A
Galaxer i mina braxer,sa en annan Zoom....
kanske liite ot dock!
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
R roli skrev:
Man önskar att man hade den "programvara" som de använder på t.ex CSI på TV. Där man stoppar in en förstorad bild med en nummerskylt som endast består av några få pixlar, sedan "viftar" man lite på sin 3D skärm och vips så blir nummerskylten läsbar och tydlig, där 2-3 stycken svarta pixlar helt plötsligt visar hela skylten med en massa nyskapade pixlar.... För i så fall hade det varit möjligt att zooma/förstora och t.o.m. göra redan tagna bilder tydligare än de var innan.
Satirisk kollage av en fiktiv CSI-TV-show med förstoringssekvenser som leder till en golfspelares reflektion.
 
  • Gilla
  • Haha
VidarH och 17 till
  • Laddar…
Bara ett sista zoominlägg innan jag går ut och lastar bilen på ett väldigt tveksamt sätt och tar en bild. Nu när besserwissermode är på och ämnet är mitt.

@Trunk. Jag valde uttrycket zoom trots att det kliar ända in i själen att göra det, men jag försöker ibland anpassa mig efter arenan. Som "riktig" fotograf med "riktiga" kameror i överflöd så har jag koll. Utvecklingen från varifokalobjektiv, via optisk till digital zoom har inte varit utan begreppsförvirringar.

Det vanligaste för mobiler är inte optisk zoom, utan flera olika objektiv som tar bilder och som telefonen sedan plockar ur en bild ur. För att förvirra riktigt så kan man ibland fulfota i RAW och i efterhand faktiskt (halvdigitalt) zooma och inte bara beskära.

@Jonas Persson
Det där felaktiga sättet att beskriva telen på är mycket äldre än mobilerna och kommer från att kikares brännvidd beskrivs som "X gångers förstoring" istället för som objektiv i absolut (eller på senare digital tid ekvivalent) brännvidd. "X gånger" låter ballare för rubriksättare och reklamare. För videokameror och digitala kompakter har det obehagliga begreppet digital zoom använts i många år och har blivit vedertaget.

Till alla som inte hunnit blocka mig eller tråden utan fortfarande läser: Om ni vill få många som kollar på era bilder så bör ni beskära, zooma, fota med tele eller gå närmare. Klick- och tittgraden ökar enormt om man ser något lockande i bilden och inte bara att "det ser ut att vara något litet som kanske skulle kunna vara intressant men jag orkar inte bry mig utan skrollar vidare".
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 4 till
  • Laddar…
harry73
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Det börjar komma tekniker som gör detta, men de kan självklart inte återskapa text och liknande.
[länk]
Det fick jag såklart testa!, lånade en bild från tråden med suddig med fult läsbar registreringsskylt.
Det är bra att veta att AI har en bit kvar, men skulle mig inte förvåna om den blir mycket bättre på det om man ger den möjlighet att lära.
Just text borde vara enklare än andra motiv, för att man inte behöver se hela bokstaven, eller alla bokstäver i ett ord, eller alla ord i en mening, för att förstå hur man ska fylla in alla nya pixlar

Bild på en suddig, forvrängd vy av en bilparkering med otydlig registreringsskylt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Utsikt från en bil framåt mot en fartgupp där en padda studsar bakom en lastbil på en solig dag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

paddan studsade gott vid fartguppen
 
  • Ledsen
VolvoBm218
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Bara ett sista zoominlägg innan jag går ut och lastar bilen på ett väldigt tveksamt sätt och tar en bild. Nu när besserwissermode är på och ämnet är mitt.

@Trunk. Jag valde uttrycket zoom trots att det kliar ända in i själen att göra det, men jag försöker ibland anpassa mig efter arenan. Som "riktig" fotograf med "riktiga" kameror i överflöd så har jag koll. Utvecklingen från varifokalobjektiv, via optisk till digital zoom har inte varit utan begreppsförvirringar.

Det vanligaste för mobiler är inte optisk zoom, utan flera olika objektiv som tar bilder och som telefonen sedan plockar ur en bild ur. För att förvirra riktigt så kan man ibland fulfota i RAW och i efterhand faktiskt (halvdigitalt) zooma och inte bara beskära.

@Jonas Persson
Det där felaktiga sättet att beskriva telen på är mycket äldre än mobilerna och kommer från att kikares brännvidd beskrivs som "X gångers förstoring" istället för som objektiv i absolut (eller på senare digital tid ekvivalent) brännvidd. "X gånger" låter ballare för rubriksättare och reklamare. För videokameror och digitala kompakter har det obehagliga begreppet digital zoom använts i många år och har blivit vedertaget.

Till alla som inte hunnit blocka mig eller tråden utan fortfarande läser: Om ni vill få många som kollar på era bilder så bör ni beskära, zooma, fota med tele eller gå närmare. Klick- och tittgraden ökar enormt om man ser något lockande i bilden och inte bara att "det ser ut att vara något litet som kanske skulle kunna vara intressant men jag orkar inte bry mig utan skrollar vidare".
Misstänkte att det var något åt det hållet. Men jag hade inget bättre som hände i mitt liv just då än att hamra lite på tangentbordet om ett ämne jag egentligen inte vet så mycket om :)

För övrigt håller jag med dig om att vissa verkligen borde ta ett par sekunder att snygga till sin bild innan de lägger upp den. Såpass mycket att jag till och med startade en tråd som berörde ämnet under någon annan dag jag inte hade något bättre än att hamra på tangentbordet.

https://www.byggahus.se/forum/threads/varfoer-goer-ni-sa-vaerdeloesa-blocketannonser.365640/

Just nu sitter jag och letar bilar mellan 100-200.000 kronor och trots den relativt höga summan verkar vissa försöka göra allt för att försvåra en försäljning. För någon dag sedan såg jag en bild på det papper där stämplarna för korrekt utfärd service ska sitta. Problemet var bara att den var så suddig att man inte kunde se årtal, antal mil och annan text. Min första reaktion blir förstås att säljaren har något att dölja. Men samtidigt frågar jag mig då varför de ens lägger upp en sådan bild om de inte ville skryta om ”korrekt ifylld servicebok”.
 
  • Gilla
Hep
  • Laddar…
Jonas Persson
Hep Hep skrev:
Bara ett sista zoominlägg innan jag går ut och lastar bilen på ett väldigt tveksamt sätt och tar en bild. Nu när besserwissermode är på och ämnet är mitt.

@Trunk. Jag valde uttrycket zoom trots att det kliar ända in i själen att göra det, men jag försöker ibland anpassa mig efter arenan. Som "riktig" fotograf med "riktiga" kameror i överflöd så har jag koll. Utvecklingen från varifokalobjektiv, via optisk till digital zoom har inte varit utan begreppsförvirringar.

Det vanligaste för mobiler är inte optisk zoom, utan flera olika objektiv som tar bilder och som telefonen sedan plockar ur en bild ur. För att förvirra riktigt så kan man ibland fulfota i RAW och i efterhand faktiskt (halvdigitalt) zooma och inte bara beskära.

@Jonas Persson
Det där felaktiga sättet att beskriva telen på är mycket äldre än mobilerna och kommer från att kikares brännvidd beskrivs som "X gångers förstoring" istället för som objektiv i absolut (eller på senare digital tid ekvivalent) brännvidd. "X gånger" låter ballare för rubriksättare och reklamare. För videokameror och digitala kompakter har det obehagliga begreppet digital zoom använts i många år och har blivit vedertaget.

Till alla som inte hunnit blocka mig eller tråden utan fortfarande läser: Om ni vill få många som kollar på era bilder så bör ni beskära, zooma, fota med tele eller gå närmare. Klick- och tittgraden ökar enormt om man ser något lockande i bilden och inte bara att "det ser ut att vara något litet som kanske skulle kunna vara intressant men jag orkar inte bry mig utan skrollar vidare".
Jag är med dig hela vägen, men du missade nog min poäng. Det är inte 2x och liknande begrepp som är problemet, utan att mobiler använder ordet zoom för ett objektiv med fast brännvidd. Verbet zooma betyder att gå närmare, men för mobiler betyder det snarare att man alltid är nära med just den bildsensorn. Min Galaxy S10+ har ett objektiv med 2x zoom. I praktiken är det inte ens tele då brännvidden omräknat till småbildsformat är 50 mm som är varken vidvinkel eller tele, utan normal brännvidd. Så det är varken zoom eller tele:(

Åter till tråden, det är ingen som har bild på bil med gipsskiva på takräcket som knäckts när bilen passerat typ 50 km/h? En klassiker. Har en plats där det ofta ligger halva skivor.
 
S
harry73 harry73 skrev:
Det fick jag såklart testa!, lånade en bild från tråden med suddig med fult läsbar registreringsskylt.
Det är bra att veta att AI har en bit kvar, men skulle mig inte förvåna om den blir mycket bättre på det om man ger den möjlighet att lära.
Just text borde vara enklare än andra motiv, för att man inte behöver se hela bokstaven, eller alla bokstäver i ett ord, eller alla ord i en mening, för att förstå hur man ska fylla in alla nya pixlar

[bild]
Den bilden gick ju från läsbart registreringsnummer till oläsbart registreringsnummer.
 
harry73
S sinuslinus skrev:
Den bilden gick ju från läsbart registreringsnummer till oläsbart registreringsnummer.
Exakt, jag valde bilden för att ge systemet en ordentlig chans att förbättra bilden och första känslan när jag såg resultatet var att den var mycket skarpare. men när jag zoomade in lite, såg jag att bilden bara blev värre och konstigare. Inte bara registreringsskylten, men även thujan och bilen och mycket mer.

Men har man ett system som känner igen bildelement (t ex trafikskylt eller registreringsskylt) kan man använda den info för att förbättra bilden.

mapillary är bra på att analysera trafikbilder med ai
https://blog.mapillary.com/update/2018/01/11/new-benchmarks-for-semantic-segmentation-models.html
 
På väg hem efter arbete på annan ort hamnade jag bakom detta ekipage med takstolar och div annat byggmateriel. Det såg först ut att vara väl förspänt, men så fort det guppade till fladdrade takstolar och annat hejvilt. Tog det säkra före det osäkra och brände om denna. När jag var sidledes kastades det ett getöga, endast 2 fladdriga spännband över takstolarna, allt annat var löst.
 
  • Lastbil med takstolar och byggmaterial säkrat med spännband på flak med en grävmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
Fairlane
  • Laddar…
Hamna bakom en bil och släp med en storsäck troligen fylld med jord. Ingen lastsurrning syntes. Skulle de ta en högerkurva lite snabbt kunde det bli tråkigt för mötande. 80kmt gick det. Som extra så var det dåligt med luft i ena däcket och väldigt dåligt i andra. Gick säkert varmt i däcken. Överlast var det troligtvis. En kraftig bromsning så skulle de inte ha en hel bakruta längre.
 
  • Vy genom bilruta där en bil drar ett släp med en stor säck, möjlig överlast utan synlig lastsäkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Förvånansvärt lugnt på den lokal bygghandeln i förmiddags, men här kommer en lastning till samlingen, kunde inte låta bli att kommentera: "det där ser tungt ut" Jag fick en arg blick tillbaka...
Släpvagn lastad med långa träbrädor kopplad till en vit SUV vid en bygghandel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jonas Persson
N NoOne2k skrev:
Förvånansvärt lugnt på den lokal bygghandeln i förmiddags, men här kommer en lastning till samlingen, kunde inte låta bli att kommentera: "det där ser tungt ut" Jag fick en arg blick tillbaka...
[bild]
Inte bara tungt, baktungt vilket är än värre.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 2 till
  • Laddar…
P Peter_Ker skrev:
[bild]
För er som undrar så är det korrekta sättet att lastsäkra en bunt virke, utan möjlighet till förstängning framåt, med 4 spännband. 2 st från varje sida av kärran i en loop runt bunten.
Om bunten vill glida framåt vid inbromsning så drar looparna från två håll och nyper hårdare ju mer du bromsar.
Från en Yrkeschaufför med 3 års gymnasieutbildning i Transportteknik och 26 års erfarenhet inom styckegodstransporter.
Även jag har mångårig praktisk erfarenhet av att transportera virke yrkesmässigt. Körde lös-trailer i många år och jag vill nog påstå att nästan hälften av exportlassen jag lastade var virke. Har man bara lite brädor och pressening på sidorna på lastutrymmet så känns det rätt viktigt att surra ett virkeslass mycket noga, tyngdpunkten blir hög och resan vinglig.
De som kör inrikestransporter med "flis-bilar" drar bara 2 band rakt över per stuv, o det står kvar ändå....

Det där är en intressant variant som jag tror används i allt för liten omfattning i praktiken.

Men om du skulle ta dessa 4 spännband och göra en traditionell "loopsurrning" så blir ju effekten snarlik och rent praktiskt nästan lika bra. Man kan ju även förstärka den nypande effekten vid belastning i färdriktningen genom att dra några av banden lite snett bakåt.

Det överlägset bästa är helt klart mittstolpar i kombination med loopsurrning, men det blir ju inte applicerbart på svensson som hämtar virke med en släpkärra
 
  • Gilla
Peter_Ker
  • Laddar…
här finns några ”fina’ exempel
 
  • Gilla
  • Wow
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.