Krävs det en faktura för att styrka kvalitetsdokumentation i händelse av vattenskada eller liknande ifall denne frånsäger sig ha gjort jobbet vid ev skada?
 
Redigerat av moderator:
I det stora hela så behöver du ingenting...............det ska vara fackmannamässigt utfört. punkt slut. Händer det något och det blir skada så besiktigas skadan och de tittar på utförandet. Är det felaktigt gjort så spelar det ingen roll vad man har för dokument och är det bra utfört. Ja då blir det antagligen ingen skada att oroa sig för.....
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Men det är i sådana lägen man vill ha dokumentation som garant ifall, gud förbjuder någonting händer, så täcker inte du som privatperson skadan och försäkringsbolaget inte ger dig bekymmer.

Detta har ju debatterats flitigt på forumet och jag har läst massvis av artiklar på ämnet, så jag vet att ungefär vad som väntas angående fackmanamässigt utförda arbeten.

Det jag inte är säker på, är om en faktura krävs för att styrka kvalitetsdokumentets giltighet? Som ett bevis på beställt jobb eller om ett signerat kvalitetsintyg gäller som giltig dokumentation i sig.
 
men det spelar ingen roll vem som har gjort det. Man får göra allting själv också så långe allt är fackmannamässigt utfört. Försäkringsbolaget tittar bara på hur skadan uppkommit och varför. Beror det då på taffligt utförande eller fel helt och hållet så sjunker ersättningen även om man har superproffs som gjort jobbet och man har kvitton och dokument.
I dagens läge så fuskas det nå enormt och nå dokument från nån firma som går i konken om nåt år är ju inte vatten värt ändå. Då skulle jag hellre lita på mig själv och ev de man känner som hjälper till. De lär knappast fuska.........och då blir det som sagt ingen skada heller.
 
MrJay
S Stenberra skrev:
Men det är i sådana lägen man vill ha dokumentation som garant ifall, gud förbjuder någonting händer, så täcker inte du som privatperson skadan och försäkringsbolaget inte ger dig bekymmer.

Detta har ju debatterats flitigt på forumet och jag har läst massvis av artiklar på ämnet, så jag vet att ungefär vad som väntas angående fackmanamässigt utförda arbeten.

Det jag inte är säker på, är om en faktura krävs för att styrka kvalitetsdokumentets giltighet? Som ett bevis på beställt jobb eller om ett signerat kvalitetsintyg gäller som giltig dokumentation i sig.
https://www.byggahus.se/vilka-forsa...alitetsdokument-for-att-ersatta-vattenskada-i
 
S Stenberra skrev:
Hej, jag har utfört en badrumsrenovering där jag själv som snickare utfört snickeridelen av arbetet och sedan lejt ut VVS och el till behöriga firmor. När det sedan kom till tätskikt och plattsättning så har jag en kompis som jobbar som plattsättare och som erbjöd sig att göra den delen om jag jobbade för honom. Eftersom han själv inte hade behörighet att skriva kvalitetsdokument för att intyga arbetets giltighet så skulle jag även göra ett jobb åt dennes kompanjon som har behörighet hos bkr och gvk vilket har jag kollat upp med dem att han har.

Jobbet är i stort klart och jag har jobbat åt dessa i utbyte mot deras tid. Den som ska skriva av på jobbet har mellan delmomenten varit och kontrollerat sådant som fall, så tätskikt inte har några bubblor och så vidare. Enligt överenskommelse så vill han som ska skriva av på jobbet ha en summa för dokumentationen. Först sa han att han skulle skriva en faktura för rotavdrag, men nu pratar han om att han bara vill ha en swish. Krävs det en faktura för att styrka kvalitetsdokumentation i händelse av vattenskada eller liknande ifall denne frånsäger sig ha gjort jobbet vid ev skada?
Du har utfört en badrumsrenovering där du är Totalentreprenör om jag tolkar dig rätt. Det är du som fakturerar din kund för renoveringen.
Din kund ska vända sig till dig de närmaste 10 åren om något händer med badrummet. Din firma är alltså ytterst ansvarig för badrummet i 10 år.

Men skadan kan också komma från tex. En översvämning i köket. Då är det boendes försäkringsbolag som reglerar skadan. När det gäller rivningen i detta läge finns inga problem. Men när det ska återställas tittar man på om badrummet är byggt enligt för tiden av utförandet gällande branschregler. Är det inte det och något behöver göras om brukar man inte få någon ersättning alls för just detta moment. Man lyfter ofta ut momentet och kallar det för förbättringsåtgärder. (Finns lite olika formuleringar för detta).

Vad är då våtrumsintyget egentligt värt för din kund?
Om din kund ska sälja så är det en trygghet för köparen att det finns ett våtrumsintyg. Jag har sett att många mäklare skriver att det är värdehöjande att ha våtrumsintyg och intyg från Säker Vatten.

Om det finns ett våtrumsintyg och du har gått i kk betalar de flesta försäkringsbolag ut full ersättning eller ibland med avdrag ÄVEN om det skulle visa sig att skadeorsaken beror på något som inte följer branschreglerna.

Beroende på försäkring så kan du få ersättning även utan våtrumsintyg om badrummet inte följer branschregler. Men har du fel försäkring så kan dom neka dig ersättning helt och hållet utan våtrumsintyg.

Det behöver inte finnas någon faktura kopplad till ett Våtrumsintyg vad jag känner till. Det är utföraren som fyller i våtrumsintyget. Det är utförarens arbetsgivare/ firma som står bakom intyget.
Det är till den firman som utföraren arbetar hos som du vänder dig till, med din reklamation ifall din kund reklamerar något som har med plattsättarens arbete att göra i detta fall.
Högst troligt är det därför firman vill ha en slant för att utföra våtrumsintyget till dig. Att dom nu vill ha en Swisch bygger bara på soppan som du redan satt dig själv i tyvärr. (Om nu swishen ska in på ett privat konto).

Lär av läxan och blanda inte in tjänster och gentjänster, svartjobb etc. I din dagliga verksamhet.
Det kommer bara slå tillbaks på dig själv i framtiden om du har målet att vara en seriös entreprenör ute på marknaden.

”Eftersom han själv inte hade behörighet att skriva kvalitetsdokument för att intyga arbetets giltighet”
Jag förutsätter att du menar att han har behörig utbildning (Bkr) men inte kan utföra våtrumsintyg utan sin firmas godkännande?
 
Varierar lite beroende på bolag, men grunden är att sålänge det är rätt gjort så täcker försäkringen. Har någon annan gjort fel brukar den fortfarande täcka.

Hade inte varit superuppen med att ni har "bytt tid" dock, svartjobb vilket det är kan man bli straffad för.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.