A
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fundera på hur det sett ut om de inte infört regler som motverkar fusk och olagligheter. Man får trösta sig med den tanken.
Ja och kaffe:rofl:(y)
 
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Fundera på hur det sett ut om de inte infört regler som motverkar fusk och olagligheter. Man får trösta sig med den tanken.
Det hade sett ut som på 70-talet när vi hade kontanter och kunde bygga själva utan omöjliga regler (även om det fanns idioti även då som t ex krav på bygglov för att byta färg) . Och det fanns fortfarande tvåtakt motorcyklar.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Staten till skillnad från den privata sektorn är ofta hopplöst ineffektiva och mina hårt införskaffade pengar försvinner in i det slukhålet.
Njae, det där hörs ofta i debatten, men när man frågar om hänvisningar så brukar det inte dyka upp så många. De studier som finns tyder inte på att staten skulle vara så värst ineffektiv i jämförelse med andra (när vi talar om Sverige då). Däremot så levererar ofta staten enligt kravspec, dvs vad vi sagt vi vill ha, inte vad vi verkligen skulle varit villiga att betala för.

Sedan så finns det naturligtvis exempel på "slöseri" inom statlig verksamhet, men alla vi som arbetat inom våra stora multinationella företag kan nämna många, många exempel på hur det är lika illa, om inte värre. Så det är snarare storleken på verksamheten, snarare än vem som driver den. Skillnaden är snarare att det går att få en bättre inblick i offentlig verksamhet än privat dito.

När jag jämför min tid inom storföretagssverige med de myndigheter jag arbetar/forskar ihop med (både här och utomlands) så slås jag av likheterna, inte skillnaderna.
 
  • Gilla
Stefan Bengtsson och 2 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Det hade sett ut som på 70-talet när vi hade kontanter och kunde bygga själva utan omöjliga regler (även om det fanns idioti även då som t ex krav på bygglov för att byta färg) . Och det fanns fortfarande tvåtakt motorcyklar.
Öh, vi hade fler regleringar på sjuttiotalet än vi har idag. Åk till Norge bara och jämför. Där känner man en sjuttiotalsvind både dagligen och stundligen.

Och den blyad bensin som vi körde våra tvåtaktsmotorcyklar på var ingen bra idé. Det kan tvärtom vara en av de sämsta vi kommit på under nittonhundratalet. (Öht så har miljön förbättrats oerhört sedan dessa. Vi har till stor del kommit över "utsläpp till luft, mark och vatten, som det stora problemet.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Öh, vi hade fler regleringar på sjuttiotalet än vi har idag. Åk till Norge bara och jämför. Där känner man en sjuttiotalsvind både dagligen och stundligen.

Och den blyad bensin som vi körde våra tvåtaktsmotorcyklar på var ingen bra idé. Det kan tvärtom vara en av de sämsta vi kommit på under nittonhundratalet. (Öht så har miljön förbättrats oerhört sedan dessa. Vi har till stor del kommit över "utsläpp till luft, mark och vatten, som det stora problemet.)
Jag hade lite glimten i ögat...

Och just tvåtakt motorer klarar ju oftast blyfri bensin eftersom de saknar ventiler.

Norge, tja, det är ju den sista sovjetstaten:rofl:.
 
Jonas Persson
A Anders_Nilsson skrev:
Det hade sett ut som på 70-talet när vi hade kontanter och kunde bygga själva utan omöjliga regler (även om det fanns idioti även då som t ex krav på bygglov för att byta färg) . Och det fanns fortfarande tvåtakt motorcyklar.
Förutsatt att världen skulle fortsatt att vara så lokal och inte global som den är idag.
 
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Njae, det där hörs ofta i debatten, men när man frågar om hänvisningar så brukar det inte dyka upp så många. De studier som finns tyder inte på att staten skulle vara så värst ineffektiv i jämförelse med andra (när vi talar om Sverige då). Däremot så levererar ofta staten enligt kravspec, dvs vad vi sagt vi vill ha, inte vad vi verkligen skulle varit villiga att betala för.

Sedan så finns det naturligtvis exempel på "slöseri" inom statlig verksamhet, men alla vi som arbetat inom våra stora multinationella företag kan nämna många, många exempel på hur det är lika illa, om inte värre. Så det är snarare storleken på verksamheten, snarare än vem som driver den. Skillnaden är snarare att det går att få en bättre inblick i offentlig verksamhet än privat dito.

När jag jämför min tid inom storföretagssverige med de myndigheter jag arbetar/forskar ihop med (både här och utomlands) så slås jag av likheterna, inte skillnaderna.
Du kan börja med de galna offentliga upphandlingarna som den privata sektorn levererar på. Regelverket är inte bra.

Sen ser jag t ex inom IT hur fragmenterade våra myndigheter och kommuner är, staten borde kunna samordna drift och standarder för att höja kvalitén och framförallt säkerheten. Stora myndigheter som Skatteverket, Polis mfl har säkert bra ordning, men alla småskuttar, det finns ca 250 myndigheter borde samordnas. Sen har vi alla politiska utspel som kostar galna pengar, men vi ska inte prata om det här.
 
  • Gilla
Nyfniken och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Du kan börja med de galna offentliga upphandlingarna som den privata sektorn levererar på. Regelverket är inte bra.
Nej, där är vi våldsamt överens. Reglerna om offentlig upphandling behöver inte en överhalning, utan snarast en kölhalning!

Men det är inte mycket bättre inom industrin alla gånger... Jag har tom varit med om att folk fått sparken när de försökt att rätta till de värsta dumheterna; precis samma dumheter och resultat som i det offentliga.

Och visst så kan man ha synpunkter på budgetposterna. MEN, man skall aldrig glömma att sätta det i proportion. Här är t ex statens utgiftsområden med siffror. De är alltid bra att ha i bakhuvudet.
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Jag hade lite glimten i ögat...

Och just tvåtakt motorer klarar ju oftast blyfri bensin eftersom de saknar ventiler.

Norge, tja, det är ju den sista sovjetstaten:rofl:.
Va! Här försöker vi hålla oss arga i en seriös diskussion och så kommer du dragande med "glimtar i ögonen!" Vad är det för sätt?! :mad: ;)

Nej, jag ville väl bara påpeka att även om det var mycket som var bättre förr. Så var det också mycket som var sämre. ;)

Men visst, Rosengren hade mer rätt än han visste... :seenoevil:
 
Jonas Persson
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, där är vi våldsamt överens. Reglerna om offentlig upphandling behöver inte en överhalning, utan snarast en kölhalning!

Men det är inte mycket bättre inom industrin alla gånger... Jag har tom varit med om att folk fått sparken när de försökt att rätta till de värsta dumheterna; precis samma dumheter och resultat som i det offentliga.

Och visst så kan man ha synpunkter på budgetposterna. MEN, man skall aldrig glömma att sätta det i proportion. Här är t ex statens utgiftsområden med siffror. De är alltid bra att ha i bakhuvudet.
Just därför, staten är Sveriges största arbetsgivare, men de är mycket splittrade. Finns inget privat företag som är så fragmenterat vad det gäller inköp (de om någon borde kunna upphandla mer än hårdvara och pennor), men många kör sitt eget race.

Som du säger är Sverige trots detta riktigt skötsamma jämfört med andra länder. Men det skulle kunna vara så mycket bättre.

Jag är mycket förvånad över att stat och myndigheter inte fått fler ransomware och annat elände. Men det kommer väl och det spär på debatten om att det var bättre förr.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Sedan är det inte kontanterna (som jag själv inte använder) som driver kriminaliteten i det här landet. Det är alla aningslösa människor som köper droger utan att förstå vidden av all skit de stödjer ekonomiskt. Gängkrigen i Sverige är ju bara en liten del i hela kedjan av mänskligt lidande.
Eller så ser man det som att det är den moralistiska statens fel, som ser det som sin uppgift att förbjuda sådant som efterfrågas och därmed tvingar fram mångdubbelt mer död och misär än produkterna i sig någonsin skulle kunna göra.

Gängkriminaliteten göds av missriktad (som alltid) statlig moralism.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Eller så ser man det som att det är den moralistiska statens fel, som ser det som sin uppgift att förbjuda sådant som efterfrågas och därmed tvingar fram mångdubbelt mer död och misär än produkterna i sig någonsin skulle kunna göra.

Gängkriminaliteten göds av missriktad (som alltid) statlig moralism.
Du menar att vi ska legalisera exempelvis kokain och heroin samtidigt som vi inte längre bryr oss om att receptbelägga några mediciner för staten ska inte begränsa individens frihet att trycka i sig vilka preparat man vill? Liberalismen uttänjd till sin filosofiska bristningsgräns är lika enfaldig som... Nej vet du vad, jag kommer inte på något.
 
Sverige har högst narkotikadödlighet i Europa. Nuvarande politik dödar, oavsett vad du tycker om liberalismen.

Om vi måste legalisera heroin och kokain för att komma åt huvuddelen av problemet? Nej, förmodligen inte, men det skulle vara en välgärning för de mest utsatta om staten inte tvingade ut dem i armod och misär utöver de problem deras missbruk i sig ger dem.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sverige har högst narkotikadödlighet i Europa. Nuvarande politik dödar, oavsett vad du tycker om liberalismen.

Om vi måste legalisera heroin och kokain för att komma åt huvuddelen av problemet? Nej, förmodligen inte, men det skulle vara en välgärning för de mest utsatta om staten inte tvingade ut dem i armod och misär utöver de problem deras missbruk i sig ger dem.
spännande tanke :thinking:
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Sverige har högst narkotikadödlighet i Europa. Nuvarande politik dödar, oavsett vad du tycker om liberalismen.
Är det bra eller dåligt med nuvarande politik?
 
  • Haha
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.