt med här?

Jag tror och hoppas elpriset åker upp en sväng. Men det där vet ju ingen… Men om vi skall nå klimatmålen och bli fossilfria i Sverige till 2040, så måste elanvändningen och priset justeras tror jag. Tror att man kommer bli straffad med tariffer som privatperson inom kort. Då tar solenergin en helt annan plats helt plötsligt!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.