optimum optimum skrev:
Katastrof.
Ett R värde på 2 är redan leken med schackbrädet och riskorn
1 smittar 2 som sedan smittar 4, 8, 16, 32, 64, 128 osv.
18 446 744 073 709 551 615 (cirka 18 triljoner) på sista rutan
Leken med schackbrädet var nog en skröna och smittspridningen dämpas när folk inser allvaret och låser in sig eller det tar slut på nya att smitta.
Det får inte hända men händer uppenbarligen redan.
Men folk blir inte alls lika sjuka om de har vaccinerat sig. Men såg att Holland hade typ 35 % färdigvaccinerade så det har ju en bra bit kvar.
 
Staffans2000
BirgitS BirgitS skrev:
???
Vad är din koppling mellan optimums åsikter och myndigheten?
Ingen.
Jag kommenterade inte honom, utan Tanaris.

Staffans
 
T
Ulltand Ulltand skrev:
Vad tror du? Varför avstår folk från vaccin? Varför finns det anitvaccers?
Kan du inte fråga dina polare i röda laget, eller vad ni nu kallar er?
 
T
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ingen.
Jag kommenterade inte honom, utan Tanaris.
Då måste jag nog ställa samma fråga som BirgitS, för jag förstår inte heller. Jag kommenterade ju hans åsikter.
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
optimum
Det ser ut som om Danmark har fått ordning på smittspridningen igen. Alltså om man vill ha fart på den.
Senaste redovisningen 13/7 är man uppe på 1000 fall igen

Det finns nog flera förklaringar till att det ser ut så.
Några tänkbara är nog:
Att deltan nu är dominerande
Att man öppnat upp
Att folk inte sköter social distans mm längre

Att man skulle testa fler håller inte då nivån på tester är i stort sett oförändrad de senaste perioden då vi ser en ökning.
Att det är sommar som vi brukar ha som förklaring till låga värden i Sverige verkar inte hålla i Danmark.

Alltså de tänkbara orsakerna till smittspridning borde gå att överföra till Sverige där vi också ser att deltan ökar sin andel och vi håller på att öppna upp samt folk sköter social distans sämre än tidigare.

Men regeringen lyser med sin frånvaro (sommarlov) och FHM ser ingen anledning till att oroa sig så det är bara att simma på.


Liggande stapeldiagram som visar dagliga nya COVID-19-fall i Danmark från februari 2020 till juli 2021, med en topp i början av 2021.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
att sommar på våra breddgraden minskar smittspridning av virus är fakta! Att sedan en del länder nu när delta finns i omlopp och samtidigt öppnar upp samhällena, kan ju vara att deltan är så smittsam och eller "folk" är så nällade på att umgås, festa och därmed har svårt att hålla avstånd.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Det är nog inte det varma sommarvädret i sig som minskar smittspridningen utan vår livsstil. På sommaren umgås vi utomhus; trädgårdar, uteserveringar, badstränder, pooler, parker. På vintern umgås vi mer inomhus - med sämre luftombyte så att luftburen smitta sprider sig lättare.

Vore det bara varmt väder skulle de inte haft så stor smittspridning i Brasilien mm.

Jag är iaf glad att min arbetsgivare rekommenderar fortsatt arbete hemifrån minst till mitten av september.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
sommar på breddgrad innebär ju precis vad du skriver att vi ventilera bostäder hela tiden, vi sitter ute o äter i högre grad, ökar naturligt distansen i högre grad, vilket implicit är det som är sommar på våra breddgrader- tänkte att jag inte skulle behöva beskriva hela förloppet vad som händer under sommaren på mellanbreddgraderna, utan tyckte att det är underförstått.

Dessutom ökar den relativa fuktigheten inomhus, vilket gör att virus sprids något kortare sträcka. detta gäller för den del av världen med med vårt typ av klimat. Går vi ned till mer tropiska miljöer, har sommaren en motsatt effekt, där man måste befinna sig inomhus när det är som varmast. I de rika områden har man airkondition vilket sänker tempen, men torkar ut luften vilket gör viruset mer potent, samt att jag misstänker att ventilation hålls på minimum för att minska kostnaderna. Där det inte finns airkondition går man ändå inomhus och även där med minsta möjliga ventilation då effekten av "kalla" stenhus försvinner. Det fsyns väldigt tydliga effekter av dessa i USA där norra USA har mer vår typ av smittspridning, med södra USA som är väldigt varmfuktigt har man en dubbeltopp. Naturligtvis är resonemanget tillämpbart på luftburna/droppburna virus, så att vi inte får en diskussion om att det inte gäller borrelia!

Tyskarna har ett begrepp för forcerad ventilation (minns inte namnet på begreppet), där man öppnar upp fönster på vid gavel gärna tvärdrag varje dag. Någon av er har kanske namnet i huvudet? kan det vara så att denna forcerad ventiltion kan var den avgörande pusselbiten i att Tyskland har haft något lägre smittspridning/död än många andra länder!

Hoppas jag inte genat för mycket i resonemanget, annars måste vi börja skriva rapporter för att det ska bli förståeligt för er som verkar kräva detta, vilket jag anser att en tråd blir helt omöjlig att läsa.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
BirgitS
blackarrow blackarrow skrev:
Och nu inför vi äntligen en rekommendation om att testa inresande till vårt land. :D
Skärpt rekommendation om testning för covid-19 efter utlandsvistelse
PUBLICERAT 12 JULI 2021
Nej, så illa har det inte varit utan det har ju länge funnits rekommendationer om testning vid inresa till Sverige däremot så lättades de för EU-länder för ett tag sen men återinförs nu förutom för Norden (eller liknande) pga. av den ökade smittspridningen i många EU-länder. Det är därför det står "skärpt", rekommendationen är inte ny utan bara gäller lite fler.
 
BirgitS
trähandtag trähandtag skrev:
kan det vara så att denna forcerad ventiltion kan var den avgörande pusselbiten i att Tyskland har haft något lägre smittspridning/död än många andra länder!
Fast jämfört med Sverige har väl inte Tyskland alls samma grundkrav på ventilation i hemmen, offentliga hus och andra byggnader så det är därför som de måste vädra med korsdrag då och då. Vilket var normalt i Sverige när jag var barn och hus inte hade någon mekanisk ventilation. Jag tycker det borde vara bättre om klassrum ventileras hela tiden i stället för att luften samlar på sig virus etc. under en timme som sen ventileras ut under rasten.

Tänk på att vissa delar av Sverige har klarat sig bättre än Tyskland.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
BirgitS
Vecka 32 blir det tillåtet att vaccinera med Pfizers vaccin barn från 16 år (födda 2005) samt från 12 år (fyllda) för de barn som är i riskgrupp enligt en barnläkares bedömning.
https://www.folkhalsomyndigheten.se...t-covid-19-for-ungdomar-kan-starta-i-augusti/

Sen när det kommer att starta i praktiken beror på läget i varje region för det är ju inte meningen att vaccineringen av barn ska tränga undan vaccineringen av vuxna. Just nu är det tydligen minst 2 veckors väntan på att få sin första dos i Stockholmsregionen och mycket få av de yngsta vuxna har vaccinerats än så länge.
 
BirgitS
Apropå deltavariantens framfart.

I Västra Götaland rapporterar man att en ganska stor andel av de bekräftade fallen är folk som har varit i södra Europa.
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/senaste-nytt-om-coronaviruset kl. 18.17

I Region Stockholm är man tydligare och skriver att 1/3 av fallen är folk som varit utomlands och av dem är det 2/3 som varit i Spanien medan övriga är från många olika länder.

Det har lett till att man ser en ökning av fallen med närmare 20 % två veckor i rad.
2/3 av fallen var med deltavarianten redan under v. 26.

Förra veckan var det 80 % ökning av fallen i gruppen 20-29 år.
Gymnasieelever är dock de med högst incidens de senaste veckorna.
Det är också en ökning av antalet fall bland 50-59 år eftersom få i den gruppen var fullvaccinerade för 3 veckor sen (och har barn i åldrar med stor smittspridning, min kommentar).

Detta har fått återverkan på sjukvården och antalet på sjukhus (utanför IVA) stiger igen.
Från 27 förra måndagen till 32 denna måndag.

Eftersom det är ovanligt hård belastning redan på sjukhusen denna sommar, eftersom ovanligt många har 4 veckors semester under sommaren och många jobbar med vaccineringar, så är regionen orolig för utvecklingen.
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/juli/13-juli-lagesrapport-om-covid-19/
https://vardgivarguiden.se/nyheter/2021/juli/6-juli-lagesrapport-om-covid-19/
https://vardgivarguiden.se/globalassets/kunskapsstod/smittskydd/statistik/covid-19/antal-fall.pdf

Det är inte rätt läge än att släppa på att följa restriktionerna för ökad smittspridning får fortfarande återverkan på sjukvården. Även folk under 50 hamnar på IVA ibland och på vanlig vårdavdelning är det inte ovanligt längre med folk under 30 år.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Nissens
Jag roade mig med att sätta ihop en graf över dödligheten i Sverige utgående från SCB:s officiella siffror.

Procentsatsen är hur stor andel av befolkningen som avlidit respektive år.

Detta är fakta och visar med all tydlighet att dödligheten aldrig varit något större problem med Covid-19.

Den bilden stämmer ju förstås inte med det vissa förmedlat i tråden, men fakta är fakta..
 
  • Stapeldiagram som visar andelen avlidna i Sverige per år från 2000 till 2020, med stabil dödlighet och liten ökning 2020.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
garvin och 6 till
  • Laddar…
optimum
trähandtag trähandtag skrev:
att sommar på våra breddgraden minskar smittspridning av virus är fakta! Att sedan en del länder nu när delta finns i omlopp och samtidigt öppnar upp samhällena, kan ju vara att deltan är så smittsam och eller "folk" är så nällade på att umgås, festa och därmed har svårt att hålla avstånd.
Håller med om att det verkar vara så och överensstämmer med våra erfarenheter från förra sommaren, att smittspridningen minskade.
Men som du också är inne på så verkar det inte räcka till nu med deltan.
Alltså smittsamheten med alfa så gick det troligen bra att festa och grilla på hyffsat avstånd men med deltan kanske det krävs mera avstånd mm.
 
  • Gilla
trähandtag
  • Laddar…
Nissens
optimum optimum skrev:
Håller med om att det verkar vara så och överensstämmer med våra erfarenheter från förra sommaren, att smittspridningen minskade.
Men som du också är inne på så verkar det inte räcka till nu med deltan.
Alltså smittsamheten med alfa så gick det troligen bra att festa och grilla på hyffsat avstånd men med deltan kanske det krävs mera avstånd mm.
För att??
Inse att faran är över i Sverige så länge inte hittills okända varianter dyker upp som vaccinet inte biter på!

Det spelar liksom ingen roll hur många som får deltavarianten, det blir inget hårt tryck på vården ändå. Det är endast pga trycket på vården och därmed att de sköraste inte varit vaccinerade som vi haft restriktioner. Nu är det hotet bortvaccinerat och samhället öppnar så sakteliga upp igen. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.