D Daniel 109 skrev:
En central utan jord?
Nej jag menar att det inte är jordat.
 
Fick svar av elektrikern att detta är helt enligt korrekt då armaturen är ojordad
 
Är du säker på att en elektriker har gjort detta då? Det som syns på bilderna verkar inte vara utfört av en yrkesperson. Det är dessutom fel att inte koppla skyddsjord fram till armaturens anslutningspunkt. Kanske ses denna dosa som anslutningspunkt, men det ser inte så ut. På denne igen så att det blir rätt!
 
Ja det är en godkänd elfirma som installerat. Jag har kontrollerat med dem.
 
Notera att varken strömbrytare eller armatur är ansluten till jord. Däremot om kopplingar skulle gå vidare till säg ytterligare en annan kopplingsdosa skulle jord ha varit anslutna till varandra var svaret.
 
De har "rätt" i att en strömbrytare inte behöver ha skyddsjord framdragen. Men då det handlar om en kabel, och om de inte klippt av skyddsledaren vid strömbrytaren, så borde skyddsjord vara kopplad även dit. Man får beakta att man i framtiden kanske sätter ett uttag under strömbrytaren. Det går inte med denna kabel så det saknas en ledare men det är verkligen dumsnålt att inte kopplas in skyddsledaren.

Och till ljusarmaturen ska det finnas en inkopplade skyddsledare då jag ser tydligt nu att det är installationskabel som går till armaturen. Anledningen är återigen att man kanske byter armaturen i framtiden, till en som kräver skyddsjord. Det är ett allvarligt fel som de måste inse och åtgärda. På dem igen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Det är ju märkligt när elektrikern säger att detta är korrekt. Men jag måste lita på det. Själv hade jag kopplat ihop skyddsjorden även om det som det är i detta fall varken jord i strömbrytaren eller i armaturen. Men om det skulle ha kopplats till ett extra uttag lär man väl ha kopplat ihop alla skyddsjord?
 
Det kan vara så att det är en utökning av en gammal installation där jord inte är utdragen, inte helt ovanligt till ett par porslinsarmaturer uppsatta på 50-talet. Där kan man ha fortsatt till ett par armaturer till som inte behöver jord.
Godkänt? Vet ej. Farligt? Nej. Men inga uttag, eller något annat utan dubbelkvadrat.
 
tommib tommib skrev:
Ja. Man vill att jord ska vara kopplad hela vägen. Om någon senare byter till en armatur som kräver jord så funkar det direkt (och även om den framtida installatören slarvar med kontinuitetsmätningen).
Vad gäller om det inte finns någon jord att koppla in i strömbrytaren? Ska jord från armatur och strömbrytare samt inkommande fortfarande vara sammankopplade?
 
Jord kopplas ihop, men finns ingen jord i matande ände så skulle jag inte koppla ihop den för att markera att den inte finns
 
  • Gilla
Johan Persson1
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Jord kopplas ihop, men finns ingen jord i matande ände så skulle jag inte koppla ihop den för att markera att den inte finns
Men säg att det inte finns jord i armatur och strömbrytare men i ett uttag. Då måste ju de fyra jord kopplas ihop? Inkommande, armatur, strömbrytare och uttag i en kopplingsdosa. (Uttag är externt och sitter inte under strömbrytare)
 
Ja, givetvis, till ett uttag måste det finnas skyddsjord, likaså till en ljusarmatur.

I detta sammanhang är det tveksam att i samma dosa låta bli att koppla in skyddsledaren till strömbrytaren. Varför skulle man skippa den? Den fyller visserligen ingen funktion, just nu men man vet aldrig vad som händer. Någon kanske hittar en gammal arbetsbrytare i metall på loppis, vilket kan bli allvarligt ifall skyddsjord saknas. Den person som ser en skyddsledare kan förutsätta att den är inkopplad i matande ände även om man inte ska göra det utan kontrollera allt...

Screenshot av en paragraf från en installationsanvisning som betonar vikten av skyddsjord i elektriska installationer.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, givetvis, till ett uttag måste det finnas skyddsjord, likaså till en ljusarmatur.

I detta sammanhang är det tveksam att i samma dosa låta bli att koppla in skyddsledaren till strömbrytaren. Varför skulle man skippa den? Den fyller visserligen ingen funktion, just nu men man vet aldrig vad som händer. Någon kanske hittar en gammal arbetsbrytare i metall på loppis, vilket kan bli allvarligt ifall skyddsjord saknas. Den person som ser en skyddsledare kan förutsätta att den är inkopplad i matande ände även om man inte ska göra det utan kontrollera allt...

[bild]
Men om det inte finns någonstans att koppla i jord i varken armatur eller strömbrytare? Eller finns det alltid det
 
I nya anläggningar ja. När byggdes TS hus?
 
Skyddsledaren parkeras på en ledig terminal som ska finnas i hörnet på en kapslad strömbrytare. Alla ljusarmaturer har dock ingen sådan uppenbar blindplint men de kan ha en terminal som är märkt med "E" där skyddsledaren kan parkeras. Eller sätter man en toppklämma på den och låter den ligga lös. Den ska finnas redo för den dag den behövs.
 
  • Gilla
Johan Persson1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.