D Dr Jumping Jack skrev:
Nej han hade inte sparpengarna på ett separat sparkonto som jag beskrev. Vad jag förstår har han haft ett gemensamt konto för lön, sparande, daglig konsumtion och transaktioner. Pengarna har han flyttat till den bank som för tillfället haft bäst ränta. Han har använt 9 banker mellan vilka han flyttat sitt kapital. Han har gjort ett enormt antal transaktioner. Klart det blir oöversiktligt. Hade nog varit bra med någon form av dokumentation. Lätt att vara efterklok men ett enkelt sätt är ju att ha separata konton för olika avsikter, t ex ett sparkonto, ett transaktionskonto, ett konsumtionskonto osv
Jag tänkte själv att det var bra att ta bolån hos Avanza med mitt sparande där. Men deras partner (Stabelo) vill inte se transaktionerna där. De ville bara se transaktionerna i banken med lönekonto eftersom transaktionen genomförs via banken jag betalar bankgiro från.

Jag tror det lättaste sättet är att fråga dem vilken ruta man ska kryssa i att pengarna kommer ifrån för att inte få några frågor. Men det kanske låter lite för mycket som någonting Swedbank skulle göra...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Tänk ”uteblivna statliga intäkter” så förstår ni varför regelverk införs, vilka som jagas med blåslampa osv. Detta kan appliceras på hela samhällsapparaten. Polisen blir prioriterade att utföra hastighetskontroller istället för att utreda inbrott. Skattebrott ger högre straff på skalan än misshandel, ibland tom. dråp.

Titta på utförselkontroller där ligor rullar över gränsen med stöldgods för miljonbelopp och vinkar till tullarna. När Svensson landar på Arlanda, då jääää_lar om han har en liter starkvara för mycket med sig, som han ändå har köpt, skattad i ett annat land.

Ja jag vet att det är offtopic, men ju mer man tänker på hur uppfuckade vissa saker är och man tänker på staten som bakomliggande indrivare så förstår man varför. ALLT handlar om klirret i statskassan, ALLT!

Kolla på elbilshetsen! Hur länge tror ni det dröjer innan elen som levereras till våra fastigheter kommer ha en skattesats liknande den på bensin/diesel? Jag gissar att när tillräckligt många bilister tvingats in i elbilsträsket så kommer priset (skattad och klar på räkningen) kosta minst 3kr/kwh. Och nej, jag är inte teknikmotståndare, jag vet bara hur scenariot kommer spela ut när statens uteblivna intäkter på bensin/diesel ska betalas.
och vi kommer ha ständiga avbrott i elnätet. Planerade och oplanerade på grund av att elen inte längre räcker till.
 
L lkn02001 skrev:
och vi kommer ha ständiga avbrott i elnätet. Planerade och oplanerade på grund av att elen inte längre räcker till.
Japp, och att installera lokal battetibackup kommer att räknas som ett privilegium och leda till höjt taxeringsvärde och högre fastighetsskatt som garanterat kommer.

Markarbetaren har helt rätt i sin analys.
 
T tobiast skrev:
Har faktiskt aldrig läst den ordentligt bara skummat igenom den nån gång. Orwells 1984 handlar framförallt om det språk och de metoder totalitarismen använder. Orwells ambition var nog inte att bli det profana orakel många gjort honom till, utan snarare att upplysa om just språkbruk och metoder så att människor till äventyrs skulle känna igen det när de hör och ser det.
Totalitarism har vi inte i någon traditionell mening, det handlar mer om det universella uppbyggandet av ett system med samma praktiska konsekvenser. Medan totalitära fenomen använder sig av våldsmonopolet för att upprätthålla och utöka sin makt, så är dagens verklighet maktkontroll med ekonomiska och teknologiska medel som i kombination ger ett betydligt effektivare kontrollsystem som dessutom har fördelen att samtidigt tjäna pengar åt sina herrar, ägarna av de digitala verktygen. Men språkbruk och metoder är enligt den mall som Orwell presenterar; ”Krig är fred. Frihet är slaveri. Okunnighet är styrka.” Det onda framställs som gott.

Uppskattar man frihet, exempelvis som i TS fall frihet över det kapital man äger, så spelar det nog ingen roll vilket namn man ger ofriheten. Kontrollerar man människors pengar så kontrollerar man också människorna.
Du tycker, på fullt allvar (eller driver du med oss) att staten och banker i Sverige med ”ekonomiska och teknologisks metoder” leder till ”ett betydligt effektivare kontrollsystem” än totalitarism t ex Nordkorea eller någon avsomnad kommunistdiktatur.
 
P
L lkn02001 skrev:
och vi kommer ha ständiga avbrott i elnätet. Planerade och oplanerade på grund av att elen inte längre räcker till.
Elnäten drivs av elnätsbolagen. De får inte speciellt mycket statsbidrag. Det här avhandlades i en eltråd här på byggahusforumet i vintras.

Elproduktionen är också kommersiell verksamhet. Staten äger visserligen en stor spelare där, men alla bolag som producerar el lyder under samma regelverk. Det är snarare knäpp energipolitik än uteblivna statliga intäkter som kan komma att medföra elbrist i Sverige.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
T
D Dr Jumping Jack skrev:
Du tycker, på fullt allvar (eller driver du med oss) att staten och banker i Sverige med ”ekonomiska och teknologisks metoder” leder till ”ett betydligt effektivare kontrollsystem” än totalitarism t ex Nordkorea eller någon avsomnad kommunistdiktatur.
Om utvecklingen fortsätter mot en helt digitaliserad och bankkontrollerad ekonomi, ja.
I det digitala samhället kan alla övervakas och kontrolleras mycket effektivare än i traditionella totalitära stater. I "de gamla systemen" kunde människor och grupper verka i det fördolda eftersom övervakningen hade sina tekniska begränsningar. Det blir mycket svårare att göra motstånd mot ett system i ett helt digitaliserat samhälle där all kommunikation och rörelse övervakas och där man digitalt kan styra och spärra människors ekonomiska möjligheter och därmed deras möjlighet att köpa och sälja. Får du inte tillgång till ditt konto i en helt digitaliserad ekonomi så kan du inte handla mat eller betala dina räkningar.
 
  • Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
T
Tilläggas ska att kontantutredningen kommer under 2022. Utredningen kan påskynda, bromsa eller förhindra avvecklingen av kontanter. Utredningen leds av Anna Kinberg-Batra, vilket troligen lutar åt att beställaren sökt, och kommer att få förslag om, en mer marknadsstyrd penningmarknad. En lag som skyddar kontantanvändningen är därför inte att vänta. I utredningens uppdrag ligger också att titta på Riksbankens eventuella e-valuta.
Det är ingen vild gissning att kontanterna är helt borta innan 2030 som betalningsmedel, men mer troligen bara några år efter lagstiftning, d v s innan 2025. Med en medvetet illa bekämpad och därmed växande organiserad brottslighet som till stor del använder kontanter har man samtidigt de argument man behöver för att förankra detta bland befolkningen.
Sen är det game over.
 
Finns ju alltid Euro och USD som kontantvalutor. Dom används ju i många failed states utan egna riktiga pengar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns ju alltid Euro och USD som kontantvalutor. Dom används ju i många failed states utan egna riktiga pengar.
Framför allt används dom i länder som Tyskland och Finland så att man kan åka och köpa mat när man fått bankkontot stängt för något uttalande som går emot värdegrunden. Eller något anna beteende som inte är godkänt.
 
  • Gilla
  • Wow
Stickan56 och 1 till
  • Laddar…
T tobiast skrev:
Tilläggas ska att kontantutredningen kommer under 2022. Utredningen kan påskynda, bromsa eller förhindra avvecklingen av kontanter. Utredningen leds av Anna Kinberg-Batra, vilket troligen lutar åt att beställaren sökt, och kommer att få förslag om, en mer marknadsstyrd penningmarknad. En lag som skyddar kontantanvändningen är därför inte att vänta. I utredningens uppdrag ligger också att titta på Riksbankens eventuella e-valuta.
Det är ingen vild gissning att kontanterna är helt borta innan 2030 som betalningsmedel, men mer troligen bara några år efter lagstiftning, d v s innan 2025. Med en medvetet illa bekämpad och därmed växande organiserad brottslighet som till stor del använder kontanter har man samtidigt de argument man behöver för att förankra detta bland befolkningen.
Sen är det game over.
Bor nog ändå i Sverige, utan kontanter, än i Nordkorea.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
J Jensa86 skrev:
Jag hade gjort både och, dränkt de i papper så de fått jobba som in i helvete om de ville få ihop nått av det och sen ändå bytt bank. Ingen annan kommer kräva något liknande, de har ju inget att göra med hur insatsen betalas alls.
Jo det har de verkligen. De har regelverk gällande AML Anti Money Laundering, och en massa andra förordningar att hålla sig till. Banken agerar helt rätt och fiktigt och alla banker skall agera likadant. Så kan man tycka vad man vill om det. För den här typen av transaktioner skall man ha spårbarhet och ISK-konto.

Det TS beskriver är ett pengatvätt och skattefusk-upplägg. Oavsett om det använts så eller inte.
 
B Budgivare skrev:
Jag har sökt rådgivare/handläggare på en del andra banker, men hanteringstiden verkar vara lång. En del banker har till och med stängt för nya ansökningar.

Just nu lutar det åt att försöka gå vidare med den bank som ålade mig den här omöjliga uppgiften. Detta tänker jag eftersom jag vill ha en väldigt bra och utförlig förklaring i händelse av att jag blir nekad lån om "det är för många papper". Om jag beviljas lån, så är min tanke att byta bank och flytta bolånet samma dag som pengarna betalats ut. Om hon redan är irriterad över att behöva gå igenom fler än tre papper inför ett så pass ynkligt bolån som 1.000.000:-, så lär det reta lite extra när allt flyttas dagen efter och inte blev det någon helkund eller något fondsparande heller...

Papperna är nu så gott som färdiga och sammanställda, för att underlätta för den stackars lånehandläggaren så ska jag dock stryka under transaktionerna som gått från privat eller E-sparkonto, och skriva vilken nischbank de gått in på, så blir det enklare att följa pengarna.

Jag vill dock inte skicka några papper elektroniskt som hon tidigare bad om, det blir rörigare då än om hon har buntarna framför sig på skrivbordet och mig på andra sidan.



Jo, detta känner jag till och det förvånar mig inte det minsta om även bankerna sitter där och fluktar. I mitt fall vore det dock till min fördel, då jag inte är kriminellt belastad. Det vore dock intressant att veta om de som ev. nekas lån eller transaktioner p.g.a. vad bankerna kan ha rotat upp i belastningsregistret, får höra att det nekandet berodde på att de förekom i belastningsregistret. Om man är fälld för t.ex. ekonomisk brottslighet så kan jag förstå att bankerna inte vill göra affär med en, men jag kan lätt tänka mig flera typer av brottslighet som inte borde hindra ett lån.



Precis så uttryckte hon det som du skrev. Hon har inte förklarat uttryckligen exakt vad hon vill ha, mer än att det skulle vara kontoutdrag för tio år tillbaka, trots att jag började mitt sparande för i nischbank för sex år sedan.

Så ja, det känns omöjligt att uppfylla utifrån de premisser hon gav.



Tack för tipset! Det kan vara en väg, och det skulle förstås banken gilla! Men bolån vill jag inte ha större än absolut nödvändigt. Jag kanske inte är den mest ekonomiskt sunda människan, måhända vore det bättre med ett rejält bolån så länge räntorna är låga, och investera mitt sparkapital.. Det vet vi väl om tio år.. Men det "lilla" bolån på en miljon som jag söker, det ska var avbetalt inom tio år. Jag vill inte ha någon skuld till någon öht. Jag tycker att det är fullständigt vansinne som sker idag där folk i gemen sitter med mångmiljonbelopp i lån som de knappt amorterar på. Jag tycker att det är ett snedvridet system där lån ges, som inte är tänkta att betalas av under ens livstid. I Sverige ärver man förvisso inte skulder (men en del utlandssvenskar kan göra det beroende på vilket land de är bosatta i) i nuläget, men när det är min tur att gå, så vill jag lämna någonting helt annat än skulder efter mig till mina efterkommande.



Hur kommer det sig att du har koll på antalet sidor er familj genererar i månaden? Har du måhända drabbats själv av liknande förfarande som jag? Jag vet inte hur du har räknat i ditt exempel, men några hundra transaktioner per dygn rör det sig verkligen inte om. Det är (utan att ha räknat noga) mellan 3 - 4,5 sidor i månaden. En transaktion ger två rader på en sida. Utöver belopp och eventuellt meddelande, så kommer även datum med på en separat rad.


Tack för ditt inlägg och berättelsen om dina trista erfarenheter. Jag tror också att fler kommer att råka ut för det här framöver, så det kanske kan vara bra för folk att tänka på, som sparar på icke konventionella vis eller har flera olika sparsätt. Uppdatera gärna här i tråden hur det går med ditt ärende hos banken!



Såhär tror jag också att det till viss del kan vara. De har tolkat direktiven med kräfthatten på sniskan och helan har redan gått. Kombinerat med att deras egna smutsiga affärer avslöjats och kommit ut i ljuset så har handläggarna nog fått interna direktiv till sig av kontors och mellanchefer, och skrämts upp med att det kan bli deras personliga ansvar om en kund lyckas peta in en oskattad tusenlapp. Kontorschefen ska uppsökas om jag nekas lån, det kan du ge dig på.



Tack för ditt inlägg med din erfarenhet hos banken. Det är så jag försökt sammanställa det hela, alltså inte "krona för krona" utan mer utdrag som visar hur sparandet växt, samt utdrag från nischbankerna där man ser alla förflyttningar (och de är inte så många som en del skribenter tycks ha fått för sig här) och det är inte alltför många papper från nischbankerna.

Min foliehatt kommer definitivt att vara på när/om jag får audiens på banken och den kommer att vara förstärkt med ugns- och grillfolie, inte den där mesiga tunna varianten från ÖoB. Rättshaverism är dessutom min paradgren så det kan minst sagt bli ett intressant besök beroende på utfall.



Tack för ditt inlägg, jag delar dina åsikter. Det är synd och skam att vanliga hederliga medborgare kommer i kläm, medan de som vill tvätta pengar förmodligen inte har alltför stora svårigheter med det.. Se på bankerna..! Ju större kapital, ju mer kan man fifla. Somliga kan nog mena att lagen mot penningtvätt är dåligt skriven eller svår att tillämpa p.g.a. att den lämnar det mesta öppet för tolkning. Det finns inte reglerat i detalj hur bankerna ska säkerställa att kunderna inte är svartarbetare eller kokainhandlare. Då blir det upp till enskilda handläggare med varierande kompetens och erfarenhet att tolka lagen.

Jag får dock säga att jag ändå blev en smula förvånad att jag drabbades av det här bemötandet från banken. Övervakningssamhället är ju redan här och data är den nya kapitalvaran som är värd mer än guld. 1984 har inte kommit riktigt än på bred front, men vi har nära på 81-82. Men med tanke på de elektroniska spår man lämnar efter sig frivilligt såväl som ofrivilligt, så borde en sån här sak vara snabb och enkel att verifiera hos banken. Det borde på fullaste allvar inte vara svårare än att skicka in sina kontoutdrag till banken elektroniskt, för körning i ett program som med olika algoritmer räknar ut mönstret och ger grönt eller rött. Sådana algoritmer lär redan användas i stor skala när banken avgör hur de kan maximera sina vinster på kundernas bekostnad, så varför inte använda dem i sådana här ärenden också? Man bör nog komma ihåg här, att banken skiter fullständigt i dig som kund och människa. Inte bryr de sig om den enskilda människan som kommer i kläm, eller om någon tvingas ta blancolån för att lösa betalningen av ett hus. Det handlar bara om att göra så stor profit som möjligt på enskilda kunder. Detta ofta genom förslag på sparande och försäkringar, som gynnar banken mer än det gynnar kunden.



Ja, det är orimligt! Och det är precis som du skriver, nischbankerna och även min sparbank i Skåne har både tagit emot och flyttat pengarna. Samt lät mig betala handpenning på 230.000:- Det är alltså nio banker som inte sett något problem med pengarnas ursprung. Detta ska jag ta upp om det blir vidare diskussioner.



Pengarna har ibland mellanlandat på mitt E-spar eller privatkonto hos gammelbanken, innan de förts över vidare till sparkonto hos nischbankerna. En del överföringar har dock gått direkt mellan nischbankerna, det är dock inte alla banker som detta varit möjligt hos, utan det är bara uttag till samma konto som registrerades vid öppnandet av kontot.

-----

Nu fick jag mail av handläggaren som bett mig om den här pappersexercisen, jag mailade henne i helgen och bad henne ringa upp m.a.a sammanställningen jag gjort. Det gjorde hon dock inte, utan och bad mig i mailet att lämna materialet i receptionen, så kunde hon "kolla igenom det när hon får en lucka" och efter att ha granskat underlagen skulle hon återkomma till oss... Jag får göra understrykningarna i kontoutdragen och fundera på om jag ska köra dit och lämna dem, eller insistera på personligt möte direkt.

Jag återkommer med uppdatering i tråden kring hur ärendet fortskrider.. Tack igen alla för era svar, jag hade inte väntat mig ett såhär stort gensvar och en så snabbt växande tråd! Förhoppningsvis kommer den vara till nytta och lärdom även för flera andra som kommer att hamna i samma situation som jag gjort!

Kanske off topic, men jag vill passa på att hälsa till min mamma som jag misstänker läser här i tråden.. Många kramar till dig käre mor! :heart:
@Budgivare tråden har rusat på som en löpeld. Tror det är många som är nyfikna på hur det gått.
 
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Jo det har de verkligen. De har regelverk gällande AML Anti Money Laundering, och en massa andra förordningar att hålla sig till. Banken agerar helt rätt och fiktigt och alla banker skall agera likadant. Så kan man tycka vad man vill om det. För den här typen av transaktioner skall man ha spårbarhet och ISK-konto.

Det TS beskriver är ett pengatvätt och skattefusk-upplägg. Oavsett om det använts så eller inte.
Nej det är inget pennongtvättupplägg.

Kommer ni ihåg att borttagande av kontanter och elektroniska överföringar skulle förhindra kriminalitet? Nu ser vi att det bara var skitsnack.

Det som TS gjort är standard inom finansvärlden men när en vanlig Svensson försöker sig på att tjäna pengar tar det hus i helvete.

Det verkar som redan skrivits att detta är ett sätt att låta bankerna låsa in kunder för att minska konkurrensen.

Jag tycker någon skall förklara hur många transaktioner som är tillåtna för annars blir det orimligt.

Ungefär som att du blir bötfälld för att ha kört för mycket i din nya bil som uppfyller Euro6 för att du har kört så många mil att de totala utsläppen blir höga.

Och var någonstans står det att ISK-konto måste användas?
 
  • Gilla
Festlund och 6 till
  • Laddar…
Kontanter är ju inte borttagna och kontanter är ju en orsak till ekonomisk kriminalitet. Du kan göra hur många transaktioner du vill bara dom är spårbara.
 
  • Gilla
Stickan56
  • Laddar…
D Dr Jumping Jack skrev:
kontanter är ju en orsak till ekonomisk kriminalitet.
Hur då? Vilken agens har kontanterna? Är det new age-kristaller i dem? 5g-chip?

Det här är lika dumt som att säga att korta kjolar orsakar sexuella övergrepp.

Avsaknaden av icke-spårningsbara pengar kan förstås göra viss kriminalitet svårare att utföra och lättare att upptäcka, jag förstår att det är det du menar, men när man skyller den brottsliga verksamheten på kontanterna struntar man i den frihet de också kan ge vanliga människor.
 
  • Gilla
Festlund och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.