Hej!

Som nybliven husägare är detta min första post på detta forum.

Jag har köpt ett Elementhus från 1967 tillverkat av Elementhus AB (Mockfjärd). Som så många andra köpte jag huset utan att ha en aning om att det var just ett elementhus jag köpte.

Huset är i ganska akut behov av ett par nya fönster.

Jag har läst mig till här på forumet att på vissa av dessa hus så är fönsterkarmarna bärande. Mitt hus är varianten med med 1-plan + källare och kallvind. Mer exakt är det typen med sovrum + vardagsrum över garaget och badrummet rakt ovanför matkällaren (svalen) medan köket är rakt ovanför tvättstugan.

Jag bifogar bilder på fönstret. Och en snabb skiss som visar var på huset fönstret sitter.

Öppet vitt fönster med gardiner mot en trädgård, exempel på Elementhus AB hus från 1967.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närgränsad vy av ett fönsters övre hörn och karm i ett elementhus, indikerar behov av underhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Slitna vita fönsterkarmar med två fönster på ett gulmålat 1967 års elementhus från Elementhus AB.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skiss av enplanshus med källare och kallvind som visar rummens placering och markerar positionen för ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Så min fråga rör huruvida fönstersmyg, karm eller annat på mitt fönster är bärande?
 
Dom är bärande, så du får göra ett insticksmontage
 
F fönsterpåven skrev:
Dom är bärande, så du får göra ett insticksmontage
Tack för att du bekräftade mina farhågor.

Är själva fönsterkarmen bärande eller bara fönstersmyg och eventuell pelare mellan karmarna?

När man tittar på proportionerna ser det ut att kunna vara två fönsterkarmar med en bärande pelare emellan eller är det så illa att det är ett dubbelfönster som sitter ihop i ett stycke där både yttersidorna och mittdelen av karmen är bärande? Om det är två separata karmar orkar då inte mitt-pelaren bära vikten eller sitter karmarna monterade karm mot karm med endast isolering emellan så att mittpelare helt saknas?

Ursäkta alla frågor men jag vill helst inte börja riva bara för att undersöka om det går att få svar utan. Jag vill gärna först ha en lösning mer eller mindre klar innan så jag slipper regn i sovrummet. :)

Undersidan av karmen är kanske bitvis rötskadad så jag tar tacksamt emot lite tips.
Jag är osäker på om detta är något jag bör klåpa med själv samtidigt som att bara ringa första bästa fönsterfirma också känns vanskligt i denna situation.
 
Redigerat:
S Skyscraper skrev:
Tack för att du bekräftade mina farhågor.

Är själva fönsterkarmen bärande eller bara fönstersmyg och eventuell pelare mellan karmarna?

När man tittar på proportionerna ser det ut att kunna vara två fönster med bärande pelare emellan eller är det så illa att det är ett dubbelfönster som sitter ihop i ett stycke där både yttersidorna och mittdelen av karmen är bärande?

Undersidan av karmen är kanske bitvis rötskadad så jag tar tacksamt emot lite tips.
Jag är osäker på om detta är något jag bör klåpa med själv samtidigt som att bara ringa första bästa fönsterfirma också känns vanskligt i denna situation.
Räkna med att allt är lite bärande. Vid fönsterbyte generellt i såna här hus har du två val, antingen montera karm i karm (vilket kan innebära lite extra jobb om karmen är rötskadad), eller att byta fönstren helt och hållet (vilket leder till lite extra jobb med att stadga upp konstruktionen runt den nya fönsterkarmen).

Ingendera arbete är egentligen särskilt svårt, så du klarar det själv med en del kunskap och lite jävlar anamma, eller lite kunskap och mycket jävlar anamma. Vill du inte sätta karm i karm, och du vill ta in någon som ska göra arbetet åt dig, ta en erfaren snickare, inte något vanligt fönstermontageföretag. Oavsett om du ska göra själv eller inte, leta upp de "instruktioner" som finns här på byggahus och studera/visa för snickaren. Jag skulle ha länkat till dem om jag inte satt på telefonen just nu, säg till om du behöver hjälp att hitta dem.
 
B bearmaniac skrev:
Vill du inte sätta karm i karm, och du vill ta in någon som ska göra arbetet åt dig, ta en erfaren snickare, inte något vanligt fönstermontageföretag. Oavsett om du ska göra själv eller inte, leta upp de "instruktioner" som finns här på byggahus och studera/visa för snickaren. Jag skulle ha länkat till dem om jag inte satt på telefonen just nu, säg till om du behöver hjälp att hitta dem.
Tack för det snabba svaret.

Jag tar tacksamt emot länkar när du har tid vid en "riktig dator". Jag har sökt och hittat en del men mycket har jag säkert missat.

Om någon har tips när det gäller duktiga byggnadssnickare runt Mjölby, Boxholm, Tranås eller har andra tips och erfarenheter runt fönsterbyte på dessa hus så dela gärna med er.

Det skulle kännas tryggast att låta någon annan ta hand om det första fönstret i alla fall.
 
Redigerat:
Om man vill så är det möjligt att byta fönster helt med det är en hel del meck.
Karmen sitter direkt i d spontade väggarna så när man river bort karmarna måste man fylla hålen med nytt virke för att ha nåt att skruva de nya fönstren i. Där får man klyva och fälla in reglar och plyfa.
Det som är lite klurigt är den plyfa-balk som elementhusen har ovanför fönstren. I ytterkant vilar den på fönsterkarmarna, men det kan man ju lösa med stående reglar på sidan. Tyvärr har de valt att dela balken till korta sektioner där skarvarna vilar över fönstrens mittstolpar. Åtminstone på de lite bredare fönsterpartierna brukar det vara så.

I denna tråd finns en del matnyttigt och en del bra bilder:
https://www.byggahus.se/forum/threads/byta-foenster-i-elementhus.233038/
 
l
S Stuff skrev:
Om man vill så är det möjligt att byta fönster helt med det är en hel del meck.
Karmen sitter direkt i d spontade väggarna så när man river bort karmarna måste man fylla hålen med nytt virke för att ha nåt att skruva de nya fönstren i. Där får man klyva och fälla in reglar och plyfa.
Det som är lite klurigt är den plyfa-balk som elementhusen har ovanför fönstren. I ytterkant vilar den på fönsterkarmarna, men det kan man ju lösa med stående reglar på sidan. Tyvärr har de valt att dela balken till korta sektioner där skarvarna vilar över fönstrens mittstolpar. Åtminstone på de lite bredare fönsterpartierna brukar det vara så.

I denna tråd finns en del matnyttigt och en del bra bilder:
[länk]
Tack för svaret. Nu blev det fart på tråden!

Det länkade (70tals-?) huset har om jag förstår det rätt en bärande mitt-stolpe som inte är en del av karmarna så att det är bara mot väggarna man måste avlasta och stadga upp "elementet" ovanför?

Frågan är om det är det samma på mitt 60tals-hus eller om det även behövs nya stående reglar även mellan fönstren som kan ta en del last?

(Så länge man behåller den befintliga mitt-pinnen dvs. )
 
S Skyscraper skrev:
l


Tack för svaret. Nu blev det fart på tråden!

Det länkade (70tals-?) huset har om jag förstår det rätt en bärande mitt-stolpe som inte är en del av karmarna så att det är bara mot väggarna man måste avlasta och stadga upp "elementet" ovanför?

Frågan är om det är det samma på mitt 60tals-hus eller om det även behövs nya stående reglar även mellan fönstren som kan ta en del last?

(Så länge man behåller den befintliga mitt-pinnen dvs. )
L-E i den tråden hade ju råkat ut för att ett fönsterbyte gjorts felaktigt och de nya fönstren fick ta en last som de ej var avsedda för.
Här kan man se hur hans lösning blev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/svenska-elementhus-mockfjaerd-1981.33409/page-5

Nu har han dock tegelfasad och inte den aluminiumklädda panelen som du och jag har.
Spontant tänker jag mig att man skulle kunna försöka stämpa upp och se om man helt kan demontera plyfabalkarna lite försiktigt och samtidigt som man räddar panelen utanpå. Sen ersätta balkarna med en limträbalk. Spännvidden ser ju inte ut att vara så stor så det borde man kunna lösa utan behov av stöd på mitten.
Jag har själv inte tänkt byta mina fönster. De är i så bra skick så det blir bara renovering/underhåll av de befintliga.
 
Stuff var snabbare på att hitta länkarna jag var ute efter. :)
 
S Stuff skrev:
L-E i den tråden hade ju råkat ut för att ett fönsterbyte gjorts felaktigt och de nya fönstren fick ta en last som de ej var avsedda för.
Här kan man se hur hans lösning blev:
[länk]

Nu har han dock tegelfasad och inte den aluminiumklädda panelen som du och jag har.
Spontant tänker jag mig att man skulle kunna försöka stämpa upp och se om man helt kan demontera plyfabalkarna lite försiktigt och samtidigt som man räddar panelen utanpå. Sen ersätta balkarna med en limträbalk. Spännvidden ser ju inte ut att vara så stor så det borde man kunna lösa utan behov av stöd på mitten.
Jag har själv inte tänkt byta mina fönster. De är i så bra skick så det blir bara renovering/underhåll av de befintliga.

Just i detta nu känns det nästan som att "ful-renovera" nuvarande fönster är ett frestande alternativ. Jag skulle nog behöva fälla in en hel del nytt trä på nedre delen av karmen, helst utan att alls demontera men det måste väl vara genomförbart...

Att på sikt byta fönster är nog ett måste men man kan kanske köpa sig lite tid... Jag är mitt uppe i flytten som av diverse omständigheter inte kommer vara klar förrns i slutet av augusti samtidigt som det är kaos på jobbet.

Ibland blir inte allt riktigt som man tänkt sig. Min plan när jag köpte huset var att ta hjälp med det mest akuta som är brister i tak, det risiga badrummet från byggåret och ett enkelt byte av detta fönster och sen själv över åren beta av mindre akuta saker i maklig takt när tid finns.

Eftersom de fönsterbyten bitvis dokumenterade här på forumet är på lite andra elementhus-modeller så känns det som om det (också) skulle vara väldigt värdefullt med erfarenheter från någon som bytt fönster på just ett (Mockfjärd) elementhus från 60-talet med ett plan, källare och aluminiumfasad.
 
Redigerat:
S Skyscraper skrev:
Just i detta nu känns det nästan som att "ful-renovera" nuvarande fönster är ett frestande alternativ. Jag skulle nog behöva fälla in en hel del nytt trä på nedre delen av karmen, helst utan att alls demontera men det måste väl vara genomförbart...

Att på sikt byta fönster är nog ett måste men man kan kanske köpa sig lite tid... Jag är mitt uppe i flytten som av diverse omständigheter inte kommer vara klar förrns i slutet av augusti samtidigt som det är kaos på jobbet.

Ibland blir inte allt riktigt som man tänkt sig. Min plan när jag köpte huset var att ta hjälp med det mest akuta som är brister i tak, det risiga badrummet från byggåret och ett enkelt byte av detta fönster och sen själv över åren beta av mindre akuta saker i maklig takt när tid finns.

Eftersom de fönsterbyten bitvis dokumenterade här på forumet är på lite andra elementhus-modeller så känns det som om det (också) skulle vara väldigt värdefullt med erfarenheter från någon som bytt fönster på just ett (Mockfjärd) elementhus från 60-talet med ett plan, källare och aluminiumfasad.
Fulrenovera vet jag inte om jag skulle kalla det ;) Att byta till friskt trä på befintliga fönster är väl renovering på riktigt. Att bara kasta ut dem och sätta in nytt och modernt är ju fusk ;)
Skämt å sido så visst, dina fönster såg inte alls trevliga ut i nederkant så visst är det en del jobb att få dem fina. På plussidan är väl att våra fönster har en väldigt rak och enkel profil så att tillverka nya bitar blir inte särskilt avancerat.
Mina har klarat sig betydligt bättre så jag kommer undan med lite slipning och lite ny färg. Skulle dock vara trevligt att få nytt liv i glaslisterna i teak också, några av dem behöver nog bytas.
 
  • Gilla
olkran
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Fulrenovera vet jag inte om jag skulle kalla det ;) Att byta till friskt trä på befintliga fönster är väl renovering på riktigt. Att bara kasta ut dem och sätta in nytt och modernt är ju fusk ;)
Skämt å sido så visst, dina fönster såg inte alls trevliga ut i nederkant så visst är det en del jobb att få dem fina. På plussidan är väl att våra fönster har en väldigt rak och enkel profil så att tillverka nya bitar blir inte särskilt avancerat.
Mina har klarat sig betydligt bättre så jag kommer undan med lite slipning och lite ny färg. Skulle dock vara trevligt att få nytt liv i glaslisterna i teak också, några av dem behöver nog bytas.

Den uppruttnade yttre nederdelen på fönstret är helt lös, den lossnade tydligen när firman som flyttstädade tvingade upp fönstret. Så enkel vette tusan om jag tycker just den profilen är men jag tror att den kan imiteras med hjälp av att limma ihop lite lister man kluvit till rätt bredd.

Besiktningsmannens uppmaning var att inte försöka öppna detta fönster förrän en fönsterfirma stod där klara att byta ut det, städfirman hade andra tankar.

Besiktningsmannen som annars i alla fall just då gav ett gott intryck var uppenbarligen inte alls insatt i fenomenet elementhus med dess egenheter och problem.
 
Redigerat:
S Skyscraper skrev:
Eftersom de fönsterbyten bitvis dokumenterade här på forumet är på lite andra elementhus-modeller så känns det som om det (också) skulle vara väldigt värdefullt med erfarenheter från någon som bytt fönster på just ett (Mockfjärd) elementhus från 60-talet med ett plan, källare och aluminiumfasad.
Jag skulle inte fästa alldeles för mycket vikt vid exakt årsmodell eller fasadtyp på huset. Allting jag vet om elementhus pekar på att principen är densamma, oavsett tegel/aluminium. Vill du ha experthjälp kan du se om du kan få tag i Christer på Elementhusakuten (https://www.czbygg.se/menysidor/Elementhusakuten---hjalp_851), men min bedömning är att han inte kommer att ge dig någon vidare information än du redan har läst dig till här på BH. :)

Vad gäller brådskandegraden för fönsterbyte - karmen är ju redan nu så illa däran att det krävs ett hyfsat stort arbete för att återställa funktion. Men så länge inte övrig konstruktion fuktskadad så är väl det värsta som kan hända att karmen går sönder ännu mer? Går det att "lappa och laga" genom att skrapa ner till friskt trä och daska på lite färg? Det kommer ju att se ut som hej kom och hjälp mig, men det kanske räcker tills du kan ta dig an fönstren ordentligt? Minimal insats nu (tid och pengar) för att ge dig själv möjlighet att fokusera på annat för tillfället, men utan att riskera någonting.
 
B bearmaniac skrev:
Jag skulle inte fästa alldeles för mycket vikt vid exakt årsmodell eller fasadtyp på huset. Allting jag vet om elementhus pekar på att principen är densamma, oavsett tegel/aluminium. Vill du ha experthjälp kan du se om du kan få tag i Christer på Elementhusakuten ([länk]), men min bedömning är att han inte kommer att ge dig någon vidare information än du redan har läst dig till här på BH. :)

Vad gäller brådskandegraden för fönsterbyte - karmen är ju redan nu så illa däran att det krävs ett hyfsat stort arbete för att återställa funktion. Men så länge inte övrig konstruktion fuktskadad så är väl det värsta som kan hända att karmen går sönder ännu mer? Går det att "lappa och laga" genom att skrapa ner till friskt trä och daska på lite färg? Det kommer ju att se ut som hej kom och hjälp mig, men det kanske räcker tills du kan ta dig an fönstren ordentligt? Minimal insats nu (tid och pengar) för att ge dig själv möjlighet att fokusera på annat för tillfället, men utan att riskera någonting.

Jag har läst att Christer på Elementhusakuten är svår att få tag i nu mer.

När jag ska hitta en firma som ska få renovera badrummet så kommer jag nog försöka ta kontakt.


Nuvarande lösning för att skydda den rötskadade delen av karmen är silvertejp som vatten kan rinna så det garanterat hamnar på fönsterblecket och inte där det absolut inte bör hamna. ("lösningen" kom dit strax efter bilderna togs)

Med tillräckligt mycket silvertejp klarar fönstret säkert vintern men då skulle nästa naturliga steg bli att gifta mig med min kusin och lära mig spela banjo. :)
 
När jag tittar en gång till på bilderna, är det karmen eller fönsterbågen (eller båda) som är skadad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.