S Strontus skrev:
Jag är mer fascinerad av att det behövs ett instrument för 850:- för att mäta vart fasen ska kopplas in, om det förväntas leda till en hörbar skillnad?
Fascinerande är ett ord som kan användas om ganska mycket som Svalander säljer och skriver. En rolig detalj är ju hur han å ena sidan skriver om en massa saker att det är lätt att höra skillnaden och å andra sidan kommer med utläggningar om varför blindtest är ett dåligt sätt att avgöra skillnader i ljud.
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
400V 16A "handske" som inte är petskyddad 50cm ovan mark då den saknar lock. Inget tak heller så ingen höjdare vid regn. Var fanns då denna? Bamses värld på kolmården! Många små fingrar där... Hoppas inget klåfinger slår på brytaren och fingrar vidare.
Såg en del plakat om att man skulle hashtagga sina bilder med #kolmården men jag har ju inte sociala medier så väljer att dela här.
 
  • Osäkrad 400V 16A eluttag utan lock monterad lågt på en vägg vid Kolmårdens Bamses värld.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Z zwanzig skrev:
400V 16A "handske" som inte är petskyddad 50cm ovan mark då den saknar lock. Inget tak heller så ingen höjdare vid regn. Var fanns då denna? Bamses värld på kolmården! Många små fingrar där... Hoppas inget klåfinger slår på brytaren och fingrar vidare.
Såg en del plakat om att man skulle hashtagga sina bilder med #kolmården men jag har ju inte sociala medier så väljer att dela här.
Man kan ju hoppas att det är ett uttag med mekaniskt förreglad brytare, dvs att det inte går att slå på förrän en kontakt sitter i uttaget. Jag känner dock ej igen modellen, så jag har ingen aning.

Personligen skulle jag vägra att sätta upp någon annan typ på den platsen och den höjden, oavsett helt eller trasigt lock. Men på minst 1,7 meters höjd skulle jag kunna överväga ej förreglat uttag, men troligen skulle jag göra allt för att förmå kunden att antingen acceptera förreglat eller ännu lite högre upp, gärna över 2 meter.
Allt med tanke på miljön, med massor av barn samt okunniga vuxna.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju hoppas att det är ett uttag med mekaniskt förreglad brytare, dvs att det inte går att slå på förrän en kontakt sitter i uttaget. Jag känner dock ej igen modellen, så jag har ingen aning.
Jodå, den är förreglad och modellen tillverkas än idag, Cewe (ABB) E2417064.
Har själv installerat ett gäng sådana under årens lopp.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Den bör vara förreglad, sedan kvittar det (nästan helt) ur personsäkerhet om skyddslocket finns eller inte, detta eftersom ett skyddslock inte är att betrakta som petskydd eller liknande.
 
Mikael_L
Perfa, då var inte Kolmården så illa ute i alla fall - skönt.
 
richardtenggren
Har länge vetat att det är lite som ett lotto att hitta var säkringarna går, så har under åren utökat gruppbeteckningen för att få den mer fullständig.

Insåg idag att jag tydligen hade missat ett uttag, nu var det ingen fara då jag insåg att uttaget inte var strömlöst innan jag började riva, sen hittade jag rätt säkring och kunde riva uttaget.
Men förundras ändå över varför man valt att lägga belysningen i två av källarens rum, garaget och ett uttag i matsalen under samma säkring.

Det finns en ”förståelig” anledning till att uttaget ligger under just den säkringen, då det med all sannolikhet är en senare komplettering.
De har alltså dragit en kabel genom väggen ut till garaget för att sedan koppla in det i kopplingsdosan för garagebelysningen, men det hela känns ändå lite High Chaparall!
Belysningen i duschen och matkällaren delar även de säkring, fast de ligger i olika ändar av huset.
 
richardtenggren richardtenggren skrev:
De har alltså dragit en kabel genom väggen ut till garaget för att sedan koppla in det i kopplingsdosan för garagebelysningen, men det hela känns ändå lite High Chaparall!
Belysningen i duschen och matkällaren delar även de säkring, fast de ligger i olika ändar av huset.
Tja, är det ett äldre hus så var grupperna större. Man hade inte så många förbrukare (mest belysning) och därför inte så många grupper. Därför täckte de (helt logiskt) större yta.

Om man sedan (som i mitt fall) lägger till 50 år eller så av utvidgningar och ändringar så kan slutresultatet bli allt annat än överskådligt. Det blir helt enkelt så att man tar ström där den finns (kortaste/enklaste/snabbaste vägen) och då blir det lite spagetti efter några decennier av dylikt.

Jag gav ganska snabbt upp vad gäller gruppförteckning. Man måste egentligen ha en grupp-ritning i mitt hus. Det står på att-göra listan sedan närmare ett decennium... ;)
 
Klart det skulle vara interkom till verkstaden så frun kunde meddela att maten var klar.

Genialiskt fram till inkopplingen av ringklockan med sockerbit.
 
  • Vintage interkom och olika klockor monterade på en träplatta, inkopplade med synliga ledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Haha
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det gör väl många redan ändå. Och lik förbannat löses de flesta supportärenden genom att ”idiotstegen” gås igenom systematiskt snarare än i de mer kvalificerade stegen.
Ja ofta fyller standardfelsökningarna ett syfte även för oss som tror oss veta lite mer... ;-)

Jag hade en gång en rullgardinsmeny i ett datorprogram som inte fungerade. Det skulle komma en lista på 10 alternativ men fanns bara ett. Supporten hävdade att det fungerade och jag sa att det inte gjorde det. Femte gången typ så insåg jag att listan var i nedersta läget och att man måste scrolla UPPÅT för att se hela. :(
Det var en sån gång som samtalet avslutades från min sida med att jag skulle prova lite mer och återkomma senare...
 
  • Gilla
Wheelabrator
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Jag gav ganska snabbt upp vad gäller gruppförteckning. Man måste egentligen ha en grupp-ritning i mitt hus. Det står på att-göra listan sedan närmare ett decennium... ;)
Jag gjorde en skiss för att ha koll, vissa rum har dubbla matningar så man får vara lite uppmärksam.
 
  • Skiss av eluttag och strömbrytare i olika rum, märkt med kodsystem för installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
richardtenggren
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Tja, är det ett äldre hus så var grupperna större. Man hade inte så många förbrukare (mest belysning) och därför inte så många grupper. Därför täckte de (helt logiskt) större yta.

Om man sedan (som i mitt fall) lägger till 50 år eller så av utvidgningar och ändringar så kan slutresultatet bli allt annat än överskådligt. Det blir helt enkelt så att man tar ström där den finns (kortaste/enklaste/snabbaste vägen) och då blir det lite spagetti efter några decennier av dylikt.

Jag gav ganska snabbt upp vad gäller gruppförteckning. Man måste egentligen ha en grupp-ritning i mitt hus. Det står på att-göra listan sedan närmare ett decennium... ;)
Jo huset är snart 50 år så du är inne på rätt spår, att huset också var ett elementhus(färdiga väggsektioner) gör väl inte saken bättre antar jag.

Jag har faktiskt ritat en skiss över det mesta, inför att vi skulle börja vi riva bort den gamla elen i en stor del av huset. Så vi har två nya centraler som förser de renoverade rummen i huset :)
 
M martinradbo skrev:
Ja ofta fyller standardfelsökningarna ett syfte även för oss som tror oss veta lite mer... ;-)
Om vi ändå håller på med pinsamma erkännanden: På nittiotalet så köpte jag en trådlös telefon av bättre märke. I manualen så stod det att när man lagt den i laddningsvaggan (tillika basstation) så skulle den ha tagit tillräcklig laddning för att vakna till liv efter en timme.

Sagt och gjort. Men inte vaknade den inte. Inte efter två timmar heller. Eller efter tre.

Drog fram multimetern och mätte på blecken i vaggan. Ingen spänning :mad:. Det var väl själva f-n då! Så jag åkte bussen tillbaka till köpcentrat och klagade bitterligen. Stod en dryg typ i servicedesken som hävdade att han var helt säker på att den inte var trasig, men efter mycket tjat bla med hänvisning till min mätning så fick jag på nåder en ny.

Hem igen. Samma visa... Inga livstecken och ingen spänning. Hmm. En gång är väl en sak, men två på raken? Kollade lite extra noga och såg att man kunde lägga telefonen med knapparna både uppåt, men även nedåt; mot vaggan alltså. "Hur har de löst det där egentligen? Det bör ju vara DC för att ladda ett batteri..." Sakta kommer insikten smygande: Dom dj-vlarna har naturligtvis satt likriktarbryggan i telefonen och matat den med AC.

Satte multimetern på växelspänningsmätning och mycket riktigt. Där fanns en massa frisk växelspänning... :oops:

Åkte inte tillbaka till affären, utan lät den ligga. Och mycket riktigt efter ett dygn så vaknade den till liv och fungerade utmärkt.

Så jag tar inte på mig hela skulden, manualen hävdade en timme. Men lite skämskudde är det allt. Det hörde till de elementära misstagen att veta att DC-mätning visar nära noll även om det ligger friskt med växelspänning över mätobjektet. (Idag så är det ju ofta automatiskt, men så var det inte alltid).
 
  • Gilla
Wheelabrator och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Har länge vetat att det är lite som ett lotto att hitta var säkringarna går, så har under åren utökat gruppbeteckningen för att få den mer fullständig.

Insåg idag att jag tydligen hade missat ett uttag, nu var det ingen fara då jag insåg att uttaget inte var strömlöst innan jag började riva, sen hittade jag rätt säkring och kunde riva uttaget.
Men förundras ändå över varför man valt att lägga belysningen i två av källarens rum, garaget och ett uttag i matsalen under samma säkring.

Det finns en ”förståelig” anledning till att uttaget ligger under just den säkringen, då det med all sannolikhet är en senare komplettering.
De har alltså dragit en kabel genom väggen ut till garaget för att sedan koppla in det i kopplingsdosan för garagebelysningen, men det hela känns ändå lite High Chaparall!
Belysningen i duschen och matkällaren delar även de säkring, fast de ligger i olika ändar av huset.
Och sedan står det i nått "papper" att man ska försöka ha mer än en grupp i varje rum och med upp till ca 10 "anslutningspunkter" per grupp. det får till följd att lite olika rum SKA dela på säkringen.Normalt gör man fördelningen så att det blir så enkelt som möjligt att installera. Detta gäller "allmänna" uttag och belysning.
 
  • Gilla
Gordonsetter
  • Laddar…
hsd
Mikael_L Mikael_L skrev:
Man kan ju hoppas att det är ett uttag med mekaniskt förreglad brytare, dvs att det inte går att slå på förrän en kontakt sitter i uttaget. Jag känner dock ej igen modellen, så jag har ingen aning.

Personligen skulle jag vägra att sätta upp någon annan typ på den platsen och den höjden, oavsett helt eller trasigt lock. Men på minst 1,7 meters höjd skulle jag kunna överväga ej förreglat uttag, men troligen skulle jag göra allt för att förmå kunden att antingen acceptera förreglat eller ännu lite högre upp, gärna över 2 meter.
Allt med tanke på miljön, med massor av barn samt okunniga vuxna.
Känner igen modellen, så kallat blockerat uttag , man kan inte vroda om strömbrytaren utan att ha kontakten i uttaget lika så går det inte att ta ut kontakten innan strömbrytaren är frånslagen
Om allt fungerar som det ska vilket kan misstänkas att det inte gör när skyddslocket är borta
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.