Öppen strömbrytare med synliga kablar och anslutningar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tänkte koppla en strömbrytare från ett uttag i källaren.
Korrekt tänkt ?
Vh
 
M Matte.mhk skrev:
[bild]
Tänkte koppla en strömbrytare från ett uttag i källaren.
Korrekt tänkt ?
Vh
Nu vet jag ju inte hur det ser ut i ändarna, men som det är nu kommer du kortsluta mellan brun och blå, och jag gissar att det inte är tanken?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Under kommer från uttag. Blå tändtråd.
 
Ska du koppla in en ljuskälla och ta matningen från eluttaget via en strömbrytare?
 
T
Tänk efter lite nu, hur hade du tänkt att den blåa skulle brytas när du satt dem under samma skruv?

Det du har där är antingen en förbikoppling, eller en kortslutning beroende på brytarens läge, det kommer inte tända en lampa iallafall.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
T tobbe456 skrev:
Ska du koppla in en ljuskälla och ta matningen från eluttaget via en strömbrytare?
Ja jag tar matningen från ett uttag till strömbrytare till ljuskälla.
 
M Matte.mhk skrev:
Under kommer från uttag. Blå tändtråd.
Så fas och nolla nerifrån? Och blå tändtråd och brun... ja,vadå? uppåt?
 
De är väldigt galet kopplat och kommer blir kortis ;-)

fas från uttag till Load, tandtråd från utgående till ljuskälla. Nollan genomgående till lampan, kopplas inte ink strömbrytaren. Var säker på vad som är vad, chansa inte med färger. Tänk även på jord om det ska dras till ljuskällan.

Enligt mig, ingen expert, nån kan säkert bekräfta (jag kopplat it e själv)
 
Din koppling nu är konstant matning på fas (brun) när du sedan trycker på knappen går ju ström även till blå … så det blir ajabaja. Det är inte bra chansa med el..
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Du kan släcka lampan en gång men inte tända igen. Ta in någon som begriper hur man kopplar. Det där är helt fel.
 
  • Gilla
crillux
  • Laddar…
Finns två sätt att släcka en lampa: bryta strömmen, eller kortsluta matningen till den.
Ser mer ut som du valt den senare metoden.

Men va faan, det funkar ju en gång ;)
 
Hade funkat bättre med en nolla till x under och en tänsdtråd uppe va ?
Skål.
 
Menar du B?

Sluta gissa och se till att du vet vad du håller på med innan du kopplar något alls. Det går att göra bort sig rejält om man inte var vad man sysslar med, vilket du uppenbarligen inte gör.
 
E
M Matte.mhk skrev:
Hade funkat bättre med en nolla till x under och en tänsdtråd uppe va ?
Skål.
Vad ska du ha för funktion?

Till ett vägguttag dras normalt fas, nolla och jord.
Är inte detta redan draget får du inget göra.

Till ett lamputtag dras tändtråd, nolla och jord.

Är det inte redan draget får du inte röra detta heller.
Till
 
M Matte.mhk skrev:
Hade funkat bättre med en nolla till x under och en tänsdtråd uppe va ?
Skål.
Finns aldrig funkar bättre, antingen gör du rätt eller så petar du inte i det. Man får inte koppla själv, gör du de ändå så se till du vet va du gör innan.. de tar ont få en stöt i bästa fall, bränner du ner kåken blir de ännu värre ;-). Skit i blindplint(x) och dra nollan (blå kabeln) rakt genom bara, har du jordat i källaren så ska du dra jord upp till lampan också. Skada inte kardelen när du skalar, se till du skalar rätt längd. Använd rätt kabel. För uppdraget, samt bra verktyg.
Minsta lilla skada kan orsaka kabelbrand efter en tid, därför är de farligt..
Läs på lite innan du petar om du nu väljer göra de själv..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.