M MrDizzy skrev:
Håller med dig i båda delarna.

Min anläggning kostade 120k och kommer att ge ca 10kWh
Räknar med ett pris på 120öre(EO3) då ger det 10år
och med byte av växelriktare 11-12 år.

Så om @manula bor i EO4 så säger vi 10 öre till vilket då ger honom en ROI (ink byte växelriktare) på 9-10 år. Svårt att se hur han ska komma ned till 7.
Sverige producerar idag cirka 140 TWh. Elbilar kommer dra ca 12 TWh. Northwolt och fossilfri järnmalm är ca 100 TWH. El för uppvärmning och belysning (vintertid) kommer vara en liten del och förbrukningen kommer vara jämt spridd över året.
Bara för elöverföring för nätägare och skatt betalar jag 1,05 kr per kwh. Jag tror det är lågt räknat med ett spotpris på 45 öre/kwh
Jag bor i södra Sverige

Här är spotpriser för i år (OBS utan moms)
Tabell över elspotpriser i olika elområden i Sverige för första halvåret 2021, utan moms.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
F
M manula skrev:
Sverige producerar idag cirka 140 TWh. Elbilar kommer dra ca 12 TWh. Northwolt och fossilfri järnmalm är ca 100 TWH. El för uppvärmning och belysning (vintertid) kommer vara en liten del och förbrukningen kommer vara jämt spridd över året.
Bara för elöverföring för nätägare och skatt betalar jag 1,05 kr per kwh. Jag tror det är lågt räknat med ett spotpris på 45 öre/kwh
Jag bor i södra Sverige

Här är spotpriser för i år (OBS utan moms)
[bild]
Fundera lite på vad du skriver och rimligheten i det. Elen som används idag är ungefär jämnt fördelad mellan privat med ca 70TWh och industri mm på knappt 50-55TWh lite beroende på hur man räknar. Det måste väl till att börja med vara ganska självklart att av dessa 70TWh så är minst 65-70% av dom fördelade på november-Februari.Sen var du fick siffran 100TWh på fossilfri järnmalm och NorthWolt vet jag inte, men det händer inte imorgon och det händer absolut inte om det inte finns en stabil, billig och kontinuerligt baskraft.... året om samt en stabil och förutsägbar energipolitik. Du är medveten om att tunga enerikrävande processindustrier så sent som i vintras stängde ner för att elpriset gjorde det omöjligt att producera?

Sen 12TWh bilen, du behöver inte direkt oroa dig, det tar minst 12-15 år att omsätta en bil och det säljs fortfarande 4ggr så många fossilbilar som elbilar så ett totalt elbilssamhälle ligger rätt långt fram i tiden. Det är fö inget större problem, nöten att knäcka är hur man skulle få in elen i bilens batteri på ett acceptabelt och fungerande sätt med den totalt eftersatta och oförberedda infrastruktur som finns.


Jag tycker fö att du på ett tydligt sätt har visat att du inte räknar hem solcellerna på 7år.
 
Redigerat:
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Fundera lite på vad du skriver och rimligheten i det. Elen som används idag är ungefär jämnt fördelad mellan privat med ca 70TWh och industri mm på knappt 50-55TWh lite beroende på hur man räknar. Det måste väl till att börja med vara ganska självklart att av dessa 70TWh så är minst 65-70% av dom fördelade på november-Februari.Sen var du fick siffran 100TWh på fossilfri järnmalm och NorthWolt vet jag inte, men det händer inte imorgon och det händer absolut inte om det inte finns en stabil, billig och kontinuerligt baskraft.... året om samt en stabil och förutsägbar energipolitik. Du är medveten om att tunga enerikrävande processindustrier så sent som i vintras stängde ner för att elpriset gjorde det omöjligt att producera?

Sen 12TWh bilen, du behöver inte direkt oroa dig, det tar minst 12-15 år att omsätta en bil och det säljs fortfarande 4ggr så många fossilbilar som elbilar så ett totalt elbilssamhälle ligger rätt långt fram i tiden. Det är fö inget större problem, nöten att knäcka är hur man skulle få in elen i bilens batteri på ett acceptabelt och fungerande sätt med den totalt eftersatta och oförberedda infrastruktur som finns.


Jag tycker fö att du på ett tydligt sätt har visat att du inte räknar hem solcellerna på 7år.
Bara Hybrit projektet kräver 55 TWh https://sv.wikipedia.org/wiki/Hybrit Ja elbilar kommer ta ett tag innan dom drar 12 TWh per år men omställningen där kommer gå fort och nya bilar kommer vara el och oftast är det nya bilar som kör längst per år.

För min del så räknade jag dom fast kostnaderna för skatt och nätavgift som är 1.05 och i år har spotpriset är i genomsnitt 65 öre/kWh (Dessutom är oftast spotpriset högst under dagen och lägst under natten) Så mina köpta kWh kostar 1.70. Jag har pool och elbilar så det mesta av det jag producerar använder jag själv. Så jag sparar in 11800*1,70= 19470 per/år och min kostnad var 120 KSEK för anläggningen

Exempel på hur spotpriserna ser ut idag i södra Sverige
Linjediagram som visar spotpriserna för el timme för timme i södra Sverige, med tydliga toppar och dalar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hur är det med spottprisavtal, timprisdebitering har ni tecknat sådant hos er elhandlare? Manula? För att kunna utnyttja "billig" el t.ex. på natten, måste man väl ha ett sådant avtal. Vårt elhandelsbolag verkade ovilligt att sälja sådana. Inget de skryter om att de har, verkar det. Man måste väl då också ha en modern elmätare som klarar att mäta förbrukningen per timma.

Elnätsavgiften som elnätsbolaget fakturerar är väl inte beroende av spottpriset, eller tid på dygnet man förbrukar energin? Elnätsavgiften är väl densamma, plus moms.
 
Redigerat:
Tror även att de nya ESG kraven kommer att styra starkt mot en dyrare el även sommartid. När banker måste börja rapportera bolagens omställning till fossilfritt och prissätta utifrån detta så kommer även "sommarpriser" att ligga stabilt högre.
På längre sikt kommer nog även vi privatpersoner att betala räntor utifrån hur "gröna" eller "bruna" våra hus är.
Så ja, jag har beställt solceller. Mycket motvilligt dock eftersom den estetiska delen lämnar en del övrigt att önska...
 
A Arnodt skrev:
Hur är det med spottprisavtal, har ni tecknat sådant hos er elhandlare? Manula? För att kunna utnyttja "billig" el t.ex. på natten, måste man väl ha ett sådant avtal. Vårt elhandelsbolag verkade ovilligt att sälja sådana. Inget de skryter om att de har, verkar det. Man måste väl då också ha en modern elmätare som klarar att mäta förbrukningen per timma.

Elnätsavgiften som elnätsbolaget fakturerar är väl inte beroende av spottpriset, eller tid på dygnet man förbrukar energin? Elnätsavgiften är väl densamma, plus moms.
Jag kör via Tibber som kan optimera elanvändning, dom kan bl a styra billaddning då det är billigare elpriser, dom börjar också ha stöd för att optimera när man har solel och styra förbrukning efter det, för exempelvis uppvärmning och elbilsladdning.
 
Manula, har du så kallad timprisdebitering hos din elhandlare för förbrukad ström? Det är det jag undrar.
Har du inte det, kan du väl inte utnyttja de timmar på dygnet när det är lågt spottpris.
 
A Arnodt skrev:
Manula, har du så kallad timprisdebitering hos din elhandlare för förbrukad ström? Det är det jag undrar.
Har du inte det, kan du väl inte utnyttja de timmar på dygnet när det är lågt spottpris.
Ja, jag betalar per timme. Har avtal via Tibber, dom lägger inte på något på spotpriset men tar en månadsavgift. https://tibber.com/se/smart-elavtal

Jag kollade fakturor för maj och juni och snittpriset(allt exkl moms) för min el var 44.40 resp 71.16 snittpriset på marknaden var 48.5 och 73.6, vilket jag tror beror på att jag köper el på nätter då priset är lägre än på dagtid.

Det händer mycket på elmarknaden, det som gällde för några år sedan gäller inte idag :)

Intressant att se från min faktura från maj, jag har bättre pris på det jag säljer än jag köper. Dessutom har jag laddning av elbil när spotpris är som lägst, har bara betalat 22.02 för elbilsladdning. Har betalat 44.04 för el jag köpt men fått 49.33 för den jag sålt
Elräkning som visar elförbrukning, smartladdning och elproduktion för maj 2021 med priser och kwh.
 
Redigerat:
F
M manula skrev:
Ja, jag betalar per timme. Har avtal via Tibber, dom lägger inte på något på spotpriset men tar en månadsavgift. [länk]

Jag kollade fakturor för maj och juni och snittpriset(allt exkl moms) för min el var 44.40 resp 71.16 snittpriset på marknaden var 48.5 och 73.6, vilket jag tror beror på att jag köper el på nätter då priset är lägre än på dagtid.

Det händer mycket på elmarknaden, det som gällde för några år sedan gäller inte idag :)

Intressant att se från min faktura från maj, jag har bättre pris på det jag säljer än jag köper. Dessutom har jag laddning av elbil när spotpris är som lägst, har bara betalat 22.02 för elbilsladdning. Har betalat 44.04 för el jag köpt men fått 49.33 för den jag sålt
[bild]
Det mest intressanta med det är väl att du för bara ett par inlägg sen i princip förbrukade allt du producerade själv.
 
F fsn skrev:
Det mest intressanta med det är väl att du för bara ett par inlägg sen i princip förbrukade allt du producerade själv.
:) I maj hade jag inte kört igång poolen och inte optimerat elbilsladdningen. Jobbar på att fixa bättre optimering av elbilsladdningen via mitt smarta hem
 
Jag var tvungen att kolla hur det ser ut i juni och vad besparingen blir per år och om man räknar med spotpriserna för juni så kommer anläggningen var betald på 5,8 år om jag räknat rätt. Rätta mig om jag tänker fel

Produktion 1605 kWh
Sålt 479 kWh
Egen förbrukning 1126 kWh
Spotpris 0,89
Nätavgift+skatt 1,05
Försäljningspris 0,84
Skattreduktion 0,60
Besparing 1126*(0,89+1,05) = 2184
Intäkt föräljning 479*(0,84+0,60) = 690
Totalt 2184+690 = 2874
Förtjänst per producerad kWH 2874/1605 = 1,79 kr/kWH
Om vi översätter det till helår så blir det 11800*1,79= 21122
Återbetalningstid = 120000/21122=5,68 år

(Om jag räknat rätt, och om spotpriser kommer ligga på en hög nivå)
 
När du skriver nätavgift, menar du enbarr överföringsavgiften som räknas i öre/kWh eller räknar du även med månadsavgiften? Fasta kostnader kan inte räknas med eftersom du har dem oavsett hur mycket el du köper

Jag har själv en anläggning som förra året producerade 28 MWh. Installation kostade 280 kSEK efter 30% bidrag hösten 2018.
I juni var min producerade el värd ca 1,6 sek/kWh vilket ger PB på 6,5 år. Jag räknar dock med 8-9 år då priset inte kan stanna på dessa skyhöga nivåer.
 
D Diablito skrev:
När du skriver nätavgift, menar du enbarr överföringsavgiften som räknas i öre/kWh eller räknar du även med månadsavgiften? Fasta kostnader kan inte räknas med eftersom du har dem oavsett hur mycket el du köper

Jag har själv en anläggning som förra året producerade 28 MWh. Installation kostade 280 kSEK efter 30% bidrag hösten 2018.
I juni var min producerade el värd ca 1,6 sek/kWh vilket ger PB på 6,5 år. Jag räknar dock med 8-9 år då priset inte kan stanna på dessa skyhöga nivåer.
Näe, har inte räknat med fast kostnad utan bara rörlig kostnad till E-ON + elskatt

Jag har huset i Skåne och där är elpriserna högre + elskatten är högre också
 
Samma här, vi bor utanför Trelleborg. Tror vi har sveriges lägsta överföringsavgift på 15 öre +moms per kWh.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
M manula skrev:
Jag var tvungen att kolla hur det ser ut i juni och vad besparingen blir per år och om man räknar med spotpriserna för juni så kommer anläggningen var betald på 5,8 år om jag räknat rätt. Rätta mig om jag tänker fel

Produktion 1605 kWh
Sålt 479 kWh
Egen förbrukning 1126 kWh
Spotpris 0,89
Nätavgift+skatt 1,05
Försäljningspris 0,84
Skattreduktion 0,60
Besparing 1126*(0,89+1,05) = 2184
Intäkt föräljning 479*(0,84+0,60) = 690
Totalt 2184+690 = 2874
Förtjänst per producerad kWH 2874/1605 = 1,79 kr/kWH
Om vi översätter det till helår så blir det 11800*1,79= 21122
Återbetalningstid = 120000/21122=5,68 år

(Om jag räknat rätt, och om spotpriser kommer ligga på en hög nivå)
Du har fortfarande inte räknat med byte av växelriktare.

Dessutom är det där enl mitt tycke en glädje kalkyl. Tror aldrig att du kommer att ligga kvar på ett spot på kring 90 öre i snitt i 6 -10 år.
Det är sådär försäljare gör som man blir irriterad på. De tar bara de bästa siffrorna och låter de vara representativa för helheten för att få sälja.
Om du lagt till ett senario där du visat motsvarande siffror för 50 öre, då har du kunnat ge ett spann på ROI:n och då visat att du ändå har bra siffror.

Så om vi räknar med ett spot på 50 öre & en ny växelriktare (sätter 20tusen här då jag inte vet kostnaden på den modell du har)... då får du: 8.3 år (som troligen kommer att vara betydligt närmare verkligheten)

Och tar vi din uträkning och lägger till byte av växelriktaren á 20k
Så blir ditt spann:
6.6 - 8.3 år

Det är rätt hyffsat :)
(betydligt bättre än för mig)
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.