P pmd skrev:
Det är ett märkligt resonemang att påstå att förordningar och lagar inte inskränker friheten. Inskränker frihet är ju precis vad lagar gör.
Å andra sidan, om alla får göra allt de vill skulle din frihet förmodligen begränsas också.
 
P
Inte i ett idealt samhälle där alla tar hänsyn till varandra. :)

I praktiken har du förstås rätt. Men det är fel att påstå att lagar inte inskränker frihet. Det är ju själva poängen med lagar.
 
P pmd skrev:
Inte i ett idealt samhälle där alla tar hänsyn till varandra. :)

I praktiken har du förstås rätt. Men det är fel att påstå att lagar inte inskränker frihet. Det är ju själva poängen med lagar.
Ja, eller garanterar din frihet från att inskränkas av andra... :)
Jag fattar vad du menas så klart. Men det behövs bara en rövhatt för att sabba paradiset :)

Du redovisar sådana här transaktioner löpande, deklararar gör du årsvis. Betala in skatt gör du löpande (normalt sätt men du har en årsavstämning (som, om vi skall vara viktiga sker med 5 års fördröjning.). Det är det ISK handlar om, då redovisar du transaktionerna löpande.

Pröva ta 25.000 i kontanter och gå till banken och sätt in dem på ditt konto. Så får ni se vad som händer.
 
P
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Du redovisar sådana här transaktioner löpande, deklararar gör du årsvis. Betala in skatt gör du löpande (normalt sätt men du har en årsavstämning (som, om vi skall vara viktiga sker med 5 års fördröjning.). Det är det ISK handlar om, då redovisar du transaktionerna löpande.
Hur tycker du att TS borde ha gjort?
Pröva ta 25.000 i kontanter och gå till banken och sätt in dem på ditt konto. Så får ni se vad som händer.
Jag har försökt sätta in mer än så på ett bankkonto (över disk), och det gick givetvis inte så bra. Jag har berättat om det i ett tidigare inlägg i tråden så det har du säkert läst. Det slutade med att jag satte in pengarna med en insättningsautomat istället. Den ställde inga frågor.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
I det här fallet föreslår jag att TS ringer till skatteverket och förklarar sitt predikament. De kommer hjälpa honom.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
Hur kan skatteverket övertyga Sparbanken Sjuhärad att TS inte är en penningtvättare?

Enligt urinlägget skulle TS tillträda sin nya fastighet den andra juli, men vi vet fortfarande inte hur det gick.
 
  • Gilla
Englund888
  • Laddar…
de svarar de bäst själva på. Du frågade mig om vad jag anser TS skall göra och jag anser att detta är rätt väg. Barar att banken involveras tillsammans med skatteverket kan ändra bankens hållning. Banken blir nog lite sugnare på att ta risken om de enkelt kan visa ett sådant underlag om de blir tillfrågade av FI. Sådana här beslut tas case by case om de sticker ut. Inget konstigt med det.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
P
OK. Bästa svaret ger förstås skatteverket. Det är rimligt.
Men du hade väl någon slags åtgärd i tankarna när du föreslog att TS skulle be om hjälp av skatteverket?
Att bankens tjänstemän skulle känna sig välvilligare inställda till TS bara av det faktum att han blandar in skatteverket tycker jag verkar vara lite långsökt.
 
Nejdå, det är inte långsökt. Beror så klart på vad skatteverket säger men om allt ser legitimt ut när de gör en koll så har banken nog för att göra en ny bedömning. Banken vill säkert gärna. Men om de riskerar böter för att de inte undersökt nog säger de nej.

Banken skiter egentligen i utfallet, de bryr sig bara om att nå upp till FIs krav på undersökningsplikt.
 
P
Skatteverket har väl inte data längre än till senaste deklaration?

Jag skulle nog ändå följa ditt råd. Om det skulle få en bank som inte vill se transaktionsdokumentation att slappna av lite så kanske det för ärendet framåt.

Hur gärna banken vill kan nog diskuteras. Det var ett ganska litet lån som TS ville ha.
 
  • Gilla
Pär Sköld
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Orsak är de inte. Kontanter har funnits och fungerat utmärkt i tusentals år.
I verkligheten kommer den organiserade brottsligheten att flytta in i den "legitima" världen, vilket är värre än att de håller sig på sin kant där de är lättare att identifiera och bekämpa. Det kommer i ett modernt scenario drabba vanliga människor i högre grad än idag.
Kontanter är en av flera orsaker till att kriminalitet underlättas. Det är riktigt att när det kriminella organisationer blir rika tenderar dom att gå över till laglig verksamhet. Maffian i Italien lyckades tvätta uppskattningsvis 350 miljarder dollar som investerades lagligt och nu befinner sig i den officiella ekonomin. Men utan kontanter hade den initiala verksamheten (främst droger) försvårats.
 
M
D Dr Jumping Jack skrev:
Kontanter är en av flera orsaker till att kriminalitet underlättas. Det är riktigt att när det kriminella organisationer blir rika tenderar dom att gå över till laglig verksamhet. Maffian i Italien lyckades tvätta uppskattningsvis 350 miljarder dollar som investerades lagligt och nu befinner sig i den officiella ekonomin. Men utan kontanter hade den initiala verksamheten (främst droger) försvårats.
Självklart är det så, men samtidigt, så länge alla länder inte har en samsyn så är det som att slå en hektar gräs med en batteritrimmer. Dom kriminella använder Euro som sedan kan tvättas i övriga europa där ingen frågar vart pengarna kommer ifrån. Hela grejen är ju smått patetisk när Svenne sålt sonens eumoped för 20K och ska sätta in pengarna på banken och denna börjar ställa frågor, efterfråga kvitto osv. Det är ju killarna med sportbagar fulla med 50Euro sedelbuntar lagen syftar att sätta dit. Detta landet vi lever i är så blåögt och sjukt på vissa områden.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
C
D Dr Jumping Jack skrev:
Kontanter är en av flera orsaker till att kriminalitet underlättas.
Andra "orsaker" är skruvmejslar, koben, knivar, bilar, guld, vapen...
 
  • Gilla
  • Haha
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
C cpalm skrev:
Andra "orsaker" är skruvmejslar, koben, knivar, bilar, guld, vapen...
Internet ... INTERNET ...
https://www.svt.se/nyheter/utrikes/hackare-kraver-598-miljoner-kronor

Går att räkna upp mer... bitcoin, dollar, euro, skumma kapitalförvaltare, växlingskontor mm, för att ta exempel på ställen att "förvara" sina kriminella tillgångar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
C
Mikael_L Mikael_L skrev:
Går att räkna upp mer... bitcoin, dollar, euro, skumma kapitalförvaltare, växlingskontor mm, för att ta exempel på ställen att "förvara" sina kriminella tillgångar.
Japp, bara att förbjuda alltsammans... :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.