Vore intressant att höra av er som eldar med spannmål hur era fungerar. Jag står själv inför ett köp av en spannmålspanna. Jag vill naturligtvis som alla andra köpa en produkt som fungerar bra med full automatik.
Det största problemet som jag känner till verkar vara sintring. Normalt så fungerar automatisk askutmatning bra, men nästan alla säger att de minst en gång måste öppna och raka bort/slå av de sintrade bitar som bildas i brännkammaren trots rörligt roster.
Hur fungerar era system? Har det kommit något nytt på marknaden?
Man vill ju kunna åka bort några veckor utan att systemet lägger av.
 
Hmmm! Verkar inte vara det hetaste ämnet precis. Får kanske ställa min fråga i ett annat forum.
 
Jo då det var nog här.. Om man söker på Spanmål så..

Dock så är det inte så popis.. Verkar vara mest bönder som använder det..
 
Här finns det en tråd som inte blev riktigt besvarad http://www.byggahus.se/forum/biobraensle/58891-nagon-som-eldar-havre-i-ett-vanligt-hus.html

Det jag framförallt undrar är hur ofta brännaren måste rengöras vilket även Beppo skulle höra om men sen blev det tyst..
Vore intressant att höra om brännaren måste rengöras varje dag el bara varje vecka/månad, Bäst om man får veta efter hur många kg havre som eldats mellan brännar rengöringarna..

Det enda jag vet/hört är att dom som gått från vedeldning anser att det är rena semestern med spannmålseldning förutsatt att man har helt automatiskuraskning o matning av havren från ett stort förråd..

En Janfire/combifire pellets/spannmålspanna med automatisk sotning o uraskning måste ju va en bra början iaf sen en havre brännare med eltändning så man kan köra hela året utan underhållsglöd, Ev elda mot acktank o solfångare..
 
Hej på er och tack för era svar.

Jo jag är själv hyfsat insatt i det här med spannmålseldning och har sökt både här och där, men det mesta är gamla uppgifter. Jag är främst ute efter hur det har fungerat för de som eldar med spannmål, erfarenheter goda som dåliga. Samt vilka system som man har erfarenheter från.

Det händer mycket på det här området och danskarna är långt framme i utvecklingen. Men att hitta nyheter verkar en smula svårt och läsa om tester och erfarenheter gjorda för några år sedan är med dagens utveckling stenåldersuppgifter.

Med den kunskap jag har idag kommer det förmodligen att inhandlas någon form av stoker med full automatik, automatisk askutmatning etc.
 
Jag kör med en Iwabo 30-c som är dockad till en Euronom Keram 54 vedpanna. Tanken var att jag skulle köra spannmål men har gett upp denna kombination, funkar inte (brinner "för dåligt") är inne på att byta till LING eller Passat. Bägge har Lamda men ling har ingen eltändning, stort minus tycker jag som tänkte köra mot STOR acc (4-5m3) för att få långa gångtider, har fått för mig att det skulle funka bra även på sommaren, ev kompletterat med sol.

Askutmatning är ett måste, det blir MYCKET aska, Euronomen har dessutom den, i det här fallet, stora nackdelen att den är för underförbränning med liggande tubolaturer i botten på pannan, sätts igen direkt (ca 1 dygn) och det är förmodligen anledningen till att brännaren inte brinner riktigt, blir för stort mottryck eller dåligt drag om man så vill. Dessutom har jag märkt att spannmålet sliter oehört på brännaren. Kör fn med pellets.
 
Nu börjar det likna något! Bra input peterand och er andra för den delen också.
Jag har i huvudsak tittat på KSM och TwinHeat. Bägge verkar rejäla och bra. Känner en som har haft en KSM installerad i ett år nu och han är nöjd förutom att det sintrar en del i brännkammaren och han måste hacka loss kakorna en gång per dag. Dock har han eldat med spannmålsrens och utesluter inte att detta kan vara en bidragande orsak till sintringen.
Då jag senast talade med TwinHeats svenske generalagent fanns ej automatisk utaskning annat än på de vrålstora modellerna. Dock var automatik på gång då han hade talat med tillverkaren. Man kunde då få pannan modifierad och förberedd för automatisk askutmatning och generalagenten hade då för avsikt att själv tillverka askutmatning med skruv. Kanske är detta idag löst då jag senast hade kontakt med dem i höstas.
Framsteg görs i rask takt och kanske finns det idag något system som fungerar utan barnsjukdomar?
Fortsätt gärna denna debatt och dela med er!
 
Tror bestämt att man skall ställa ett par krav på en spannmålspanna
1. Lamdastyrning (justerar automatisk efter kvaliten på bränsle)
2. Askutmatning
3. Nån form av rörligt roster eller undermatning, att hacka kackor 1 gång per dygn i en ny anläggning känns helt fel. Själv har jag satt som krav 7 dagars driftstid mellan ingrepp, att man sen "tittar till" oftare känns OK
4. Aut tändning enl resonemang ovan. Skall man enbart köra med last (dvs vintertid) kan det iofs funka utan men även detta känns primitivt
5 Kan pannan sen köra flera sorters biobränsle (pellets, flis etc) känns det som att man har en flexibilitet i framtiden om nåt bränsle skulle dra iväg prismässigt, se bara på alla som sitter men pelletsbrännare idag när priset är över 2500kr/t, hur kul är det?
 
Det som verkar va svårast att finna info om är hur ofta brännaren behöver rengöras, Oftast nämns det att "pannan" sotas efter t.ex 2-4 veckor hos dom med relativt hög förbrukning (10-14 ton/år) men ingen nämner hur ofta själva brännaren måste rengöras.. Naturligtvis har dessa automatisk askutmatning vilket får ses som ett måste vid spannmålseldning..

Ett rimmligt krav bör va att det ska gå köra en vecka innan man behöver röra något vid en förbrukning på ca 250 kWh/dygn, Att titta till pannan varje dag är ingen fara som sagt, Det kan va kul o se vad som gör att man sparar pengar.. :)
 
Min brännare, Iwabo 30-c, måste i princip askas ur/rengöras dagligen vid spannmålseldning
 
Finns det några pannor som idag uppfyller de punkter du beskriver peterand? Jag håller helt och hållet med, men det verkar tyvärr vara lite så, att får du det ena så får du inte det andra. Trist med din Iwabo, men samtidigt bra att du nämner det här.
Att få info om det du talar om 2an håller jag också med om att det är svårt att få reda på. Tycker dock att det borde vara fullt rimligt att kunna åka bort 2 veckor. Att behöva öppna dagligen för att hacka kakor kan ej anses som acceptabelt.
Hört att Österrikarna också gör fina pannor för spannmål, men ej lyckats hitta någon. Att betala runt 100 000:- för en stokerpanna borde man väl kunna ställa lite kvalitetskrav tycker man?
 
Mig veterligen uppfyller den danska passatpannan alla mina krav men prislappen är därefter, ca 120-150' för ett komplett panna på 40kw med "all" utrustning. Är lite kluven till investeringen, å ena sidan inser jag att vill man ha "allt" får man betala men å andra sidan kanske det är vårt lite jobb för att spara 50 papp. Är även intresserad av LING pannan, den uppfyller alla krav utom aut tänding så det känns meningslöst att köra den mot ack. Kanske lösningen blir en Ling som går under eldningssäsong mot en tekniktank (750l) och på sommaren solpanel ev stöttat med el. Passaten tänkte jag man kunde köra året om mot som jag skrev ovan en stor ack. Sommartid skulle den då gå kanske en ggr /vecka eller tom mer sällan. Tilläggas skall att jag kör viss golvvärme även sommartid.

Det finns säkert fler på marknaden som är bra men dessa 2 är på min "shortlist" tycker de verkar vettiga, var och en på sitt sätt dessutom har jag nära till ÅF vilket kanske kan vara skönt, brukar du fixa det mesta själv, med blandat resultat :)

Annars känns spannmål o/e flis som det ända långsiktiga alternativet, pellets är för dyrt och med VP är man fortfarande beroende av elpriser, dock på en lägre nivå. Men man kanske skall köra VP och arbeta mer istf meka i pannrummet..... Det verkar onekligen bekvämt med VP men jag får inte riktigt ihop kalkylen, är rätt tveksam till livslängden som jag befarar är betydligt kortare än för en panna men jag kanske har fel....

Har fått för mig att jag som bor på landet kan köpa billigt sekundaspannmål av grannarna och därmed få en extremt låg uppvärmingskostnad, såg ex att man ger 50öre/kg, då ser kalkylen genast rätt trevlig ut men den STORA frågan är om man över tiden kommer att kunna köpa till dessa priser
 
jag säger precis som du gör. Jag bor också på landet och har en del mark själv. Inget som jag brukar, utan den är istället utarrenderad.
Jag har också vänt och vridit på alla argument. Visst låter en VP väldigt bekvämt. Men vad händer om elpriserna stiger? Då står jag kanske där så småningom med samma energikostnader som med det direktelsystem jag har idag. Detta håller jag nu på att konvertera till vattenburet.
Jag resonerar precis likadant, att det enda förnuftiga för mig just nu verkar vara att elda med spannmål, och då skaffa en stoker som kan hantera så många olika bränslen som möjligt.
Som jag har nämnt tidigare så är danskarna långt framme och danskarnas motsvarighet till statens provningsanstalt heter teknologisk institut
Här kan man se en hel del testresultat Biobrændsel
från olika tillverkare.
Passaten vet jag inte så mycket om, men Ling-pannan tycker jag verkar hålla lägre kvalitet än de jag har nämnt tidigare. Tycker den verkar vara lite klent byggd, men jag kan ju ha fel.
Läste på ett danskt forum om en kille som köpte torrfoder (antagligen de bitar som ej gick att packetera) billigt från en hundfodertillverkare till sin KSM stoker, och det fungerade utmärkt, en annan eldade med majs, en annan med ärtor.
Jag skall kolla in Passaten som du talar om!
 
peterand m.fl. kanske vi skulle slå oss ihop och köpa tillsammans för bättre pris och service? Jag är också skåning och har som mål att skaffa en inför nästa uppvärmningssäsong. Kanske vi kunde ses och sätta ihopa frågor, göra studiebesök tillsammans etc?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.