Skånepöjk
Håller på att se över mina fasta utgifter och ska försöka hitta billigare

Hemförsäkring villa
Bilförsäkring
Olycksfallsförsäkring osv.

Vore intressant att veta vad ni har och betalar.

Jag har en hel del försäkringar via folksam och får då lite rabatter.
Däremot är min bilförsäkring 400kr dyrare varje månad än ett annat försäkringsbolag.

Ringde igår och fick ner mitt pris hos Sector Alarm med 25% efter att jag läst här.
Nu hjälper vi varandra!
 
Rebecca124
Kan tyvärr inte hjälpa dig med försäkringarna för de har min sambo koll på men vet att vi har allt på Folksam då vi är med i facket och man får då mängdrabatt som du säger.

Men du kanske kan hjälpa mig.. haha.

Hur fick du ned priset på Sector alarm? Har nämligen deras larm.
 
Tänk på att försäkringars premier utgår från XX parametrar, dvs geografi, ålder, användande av försäkring, antal försäkringar, försäkrat värde, omfattning, kombination bank/försäkring, egen förhandling, etc.
Så mitt tråkiga svar blir att det i en sådan här tråd ofta jämförs priser på olika förutsättningar, klyschan "jämför äpplen och päron".

Men ett tips är att använda hög självrisk för att sänka premie, sedan kan du bara själv avgöra vilken konsekvens det kan få om det oförutsedda inträffar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Titta inte bara på lägsta premie. Det finns en del udda försäkringsbolag med väldigt dålig hantering av skador. Som exempel att du kanfå betala konsultarvode för deras skadereglerare, som du får tillbaka OM de anser att försäkringen gäller för skadan.

Bland de etablerade bolagen vill jag speciellt varna för Folksam och resedelen av deras hemförsäkring, de har där en detalj i villkoren som är unikt dålig. En släkting avled utomlands, hon skulle överlevt om hon hade haft ett annat försäkringsbolag. Lång historia... Har du Folksam så bör du köpa separat reseförsäkring vid resa.
 
JanneJanne123
Jag jobbar på försäkringsbolag och kan bara stämma in i ovanstående. Vi prissätter på otroligt många parametrar baserat på vem du är, var du bor och vilken bil du har (i fallet bilförsäkring). Priser mellan individer kan och ska därför skilja. Enda tipset jag kan ge är att inte vara trogen ett försäkringsbolag, premien kommer gå upp varje år och efter ett par år lönar det sig i stort sett alltid att byta bolag. Var dock extremt noga med att jämföra villkoren så att de faktiskt är motsvarande försäkring du jämför. Sedan är det som vanligt, att köpa en försäkring är enkelt på alla bolag, det man ska forska mer i är hur lätt det är att faktiskt få ut pengar vid en skada.
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Fairlane
Rabatt för att man samlar sina försäkringar i ett bolag kan vara bra, men dels måste man kolla vad man får och dels om rabatten är något att ha.

Jag betalar idag runt 6000 kr om året i försäkring på bilen. Bilen står inte i samma bolag som villaförsäkringen. Varje år kollar jag både villaförsäkring och bilförsäkring. Varje år ringer bolaget jag har villaförsäkringen i och vill ta över försäkringen även på bilen med argumentet att jag får rabatt. Sen räknar de glatt och erbjuder mig att få bilförsäkringen för 14000... Så bra rabatt så att det blir en bra affär för mig har man inte.
 
Vi har:
2x bilförsäkring original
2x livförsäkring på oss vuxna
2x barnförsäkring stora
1x stor villa
2x kattförsäkring

Ca pris för allt är 1600 Kr månaden, men då är vi försäkrad över öronen på det mesta, har bilarna och huset och katterna i samma bolag (IF) vilket ger rejäl rabatt som är en helt okej deal.
De försäkringarna som betalat sig mest än så länge är katterna och bilarna, men hellre för mycket än för lite känner vi.
 
Skånepöjk
Rebecca124 Rebecca124 skrev:
Kan tyvärr inte hjälpa dig med försäkringarna för de har min sambo koll på men vet att vi har allt på Folksam då vi är med i facket och man får då mängdrabatt som du säger.

Men du kanske kan hjälpa mig.. haha.

Hur fick du ned priset på Sector alarm? Har nämligen deras larm.
Jag ringde Sector Alarm och sa att jag fått erbjudande av verisure som var bra mycket billigare.
Sen sa jag att jag funderade på att byta till Ajax larm osv.
Hade innan runt 450kr/mån nu Ca 300 men då har jag ett riktigt stort larm också.
 
A
Angående bilförsäkring,varför är det alltid svårt att få ett pris på en privatimporterad bil på nätet,man måste ringa upp bolaget personligen,förstår verkligen inte varför,vad vill dom veta som inte redan står i pappren?
 
JanneJanne123
Oftast saknas den data i VTR som behövs för att automatiskt kunna prissätta fordonet.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Fairlane
Handyman 1 skrev:
Angående bilförsäkring,varför är det alltid svårt att få ett pris på en privatimporterad bil på nätet,man måste ringa upp bolaget personligen,förstår verkligen inte varför,vad vill dom veta som inte redan står i pappren?
Jag har en svensksåld bil med precis samma problem. Man säger så att något fält saknas hos Trafikverket, men man kan inte tala om vilket och Trafikverket säger att all information finns.
 
  • Gilla
TheBigCheese och 1 till
  • Laddar…
Har du för dyr eller motorstark bil brukar de inte heller vilja lämna pris. Har råkat ut för det rätt många gånger på X5an.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Krokben
Villahemförsäkring - 5265kr/år (438kr månad)
Personbil privat 1902kr/år (158kr/månad)

Får ett par hundringar rabatt för att vi har "Larm med åtgärd" och några procent för vi har två försäkringar på samma försäkringsbolag.
Den billiga bilförsäkringen är för en SAAB 9-5 från 2003 så inget maffigare än trafikförsäkring.
 
Villahemförsäkring 3943kr/år
Personbil 1 2400kr/år
Personbil 2 1329kr/år
Allt har ja samlat hos länsförsäkringar för guldkundsrabatt på 20%, alla försäkringar.
 
Villan ca 5000kr per år.

Bilarna, ca 6+14 000kr per år. :(
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.