Staffans2000
Raskus Raskus skrev:
Oklart varför man dragit en 7 mm dukt inuti en grövre dukt, det brukar vara antingen eller.
Vad menar du med att skarva den yttre slangen, hur ska skarven på den inre slangen få plats tänkte du?
Jag tänkte mig någon form av epoxymassa i en plastform. Som man gör med elkablar under mark.

Staffans
 
E
Raskus Raskus skrev:
Utveckla
Precis. Utveckla storlek. Så går det.
 
  • Gilla
Raskus
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag tänkte mig någon form av epoxymassa i en plastform. Som man gör med elkablar under mark.

Staffans
Det behövs inte, skarven på bilden är både fukt och gastät, inget kommer hända.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Staffans2000
Raskus Raskus skrev:
Det behövs inte, skarven på bilden är både fukt och gastät, inget kommer hända.
Ok. Jag ger mig.

Nu känner jag mig som en, som tror att för mycket fall på avloppsrör sprider svartmögelasbestäktahussvampindränkt parkslide i hela omgivningen.

Som sagt. Jag ger mig:D.

Staffans

Ps.
Kan det räknas som dolt fel:p?
 
  • Gilla
  • Haha
Snigla och 4 till
  • Laddar…
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Ok. Jag ger mig.

Nu känner jag mig som en, som tror att för mycket fall på avloppsrör sprider svartmögelasbestäktahussvampindränkt parkslide i hela omgivningen.

Som sagt. Jag ger mig:D.

Staffans

Ps.
Kan det räknas som dolt fel:p?
Ta en bit PEM=slang och skär upp på längden och täck hela skiten om du känner dig orolig. Det skulle jag nog gjort.
 
Normalt finns bara den turkosa dukten, du har fått en extra kanalisation/förstärkning med den gula.
Om du vill så gör som skrivits i tidigare inlägg, surra el/vulktejp runt, du kan även ta en bit PEM-slang och dela eller skära upp om du vill förstärka.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jag hade insisterat på att de dragit över ett rör (när linan redan var av) som jag sedan för min egen "skönhetssömn" skull .. kunnat tejpa fast över skadan om inte annat.

Är det rör på ena delen, vill jag ha rör på andra delen också :)

Även om skadan är korrekt lagad av dem.
But that's me.. jag är lite pjåskig ibland :)

(här slog åskan ut fibern i helgen.. men fick den fixad i tisdags .phew.. ny box.. den andra blev friterad och slog ut huvudsäkringen i huset)
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag hade insisterat på att de dragit över ett rör (när linan redan var av) som jag sedan för min egen "skönhetssömn" skull .. kunnat tejpa fast över skadan om inte annat.

Är det rör på ena delen, vill jag ha rör på andra delen också :)

Även om skadan är korrekt lagad av dem.
But that's me.. jag är lite pjåskig ibland :)

(här slog åskan ut fibern i helgen.. men fick den fixad i tisdags .phew.. ny box.. den andra blev friterad och slog ut huvudsäkringen i huset)
Så du menar att du skulle vara i den positionen att du kan bestämma hur/vad "nätägaren ska göra?????
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Jag tänkte mig någon form av epoxymassa i en plastform. Som man gör med elkablar under mark.

Staffans
ta en rulle vulktejp å linda in allt så kommer de nog inte in nått i oranga röret
 
Fogskum Staffans, fogskumma hela jäkla gropen!
 
  • Haha
  • Gilla
nino och 3 till
  • Laddar…
A
Vad var meningen med gropen från början? antar att det inte var att hitta fiberkabeln....:)
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Minns inte om det var samma turkosa slang. Men det fanns en slang i slangen, när jag kikade in genom jacken.
Det som förvånar mig, är att det kommer att komma in vatten och jord o ytterröret.

Staffans
Det gula röret är bara ett extra mekaniskt skydd mot spadar och liknande (verkar inte ha funkat för dig dock). Att det kommer in vatten i det har ingen som helst betydelse.
Och just där lagningen är behövs inget extra skydd eftersom du givetvis inte gör samma misstag igen...
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Handyman 1 skrev:
Vad var meningen med gropen från början? antar att det inte var att hitta fiberkabeln....:)
Det är mycket lättare att hugga av kabeln om man gräver undan jorden först. Det trodde jag var uppenbart.

Alternativförklaringen, är att jag skall lägga gångstenar.

Staffans
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Måla sedan ett orange streck på stensättningen var fibern går så har du det utsatt och klart inför framtida arbete;)
Och du var inte först att gräva av en fiberanslutning och definitivt inte den sista.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.