Bättre drag på morgonen. Blir spännande att testa med antenn. Jag känner mig lite som ett barn på julafton
 
  • Skärmvisning av internethastighetstest med uppladdningshastighet på 12.3 Mbps och nedladdningshastighet på 19.6 Mbps.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Om simkortet sitter i routern så är det inbyggt, annars brukar det vara usb modem.
Du kan prova att låsa låsa till ett specifikt band för att få se om du får bättre hastighet.
Då kommer den inte byta mellan olika.
 
Manual för AC1200 4G LTE Advanced Cat6 Gigabit Router
https://static.tp-link.com/2019/201910/20191028/1910012681_Archer MR600(EU)_UG_REV1.1.1.pdf

Normalt vill man använd 4G men om det är många användare kanske 3G ger högre hastighet vid hög last på mobilnätet. Prova vid olika tider.

Sen får man inte vara för stressad och ha bråttom när man ägnar sig åt finliret, som att rikta in antennen.
Nätet kan ju uppfatta det som problem med mottagningen… och flytta över routern till en annan cell på samma eller på en annan mast. Mobilnätet är ju konstruerat för att byta cell vid dålig mottagning. :p
 
Sittställning
h-man h-man skrev:
Utgick från att jag skulle kunna hitta svar här via sökfunktionen och provat googla men hittar inga tydliga svar så jag vänder mig till expertisen här...

Vi har en sommarstuga som har stort behov av internet på sommarlovet (flera videomöten och div streamingtjänster behöver kunna köras parallellt) men resten av året möjligen kommer behöva koppla upp larm och nån kamera. Jag tänkte att en 4G router med obegränsad surf under sommaren och sen abonnemang med låg datamängd resten av året blir en vettig lösning. Alternativet tycks vara en ADSLuppkoppling med 30MB/s. Det verkar vara bra 4G täckning i området.

1) Kan jag räkna med att ett 4G abonnemang klarar det här? Det borde väl vara åtminstone lika bra som ADSL?
2) Har ni tips på 4G router där man bara trycker in ett simkort i routern? Många modeller verkar behöva typ en extern dongel

Kolla med din operatör ifall du kan få ett datakort på ditt vanliga abonnemang. Datakortet blir kopplat till samma datakvot som din telefon men du kan då ha det kortet i en 4g router. Jag kör Tp Link 4g router .. tror den kostar 1200ny cirka kommer ej ihåg vad modellen heter.

Jag kör obegränsat abonnemang med gratis datakort som jag satt i vår 4g router. Den kör jag wifi hemma med, Netflix laptop och några telefoner. Klabbar väldigt väldigt sällan. Har tele2 och betalar 400kr i månaden för abonnemang + datakort.
 
h-man h-man skrev:
Bättre drag på morgonen. Blir spännande att testa med antenn. Jag känner mig lite som ett barn på julafton
Fint! Om du inte redan har gjort det så testa att ställa routern i ett fönster. Du får testa vilket fönster som vetter mot masten. Kommer göra stor skillnad. Sen när du kopplar i antennen så glöm inte att routa om i modemet så att den tar både extern och intern antenn.
Som jag sa innan så fick jag bäst hastighet med tele2s huwaeirouter (bättre än 600an som du har) men det kan ju vara olika beroende på förutsättningarna. Om du inte köpt antenn redan så kika på den jag rekommenderade. Provade många innan jag hittade rätt.
 
  • Gilla
h-man
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Fint! Om du inte redan har gjort det så testa att ställa routern i ett fönster. Du får testa vilket fönster som vetter mot masten. Kommer göra stor skillnad. Sen när du kopplar i antennen så glöm inte att routa om i modemet så att den tar både extern och intern antenn.
Som jag sa innan så fick jag bäst hastighet med tele2s huwaeirouter (bättre än 600an som du har) men det kan ju vara olika beroende på förutsättningarna. Om du inte köpt antenn redan så kika på den jag rekommenderade. Provade många innan jag hittade rätt.
Jisses, vad jag är kass på sånt här. Antennsladden är bara 2,5m. Det borde jag kunnat läsa innantill:thinking:

Jag tror att jag (såklart) förstörde kartongen för mycket för att kunna returnera men gissar att man kan skarva. Nåt särskilt jag ska tänka på vid köp av antennsladd för skarvning? Mediamarkt, Kjell, Elgiganten och Netonnet finns inom hyfsat avstånd

Antennen:
https://www.webhallen.com/se/produc...starkning-698-960-MHz-1710-2700-MHz-Vattentat
https://www.webhallen.com/se/produc...starkning-698-960-MHz-1710-2700-MHz-Vattentat
 
h-man h-man skrev:
Jisses, vad jag är kass på sånt här. Antennsladden är bara 2,5m. Det borde jag kunnat läsa innantill:thinking:

Jag tror att jag (såklart) förstörde kartongen för mycket för att kunna returnera men gissar att man kan skarva. Nåt särskilt jag ska tänka på vid köp av antennsladd för skarvning? Mediamarkt, Kjell, Elgiganten och Netonnet finns inom hyfsat avstånd

Antennen:
[länk]
Ring runt och fråga om dom har skarvsladdar. Annars flytta upp modem/router på vinden och sätt antennen på utsidan av huset. Sedan kabel ner från vinden.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R
h-man h-man skrev:
Jag tror att jag (såklart) förstörde kartongen för mycket för att kunna returnera men gissar att man kan skarva. Nåt särskilt jag ska tänka på vid köp av antennsladd för skarvning?
Att du helst inte ska det. Alla skarvar och extra kabellängd ger förluster. Kan du inte flytta routern/modemet närmare antennen istället?
 
Jag testade att koppla in antennen och ställa i fönstret. Det blev lite bättre signal men bara marginellt. Och eftersom jag var tvungen ta bort de ”små antennerna” så blev wifitäckningen sämre i resten av huset.

Flyttade sen rubbet till annat rum där jag borde ha bättre mottagning eftersom det vetter mot masten men det blev snarare sämre och wifitäckningen blev ytterligare sämre eftersom rummet ligger dumt till. Frustrerande

Jag får se till att skaffa skarvsladdar och få upp antennen på taket. Det finns ingen vind så det medför vissa utmaningar vad gäller kabeldragning genom den nybytta panelen :p

Och så får jag tydligen skaffa fler extenders för att få lite bättre fart på wifit:thinking:
 
Varför var du tvungen att ta bort wifi antennerna, går inte kontakten på annars för extern antenn?
 
h-man h-man skrev:
Jag testade att koppla in antennen och ställa i fönstret. Det blev lite bättre signal men bara marginellt. Och eftersom jag var tvungen ta bort de ”små antennerna” så blev wifitäckningen sämre i resten av huset.

Flyttade sen rubbet till annat rum där jag borde ha bättre mottagning eftersom det vetter mot masten men det blev snarare sämre och wifitäckningen blev ytterligare sämre eftersom rummet ligger dumt till. Frustrerande

Jag får se till att skaffa skarvsladdar och få upp antennen på taket. Det finns ingen vind så det medför vissa utmaningar vad gäller kabeldragning genom den nybytta panelen :p

Och så får jag tydligen skaffa fler extenders för att få lite bättre fart på wifit:thinking:
Vilken antenn har du? och förläng inte, blir inte bra. kör på en lång kabel hela vägen.
som jag skrev tidigt i tråden så har jag testat det mesta (inkl innan jag hittade den bästa setupen.
h-man h-man skrev:
Jag testade att koppla in antennen och ställa i fönstret. Det blev lite bättre signal men bara marginellt. Och eftersom jag var tvungen ta bort de ”små antennerna” så blev wifitäckningen sämre i resten av huset.

Flyttade sen rubbet till annat rum där jag borde ha bättre mottagning eftersom det vetter mot masten men det blev snarare sämre och wifitäckningen blev ytterligare sämre eftersom rummet ligger dumt till. Frustrerande

Jag får se till att skaffa skarvsladdar och få upp antennen på taket. Det finns ingen vind så det medför vissa utmaningar vad gäller kabeldragning genom den nybytta panelen :p

Och så får jag tydligen skaffa fler extenders för att få lite bättre fart på wifit:thinking:
Vad kör du för antenn? förläng inte kablen (blir bara sämre hastighet) utan kör en lång kabel hela vägen. Det är också väldigt viktigt att det finns två antenner inkopplade. I ditt fall en extern + den interna.
Som jag sa tidigt i tråden så har jag provat det mesta (inkl mr600 som du har) och inget har funkat särskilt bra tills nu när jag har denna setup:
Tele2s Huwaei router
denna antenn på taket (då används ena antennen i routern + denna): https://www.inet.se/produkt/5401989...QJfLXbsSVGAq5s2H0xBoCxxEQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

med detta har jag ca 150mpbs ner, där wifisignalen räcker på full styrka i 10 meters omkrets runt routern trots väggar (sträcker längre men då blir signalen sämre). Då slipper du förhoppningsvis att trixa med extenders.

Sen kan du alltid slänga på ytterligare en extern antenn vilket rekommenderas för MiMo.
 
Redigerat:
Om du har en androidmobil så finns en bra app cell tower locator där man ser signalvärde vet inte om den finns för iPhone.
Någon får rätt mig om jag har fel men man vill att rsrp värdet ska vara så lågt som möjligt -70 dBm är det ultimata värder.

Vet inte om alla master verkligen syns i appen men man ser åtminstone vad mobilen kopplar upp sig mot.
 
Är dom där antennerna på routern enbart för modemet och wifiantennen är inbyggd?
Både wifi och mobilnätverket går väl inte på båda?
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
S Stugmannen skrev:
Det är också väldigt viktigt att det finns två antenner inkopplade. I ditt fall en extern + den interna.
Som jag sa tidigt i tråden så har jag provat det mesta (inkl mr600 som du har) och inget har funkat särskilt bra…
Varför ska TS inte använda båda antennerna i sin externa antenn? Länk till antennen finns i inlägg #66.
4G radio använder diversitet så tanken är att man har två lika dana antenner som samverkar.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Är dom där antennerna på routern enbart för modemet och wifiantennen är inbyggd?
Både wifi och mobilnätverket går väl inte på båda?
(y) WiFi antennerna är inbyggda.
(Man ska heller inte låta sig luras av storleken på de externa antennerna och tro den är för har en viss våglängd då antennen är mest plastdesign och ser till att få bort antennen en bit från kretskortet.)
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.