Hej! Har jobbat med solceller de senaste 10 åren. Började som arbetsledare och jobbade med att installera solceller i ungefär 2 år, därefter har jag jobbat med allt inom solenergi. Nu jobbar vi nischat mot nyproduktion, så har inget med privatmarknaden att göra längre, vi säljer heller inga produkter utan endast totalentreprenader. Därav inget egenintresse alls i att peka åt något håll.

Jag hör många skräckhistorien när privatpersoner köper in solceller. Därför tänkte jag försöka hjälpa till så mycket jag kan i att reda ut era funderingar.

Jag kommer inte svara på vilka företag man skall använda eller ej. Utan här gäller det att ta in referenser och bygga sin egna uppfattning av företaget. Jag ger endast generella tips som kan vara bra att tänka på vid inköp, installation och service.

Tänk också på att detta är från mina egna erfarenheter om vad jag har lärt mig inom solenergi de senaste åren. Vissa regler och kravställningar från tex nätägare kan vara lokala.

Målet är att svara på era frågor så gott jag kan. Så att ni kan känna er trygg i er affär.
 
  • Gilla
BosseHansson och 8 till
  • Laddar…
Under den tid du arbetat med solceller har optimerar lönat sig, eller är det bara en komponent som gått sönder?
 
L Limesmak skrev:
Hej! Har jobbat med solceller de senaste 10 åren. Började som arbetsledare och jobbade med att installera solceller i ungefär 2 år, därefter har jag jobbat med allt inom solenergi. Nu jobbar vi nischat mot nyproduktion, så har inget med privatmarknaden att göra längre, vi säljer heller inga produkter utan endast totalentreprenader. Därav inget egenintresse alls i att peka åt något håll.

Jag hör många skräckhistorien när privatpersoner köper in solceller. Därför tänkte jag försöka hjälpa till så mycket jag kan i att reda ut era funderingar.

Jag kommer inte svara på vilka företag man skall använda eller ej. Utan här gäller det att ta in referenser och bygga sin egna uppfattning av företaget. Jag ger endast generella tips som kan vara bra att tänka på vid inköp, installation och service.

Tänk också på att detta är från mina egna erfarenheter om vad jag har lärt mig inom solenergi de senaste åren. Vissa regler och kravställningar från tex nätägare kan vara lokala.

Målet är att svara på era frågor så gott jag kan. Så att ni kan känna er trygg i er affär.
Vilka solceller ska man välja enligt dig? Tror du att det kommer effektivare produkter inom kort?

Hur skulle du personligen gå till väga om du skulle upphandla solceller till dig själv?
 
M merbanan skrev:
Under den tid du arbetat med solceller har optimerar lönat sig, eller är det bara en komponent som gått sönder?
Bra fråga men ett riktigt känsligt ämne i branschen.

Nu talar jag för mig själv. Optimerare är bra i de fall man har ett tak med många olika lutningar där man inte får ihop strängarna bra i en vanlig strängoptimerare. Dem fungerar även bra om man har stora skuggor på taket. Då blir det över tid en bättre produktion per år kontra att inte ha dem.

Dock så anser jag. En modul som sitter i skugga, av tex en skorsten eller dyl. Så tycker jag man skall plocka bort den modulen och låta anläggningen vara helt fri från optimerare. Om det är den skuggan det står och faller på.

Jag är inte av uppfattningen av att en anläggning med optimerare faktiskt producerar mer. JAG VET, att det skrivs i offerter och i nyheter om att en anläggning med optimerare producerar XX% mer kWh än utan. Men helt ärligt har jag aldrig fått till mig ett dokument som tar hänsyn till allt i en solcellsanläggning som visar på att en anläggning med optimerare producerar mer kWh på ett år, om taket är "skuggfritt".

Sedan har jag under mina 10 år aldrig bytt en modul som varit trasig eller producerat för dåligt. Däremot har jag hört flera som har optimerare som berättat att det var tur dem hade optimerare under modulerna. För företaget som installerade, har varit här flera gånger och "bytt moduler." Dock har kunden aldrig sett att det var modulen som byttes och inte optimerare.

Så kort och gott, min åsikt är. Är det ett bra tak utan skugga, låt de vara utan optimerare. Varför ta risken att montera en "smart pryl" under varje modul. Keep it simple.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Finns det någon eller några typiska faktorer hos kunden som gör att man väljer solceller?
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Vilka solceller ska man välja enligt dig? Tror du att det kommer effektivare produkter inom kort?

Hur skulle du personligen gå till väga om du skulle upphandla solceller till dig själv?
Bra fråga! Frågan om effektivitet har det alltid varit tal om. Men min bedömning är att vänta på något effektivare och bättre kan man alltid göra, kommer alltid nyare modeller som är bättre. Men sedan ett par år tillbaka tycker jag både priser och effektivitet har planat ut något. Dvs om du köpte en anläggning för 5 år sedan eller idag, så skiljer det inte så mycket. Nu har modultillverkarna också börjat men nya lösningar, man går ifrån de gamla standardmåtten delar cellerna gör så dem kan ta in produktion från baksidan osv. Men kollar man på effektivitet på varje enskild cm samt pris per cm, så håller det sig ganska bra. Tror den trenden kommer fortsätta, lite bättre för varje år som går. Men någon revolutionerande ny effektivt tror jag inte inom de närmaste.

Gällande fabrikat och modell. Så tycker jag det är viktigt att det är ett välkänt märke. Att de företaget som gör modulen tjänar pengar. Det är långa garantier så viktigt att de företaget finns kvar om ett par år, om nu din installatör inte gör det. Här är det lätt att bli lurad. Jag kan köpa in en modul för halva priset, som man som privatkund inte ser skillnad på verken när man ser den eller på databladet. Men denna modulen kan jag med all säkerhet säga inte är lika bra som en för de mer standardiserade priset. Att försöka hävda en garanti mot en sådan leverantör som privatperson i Sverige, tror jag man inte ens behöver försöka sig på.

Generella tips för inköp av solceller:
Synt förnuft!
Känns det som kalkylen är för bra för att vara sann, då är den antagligen inte de. Stämmer återbetalningstiden verkligen med de jag läst och hört innan?
Ta in referenser på installatören.
Se till att alla egenkontroller fylls i och blir överlämnade till dig som kund.
Se över taket innan under och efter installationen. (FOTA)
Se så installatören är registrerad hos elsäkerhetsverket. (https://e-tjanster.elsakerhetsverket.se/foretag/kolla-elforetaget)
Ta in offert från flera installatörer.
Se till så installatören gör ett platsbesök innan ni signerar något.
Se till att få all dokumentation av systemet.
Betala inte hela summan innan anläggningen är driftsatt och att ni har sett över hela anläggningen.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Finns det någon eller några typiska faktorer hos kunden som gör att man väljer solceller?
Vad menar du. Om det finns några faktorer hos kunden som gör att man väljer en typ av fabrikat och modell?
 
L Limesmak skrev:
Vad menar du. Om det finns några faktorer hos kunden som gör att man väljer en typ av fabrikat och modell?
Nej, jag menar att kunden alls väljer solceller, vad är det för kunder som väljer solceller helt enkelt.
 
L Limesmak skrev:
Bra fråga! Frågan om effektivitet har det alltid varit tal om. Men min bedömning är att vänta på något effektivare och bättre kan man alltid göra, kommer alltid nyare modeller som är bättre. Men sedan ett par år tillbaka tycker jag både priser och effektivitet har planat ut något. Dvs om du köpte en anläggning för 5 år sedan eller idag, så skiljer det inte så mycket. Nu har modultillverkarna också börjat men nya lösningar, man går ifrån de gamla standardmåtten delar cellerna gör så dem kan ta in produktion från baksidan osv. Men kollar man på effektivitet på varje enskild cm samt pris per cm, så håller det sig ganska bra. Tror den trenden kommer fortsätta, lite bättre för varje år som går. Men någon revolutionerande ny effektivt tror jag inte inom de närmaste.

Gällande fabrikat och modell. Så tycker jag det är viktigt att det är ett välkänt märke. Att de företaget som gör modulen tjänar pengar. Det är långa garantier så viktigt att de företaget finns kvar om ett par år, om nu din installatör inte gör det. Här är det lätt att bli lurad. Jag kan köpa in en modul för halva priset, som man som privatkund inte ser skillnad på verken när man ser den eller på databladet. Men denna modulen kan jag med all säkerhet säga inte är lika bra som en för de mer standardiserade priset. Att försöka hävda en garanti mot en sådan leverantör som privatperson i Sverige, tror jag man inte ens behöver försöka sig på.

Generella tips för inköp av solceller:
Synt förnuft!
Känns det som kalkylen är för bra för att vara sann, då är den antagligen inte de. Stämmer återbetalningstiden verkligen med de jag läst och hört innan?
Ta in referenser på installatören.
Se till att alla egenkontroller fylls i och blir överlämnade till dig som kund.
Se över taket innan under och efter installationen. (FOTA)
Se så installatören är registrerad hos elsäkerhetsverket. ([länk])
Ta in offert från flera installatörer.
Se till så installatören gör ett platsbesök innan ni signerar något.
Se till att få all dokumentation av systemet.
Betala inte hela summan innan anläggningen är driftsatt och att ni har sett över hela anläggningen.
Tack för ett bra och utförligt svar. Jag antar att det här med välkända märken ger sig när man börjar läsa på.

Vi ska evt. Bygga ett nytt hus. Det är till det huset jag har lite funderingar. Men känslan är att det blir svårare att räkna hem investeringen till ett nytt hus. Observera att det bara är en känsla då jag inte räknat ett dugg än.
 
  • Gilla
Limesmak
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Nej, jag menar att kunden alls väljer solceller, vad är det för kunder som väljer solceller helt enkelt.
Aha, tror jag fattar! Numera skulle jag säga att det är en blandning av, miljömedvetenhet, relativt bra investering för en låg risk samt att få till en bättre energiklass på sitt hus.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 3 till
  • Laddar…
Finns det någon gräns i landet där man kanske inte blr skaffa solceller?

Har ett hus med ca 100kvm tak i syd västlig (ungefär) riktning, finns det någon nedre gräns (kvm) där man kanske ska välja att inte skaffa celler
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Tack för ett bra och utförligt svar. Jag antar att det här med välkända märken ger sig när man börjar läsa på.

Vi ska evt. Bygga ett nytt hus. Det är till det huset jag har lite funderingar. Men känslan är att det blir svårare att räkna hem investeringen till ett nytt hus. Observera att det bara är en känsla då jag inte räknat ett dugg än.
Precis, läs på lite om produkterna. Första varningen är om ju kanot hittar något på märket du söker på.

Det stämmer fint. En investering i solceller går ut på försöka använda så många kWh som möjligt i din fastighet som kommer från solen. Där gör du bäst avkastning. Ett nytt hus har ju generellt en lägre förbrukning, vilket ofta resulterar i fler sålda kWh. Men man kan också väga in andra saker som att du kanske kan få en bättre energiklass på huset, vilket resulterar i en lägre ränt. En del säger också att ditt hus får ett högre värde om du har solceller på taket, samt att det lättare blir sålt vid en eventuell försäljning.

Dock får man idag skattereduktion om 60 öre per såld kWh vilket förbättrar kalkylen avsevärt. Men en skattereduktion är alltid en reduktion och skulle kunna försvinna.

Sedan är det ju så, desto dyrare el, desto bättre lönsamhet i din solcellsanläggning.
 
nino nino skrev:
Finns det någon gräns i landet där man kanske inte blr skaffa solceller?

Har ett hus med ca 100kvm tak i syd västlig (ungefär) riktning, finns det någon nedre gräns (kvm) där man kanske ska välja att inte skaffa celler
Nej det skulle jag inte säga. Möjligt att det blir lite dyrare per kWt om du har en jätteliten anläggning, då vissa kostnader nästan är samma för installatören, så som taksäkerhet osv.

Men får man inte upp mer en 5-6 moduler hade jag kanske funderat på att göra någon annan typ av investering.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Vilka äŕ bäst?
 
  • Gilla
Ladan vid havet
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Vilka äŕ bäst?
Vilka solceller, eller vad syftar du på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.