S Strontus skrev:
Bra där, hade de bytt bromsslangarna tidigare eller?
Nej inte så vitt jag vet
Jag nämnde dem för mecken (!), då de troligen är billiga i sammanhanget.. men jag tror inte de blev bytta. Precis som jag trodde att papps bokat in byte av bägge oken.. (blev bara ett).

Som jag nämnde, jag är lite av hängslen o livrem person ibland.. så hade det varit min bil - hade bägge oken och bägge slangarna varit bytta :)

Men jaja.. nu hoppas vi det fungerar bra ett tag iaf.. utgifterna blir lite mer utspridda iaf.. om vi nu blir tvungna att byta andra oket framöver (vilket jag tror, oavsett vad både papps o mecken säger!).
 
Maskintok skrev:
vet inte om du sett filmen där jag byter bromsoken. men det går ganska fort och är faktiskt lättare än många tror... Eller.. ööhh.. Ja.. när man kan.. :rolleyes:men alla ska ju börja någonstans...

Jag avskyr firmor med den attityden..
Åh nä den gick sönder när vi.... Så den bytte vi... jaha så kunden ska betala för att saker gått sönder när jag skruvat upp... nä knappast... högst hälften.. .. :thinking::thinking:är väl dum i huvudet tänker jag.. :rofl:men sån är jag... (y)
Allt är lätt när man kan... men vissa saker är lättare att göra än man föreställer (inbillar?) sig.. (på alla områden alltså).

Nej, den filmen har jag inte sett :cool: låg den uppe här på forumet?

Ibland varnar de.. att vissa saker kan vara svåra att laga/byta.. för de sitter dumt till och att ibland måste man ta bort "den saken" eller riskera att "den saken" går sönder.. då har man iaf blivit förvarnad om att något kan bli extra kostsamt. Då kan jag tycka att det är ok (inom rimliga gränser såklart)..

Men att det bara "dyker upp" några extra kostnader på närmare 10 papp.. för nått som inte var fel/trasigt eller förvarnat om.. är inte ok! Man ska inte behöva stå där när man ska betala och liksom helt plötsligt inte ha råd och lösa ut biilen..

Här ringer hen innan de gör något.. om det tillkommer en kostnad på mer än typ 1500 kr (så vi har chansen att säga ja eller nej..) utöver det vi pratat om tidigare så att säga.
 
A
Snigla Snigla skrev:
Allt är lätt när man kan... men vissa saker är lättare att göra än man föreställer (inbillar?) sig.. (på alla områden alltså).

Nej, den filmen har jag inte sett :cool: låg den uppe här på forumet?

Ibland varnar de.. att vissa saker kan vara svåra att laga/byta.. för de sitter dumt till och att ibland måste man ta bort "den saken" eller riskera att "den saken" går sönder.. då har man iaf blivit förvarnad om att något kan bli extra kostsamt. Då kan jag tycka att det är ok (inom rimliga gränser såklart)..

Men att det bara "dyker upp" några extra kostnader på närmare 10 papp.. för nått som inte var fel/trasigt eller förvarnat om.. är inte ok! Man ska inte behöva stå där när man ska betala och liksom helt plötsligt inte ha råd och lösa ut biilen..

Här ringer hen innan de gör något.. om det tillkommer en kostnad på mer än typ 1500 kr (så vi har chansen att säga ja eller nej..) utöver det vi pratat om tidigare så att säga.
Jajemän den filmen ligger i maskin och hjälp. tråden.. jag lägger dit en hel del filmer från min kanal som kan vara intressant för er på forumet, gräsklippare, röjsågar, förgasare, bromsrenoveringar mm..

Jo på vissa bilar finns det många fällor man kan gå in i.. gjorde jag själv på en volvo v70 första generation... löste detta med att koppla bort den där ringen till startnyckeln och drog nya kablar till servisen i tanken bak.. Med strömbrytare vid handbromsen.. Sedan startknappen istället... kostnad...?
750 kr... Och en hel del öl... Och kaffe... :crysmile:
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Icke en JEEP-fråga.. men en bilfråga ändå :)

Vår OPEL ASTRA verkar tjuvläcka lite från kylaren.. den har bett om påfyllnad ett par ggr .

Vi har inte sett något extra droppande under bilen.. och vi bad macken kolla efter uppenbara läckor på slangar osv när bilen var in på service för ett par månader sedan. Hen hade inte sett något märkligt/blött/läckande och hen tyckte att vore det en stor läcka skulle det synts och hen tyckte det kanske var onödigt att byta ut allt pga lite droppar.. (hen tyckte vi skulle ha vatten i bilen och hålla ögonen på om varningen kom snabbare.. eller om det droppade/rann mer)

Hur många slangar o klämmor finns de på en kylare eg?
Och om man nu vill byta ut nått.. är den/det dyr/t?
 
Har du kollat oljan? Är oljan på stickan vit eller skummig är det inte så bra...
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Icke en JEEP-fråga.. men en bilfråga ändå :)

Vår OPEL ASTRA verkar tjuvläcka lite från kylaren.. den har bett om påfyllnad ett par ggr .

Vi har inte sett något extra droppande under bilen.. och vi bad macken kolla efter uppenbara läckor på slangar osv när bilen var in på service för ett par månader sedan. Hen hade inte sett något märkligt/blött/läckande och hen tyckte att vore det en stor läcka skulle det synts och hen tyckte det kanske var onödigt att byta ut allt pga lite droppar.. (hen tyckte vi skulle ha vatten i bilen och hålla ögonen på om varningen kom snabbare.. eller om det droppade/rann mer)

Hur många slangar o klämmor finns de på en kylare eg?
Och om man nu vill byta ut nått.. är den/det dyr/t?
En tur och en retur.
Sedan har du expansionskärl.
med slangar.. har du en egr ventil så har du slang där med.
Sedan har du vattenpumpen.. Och termostathus... tur retur till värmeväxlaren i torpedväggen..

Kan vara en liten läcka vid någon av dessa..
Man kan häva i färg typ karamellfärg i vattnet så märker man om det kommer från slang eller motor...
 
Redigerat:
A
Med provtryckning av systemet brukar man ju hitta problemet, litet eller större(blockpackning)
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
A
Snigla Snigla skrev:
Icke en JEEP-fråga.. men en bilfråga ändå :)

Vår OPEL ASTRA verkar tjuvläcka lite från kylaren.. den har bett om påfyllnad ett par ggr .

Vi har inte sett något extra droppande under bilen.. och vi bad macken kolla efter uppenbara läckor på slangar osv när bilen var in på service för ett par månader sedan. Hen hade inte sett något märkligt/blött/läckande och hen tyckte att vore det en stor läcka skulle det synts och hen tyckte det kanske var onödigt att byta ut allt pga lite droppar.. (hen tyckte vi skulle ha vatten i bilen och hålla ögonen på om varningen kom snabbare.. eller om det droppade/rann mer)

Hur många slangar o klämmor finns de på en kylare eg?
Och om man nu vill byta ut nått.. är den/det dyr/t?
börja med att efterdra alla klämmor och dra i slangarna.. vicka på dem och känn efter skador.

sällan att något bara går sönder utan att läcka rejält.. Och byta ut allt gör man inte..

oljan kan man kolla men det behöver inte synas där.. Men med en trasig egr ventil så kan man få att motorn suger upp kylarvatten skickar in detta i förbränningen och då ryker den... går även sämre...
 
Det har faktiskt hänt att vi fått in lastbil där kund beställt "kylarbyte , det droppar kylvätska".
Efter utförd reparation för xx.xxxKr utan felsökning (vilket man normalt gör men här verkade kunden veta vad han ville ha) så läckte det fortfarande.
Då framkom att kunden inte hade en aning om att 20, 30 kanske 40 ytterligare komponenter kan läcka kylvätska....

Så kan det gå. (Tänk nu på att mina kunder till 100% jobbar med lastbilar och det kanske ibland antas att den tekniska kompetensen är högre än den verkligen är.)
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B Bjober skrev:
Det har faktiskt hänt att vi fått in lastbil där kund beställt "kylarbyte , det droppar kylvätska".
Efter utförd reparation för xx.xxxKr utan felsökning (vilket man normalt gör men här verkade kunden veta vad han ville ha) så läckte det fortfarande.
Då framkom att kunden inte hade en aning om att 20, 30 kanske 40 ytterligare komponenter kan läcka kylvätska....

Så kan det gå. (Tänk nu på att mina kunder till 100% jobbar med lastbilar och det kanske ibland antas att den tekniska kompetensen är högre än den verkligen är.)
En sak att skruva och en sak att ratta..
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Minns inte riktigt när vi lämnade in den på service, men tror det var innan midsommar iaf.. låt säga början av juni :cool:

Då byttes ju all olja ut.. (ja andra saker med enligt servicens ”kategori”.. ). Plus att hen skulle passa på att kolla om hen såg nått läckage .. ev dra åt klämmor osv runt om.

Så alla nivåer kollades då (andra vätskor) och allt som saknades fylldes på ..

Sedan tog det hm… :thinking: hm 4-5 veckor (inte exakt, men ja inte alltför lång tid) innan bilen varnade igen.. och då hade vi köpt en flaska med nått färdigblandat… som vi hade i bilen (ifall att). Fyllde i hela den och så var det ok..

.. nu varnar den igen (ok gjorde häromdagen, nu har vi fyllt på vatten)

Det är iof inte så mycket vi fyllt på., men det är ju tredje gången den varnar i år iaf (trots att vi knappt åker med bilen pga att maken inte fått vara på jobbet/Corona).
 
Klassiker när det läcker lite, men inte syns: Vattenpumpen.
Läcker bara när man kör/har tryck i systemet, och vattnet slungas ut av den snurrande axeln. Sitter pumpen dessutom under kamremmskåpan är det väldigt svårt att se några spår.
 
Har kikat under huven när vi fyllt på.. och kollat om det ser fuktigt/kladdigt eller konstigt ut nånstans.. men inget som sticker ut direkt. Det är ju inte som så att det är helt blankpolerat därinne hehe.. även om vårt motorutrymmet faktiskt är ganska rent :)

Jag är som sagt ganska observant till förändringar.. men då jag inte åker i denna bil fullt lika ofta hinner jag inte alltid med i förändringarna.,

Förutom vissa bromsgrejer som jag notifierat maken om så är dock det enda jag kan märka som ”nytt”.. är en doft jag inte kan placera!

Den luktar varken illa eller gott, men lite smått kemiskt ..nästan sötaktigt :thinking:

Har funderat på om fläkt o kylare har nått gemensamt.. små intag, slangar i närheten av varandra..

Harfrågat maken om han haft nån flaska av nått som läckt i bilen, men det har han inget minne av.

Borde ha sniffat på den blandade flaskan innan han fyllde på…
 
Värmepaketet inne i bilen kan ju läcka .... brukar lukta lite sötaktigt från kylvätska ....
 
  • Gilla
Violina och 1 till
  • Laddar…
A
glykol luktar sött.. Sliskigt.. blanda ut med vatten och lukten blir lite sötaktig bara..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.