Mikael_L
P pmd skrev:
Med begränsade resurser bör rättsväsendet prioritera utredningar av brott där man kan förvänta sig en hög verkningsgrad.
Japp, jag är faktiskt öppen för den diskussionen, och på så vis håller jag också med @Markarbetaren.

Jag tycker själv att det har blivit fullständigt vansinnigt det här med hur bankerna gör. Jag märkte de första tecknen för typ 15 år sedan, och det har bara blivit värre.
Jag kan samtidigt tycka att det är bra att man jagar all slags kriminalitet även genom att försöka ge sig på penningflödena.

Men vi har ju dels sett hur effektivt det verkar fungera när vi ser skandal efter skandal ramla ner i knäna på Swedbank, Danske bank, Nordea osv.
Det verkar ju inte fungera vidare bra för att komma åt de riktigt stora fiskarna.

Och vänder man sig och kollar efter de små fiskarna så vet jag inte hur väl det faktiskt gör någon skillnad, men däremot kan vi konstatera att det däremot drabbar laglydigt folk rätt hårt.

Så gör det ingen (eller mycket liten) skillnad gentemot kriminaliteten men däremot drabbar samhället i övrigt hårt, så borde man snabbt sluta med dumheterna.

Nu har jag absolut noll koll på om detta är effektivt mot kriminaliteten, så jag kan ju egentligen inte ha någon åsikt om det är värt det, eller inte.
Det vore ju tacknämligt ifall lite siffror på "verkningsgraden" kunde redovisas.




A Anders_Nilsson skrev:
Jag ser en oerhörd skillnad på tillgreppsbrott där man skadar någon annan, och skattesmitning i mindre skada där du faktiskt arbetat och producerat något.

En del kanske invänder mot detta nen är det bättre att arbetet inte blir gjort? Är det inte ett brott att lata sig i stället för att arbeta övertid? Och fixa på huset själv borde ju beskattas.

Om folk jobbar svart borde skatteverket fråga sig varför.
Ja den kan vi ta samtidigt.



OBS, jag är inte alls speciellt rigid.
Men jag irriterar mig ofta på folk som bara kan se hälften.
T.ex. att man irriterar sig på att bankerna ska hålla på med kontroll av att pengar är vita och hederliga, men sen samtidigt tycker all brottslighet är skit.
Det är ju faktiskt så grått att man måste sätta en nivå, en balans mellan det ena och det andra.

OCH, jag diskuterar detta gärna, men att tro att det ena inte alls har något med andra att göra är ju bara idiotiskt och blåögt.



Det finns ju gott om sånt jag irriterar mig på.
T.ex. att skatt ska minskas men välfärden ökas
Att invandare ska stoppas, och förflyttas ut ur landet, men man är inte beredd att sköta de jobb de har.
Att polisen ska ta i hårdare, men det får inte drabba en själv eller någon annan oskyldig.
osv osv
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag tycker själv att det har blivit fullständigt vansinnigt det här med hur bankerna gör. Jag märkte de första tecknen för typ 15 år sedan, och det har bara blivit värre.
Jag kan samtidigt tycka att det är bra att man jagar all slags kriminalitet även genom att försöka ge sig på penningflödena.
Brottsbekämpning och förebyggande av brott är en uppgift för statens rättsvårdande myndigheter. Staten har delegerat en stor del av det till de finansiella instituten, vilket är helt befängt.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Staten har delegerat till bankerna att bedöma om deras kunder sysslar med penningtvätt, och kunden får inte ens försvara sig i en rättegång. Bedrövligt, tycker jag.
Fel, igen. Staten (och EU) har förbjudit banken att underlätta penningtvätt. Därför måste banken veta var pengar kommer ifrån innan den godkänner vidare hantering av transaktionsflöden. Bankerna utför inga utredningar med pengar utanför sin egen verksamhet.

Bankerna måste vidare, som all annan verksamhet , rapportera in misstänkt olaglig aktivitet samt transaktioner för skatteunderlag (vinst, förlust, realiseringar, kreditgivning, kredittyp etc.).

Det är ju helt OK att ha sina egna uppfattningar om hur livet borde vara men framställ dem inte som fakta.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Bankerna utför inga utredningar med pengar utanför sin egen verksamhet.
Det är ju en av de sämre sakerna med det här arrangemanget. Den anklagade har ingen chans att försvara sig eftersom banken utan en utredning kan bestämma sig för att det inte går att utesluta penningtvätt.

När banken bedömer att det inte går att utesluta penningtvätt borde den göra en anmälan till FI (eller kanske till Ekobrottsmyndigheten). Att inte göra det är inte ett värdigt beteende i en rättstat när man har så mycket makt som banker har.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
Varför la du 30 min på banken. Det är ju bara att visa kvittot. Dessutom frågar inte banken om summor under 10 000 om inte kunden ger ett misstänkt intryck.
Bankerna frågar för varje krona du vill sätta in, annars hade jag naturligtvis inte behövt lägga en halvtimme på dessa dumheter. Läs innantill.
 
T Terje D skrev:
Bankerna frågar för varje krona du vill sätta in, annars hade jag naturligtvis inte behövt lägga en halvtimme på dessa dumheter. Läs innantill.
Hej! inte sant du generalisera o det värsta , har inte fått en fråga på de kronor jag satt in.
senast igår satte jag in 100 kr på Tjörns sparbank , o fick inte en fråga !!

//Goerana
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
T Terje D skrev:
Bankerna frågar för varje krona du vill sätta in, annars hade jag naturligtvis inte behövt lägga en halvtimme på dessa dumheter. Läs innantill.
Jag läser innantill (hur läser man annars?). Du skriver att du hade svårt att sätta in 1800. Måste vara extremt ovanligt. Antingen har just din banktjänsteman missat vilka regler som gäller (10 000 eller mer) eller så har du givit ett suspekt intryck.
 
  • Gilla
lat och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det är ju en av de sämre sakerna med det här arrangemanget. Den anklagade har ingen chans att försvara sig eftersom banken utan en utredning kan bestämma sig för att det inte går att utesluta penningtvätt.

När banken bedömer att det inte går att utesluta penningtvätt borde den göra en anmälan till FI (eller kanske till Ekobrottsmyndigheten). Att inte göra det är inte ett värdigt beteende i en rättstat när man har så mycket makt som banker har.
Menar du därmed att banken ska anmäla att man misstänker penningtvätt men ändå utföra den transaktion man misstänker är olaglig? Då får du nog driva det mot politiker inom EU, USA, m.fl. länder för idag strider det mot lagen i alla västländer.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
P
Nej, banken ska alltid anmäla misstanke om penningtvätt till lämplig rättsvårdande myndighet. Om banken får ett svar från den myndigheten att misstanken avskrivs så kan banken lugnt genomföra transaktionen. Om misstanken blir stärkt under den rättsvårdande myndighetens utredningen så delges lämpligen den misstänkte den brottsmisstanken och anhålls eventuellt.
 
Då behöver nog polis och FI bli avsevärt mycket snabbare än idag. Och hur ska banken förklara väntan till kunden?
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
1 16386 skrev:
Då behöver nog polis och FI bli avsevärt mycket snabbare än idag. Och hur ska banken förklara väntan till kunden?
Något i stil med ”vi följer gällande lagstiftning” borde väl passa bra. ;)
 
Jetkokos Jetkokos skrev:
Något i stil med ”vi följer gällande lagstiftning” borde väl passa bra. ;)
Då behöver lagen ändras för så får banken inte göra enligt gällande lagstiftning.
 
P
1 16386 skrev:
Då behöver nog polis och FI bli avsevärt mycket snabbare än idag. Och hur ska banken förklara väntan till kunden?
Ja, nu börjar poletten trilla ner, tror jag. ;)
 
Hela upplägget med att misstänka penningtvätt har med finanspolitik att göra och att regeringen vill ge bankerna möjlighet att låsa in kunderna. Du skall vara kund i banken och få lön på kontot som du spenderar varje månad. Inget sparande uppmuntras.

Vi ser hur folk misstänks när de använder Swish frekvent. Skulle inte kriminaliteten försvinna med kontanterna? Nu ser vi att det bara var snack och man vill använda elektroniska betalningar för att öka övervakningen. Som vanligt kommer de stora kriminella undan.

Vi borde i stället diskutera hur vanligt folk på ett enkelt sätt skall kunna använda det finansiella systemet utan att bli misstänkliggjorda. Hur sparar man som TS på högräntekonton i alternativa finansinstitut med full spårbarhet på pengarna?
 
  • Gilla
Markarbetaren och 1 till
  • Laddar…
Ja du, det kan man ju tro om man så vill. Att det finansiella systemet är gränsöverskridande och att de olika staterna därmed har svårt att själva övervaka det i sitt land och lagföra brott och istället har ett internationellt överenskommet regelverk där bankerna som förmedlare av tjänster läggs på ett stort ansvar att göra detta åt staterna - det kanske inte är en lika spännande förklaring.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.