M MariaT75 skrev:
Det ser kanske lite konstigt ut med en fläkt som är bredare än spisen, och fläktskåpet har inte heller samma mått.

Som nån redan har skrivit, fundera även på att höja överskåpen.
Vi har 80-spishäll och siemens inbyggda fläktar i överskåp är 90 cm. Finns inga 80 cm. Därav 90-fläkten.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte specifikt det du undrar, men några andra funderingar:
Kyl och frys är placerade långt från både diskho och spishäll, och det finns heller ingen avställningsyta i direkt anslutning, en får sträcka sig över till köksön eller gå några steg till bänken bredvid hällen eller diskhon. Inte så praktiskt.

Mikron är placerad ovanför ugnen (?), det är lätt att bränna sig om ett barn (eller en vuxen som är kortare än 185 cm) ska sträcka sig upp och lyfta ut en mugg eller skål med hett innehåll, det skvalpar gärna ut.

I övrigt, tänk över arbetsflödena i köket, och hur ni i hushållet brukar göra. Lagar ni mycket mat, bakar? Är det smidigt att få råvaror från kyl/frys och skafferiskåp till arbetsbänk och tillagning, och sedan vidare till matplatsen? Är det lätt att plocka ur diskmaskinen, så det är nära mellan maskinen och förvaring av glas/porslin/bestick? Använder ni många hushållsmaskiner, och vill ni ha dessa framme eller undanställda?
Tack för åsikterna. Vi tar del av allas kommentarer och synpunkter och ska sammanställa allt och utifrån det se vad vi vill ändra. Vad tycks om vitrinskåpet i högskåpet? Ser det dumt ut eller är tror ni det blir snyggt? Förvaring kommer vi ha ändå så gör oss inget att det försvinner ett högskåp från köket.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är inte specifikt det du undrar, men några andra funderingar:
Kyl och frys är placerade långt från både diskho och spishäll, och det finns heller ingen avställningsyta i direkt anslutning, en får sträcka sig över till köksön eller gå några steg till bänken bredvid hällen eller diskhon. Inte så praktiskt.

Mikron är placerad ovanför ugnen (?), det är lätt att bränna sig om ett barn (eller en vuxen som är kortare än 185 cm) ska sträcka sig upp och lyfta ut en mugg eller skål med hett innehåll, det skvalpar gärna ut.

I övrigt, tänk över arbetsflödena i köket, och hur ni i hushållet brukar göra. Lagar ni mycket mat, bakar? Är det smidigt att få råvaror från kyl/frys och skafferiskåp till arbetsbänk och tillagning, och sedan vidare till matplatsen? Är det lätt att plocka ur diskmaskinen, så det är nära mellan maskinen och förvaring av glas/porslin/bestick? Använder ni många hushållsmaskiner, och vill ni ha dessa framme eller undanställda?
Tack för åsikterna. Vi tar del av allas kommentarer och synpunkter och ska sammanställa allt och utifrån det se vad vi vill ändra. Vad tycks om vitrinskåpet i högskåpet? Ser det dumt ut eller är tror ni det blir snyggt? Förvaring kommer vi ha ändå så gör oss inget att det försvinner ett högskåp från köket.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag tror det kan kännas trångt att komma åt i skåp 2 om man vänder den luckan. Beror på vad ni ska ha där. Vill ni komma åt innehållet från spisen eller diskbänken?
Det har du rätt i. Funktionen går ju ändå före utseendet :)
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Tycker det verkar vara ett väldigt litet avstånd mellan bänkskiva och överskåp. Det blir mörkt, trångt och svårarbetat. I våra två senaste kök har vi 65 cm mellanrum.

Skulle också fundera på att sänka ugnen, och mikron, iaf 10 cm för lättare åtkomst. I många kök har man en kombiugn/mikro istället för en vanlig mikro. Numera kostar en inbyggnadsmikro så mycket att det inte blir så stor skillnad i pris. Och i hela köksbudgeten blir det en mycket liten skillnad. Mycket praktiskt att kunna använda två ugnar samtidigt vid behov.

En 80 cm bred diskho tycker jag mig se på ritningen. 80 cm är väldigt bred. Det tar lång tid om man vill fylla på lite vatten för att diska några få saker. 60 cm är bra, då har man ändå plats att både ställa nån kastrull i hon och ändå kunna spola vatten. Tänk också på att ni måste ha en utdragbar vattenkran för att kunna spola ren en så stor ho.
Det är standardmått mellan diskbänk och köksskåp dvs 50 cm. Vi har inte haft en tanke på detta men tack för synpunkterna. Vi ska diskutera det med vår köksdesigner. Diskhon är tvådelad på 80 cm. :)
 
FreQa FreQa skrev:
Håller med vad flera skrivit att ugnarna är för högt placerade. Att lyfta ut saker ur en het ugn så högt upp kan bara en outbildad/oerfaren designer göra. Hur många gånger kommer man att bränna armbågarna? Har man en ung med sidohängd lucka funkar det men sådana är inte vanliga.
Tycker detta är ett klassiskt exempel där någon vill följa den sk A-linjen.
Sänk stora ugnen ner till nedre lådan och flytta ner mikrofon också.
Är ni korta i rocken och har begärt att ha låga överskåp? Samma tanke fel här annars. Designern vill ha en rak överkant men missar att en normallång inte ens ser yttre spisplattorna när skåpen sitter låg. Höj upp till ca 60 cm och hitta andra högskåp. Är ni korta i rocken så är arbetsbänken alldeles för hög vilket skulle vara ett till generalfel.
I övrigt såg allt bra ut med arbetstrianglar och köksön.
Lycka till!
Vad innebär den så kallade A-linjen? Nej vi är inte korta utan är runt 175-185 cm långa. Har inte haft en tanke på överskåpen. 150 cm är väl standard och antar köksdesignern utgått från det. Tack för åsikterna. Vi tar del av allas kommentarer och synpunkter och ska sammanställa allt och utifrån det se vad vi vill ändra så tack för tipsen. Vad tycks om vitrinskåpet i högskåpet? Ser det dumt ut eller är tror ni det blir snyggt? Förvaring kommer vi ha ändå så gör oss inget att det försvinner ett högskåp från köket.
 
L Lovisa Widen skrev:
Vi har 80-spishäll och siemens inbyggda fläktar i överskåp är 90 cm. Finns inga 80 cm. Därav 90-fläkten.
Vi har en häll som är 90 cm och en fläkt som är 80 cm, inbyggd i överskåpet. Vi hittade ingen fläkt som var 90 som vi gillade och så passade det bättre med ett 80-skåp i vår planlösning. Tror fläkten är Integro från Thermex. Vi är iaf jättenöjda.
 
BirgitS
Jag tänker så här angående vitrinskåpen.
Vad vill man ställa där?
Normalt vinglas och liknande samt vackra koppar och liknande.
Är det praktiskt att ha sånt på en hylla som r 60 cm djup?
Nej, för det skulle vara väldigt besvärligt att komma åt det som står längst bak.

Men har du tänkt att ha stora saker i vitrinskåpen så blir det annorlunda.

Jag som är 172 cm lång har inte upplevt det som något problem med 50 cm mellan bänkskivan och överskåpen när överskåpen är 30 cm djupa inkl. luckan. I det här köket är det dessutom ungefär 5 cm hög dekorlist under överskåpen för att dölja lysrören (äldre kök) och jag tycker ändå inte att det svårt att se det som finns på bänken. Sambon som är 193 cm kan ha lite problem, men det funkar. Med nuvarande höjd så är det två hyllplan som är lätta att använda, ett som är lite besvärligt och ett som jag inte kommer åt saker på (men sambon), men om överskåpet skulle sitta 10 cm högre upp skulle jag få problem med att använda även den tredje hyllan.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tänker så här angående vitrinskåpen.
Vad vill man ställa där?
Normalt vinglas och liknande samt vackra koppar och liknande.
Är det praktiskt att ha sånt på en hylla som r 60 cm djup?
Nej, för det skulle vara väldigt besvärligt att komma åt det som står längst bak.

Men har du tänkt att ha stora saker i vitrinskåpen så blir det annorlunda.

Jag som är 172 cm lång har inte upplevt det som något problem med 50 cm mellan bänkskivan och överskåpen när överskåpen är 30 cm djupa inkl. luckan. I det här köket är det dessutom ungefär 5 cm hög dekorlist under överskåpen för att dölja lysrören (äldre kök) och jag tycker ändå inte att det svårt att se det som finns på bänken. Sambon som är 193 cm kan ha lite problem, men det funkar. Med nuvarande höjd så är det två hyllplan som är lätta att använda, ett som är lite besvärligt och ett som jag inte kommer åt saker på (men sambon), men om överskåpet skulle sitta 10 cm högre upp skulle jag få problem med att använda även den tredje hyllan.
Det är lite så jag känner med med överskåpen. Har alltid haft 50 cm mellan bänkskiva och överskåp och aldrig stört mig på den höjden :)

Vi tänker nog lite mer halvfint porslin i vitrinskåpet i köket såsom tallrikar och muggar samt karaffer och vaser. Sådant vi vill försöka börja använda lite mer i vardagen vid finare tillfällen. Våra finfin-glas osv har vi i ett annat vitrinskåp I vardagsrummet.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Vi har en häll som är 90 cm och en fläkt som är 80 cm, inbyggd i överskåpet. Vi hittade ingen fläkt som var 90 som vi gillade och så passade det bättre med ett 80-skåp i vår planlösning. Tror fläkten är Integro från Thermex. Vi är iaf jättenöjda.
Okej! Fanns inte med i vår materialvalskatalog och därav blev det denna fläkt (bygger nytt hus)
 
L Lovisa Widen skrev:
Nej vi är inte korta utan är runt 175-185 cm långa. Har inte haft en tanke på överskåpen.
Jag är 181 och min man 194. Vi har en bänkhöjd på 95 cm (5 mer än standard) och överskåpen 55 cm över bänkytan. Är så nöjda med de måtten, min man hade tom kunnat ha ännu högre.
 
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Jag är 181 och min man 194. Vi har en bänkhöjd på 95 cm (5 mer än standard) och överskåpen 55 cm över bänkytan. Är så nöjda med de måtten, min man hade tom kunnat ha ännu högre.
Är skåpen då i höjd hela vägen upp till taket? Tänker så man inte förlorar för mycket utrymme i skåpen )
 
L Lovisa Widen skrev:
Är skåpen då i höjd hela vägen upp till taket? Tänker så man inte förlorar för mycket utrymme i skåpen )
Skåpen går hela vägen upp till tak, men vi har bara 2,40. Jag når inte riktigt allt på den översta hyllan om det står för långt in, men vi har 3 hyllplan (alltså 4 hyllor) i varje skåp så det blir mycket förvaring.
 
L Lovisa Widen skrev:
Vad innebär den så kallade A-linjen? Nej vi är inte korta utan är runt 175-185 cm långa. Har inte haft en tanke på överskåpen. 150 cm är väl standard och antar köksdesignern utgått från det. Tack för åsikterna. Vi tar del av allas kommentarer och synpunkter och ska sammanställa allt och utifrån det se vad vi vill ändra så tack för tipsen. Vad tycks om vitrinskåpet i högskåpet? Ser det dumt ut eller är tror ni det blir snyggt? Förvaring kommer vi ha ändå så gör oss inget att det försvinner ett högskåp från köket.
Vitrinskåpet blir fint där!

A-linjen är den linjen under första lådan som sträcker sig längs med alla skåpen.
 
BirgitS
L Lovisa Widen skrev:
Vi tänker nog lite mer halvfint porslin i vitrinskåpet i köket såsom tallrikar och muggar samt karaffer och vaser. Sådant vi vill försöka börja använda lite mer i vardagen vid finare tillfällen.
Då får du fundera på om det dels kommer att se snyggt ut och dels om det är praktiskt med 60 cm djup.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.