Hej!
Tog fram en gammal Klippo excellent som följde med då vi köpte hus. Bytt olja, tändstift och rengjort luftfilter. Klipparen startade med lite soppa direkt i förgasaren, nu startar den om jag lyfter upp luftfiltret lite och sen sätter tillbaka det.
Den går rätt bra i ungefär 10 minuter sen stannar den och vägrar starta igen då den är varm. Väntar jag 30-40 min då den svalnat startar den. Jag har haft loss förgasaren och rengjort/blåst ur. Ingen större skillnad efter det.
Vad kan det bero på att den stannar efter en stund och vägrar starta igen då den är varm? Den är inte direkt ny..från 1981.
Tog fram en gammal Klippo excellent som följde med då vi köpte hus. Bytt olja, tändstift och rengjort luftfilter. Klipparen startade med lite soppa direkt i förgasaren, nu startar den om jag lyfter upp luftfiltret lite och sen sätter tillbaka det.
Den går rätt bra i ungefär 10 minuter sen stannar den och vägrar starta igen då den är varm. Väntar jag 30-40 min då den svalnat startar den. Jag har haft loss förgasaren och rengjort/blåst ur. Ingen större skillnad efter det.
Vad kan det bero på att den stannar efter en stund och vägrar starta igen då den är varm? Den är inte direkt ny..från 1981.
tändspolen.E ErikLa skrev:Hej!
Tog fram en gammal Klippo excellent som följde med då vi köpte hus. Bytt olja, tändstift och rengjort luftfilter. Klipparen startade med lite soppa direkt i förgasaren, nu startar den om jag lyfter upp luftfiltret lite och sen sätter tillbaka det.
Den går rätt bra i ungefär 10 minuter sen stannar den och vägrar starta igen då den är varm. Väntar jag 30-40 min då den svalnat startar den. Jag har haft loss förgasaren och rengjort/blåst ur. Ingen större skillnad efter det.
Vad kan det bero på att den stannar efter en stund och vägrar starta igen då den är varm? Den är inte direkt ny..från 1981.
Vill du ha bild på hela motornumret? Här har jag några bilder är inte hemma just nu.Maskintok skrev:
Varsågod.E ErikLa skrev:
Bara kul att grejerna kommer till användning..
Däremot så är det vanligt det där med luftfiltret.. det har inte så mycket med spolen att göra. utan det blir för tätt i förgasaren.
Man kan få koka den.. Eller köra den i diskmaskinen... ultraljudstvätten..
ättika och vatten brukar räcka.
2.5 dl ättika (24%) på 2 l vatten...
koka ca 3-5 min..
Tack för tipset! Ska testa rengöra mer noggrantMaskintok skrev:Varsågod.
Bara kul att grejerna kommer till användning..
Däremot så är det vanligt det där med luftfiltret.. det har inte så mycket med spolen att göra. utan det blir för tätt i förgasaren.
Man kan få koka den.. Eller köra den i diskmaskinen... ultraljudstvätten..
ättika och vatten brukar räcka.
2.5 dl ättika (24%) på 2 l vatten...
koka ca 3-5 min..
Medlem
· Västra Götaland
· 2 888 inlägg
Nja det vete tusan.I InsidersUnited skrev:
Men kul att kunna hjälpa till.
dels så har jag en massa bråte.. Men sedan har jag hållit på med dessa motorer i så många år att de sitter i ryggmärgen..
många mekaniker idag har aldrig sett dessa motorer och de är för gamla för att lägga ut pengar på... Men faktum är att vi kan hjälpa naturen lite genom att sätt fart på de äldre klipparna än att köpa nya..
Tack för orden, de värmde
Tror jag sett dessa förgasare med tank väldigt billigt på t.ex Amazon, är det något att köpa eller ska jag kolla på vettigare sidor ?Maskintok skrev: