Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om pantbrev saknas måste man ansöka om dödning , detta kan banken fixa. Meddela dom direkt om ni inte redan gjort det.
Vi har fått till oss att alla pantbrev finns fysiskt. Om de nu slarvat bort det så är det mäklarens problem att ta det med banken. Vi har dubbelkollat det just för detta, så det är inte mitt problem känner jag. Det är lite sent att komma med det några timmar innan tillträde
 
Det kan bli ditt problem, bättre att förvarna banken för ni vill väl inte bli utan lån?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det kan bli ditt problem, bättre att förvarna banken för ni vill väl inte bli utan lån?
Vi har gjort vårt genom att kolla upp det, fått svar, vilket står i kontraktet. Vi kommer få lån men om det tar längre tid så får säljaren stå för den kostnaden.

Banken hinner inte göra något tills imorgon kl 10 ändå. Pantbreven är väldigt låga så det ska inte vara några problem ändå
 
Redigerat:
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja de är 3st som driver det tillsammans. Så han är sin egen chef
Då får ni väl ta upp det med en partner, alla kan ju inte ha semester och det är ju han som tabbat sig lite. Störigt! Borde inte ha varit för mycket begärt att mäklaren skött sin del..
 
Snigla Snigla skrev:
Då får ni väl ta upp det med en partner, alla kan ju inte ha semester och det är ju han som tabbat sig lite. Störigt! Borde inte ha varit för mycket begärt att mäklaren skött sin del..
Nu svarar mäklaren men är extremt undvikande. Han svarar bara på sms med. Detta är en nytt lågvattenmärke för mig när det gäller mäklare. Jag kan inte förstå att de anlitas så flitigt som de gör
 
  • Arg
  • Gilla
AnMR och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Han har väl gjort sig förtjänt av en anmälan till FMN snart?
 
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Han har väl gjort sig förtjänt av en anmälan till FMN snart?
Jag pratade med SEB precis och de har försökt få tag på honom hela veckan för att få reda på vilket pantbrev som saknas, så de kan förbereda ”dödningen” och få iordning papper på hur mycket pengar som ska låsas i 12 månader. Men han har så klart inte svarat. SEB förslår att tillträdet skjuts upp tills det är ordnat. Ett annat alternativ är att man inte betalar för den delen som pantbrevet är på.

Mäklaren jobbar sig närmare en anmälande varje sekund.
 
  • Gilla
boschkenta och 5 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag pratade med SEB precis och de har försökt få tag på honom hela veckan för att få reda på vilket pantbrev som saknas, så de kan förbereda ”dödningen” och få iordning papper på hur mycket pengar som ska låsas i 12 månader. Men han har så klart inte svarat. SEB förslår att tillträdet skjuts upp tills det är ordnat. Ett annat alternativ är att man inte betalar för den delen som pantbrevet är på.

Mäklaren jobbar sig närmare en anmälande varje sekund.
Efter ett långt argt sms så har mäklaren ringt upp. Han skyller väll mest på kulturkrockar gällande vad som ingår eller inte, men höll väll med om att det är ett problem mellan han och säljaren. Pantbreven är ordnade tills imorgon, det är förberett om ett saknas. Vi ska mötas innan tillträdet för att kontrollera städning (och lösöre) då vad man kan tolka tyskarna fortfarande inte vet om att han sålt allt lösöre via kontraktet. Inte en ursäkt fick man, men det verkar ju vara på väg att lösa sig. Gräsklipparen är inte helt klar än, men det tar vi väll när vi går igenom ekonomin. Det som saknas får räknas av.

Hade mäklaren bara kommunicerat med alla, frågat frågorna man har, svarat på frågorna man har, eller tar reda på svaren, så hade vi aldrig varit här. Det känns som att marknaden har gjort att han klarar sig rätt bra eftersom husen i princip säljer sig själva i dagens läge. Jämför man med mäklaren vi anlitat så är det helt olika ligor, typ Premier League mot division 6 i Sverige.

Men lite kudos till honom iallafall. Han var inte arg när han ringde utan lite mer lösningsinriktad. Dock skulle vi aldrig hamnat här……..
 
  • Gilla
boschkenta och 8 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jämför man med mäklaren vi anlitat så är det helt olika ligor
Bättre med en bra mäklare när man säljer än när man köper… störigt förstås, men man får ju hoppas att det avspeglar sig i huspriset.
 
När jag letade hus så fick jag erfarenhet av 1 mäklare som var så dålig att jag helt enkelt inte gick på visningar där han sålde huset, det var så grava fel i prospekten när jag ställde frågor att det inte gick att lita på det han sålde.
Ett av de värsta exemplen var huset där taket var bytt för två månader sedan när takpannorna såg ut att vara original (30år ungefär). Han hävdade när jag frågade hårdnackat att hela taket bytts och att man sen lagt tillbaka de gamla pannorna, men taket var inte bytt för att det var läckage eller annat utan för att det var smart att göra det inför försäljning… men som sagt la man tillbaka de gamla pannorna med mossa och allt eftersom de var schysta.
Jag köpte inte det huset och fick senare bekräftat att det inte skett något arbete med taket sen huset byggdes.

sen ytterligare två mäklare som bara var dåliga men inte kändes som de ljög medvetet, där undvek jag husen men gick på visningen om jag i princip bara av bilderna bestämt mig för att buda.

När jag nu 8 år senare börjat spana efter fritidshus så märker jag att alla tre mäklarna arbetar i branschen fortfarande så det verkar ju inte ens vara självsanerande…

vad vill jag då ha sagt med detta egentligen? Jag vet knappt själv… men andemeningen är väl att jag hoppas det löser sig för dig och att det är tråkigt att alla inte verkar intresserade av att leverera en riktigt bra produkt till säljare och köpare utan bara vill ha snabbast möjliga affär för snabbast möjliga insats.
Har också erfarenhet av mäklare där det känts som tvärt om, att de överarbetat för säljare och köpare men hellre det :)

som sagt, lycka till!
 
Allt har gått bra idag. Pantbrevet saknades men banken har påbörjat ”dödning” av det och mäklaren har låst de pengarna tills det är löst. Vi fick med robotgräsklipparen och även den nyare Klippon som vi trodde redan var i Tyskland. Städningen var inte mycket mer än dammsugit, men vi kom överens om att om vi får allt lösöre som vi förväntade oss, så slipper de att städa om allt. Alla verkade nöjda med det. Svärmor kanske inte lika mycket då hon förmodligen kommer städa allt :crysmile::rolleyes:. Vi fick även med en komplett dokumentation av huset med allt från planering, beställning, ändringar och tillägg på bygget från början. Från uterummet. Kvitton på allt från byggmaterial från 68 ända fram till robotgräsklippare 2017. Vi hittade även pinkoden till den vilket säljarna inte hade gjort. Tyvärr är det brott på slingan så jag får leta lite innan vi kan köra igång den.
Nu tänkte vi leka en ny lek och få hjälp av er. Vi har en hel del lösöre och en del har kommenterat att vissa saker är värda lite mer än vad vi trott. Jag kommer lägga ut bilder i nästa inlägg på saker vi tänker sälja, och ni får gärna kommentera om ni vet vad det är, vilket märke och ev begagnat värde :cool:
 
  • Gilla
  • Älska
Fartland och 21 till
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Allt har gått bra idag. Pantbrevet saknades men banken har påbörjat ”dödning” av det och mäklaren har låst de pengarna tills det är löst. Vi fick med robotgräsklipparen och även den nyare Klippon som vi trodde redan var i Tyskland. Städningen var inte mycket mer än dammsugit, men vi kom överens om att om vi får allt lösöre som vi förväntade oss, så slipper de att städa om allt. Alla verkade nöjda med det. Svärmor kanske inte lika mycket då hon förmodligen kommer städa allt :crysmile::rolleyes:. Vi fick även med en komplett dokumentation av huset med allt från planering, beställning, ändringar och tillägg på bygget från början. Från uterummet. Kvitton på allt från byggmaterial från 68 ända fram till robotgräsklippare 2017. Vi hittade även pinkoden till den vilket säljarna inte hade gjort. Tyvärr är det brott på slingan så jag får leta lite innan vi kan köra igång den.
Nu tänkte vi leka en ny lek och få hjälp av er. Vi har en hel del lösöre och en del har kommenterat att vissa saker är värda lite mer än vad vi trott. Jag kommer lägga ut bilder i nästa inlägg på saker vi tänker sälja, och ni får gärna kommentera om ni vet vad det är, vilket märke och ev begagnat värde :cool:
Skönt! Kan ni fokusera framåt.
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi kan börja med den här stora tv-möbeln.
Känns väldigt fin och gedigen.
Inbyggda Tandberg-högtalare i samma träslag.

Känns synd att slänga även om den inte passar i de flestas hem
 
  • Stor trä-tv-möbel med hyllor och inbyggda högtalare, med svartvit bild på TV-skärmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Sofelex och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi kan börja med den här stora tv-möbeln.
Känns väldigt fin och gedigen.
Inbyggda Tandberg-högtalare i samma träslag.

Känns synd att slänga även om den inte passar i de flestas hem
Kan man dela upp den i sektionen eller är det gemensamma lodräta skivor? Tror tyvärr inte att du kan få sålt den i den storleken
 
L lilla frugan skrev:
Kan man dela upp den i sektionen eller är det gemensamma lodräta skivor? Tror tyvärr inte att du kan få sålt den i den storleken
Ser väl ut som moduler ? (om man förstorar bilden)
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.