Snigla Snigla skrev:
Jo, det hade varit mycket enklare.

Men samtidigt brukar det generella vara att saker som då inte ska ingå.. ska vara omnämnda eller borttagna vid visningen. Alltså när det gäller sådana "dealer" som ni gjort, där lösöre/bohag skall ingå i huset. I vanliga husaffärer kan man ju inte ta bort allt bara för det är visning, men där räknar heller ingen med att något (förutom fasta saker) skall ingå.

Men som sagt, beroende på vad mäklaren och ni pratat om.. så kan hans försäkring på sitt jobb.. täcka ett sådant misstag.. har han sagt att allt ingick.. ja då ingår allt.

Det är ännu krångligare med att vissa saker inte skall ingå.. för var går gränsen? de kan ju plocka allt.. om det inte står skriftligt någonstans.. (att just "den" statyn skall vi ha, eller just "den" gräsklipparen). De kan ju lätt hävda annars att de sagt att de skulle ta dem..

Det är ju deras mäklare.. och det är hens misstag om kommunikationen brustit dem emellan. Därför är det ju hens ansvar att ta ansvar för att det löser sig. Försöka iaf få till stånd en kompromiss som ni alla är nöjda med.

Men se till att mäklaren förstår att det är ett måste från er sida innan ni skriver klart på huset.

Men välj fighterna så inte köpet går i stöpet!

(Vi vågade inte chansa, vi ville inte blanda in fler intressenter.. säljaren hade redan visat intresse för att plocka in fler intressenter för att vi inte lyckades får tag i en besiktningman snabbt nog :surprised: - de hade redan haft en försäljning som gick i stöpet innan oss)
Ja alltså kontrakten är ju påskrivna så de finns inga andra intressenter att prata om. Men kontraktet har prospektet som bilaga, där det står att möbler och trädgårdsredskap ingår. Då är det ju faktiskt ett kontraktsbrott om det inte ingår. Mäklaren kommer få en hektisk torsdag:)
 
  • Gilla
sir_daniel och 3 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Vi kan inte kolla städningen innan, vi har ju inte tillgång till huset förr ens efter vi skrivit på. Vi försöker få tag på mäklaren nu för att se hur han tänker kring detta. Problemet för oss är att säljarna åker tillbaka till Tyskland så det är inte helt enkelt att få dem att stå för något efteråt
Apropå städning var vår mäklares byrå riktigt smarta.. (första gången vi stötte på sådana rutiner - men det är väldigt smart och förståeligt).

De hade som policy att köpare och säljare möttes vid huset innan påskrivning av papperna på banken/mäklarbyrån. Väl vid huset gick vi gemensamt igenom städningen tillsammans med mäklaren.

Det var köparens chans att påpeka fel och brister i städningen, efter mötet hade de automatiskt godkänt allt och det skrev de också på i papperna. Dvs de kunde inte komma i efterhand och klaga, utan de fick undersöka allt där och då.

Samma sak med kvarlämnade saker, vi hade erbjudit dem att ta över lite krattor spadar en elgräsklippare osv (då de var förstahusköpare). Var det något som inte passade, så hade vi då direkt chansen att ta bort dessa grejer innan papperna skrevs (då har de sedan inte rätt att forsla bort sakerna på vår bekostnad).

Våra köpare försökte reklamera städningen pga att solen legat fel på rutorna.. så de hade inte sett några "ränder" på glasen som vi tydligen missat... förrän några dagar senare. Plus att några kakelplattor var lite dammiga i källaren. MEN det gick inte..

De hade ju godkänt städningen.
 
  • Gilla
Nillea och 4 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Möt upp säljaren i huset innan skrivning. Då kan ni kolla att allt ser bra ut och mäklaren behöver inte lägga någon extratid. Så gjorde vi när vi köpte efter förslag från mäklaren.
Inte så lätt när det säljs av tyskar som knappt pratar engelska. Kvinnorna som ärvt det pratar ingen engelska alls, den enes man pratar en viss del. Vi ska se vad mäklaren säger imorgon :)
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
S
Ramnemark Ramnemark skrev:
Inte så lätt när det säljs av tyskar som knappt pratar engelska. Kvinnorna som ärvt det pratar ingen engelska alls, den enes man pratar en viss del. Vi ska se vad mäklaren säger imorgon :)
Då får vi hoppas att mäklaren har förklarat vad en svensk fastighetsförsäljning innebär.
Till exempel hur noggrann en flyttstädning ska vara.
Jag skulle verkligen kolla innan kontraktsskrivning.

https://api.husmanhagberg.se/media/...5AF5775A1FF502D53?filename=Flytt och städning
 
Jo jag vet. Det är rejält. Och jag tror inte hälften kommer vara gjort :)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Jag har skummat mellan svaren men håller med att ni egentligen ska utgå ifrån kontraktet. Tyvärr är ju mäklare oftast på säljarens sida samt vill undvika konflikter. Hursomhelst, är avtalet luddigt skrivet så är det mäklarens misstag att reda upp.

När vi köpte vårt hus så satte mäklaren tillträde på en röd dag. Tokigt i vår mening då banken är stängd en sådan dag men det vinkades såklart bort lite lätt. När tillträde började närma sig så dubbelkollade vi och påtalade att sista möjliga dag för att slutföra affären är ett par dag innan pga röd dag och helg.

Vi som köpare hade inte gjort fel och mäklaren fick således lösa detta tillsammans med säljaren. Mäklaren var ju såklart inte så nöjd över detta..

Så jag tycker, gå på vad som står i kontraktet. Sen kan det iofs vara svårt att bevisa vad som fanns/inte fanns
 
När jag sålde min lägenhet för ca 2år sedan så hade vi skrivit att köparen skulle få kontrollera städningen efter tillträde.

Köparen var i detta fallet inte nöjd med städningen. Jag var där och höll med köparen. Städfirman som jag anlitade fick komma dit på nytt och göra om sitt arbete tills jag och köparen va nöjda!

Men prata med mäklaren Håller tummarna för att det löser sig. Min rekomendation är att förhandla ner priset. Oftast mer fördelaktigt att köpa nytt själv så får man dem redakapen man vill ha.

/Jesper
 
J Jesperpm skrev:
När jag sålde min lägenhet för ca 2år sedan så hade vi skrivit att köparen skulle få kontrollera städningen efter tillträde.

Köparen var i detta fallet inte nöjd med städningen. Jag var där och höll med köparen. Städfirman som jag anlitade fick komma dit på nytt och göra om sitt arbete tills jag och köparen va nöjda!

Men prata med mäklaren Håller tummarna för att det löser sig. Min rekomendation är att förhandla ner priset. Oftast mer fördelaktigt att köpa nytt själv så får man dem redakapen man vill ha.

/Jesper
M mxjolle skrev:
Jag har skummat mellan svaren men håller med att ni egentligen ska utgå ifrån kontraktet. Tyvärr är ju mäklare oftast på säljarens sida samt vill undvika konflikter. Hursomhelst, är avtalet luddigt skrivet så är det mäklarens misstag att reda upp.

När vi köpte vårt hus så satte mäklaren tillträde på en röd dag. Tokigt i vår mening då banken är stängd en sådan dag men det vinkades såklart bort lite lätt. När tillträde började närma sig så dubbelkollade vi och påtalade att sista möjliga dag för att slutföra affären är ett par dag innan pga röd dag och helg.

Vi som köpare hade inte gjort fel och mäklaren fick således lösa detta tillsammans med säljaren. Mäklaren var ju såklart inte så nöjd över detta..

Så jag tycker, gå på vad som står i kontraktet. Sen kan det iofs vara svårt att bevisa vad som fanns/inte fanns
Det hade varit att föredra, men de har bestämt sig för att städa själva. Mäklaren insisterade på städfirma men fick inte gehör. Vi får se vad de säger imorgon :)
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Så en tysk säljare som varken kan svenska eller engelska har inte besvärat sig med att hitta en mäklare som pratar tyska?

Snacka om att göra det svårt för sig själv.
 
  • Gilla
NoiseMaker och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Pengar kan locka fram de sämsta sidorna hos folk, även hos tyskar vad det verkar. De som ärvt ska väl sälja gräsklipparen för att få ut lite extra pengar?

Syrran köpte hus av en snål gubbe. Han ville ha extra betalt för väggfasta garderober. Syrran ville inte betala nåt för dem, billigaste modellen från 70-talet. Så gubben slet loss dem från väggen och fick sedan massor med jobb för att sätta tillbaka dem i alla fall. Det var inte tapetserat bakom, han tänkte inte på det :rofl:
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Miter och 7 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så en tysk säljare som varken kan svenska eller engelska har inte besvärat sig med att hitta en mäklare som pratar tyska?

Snacka om att göra det svårt för sig själv.
Jag tror det är juristen som reder upp dödsboet som har anlitat mäklaren. Som sagt den enes man pratar engelska men det försvinner säkert information i tolkningar och översättningar ändå
 
Mäklaren imponerar inte på en. Man kan ju tycka att om man har en kontraktsskrivning men har gått på semester så kan man ju meddela de inblandade om det. Nu kom det fram att det saknas ett fysiskt pantbrev med, vilket de intygat att alla finns. Jag vet inte vad banken tycker om det imorgon :thinking:
 
  • Wow
Anna Q Korhonen och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Mäklaren imponerar inte på en. Man kan ju tycka att om man har en kontraktsskrivning men har gått på semester så kan man ju meddela de inblandade om det. Nu kom det fram att det saknas ett fysiskt pantbrev med, vilket de intygat att alla finns. Jag vet inte vad banken tycker om det imorgon :thinking:
Han har väl en chef?
 
Snigla Snigla skrev:
Han har väl en chef?
Nja de är 3st som driver det tillsammans. Så han är sin egen chef
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Mäklaren imponerar inte på en. Man kan ju tycka att om man har en kontraktsskrivning men har gått på semester så kan man ju meddela de inblandade om det. Nu kom det fram att det saknas ett fysiskt pantbrev med, vilket de intygat att alla finns. Jag vet inte vad banken tycker om det imorgon :thinking:
Om pantbrev saknas måste man ansöka om dödning , detta kan banken fixa. Meddela dom direkt om ni inte redan gjort det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.