Vi sitter här och funderar på att bygga ett par luftrenare av den typ som Matthias Wandel gjort (https://woodgears.ca/dust/pleated.html). Enligt hans egna mätningar så gör ju de konstruktionerna ett bra jobb, och man kan ju förmodligen bygga tio stycken för samma pris som en kommersiell lösning. Men det verkar inte lika lätt att hitta den typen av filter (billigt) i Sverige? Eller den typ av filterduk han använt i sitt senaste bygge. Nån som har erfarenhet av detta och har kollat med ventilationsfirmor ex? Och hur bra filter behöver man egentligen för att stoppa partiklar från sågning ex? Måste det upp till F7?
 
Det har varit anmärkningar på att hans instrument inte visar de egentligen farliga partiklarna och att konstruktionen heller inte tar hand om dem. Om det stämmer vet jag inte.
 
Vill du ta alla dem små "farliga partiklarna" så är F7 den filterklass du skall upp till.
Sedan kan man gå ännu högre med HEPA-filter m.m. men problemet blir att dessa har ett högre tryckfall så man måste ha en kraftfullare fläkt, tar mer plats och börjar föra oljud (kanske inget större problem i verkstad).

En viktig tanke med en luftrenare är att alltid ha den i drift jobbar då det tar en stund för all luft i verkstaden att leta sig igenom filtret.

Skulle jag bygga något liknande hade jag valt en lösning med flera filtersteg.
Grovfilter (G4) för damm som man kan se med blotta ögat, billig filtermatta alternativt den typ av filter som finns i lackeringsboxar (på utsuget då).
Mellanfilter (M5) återigen billig filtermatta detta steg är då för att spara det sista filtret som är det dyra.
Finfilter (F7) påsfilter som tar alla de små partiklarna, tänk att förfilterna innan skall öka livslängden på detta filter så man slipper byta det så ofta.
 
Finns det nåt billigare alternativ till påsfilter (F7)? Med något mindre yta kanske, eller på lösmeter så man kan pyssla ihop nåt själv?

Det går inte att återvinna sånna filter? Dvs hitta dem begagnade hos ventilationsfirmor där en betalande klient har så höga krav att filtren byts typ var 6:e månad oavsett?
 
Finfilter är tyvärr en engångsprodukt p.g.a. det sätt som dammet fastnar i dessa.
Grovfilter fungerar ungefär som en sil så dessa kan man rengöra och återanvända men när kommer ner till mindre partiklar som skall filtreras använder man andra fysiska egenskaper vilket gör att partiklar blir "bundna" till filtermaterialet.
Såg att man kan få ett F7-påsfilter 60x60cm för 360kr online http://www.filtercentralen.se/pasfilter/pasfilter-592x592x380.html F7 med 10 påsar.
Fixar man bra förfilter så kan man få ett sådant finfilter att vara en lång tid.
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Oj det var inte så farligt prismässigt som jag hade befarat. Iaf inte om man kan förlänga livslängden som du säger. Sen är ju frågan om en vanlig ombyggd golvfläkt orkar dra igenom luft genom 2-3 filter eller om den kommer att överhetta. Jag hade avfärdat beg köksfläktar pga låg CFM men det kanske är nåt man ska testa iaf?
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Sen är ju frågan om en vanlig ombyggd golvfläkt orkar dra igenom luft genom 2-3 filter eller om den kommer att överhetta.
Golvfläkten skulle dra igenom lite luft men axialfläktar (ser ut som en propeller) är dåliga på att ge tryck så man får titta lite mer på radial/halvradial typ kanalfläktar eller köksfläktar som du är inne på.
Du skulle kunna sätta köksfläktar "parallellt" för att få mer luft genom filtret.

Det finns ingen risk att fläktar överhettar när du sätter tätare filter, desto mer motstånd och därmed mindre luft en fläkt transporterar desto mindre ström drar de. :)
 
  • Gilla
bjornhallberg
  • Laddar…
Några andra tips förutom gamla köksfläktar på var man kan hitta billiga fläktmotorer till ett sånt här projekt?
 
bjornhallberg bjornhallberg skrev:
Några andra tips förutom gamla köksfläktar på var man kan hitta billiga fläktmotorer till ett sånt här projekt?
Bumpar denna tråden lite och frågar hur det gick med dina planer på att bygga eget?!
 
E Ezcobar skrev:
Bumpar denna tråden lite och frågar hur det gick med dina planer på att bygga eget?!
Hej! Vi köpte en den stora Jet:en från Axminster istället. Rutlands har en mindre och lite billigare också.
 
Tänkte starta tråden igen. Är nu åter igen intresserad av att bygga en luftrenare. Nu till garaget hemma så betydligt mindre luftvolym. Handlar om kanske 100m3 volym max (använder hälften aktivt kanske) och låg aktivitet på snickeriet. Den viktigaste faktorn är att det blir billigt. Jag har satt en godtycklig gräns på 500:- för bygget.

Vad jag behöver:
- Billigt filter.
- Billig fläktmotor.

Vad gäller filter så sänker jag förväntningarna. Funderar på det filtret som sitter i IKEAs luftfilter. 80:- för ett ersättningsfilter:
https://www.ikea.com/se/sv/p/foernuftig-filter-foer-partikelborttagning-10461944/

Alt lägga lite mer pengar på nåt sånt här kanske:
https://www.filterpunkten.se/product/16/vallox-digit-se--130e-filter

Vad gäller motor så vet jag inte vad jag ska kolla på. Boxfläktar finns knappt i Sverige och är i vart fall i en helt annan prisklass plus att de kanske inte har tillräckligt med tryck för att dra luft genom ett filter. Hade de kostat under 100-lappen som i USA så hade man kanske kunnat testa på vinst och förlust.

Har funderat på motorn i en köksfläkt om man kan komma över en skrotad fläkt i princip gratis. Vet inte om det är framkomligt. Har heller inte tillgång till någon skrot där jag kan plocka sånna saker.

Eller bygga nån slags jättepanel av gamla 12V datorfläktar? Ger förmodligen inte tillräckligt med tryck heller. Hade varit rätt smidigt annars att bara skruva i taket som en slimmad plafond och spara plats.

Det finns ju en del mer eller mindre stolliga byggen på nätet, ex: https://www.itsoverflowing.com/diy-air-purifier/ Men frågan är hur många av dem som faktiskt orkar rena nån luft.
 
Du passerar inte Halmstad i närtid?
Har en elektrostatisk luftrenare av oklar kvalisort (fläkten går iaf) och en bordsfläkt som slutat snurra men kanske går att sparka liv i. Självklart för 0:- så budgeten kan hållas.
 
Frustrator Frustrator skrev:
Du passerar inte Halmstad i närtid?
Har en elektrostatisk luftrenare av oklar kvalisort (fläkten går iaf) och en bordsfläkt som slutat snurra men kanske går att sparka liv i. Självklart för 0:- så budgeten kan hållas.
Attans, nä jag har inga planer på att åka åt det hållet.

Hmm, minns att Jet-maskinen hade ett grovfilter som sas vara elektrostatiskt. Nån slags filt-material. Hur är det med elektrostatiska metallfilter? Funkar det här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.