D Dr Jumping Jack skrev:
Kontanter är en av flera orsaker till att kriminalitet underlättas
Bevis? Eller bara tycke och tro?
 
Mikael_L
M Markarbetaren skrev:
Det är ju killarna med sportbagar fulla med 50Euro sedelbuntar lagen syftar att sätta dit.
Är du säker på det?
Dvs att det bara är dessa som man vill åt?
Det kan ju vara så att man även vill fånga pengar från annan kriminalitet, t.ex. mattläggarMattias svarta pengar för helgjobbet, smugglarSixtens inkomster från att sälja fulsprit hämtad i Tyskland, hallick-Hasses inkomster från att sälja prostitution (eller ännu värre, barnsex) eller knarkarKurts helt svarta ekonomi baserad på stölder, häleri och drogförsäljning i liten skala.

Finns det ett önskan att fånga dessa småkriminella genom att försvåra deras pengaflöden så kommer nog resultatet bli det vi diskuterar här, dvs att det drabbar även de laglydiga mer eller mindre.
Jag har fått för mig att du är en av de som ofta ropar efter hårdare tag mot kriminalitet av alla de slag och nivåer, - är det så kan man ju fundera ett varv till.

Jag själv är bekymrad över hur det blivit med banker för vanligt folk, men jag kan också försöka hålla minst en till tanke i luften. Jag sitter dock inte med någon lösning, hade det varit lätt hade politikerna från vilket parti som helst redan fixat det.
 
Mikael_L
P pmd skrev:
Jag får intrycket att staten har utsett banken till domare, jury och bödel i ett. Så ska det inte vara i en rättsstat.
OK, men ditt intryck är fel.
Banken är inte domare, ser inte sig själva som det och de har inte fått den uppgiften heller.
Bankerna har fått ett regelverk att förhålla sig till, ungefär som de som fått alkoholtillstånd också har ett regelverk. Får servera vissa tider, ej till de som är för berusade osv.
Vissa saker i regelverket är lätta, t.ex. tider, men att bedöma berusningsgrad är det värre med, och denna bedömning kommer inte ens vara objektivt rättvis, en del kunder (som de vill ha kvar i lokalen) kommer kunna vara mer berusade, än andra som inte värderas lika högt, eller åtminstone inte lika.

Och här sitter bankerna i samma sits, de ska hålla på med bedömningar, på rätt lösa och oklara grunder. Och kunderna kommer definitivt inte behandlas lika.

Det finns fler verksamheter som är omgärdade med sådana liknande regelverk.
Tobaksförsäljning, samt alkohol, även i butik (ålder). De som har åkattraktioner ska se till så skador inte sker, brukar ofta vara längdkrav.
God vandel och aktivt deltagande i verksamheten är ett krav för att vara med skytteklubbar och få licens.




Men däremot skulle det kanske vara bättre om denna prövning av ens ekonomiska tillgångars ursprung vore en domstolssak, eller åtminstone en tjänstemannaprodukt. Ty då skulle det resulterar i ett beslut som går att få överprövat.
När banken säger nej behöver de vare sig motivera det, eller överpröva.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
Det du beskriver är en polisstat. Jag tar hellre lite småkriminslitet typ svarta pengar än att samhället vet om allt jag gör.

Det slutar med en kontrollapparat som hittar på brott som aldrig begåtts för att kunna motivera alla resurser den förbrukar samtidigt som folk betalar varandra med sprit, sex, cigaretter, knark och stulen oxfilé för att få den svarta ekonomin att gå runt när skattetrycket höjs genom taket.
 
  • Gilla
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
Då är det kanske dags att ta en liten utbildningsresa till säg Kashgar och få lite bättre förståelse för vad en polisstat är för något. ;)

Det stora problemet är väl att bankernas utbildningsinsatser har varit undermåliga, vilket resulterat i personal med helt kass kunskapsnivå. Därför frågar de för lite/för mycket, helt utan koll på vad det är de egentligen ska reagera på. Lite som när GDPR infördes och alla fick panik över att de förvarade personuppgifter.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
Jetkokos Jetkokos skrev:
Då är det kanske dags att ta en liten utbildningsresa till säg Kashgar och få lite bättre förståelse för vad en polisstat är för något. ;)

Det stora problemet är väl att bankernas utbildningsinsatser har varit undermåliga, vilket resulterat i personal med helt kass kunskapsnivå. Därför frågar de för lite/för mycket, helt utan koll på vad det är de egentligen ska reagera på. Lite som när GDPR infördes och alla fick panik över att de förvarade personuppgifter.
En polisstat behöver inte nödvändigtvis förfalla till primitivt fysiskt våld. Kommer du ihåg Gun Hellsvik som ville skicka delgivningar till misstänkta sexköpare i speciellt utformade kuvert?

Tänk dig att du står i kön till att lämna på dagis och så spelar din telefon plötsligt den speciella misstänktmelodin och plötsligt hörs i högtalaren "-Det kan inte uteslutas att den här personen gjort sig skyldig till övergrepp" bara för att en anonym handläggare inte gillar dig.

Kanske inte kommer nästa år men TS upplevelse är rätt obehaglig enligt mig.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och då svarar banken.
"Jahapp, då kommer vi inte överföra några pengar, enligt lag måste vi ta reda på varifrån pengarna kommer!"

Your call ...
Och det behöver inte banken X?
 
A Anders_Nilsson skrev:
En polisstat behöver inte nödvändigtvis förfalla till primitivt fysiskt våld. Kommer du ihåg Gun Hellsvik som ville skicka delgivningar till misstänkta sexköpare i speciellt utformade kuvert?

Tänk dig att du står i kön till att lämna på dagis och så spelar din telefon plötsligt den speciella misstänktmelodin och plötsligt hörs i högtalaren "-Det kan inte uteslutas att den här personen gjort sig skyldig till övergrepp" bara för att en anonym handläggare inte gillar dig.

Kanske inte kommer nästa år men TS upplevelse är rätt obehaglig enligt mig.
Nope, det är nog Beatrice Ask du tänker på. Men det är inte viktigt egentligen, för jag minns också Eskil Erlandsson fråga riksdagen ifall det verkligen var så självklart att det är olagligt att låta en hund slicka av ett insmetat könsorgan — och inte tusan är vi ett tidelagsland för det. Det väcks typ 1 dum idé i veckan (minst) av våra politiker, men de går ju sällan igenom. Så jag tror det kommer dröja ett tag innan du behöver börja oroa dig.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Och här sitter bankerna i samma sits, de ska hålla på med bedömningar, på rätt lösa och oklara grunder. Och kunderna kommer definitivt inte behandlas lika.
Staten har delegerat till bankerna att bedöma om deras kunder sysslar med penningtvätt, och kunden får inte ens försvara sig i en rättegång. Bedrövligt, tycker jag.
 
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 3 till
  • Laddar…
P
Jetkokos Jetkokos skrev:
Det väcks typ 1 dum idé i veckan (minst) av våra politiker, men de går ju sällan igenom. Så jag tror det kommer dröja ett tag innan du behöver börja oroa dig.
En polisstats främsta egenskap är inte att det står poliser i varje gathörn för att kontrollera att medborgarna beter sig enligt reglerna. En polisstats främsta egenskap är att staten kan behandla en enskild medborgare godtyckligt utan att medborgaren har någon chans att försvara sig eller få upprättelse.
 
  • Gilla
  • Älska
fribygg och 2 till
  • Laddar…
A
P pmd skrev:
Staten har delegerat till bankerna att bedöma om deras kunder sysslar med penningtvätt, och kunden får inte ens försvara sig i en rättegång. Bedrövligt, tycker jag.
Fick brev om att jag hade mycket aktivitet på mitt konto med swish..
Jag fick skapa ett firma swish till slut för att banken skulle sluta hota om att spärra kontot..
vilket trams.. de kunde tydligen ge informationen till skatteverket..
Även fast det man gjorde var helt lagligt..
Men tydligen så håller man extra koll på swish mm...
 
F
Maskintok skrev:
Fick brev om att jag hade mycket aktivitet på mitt konto med swish..
Jag fick skapa ett firma swish till slut för att banken skulle sluta hota om att spärra kontot..
vilket trams.. de kunde tydligen ge informationen till skatteverket..
Även fast det man gjorde var helt lagligt..
Men tydligen så håller man extra koll på swish mm...
Det är nog mer baserat på att banken förlorar inkomster, Swish är inte kostnadsfritt för företag. Jag har också fått banken på mig om att mitt privata Swish uppenbarligen användes till näringsverksamhet, dom ansåg sig kunna se det då det alltid var samma återkommande belopp. Rätt hopplöst att faktiskt försöka få ett retard på bankens kundtjänst att förstå, fick vända mig till mitt lokala kontor innan det blev tyst.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M
Mikael_L Mikael_L skrev:
Är du säker på det?
Dvs att det bara är dessa som man vill åt?
Det kan ju vara så att man även vill fånga pengar från annan kriminalitet, t.ex. mattläggarMattias svarta pengar för helgjobbet, smugglarSixtens inkomster från att sälja fulsprit hämtad i Tyskland, hallick-Hasses inkomster från att sälja prostitution (eller ännu värre, barnsex) eller knarkarKurts helt svarta ekonomi baserad på stölder, häleri och drogförsäljning i liten skala.

Finns det ett önskan att fånga dessa småkriminella genom att försvåra deras pengaflöden så kommer nog resultatet bli det vi diskuterar här, dvs att det drabbar även de laglydiga mer eller mindre.
Jag har fått för mig att du är en av de som ofta ropar efter hårdare tag mot kriminalitet av alla de slag och nivåer, - är det så kan man ju fundera ett varv till.

Jag själv är bekymrad över hur det blivit med banker för vanligt folk, men jag kan också försöka hålla minst en till tanke i luften. Jag sitter dock inte med någon lösning, hade det varit lätt hade politikerna från vilket parti som helst redan fixat det.
Jag tror/gissar att omsättningen för det svarta arbetet idag inom mattläggande, elkopplande osv. är försumbar. Som yrkesverksam inom en av dom branscherna som haft en ganska stor andel svarta pengar skulle jag vilja påstå att det idag är borta. Rot/rut-avdraget är väl den största anledningen, sedan är kontrollen på bolagen på arbetsplatserna idag helt annan, det är en ganska omfattande kontroll på UE, stort ansvar som inhyrare, ID06-osv. För 10-15 år sedan var det mycket snack i byschan om "helgarbeten", idag existerar inte diskussionen längre. Anledningen är väl till stor del att det finns inga incitament att betala en gubbe 3-400kr/tim svart om det blir dyrare än att göra det med Rot.

Omsättningsmässigt så kan jag bara relatera till det jag läser i media, sett på reportage på tv osv. när det gäller droghandel. Men det verkar ligga ganska mycket pengar i detta, bilar för miljoner, krognotor på flera 100K, klockor för flera 100K osv. Känns inte riktigt som att det ligger på samma nivå som när Harry åker ned till Tyskland och fyller släpkärran med en pall öl och några liter sprit som han kränger svart.
 
A
F fsn skrev:
Det är nog mer baserat på att banken förlorar inkomster, Swish är inte kostnadsfritt för företag. Jag har också fått banken på mig om att mitt privata Swish uppenbarligen användes till näringsverksamhet, dom ansåg sig kunna se det då det alltid var samma återkommande belopp. Rätt hopplöst att faktiskt försöka få ett retard på bankens kundtjänst att förstå, fick vända mig till mitt lokala kontor innan det blev tyst.
Det är väldigt stelt..
Jag som säljer hö, säljer en del skattefritt helt enligt lagboken..
Resten registrerar jag på kvitto.
De som betalar med swish är privata affärer.
Men man ansåg att det vara för hög rotation på kontot... Så då fick det bli firma swish..
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
F
Maskintok skrev:
Det är väldigt stelt..
Jag som säljer hö, säljer en del skattefritt helt enligt lagboken..
Resten registrerar jag på kvitto.
De som betalar med swish är privata affärer.
Men man ansåg att det vara för hög rotation på kontot... Så då fick det bli firma swish..
Ja, det är väldigt lustigt. Jag betalade en aktivitet för 4 personer återkommende 2 gånger i veckan med kort. Inte alltid samma personer men ganska ofta. Sen Swishar varje person sin andel. Det blir 6st swish i veckan på ca 150kr/st. Sen en garagestädning på det men 3 sålda cyklar, lite 2-t motorer och annat bös, totalt kanske 10-12 försäljningar på 5-6 veckor och cs 25000kr upptill den stående aktiviteten. Efter 2 månader hörde banken av sig med det enda konstaterandet att jag uppenbarligen drev näringsverksamhet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.