Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Jag tror/gissar att omsättningen för det svarta arbetet idag inom mattläggande, elkopplande osv. är försumbar. Som yrkesverksam inom en av dom branscherna som haft en ganska stor andel svarta pengar skulle jag vilja påstå att det idag är borta. Rot/rut-avdraget är väl den största anledningen, sedan är kontrollen på bolagen på arbetsplatserna idag helt annan, det är en ganska omfattande kontroll på UE, stort ansvar som inhyrare, ID06-osv. För 10-15 år sedan var det mycket snack i byschan om "helgarbeten", idag existerar inte diskussionen längre. Anledningen är väl till stor del att det finns inga incitament att betala en gubbe 3-400kr/tim svart om det blir dyrare än att göra det med Rot.

Omsättningsmässigt så kan jag bara relatera till det jag läser i media, sett på reportage på tv osv. när det gäller droghandel. Men det verkar ligga ganska mycket pengar i detta, bilar för miljoner, krognotor på flera 100K, klockor för flera 100K osv. Känns inte riktigt som att det ligger på samma nivå som när Harry åker ned till Tyskland och fyller släpkärran med en pall öl och några liter sprit som han kränger svart.
Ska jag tolka dig som att du tycker brott som innebär mindre pengar kan samhället strunta i, eller åtminstone nästan strunta i, man behöver i alla fall inte använda de möjligheter som finns för att stävja dessa brott?
Jag kan inte riktigt tolka vare sig ditt förra inlägg eller detta på annat vis än att du bara vill fokusera på brott som omsätter miljontals kronor.
Att kopparstölder, villainbrott och spritlangning inte är tillräckligt viktigt att komma åt för att man ska försvåra deras verksamhet genom att försvåra att de kan använda pengarna.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
är försumbar
Inte säker på det. Finns ett antal byggprojekt i min närhet och grävmaskinisterna dyker alltid upp vid 5-6 tiden och helgerna. En annan hantverkare kom alltid 16.30 och stannade ett par tre timmar. Så visst finns det en skuggekonomi.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
M
T Thomas_Blekinge skrev:
Inte säker på det. Finns ett antal byggprojekt i min närhet och grävmaskinisterna dyker alltid upp vid 5-6 tiden och helgerna. En annan hantverkare kom alltid 16.30 och stannade ett par tre timmar. Så visst finns det en skuggekonomi.
Okej, jag som jobbar dagligen i branschen har en helt annan syn. Jag vet inte om det är så tillförlitligt att basera sina åsikter på arbetstider, dom kanske har flera projekt igång samtidigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag tolka dig som att du tycker brott som innebär mindre pengar kan samhället strunta i, eller åtminstone nästan strunta i, man behöver i alla fall inte använda de möjligheter som finns för att stävja dessa brott?
Jag kan inte riktigt tolka vare sig ditt förra inlägg eller detta på annat vis än att du bara vill fokusera på brott som omsätter miljontals kronor.
Att kopparstölder, villainbrott och spritlangning inte är tillräckligt viktigt att komma åt för att man ska försvåra deras verksamhet genom att försvåra att de kan använda pengarna.
Men är det inte så samhället fungerar överlag Mikael? Vart går tex. gränsen för stöld kontra snatteri i en butik? Vad leder till åtal? Om du har inbrott, kommer ens polisen? Om dom kommer och tar upp en anmälan så brukar det ganska snart heta "ärendet nedlagt i brist på uppslag".
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
F
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag tolka dig som att du tycker brott som innebär mindre pengar kan samhället strunta i, eller åtminstone nästan strunta i, man behöver i alla fall inte använda de möjligheter som finns för att stävja dessa brott?
Jag kan inte riktigt tolka vare sig ditt förra inlägg eller detta på annat vis än att du bara vill fokusera på brott som omsätter miljontals kronor.
Att kopparstölder, villainbrott och spritlangning inte är tillräckligt viktigt att komma åt för att man ska försvåra deras verksamhet genom att försvåra att de kan använda pengarna.
Jag sålde en pryl för 6500kr för ett par månadser sen. Hade två intressenter, den andra sa att tar inte den första den så kommer jag direkt och köper. Hade gjort klart att det vas Swish på plats som gällde. Den första kommer i en typisk "entreprenörsbil", har tom ett 200 liters diselfat med pump på flaket. Sa direkt att han tar den och bärjar räkna upp 500-lappar.

Nix, jag tar Swish men han står på sig, känner att jag skall se hur långt det går att dra det så jag talar om att jag har en annan köpare som inte vill nåt annat än att betala med skattade pengar och talar om att då är det 6500kr + 34% arbetsgivaravgift och 25% moms som gäller. Det blir snabbt sjukt kyligt.

Till saken hör att han har kört 40 mil enkel och om jag inte säljer den för utsatt pris så skall han ha betalt för sin tid och sina mil..... tjena. Jag plockar fram annonsen och visar tydlig på att det står "Betalning med Swish på plats". Det slutar med att han betalar 8500kr kontant och talar om att det han köpt troligtvis inte är värt mer än 6000kr på ett mycket utmålat sätt. Jag kontrar med att han behöver inte höra av sig om den går sönder och är samtidigt glad att han inte slog mig på käften. Jag var tydligen en idiot som inte fattar "hur det funkar", kryddat med tre könsord. Det fick jag som tur är på SMS en timma senare. Det kom han nog på efter en stund för det var inga som helst problem att ventilera sitt missnöje på ett väldigt tydligt sätt på plats. Ångrar att jag inte bara bad fanskapet dra åt helvete så kunde han köra hem tomhänt. Funderar också på om jag skall kompensera för momsen i nästa deklaration med ett minskat reseavdrag?
 
  • Wow
Festlund
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag tolka dig som att du tycker brott som innebär mindre pengar kan samhället strunta i, eller åtminstone nästan strunta i, man behöver i alla fall inte använda de möjligheter som finns för att stävja dessa brott?
Jag kan inte riktigt tolka vare sig ditt förra inlägg eller detta på annat vis än att du bara vill fokusera på brott som omsätter miljontals kronor.
Att kopparstölder, villainbrott och spritlangning inte är tillräckligt viktigt att komma åt för att man ska försvåra deras verksamhet genom att försvåra att de kan använda pengarna.
Med begränsade resurser bör rättsväsendet prioritera utredningar av brott där man kan förvänta sig en hög verkningsgrad.
 
F fsn skrev:
Jag sålde en pryl för 6500kr för ett par månadser sen. Hade två intressenter, den andra sa att tar inte den första den så kommer jag direkt och köper. Hade gjort klart att det vas Swish på plats som gällde. Den första kommer i en typisk "entreprenörsbil", har tom ett 200 liters diselfat med pump på flaket. Sa direkt att han tar den och bärjar räkna upp 500-lappar.
Det var ju en mycket korkad försäljning från båda sidor.
Du ville inte ha betalt i kontanter men när han sockrade och betalde 2000 mer än vad varan var värd då var det plötsligt OK för dig?
Och vad har arbetsgivaravgift med det att göra? Och moms?
 
  • Gilla
Workingclasshero och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ska jag tolka dig som att du tycker brott som innebär mindre pengar kan samhället strunta i, eller åtminstone nästan strunta i, man behöver i alla fall inte använda de möjligheter som finns för att stävja dessa brott?
Jag kan inte riktigt tolka vare sig ditt förra inlägg eller detta på annat vis än att du bara vill fokusera på brott som omsätter miljontals kronor.
Att kopparstölder, villainbrott och spritlangning inte är tillräckligt viktigt att komma åt för att man ska försvåra deras verksamhet genom att försvåra att de kan använda pengarna.
Jag ser en oerhörd skillnad på tillgreppsbrott där man skadar någon annan, och skattesmitning i mindre skada där du faktiskt arbetat och producerat något.

En del kanske invänder mot detta nen är det bättre att arbetet inte blir gjort? Är det inte ett brott att lata sig i stället för att arbeta övertid? Och fixa på huset själv borde ju beskattas.

Om folk jobbar svart borde skatteverket fråga sig varför.
 
Att undandra sig skatt skadar ingen? Brott utan offer?

Varför är det ens straffbart i så fall?
 
A
M -MH- skrev:
Att undandra sig skatt skadar ingen? Brott utan offer?

Varför är det ens straffbart i så fall?
för att staten förlorar kapital... Vad annars?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Men drabbar det någon om staten förlora kapital då?
 
F
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var ju en mycket korkad försäljning från båda sidor.
Du ville inte ha betalt i kontanter men när han sockrade och betalde 2000 mer än vad varan var värd då var det plötsligt OK för dig?
Och vad har arbetsgivaravgift med det att göra? Och moms?
Nä, jag borde såklart ha skickat hem honom igen. Det är väl tex arbetsgivaravgift han har undanhållit och såklart inkomstskatt med..... fan han borde fått betala 6500x2,25 så kunde jag ha lagt allt över 6500kr i ett brev till Skattemyndigheten. Men du har såklart rätt, borde ha skickat hem honom men det blev som det blev, jag hade varit tydlig med att det var Swish som gällde, han körde 40mil för det och jag tänkte markera att det inte var ok, jag skulle kanske ha markerat hårdare så det inte blivit nån affär men det är så jävla lätt att sitta på läktarn och vara världsmästare efteråt.... nåt du vet allt om.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
F
M -MH- skrev:
Men drabbar det någon om staten förlora kapital då?
Nej, narturligtvis drabbar det inte någon om statskassan inte fylls på.
 
  • Wow
lat
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, narturligtvis drabbar det inte någon om statskassan inte fylls på.
Håller helt med dig. Om man sitter passiv och gör ingenting så fylls inte statskassan på men det gör inget:rofl:.

OK, lite tillspetsat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.