blackarrow blackarrow skrev:
Varför ska TS inte använda båda antennerna i sin externa antenn? Länk till antennen finns i inlägg #66.
4G radio använder diversitet så tanken är att man har två lika dana antenner som samverkar.
nu har ju ts bara en extern antenn så då får det ju bli en intern med. sen är det så att man måste seriekoppla i mjukvaran på vissa routers. minns inte hur det är på just 600an.

edit, ah såg nu länken. ok. då ska ju båda kopplas in. Dock så är jag mindre säker på om det är nån vidare antenn.
 
R
S Stugmannen skrev:
nu har ju ts bara en extern antenn så då får det ju bli en intern med. sen är det så att man måste seriekoppla i mjukvaran på vissa routers. minns inte hur det är på just 600an.
Det sitter två antenner i den TS länkat till.

Och vad menar du med "seriekoppla i mjukvaran" ?
 
Jag får nu upp den till 35-40Mbit ner när jag kör med den externa antennen och ställer i fönstret. Det verkar vara tillräckligt för mina behov men helst skulle jag vilja pressa upp det högre om det går

Jag ska skaffa längre antennkablar och testa att flytta upp antennen på taket och se om det blir bättre. Antennen känns rätt plastig och billig i konstruktionen så känns spontant som att den inte klarar en vinter utomhus. Hur mkt ska jag förvänta mig att tappa om jag förlänger kablarna med 5m? Jag förstår att det inte är optimalt men jag kan leva med förluster så länge de inte blir för stora
 
R RoAd skrev:
Det sitter två antenner i den TS länkat till.

Och vad menar du med "seriekoppla i mjukvaran" ?
såg nu länken.

i vissa routers måste man om man nu kör en extern och en intern ställa in så att den väljer just det i mjukvaran.
Men eftersom det är två antenner i ts antenn så är det ju lugnt.
 
h-man h-man skrev:
Jag får nu upp den till 35-40Mbit ner när jag kör med den externa antennen och ställer i fönstret. Det verkar vara tillräckligt för mina behov men helst skulle jag vilja pressa upp det högre om det går

Jag ska skaffa längre antennkablar och testa att flytta upp antennen på taket och se om det blir bättre. Antennen känns rätt plastig och billig i konstruktionen så känns spontant som att den inte klarar en vinter utomhus. Hur mkt ska jag förvänta mig att tappa om jag förlänger kablarna med 5m? Jag förstår att det inte är optimalt men jag kan leva med förluster så länge de inte blir för stora
kan du testa att dra en förlängningssladd till din router och gå upp med allt på taket för att se hur mycket mer prestanda det ger? så vet du om det är värt besväret att lösa.
 
R RoAd skrev:
Det sitter två antenner i den TS länkat till.

Och vad menar du med "seriekoppla i mjukvaran" ?
Wifi funkar fint trots avsaknad av de små löstagbara antennerna. Jag kopplade även in en "extender" . Det här var ett spontanköp som gjordes på rek av killen på Netonnet som fick 10sek briefing om mina behov och ville kasta ut mig eftersom de var på väg att stänga. "Den är tillräckligt bra"
https://www.netonnet.se/art/dator-s...Al49C6Bmgy9fl4986ZaS9JVlNXrqdc4hoCXV8QAvD_BwE

Den strulade naturligtvis trots att jag anslöt den med kabel till routern. Trots intensiv googling och 200omstarter så lyckades jag inte få den att ansluta till huvudnätet. Jag fick resetta routern och konfigurera om wifit och lyckades sen ansluta den trådlöst. Har inte riktigt hunnit utvärdera den men tror jag kommer behöva ytterligare nån. Helst skulle jag vilja ha den kopplad med kabel till routern (det "borde" väl vara stabilast?) och om möjligt vill jag även ha möjlighet att ansluta tex laptop till den med kabel (så den behöver både "in- och utport"). Har ni nåt förslag på vad jag ska ha?
 
J
S Stugmannen skrev:
kan du testa att dra en förlängningssladd till din router och gå upp med allt på taket för att se hur mycket mer prestanda det ger? så vet du om det är värt besväret att lösa.
Ja, det kommer nog landa i ett handgripligt funktionstest :)
 
A Andy78 skrev:
Om du har en androidmobil så finns en bra app cell tower locator där man ser signalvärde vet inte om den finns för iPhone.
Någon får rätt mig om jag har fel men man vill att rsrp värdet ska vara så lågt som möjligt -70 dBm är det ultimata värder.

Vet inte om alla master verkligen syns i appen men man ser åtminstone vad mobilen kopplar upp sig mot.
Tyvärr bara Apple-lurar och paddor i huset
 
Nu har jag med hjälp av lång förlängningssladd testat antennplaceringar på div ställen och fått rätt bra koll på ungefärlig riktning. Jag har varit högst ovetenskaplig men kopplade ner alla devices som var uppkopplade och testade hastigheten med både bredbandskollen och tp-links egen app. Några reflektioner:
- bredbandskollen visar bättre resultat än tp-link appen
-några få dm skillnad i höjd kan göra stor skillnad (detta förvånade mig mest)
-några få graders skillnad i sidled verkar också kunna göra stor skillnad

Det lutar åt att jag kommer kunna montera antennen på gaveln vilket skulle vara positivt eftersom:
-jag slipper skarva antennkabel och den dras in i ett rum som ännu inte är renoverat så jag slipper gråta över förstörda nya tapeter
-antennen sitter skyddad under taknock
-det blir troligen lättare att göra en kabeldragning genom fasaden (detta kommer bli nästa utmaning)

Från routern drar jag sen kabel till en switch i vardagsrummet där jag även kopplar in nån form av wifi-extender mm
 
  • Gilla
Stugmannen och 1 till
  • Laddar…
h-man h-man skrev:
Nu har jag med hjälp av lång förlängningssladd testat antennplaceringar på div ställen och fått rätt bra koll på ungefärlig riktning. Jag har varit högst ovetenskaplig men kopplade ner alla devices som var uppkopplade och testade hastigheten med både bredbandskollen och tp-links egen app. Några reflektioner:
- bredbandskollen visar bättre resultat än tp-link appen
-några få dm skillnad i höjd kan göra stor skillnad (detta förvånade mig mest)
-några få graders skillnad i sidled verkar också kunna göra stor skillnad

Det lutar åt att jag kommer kunna montera antennen på gaveln vilket skulle vara positivt eftersom:
-jag slipper skarva antennkabel och den dras in i ett rum som ännu inte är renoverat så jag slipper gråta över förstörda nya tapeter
-antennen sitter skyddad under taknock
-det blir troligen lättare att göra en kabeldragning genom fasaden (detta kommer bli nästa utmaning)

Från routern drar jag sen kabel till en switch i vardagsrummet där jag även kopplar in nån form av wifi-extender mm
gött! Vad fick du för hastighet som bäst?
 
S Stugmannen skrev:
gött! Vad fick du för hastighet som bäst?
I morse
I fönstret: 10-15
S Stugmannen skrev:
gött! Vad fick du för hastighet som bäst?
Med TP-link appen har det sett ut såhär:

I morse:
I fönstret 15Mbps
I trädgården och på taket som bäst ca 30Mbps men verkar väldigt känsligt beroende på vinkel och höjd

Igår:
I fönstret 35-40Mbps som bäst.

Jag tror/hoppas att jag kommer kunna få upp den åtminstone en bit över 40Mbps med montering utomhus.
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
galento
Intressant att följa hur det går , vi har använt en MR 600 snart en vecka nu
och det fungerar över förväntan , var lite strul i början då Telia hade tekniska
problem och simkortet inte funkade men efter att vi fick ett nytt simkort har det
funkat bra än så länge. Tv,n och canaldigital boxen är kopplat till routern via wifi,n
och att se youtube videos på tv,n har funkat bra , har inte testat CD "on demand" än.

Vi har inga extra antenner utan bara ställde den där den "gamla" routern stod.
 
Uppföljning:
Utomhusantennen är till sist monterad utomhus istället för att den bara står i ett fönster. Det fick upp hastigheten en del men jag har inte provat att finjustera antennvinkeln. Och jag gav upp försöken att spara ett par kronor på billiga extenders och köpte istället samma mesh-kit som jag har hemma i huset. Mycket nöjd med dessa https://www.tp-link.com/us/deco-mesh-wifi/product-family/deco-m4/

När jag nu kollar hastigheten med bredbandskollen på morgonen när alla devices förhoppningsvis sover så kommer jag normalt upp i 50-60Mbit/s. Mer än tillräckligt för mina behov. Tyvärr så verkar basstationen jag ansluter till vara svajig och jag tappar uppkoppling ett par ggr/dag. Särskilt kvällstid då maxhastighet kryper ner mot 5-10Mbit/s (med reservation för att fler prylar säkert är anslutna då också). När inte mast&uppkopplingen svajar så är det tillräckligt bra för att köra videomöten dagtid och Netflix mm kvällstid.

Jag hade ju en plan att gå ner på nåt billigt månadsabonnemang och drifta lite kameror, lås och liknande resten av året men det känns som om jag behöver hitta en stabilare operatör för att det ska funka. När jag nu kollat runt lite med telefonerna så verkar Telia generellt ha en bar bättre täckning än Tele2 i huset och runt tomten så det lutar åt ett försök med Halebop
 
Kan du se i programvaran vilken site den är ansluten emot?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.