M Michael_P skrev:
Jag vill inte försöka ändra inställning hos någon som tror att fiber är det rätta för att:

  1. Ju fler använder fiber desto mer utrymme blir det kvar för 5G mobilt bredband användare
  2. För inte så länge sedan hade vi telefonuttaget fast på vägen, precis som dagens fiber, telefonkiosker på stan osv . Var är de nu??
  3. När internet lanserades pratade många, inklusive vissa statsråd att det var ”en fluga” som snart skulle vara över
  4. Alla prognoser om mobilt bredband för säg ...5-7 år sedan slog fel , och 5G fanns inte då. Och det är då Big business i fiber startade, och miljarder plöjdes ner i det . Nu måste man ju få vinst på dessa gigantiska investeringar....
Att tvärsäkert påstå idag att , när allt kommer omkring ett fast uttag i vägen , för överskådlig framtid blir en vinnare är kanske just lite för tvärsäkert ...

Minns någon idag företaget ”Facit” som benhårt trodde på mekaniska räknesnurror...Sedan kom elektroniska miniräknare och Facit dog ett plötsligt död.

Den som lever får se...
kort sagt, du verkar tro att frågan handlar om fiber eller 5g. Det är redan helt självklart och klarlagt att det är fel. Det är kombinationen av de båda som vinner och det är som sagt helt självklart för alla som är det minsta insatta i frågan.
 
  • Gilla
useless och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
kort sagt, du verkar tro att frågan handlar om fiber eller 5g. Det är redan helt självklart och klarlagt att det är fel. Det är kombinationen av de båda som vinner och det är som sagt helt självklart för alla som är det minsta insatta i frågan.
Nej, inte riktigt. Som jag skrev - ju fler använder fiber desto bättre för mobila användare. Och naturligtvis kommer Big business se till att få tillbaka sina gigantiska investeringar +vinst , det är därför alla dessa bindande avtal mm mm är utformade som de är.
Så du och jag är ganska överens , skillnaden ligger möjligen i att du utgår från teknik och jag utgår från ”ekonomiska marknadskrafter”
 
Vad hade du för villkor om uppsägning enligt dit påskrivna avtal?

M micduf skrev:
Efter 2,5 års väntan på att de skulle börja gräva så ledsnade jag. Nör jag sade upp avtalet så kom det ett mycket otrevligt mail där jag skulle ta tillbaka min uppsägning annars skulle de fakturera mig sina kostnader.
Tog mig 6 månader av tjafs där jag krävde en specad faktura på exakt vilka kostnader de haft för just min fastighet. De ville inte speca utan skulle skicka faktura ändå

Oseriösa leverantörer som jag aldrig kommer lita på igen
 
M Michael_P skrev:
  1. För inte så länge sedan hade vi telefonuttaget fast på vägen, precis som dagens fiber, telefonkiosker på stan osv . Var är de nu?
Den som lever får se...
Nja, koppartelefoni har funnits i 150 år och att den försvinner beror på att tekniken satte stopp för vidare utveckling och fiber blev ersättaren som tagit över, se tidigare länk om utbyggnad som är klar till ca 94% av våra bostäder (anslutna/kan anslutas).

Så uttagen finns kvar men för fiber heter oftast medieomvandlare ;) och den tekniken har inte nått vägs ände utan kan vidareutvecklas.

Telefonkiosken finns också i form av publik Wifi hotspot. Men här minskar behovet och ersätts av mobiltjänsterna.
Det som är intressant är att Wifi6 och 5G utvecklats för att enklare kunna integreras så att trafiken enklare kan flytta mellan de trådlösa näten.

Så fiberanslutning, wifi, 5G, 6G, etc, kommer att vidareutvecklas och finnas kvar.
Även koppartele utvecklades i 150 år innan det tog stopp med den sista VDSL-tekniken. :D

Teknik och affär går hand i hand, det är tekniken som styr vilka affärsmodeller man väljer. Med enbart affär blir det luftslott. Jo, har varit i båda branscherna och teknik/affär.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Så du och jag är ganska överens , skillnaden ligger möjligen i att du utgår från teknik och jag utgår från ”ekonomiska marknadskrafter”
Bra att vi drar ungefär samma korrekta slutsats även om vi kommer dit på olika sätt. Nej, jag utgår inte bara från teknik utan också konsumentens ekonomi.

Din vinkel är jag dock lite tveksam till - vi kan ju spekulera lite kring det - din tes är att operatörerna har plöjt ner så mycket pengar i marken att man kommer med alla till buds stående medel att låsa fast oss i fasta bredband. Du har förstås rätt i att man vill ha tillbaka sina stålar, givetvis, men du utgår också från att man tjänar mest på att hålla dig kvar vid fibern. Jag föreslår att man har mycket större tomma plånböcker att fylla på mobilsidan.

Över en livscykel, säg 50 år, passerar vi 4-5 generationer mobilnät med åtföljande investeringar i radionät, mer kapacitet, it-system, utrullningsprojekt osv. Över perioden är det, föreslår jag, avsevärt mycket mer pengar än vad man grävt ner i marken.

Jag föreslår istället att operatörerna också behöver se ett mixat användande då det under överskådlig framtid är orimligt både praktiskt och ekonomiskt att bygga ut mobilnäten till sådan kapacitet att man kan ersätta en fiber. Det finns också tekniska begränsningar som som inte kan överbryggas idag - för att surfa ultrasnabbt i mobilen används så mycket kapacitet att det aldrig kan ges till alla i en cell.

Operatörerna har således en drivkraft att hålla dig kvar i det fasta nätet, men den är en annan än vad du säger.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Bra att vi drar ungefär samma korrekta slutsats även om vi kommer dit på olika sätt. Nej, jag utgår inte bara från teknik utan också konsumentens ekonomi.

Din vinkel är jag dock lite tveksam till - vi kan ju spekulera lite kring det - din tes är att operatörerna har plöjt ner så mycket pengar i marken att man kommer med alla till buds stående medel att låsa fast oss i fasta bredband. Du har förstås rätt i att man vill ha tillbaka sina stålar, givetvis, men du utgår också från att man tjänar mest på att hålla dig kvar vid fibern. Jag föreslår att man har mycket större tomma plånböcker att fylla på mobilsidan.

Över en livscykel, säg 50 år, passerar vi 4-5 generationer mobilnät med åtföljande investeringar i radionät, mer kapacitet, it-system, utrullningsprojekt osv. Över perioden är det, föreslår jag, avsevärt mycket mer pengar än vad man grävt ner i marken.

Jag föreslår istället att operatörerna också behöver se ett mixat användande då det under överskådlig framtid är orimligt både praktiskt och ekonomiskt att bygga ut mobilnäten till sådan kapacitet att man kan ersätta en fiber. Det finns också tekniska begränsningar som som inte kan överbryggas idag - för att surfa ultrasnabbt i mobilen används så mycket kapacitet att det aldrig kan ges till alla i en cell.

Operatörerna har således en drivkraft att hålla dig kvar i det fasta nätet, men den är en annan än vad du säger.
Jag kan ju inte ”bevisa” något, speciellt som vi är överens om att tekniker idag kompletterar varandra . Min poäng är att historiskt har alla prognoser som utgick från då befintlig teknik slagit fel. Jag har i varje fall inte kompetens att bedöma om och i så fall vad kommer att följa efter 5G eller eventuellt ”6G” .Det kan bli något helt annat , exempelvis tekniker för mycket större komprimering av data i begränsad bandbredd , även om dagens ”experter” kommer naturligtvis avfärda det som okunnighet, precis som de gjorde det många gånger tidigare...Den som forskar på sådant idag håller av naturliga konkurrens och patent skäl tyst om det...

Den stora begränsningen med fiber är att det binder användaren till en bestämd fysisk plats vilket mobilt bredband inte gör. I dagens rörliga samhället är det där pengarna finns - i rörlighet.

Tack för dina synpunkter och intressant dialog.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Helt rätt att potential för att öka intäkter finns i olika mobila lösningar men inte "mobilt bredband" t.ex. 5G flyttar bara intäkt från 4G/3G som även ska täcka nya kostnader. Däremot en stor tillväxt av t.ex. IoT skapar nya intäkter, automatisering där mobilitet krävs, etc, det är här nya pengar finns.
Det operatörerna fokuserar på är ny trafik, abonnemang och tjänster, inte på att flytta trafik från privatpersoner befintliga bredband om man inte undantar t.ex. 3 som bara har mobilt.
Tar vi sedan 5G så ska investering delvis hämtas hem av avveckling av 3G men även GSM. Samt att vi i tråden inte berör företagsområdet.
Men fiberutrullning kan vi konstatera snart är klar med 94% "täckning" av bostäder/hushåll.

Men nu har hamnat lite vid sidan av Open Infra och deras del av fiberutrullning för återstående 6%.
 
Vi skrev på avtal med open infra i augusti 2020. Samma avtal, att dom har 24 månader på sig att fixa fiber.
Under vintern har det endast gått att få kontakt via mejl, men ändå ett snabba svar (1-3 dagar).

Fick i mitten på juni mejl om att dom skulle sätta upp fasadbox och undrade frågade vilket datum som passade. Vi svarade måndag 28 juni, och dom kom 10 min före utsatt tid. Installeringen tog 40 min och vi fick välja var boxen skulle sitta. Allt skedde på engelska då det var ett företag frn Litauen som open infra anlitat.
Onsdag 30 juni dyker dom upp utan förvarning, men då ska det grävas kabel ut till gatan. Troligtvis kom dom förbi då dom visste att jag var ledig hela veckan och dom gräver på fler tomter i området.

såhär såg det ut efter att kabel är dragen fram till boxen. Grävmärken i en trädgård som visar var fiberoptisk kabel har dragits fram till en fasadbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nu väntar på att det ska grävas i gatan, förhoppningsvis blir allt klart till hösten :)

kan tilläggas att dom nu börjat ha telefonsupport igen, vilket jag uppskattar och tagit för givet att dom skulle haft från början.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
gefleborg gefleborg skrev:
Vad hade du för villkor om uppsägning enligt dit påskrivna avtal?
Om de inte levererat inom 24 månader så hade jag rätt att häva
Men aldrig nämndes att jag skulle betala dem för nåt som de inte levererat

känns fel att betala för ett halvdant försök….
 
Då var det nog tur att de kom och installerade inom tiden så jag slapp bråka, för det hade jag gjort.
Jag såg dem som sista möjligheten att få fiber, hoppas det löser sig för dig oxå.

M micduf skrev:
Om de inte levererat inom 24 månader så hade jag rätt att häva
Men aldrig nämndes att jag skulle betala dem för nåt som de inte levererat

känns fel att betala för ett halvdant försök….
 
M Michael_P skrev:
Den stora begränsningen med fiber är att det binder användaren till en bestämd fysisk plats vilket mobilt bredband inte gör. I dagens rörliga samhället är det där pengarna finns - i rörlighet.
Det som jag hoppas på är att wifi roaming ska bli ett bra alternativ. T ex British Telecom skapar ett hotspot nätverk hos alla deras kunder. Om jag hade gigabit anslutning hemma skulle jag inte riktigt gråta om 100mbit av dessa i perioder användes i ett hotspot nätverk.
 
R
M merbanan skrev:
Det som jag hoppas på är att wifi roaming ska bli ett bra alternativ. T ex British Telecom skapar ett hotspot nätverk hos alla deras kunder. Om jag hade gigabit anslutning hemma skulle jag inte riktigt gråta om 100mbit av dessa i perioder användes i ett hotspot nätverk.
Vad är egentligen den praktiska nyttan med det i ett land som har så pass billigt och utbyggt mobilnät?

Dessutom är ju räckvidden på wlan inget vidare så accesspunkter inne hos privatpersoner lär inte vara något vidare utanför deras bostäder.

Jag tror att framtiden är fiber för fast anslutning hemma där man vill ha stabilt och snabbt bredband, och mobilt bredband när man är hemifrån och inte har samma krav. Som det är redan idag.
 
  • Gilla
gefleborg och 1 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hej!

Rör sig lite dörrknackare i området hemikring från Open infra som knackar på hos oss som fortfarande tuggar på med internet i kopparslang.

Surfat lite på't och de verkar ha lite missnöjda kunder men vilket företag har inte det så säg?

En del kunder har gnällt på att det tagit bortåt 24månader innan fibern har varit klar att köras igång men då får man väl tugga på med det man har så länge.

De suger ju in pengar på att man får köra genom dem i 36 månader men sedan kan jag ju välja Telia igen om jag vill.

Är det något jag glömmer bort om jag tycker det verkar vara ett något sånär alternativ?
[bild]

/ Patrik

Open Infra drog min fiber. Jag är nöjd så här långt. Inga konstigheter. Jag hade ett alternativ att välja där man inte behövde binda sig till någon viss tjänsteverantör. Det kostade några tusenlappar extra, men det kan det vara värt för att få den operatör man vill ha.

Vad du än gör, krita inte på något i blindo, tacka inte nej i blindo. Snacka med dina grannar! Bor du på landet, och tillräckligt många grannar tackar ja, så kan det bli snudd på omöjligt att få in fiber till rimliga pengar i senare skede.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
VARNING ! Open Infra är ett riktigt skojarbolag med grovt oseriösa affärsmetoder.
Som nån redan påpekat har de genom.åren opererat under flera olika namn, stadsnätsbolaget, svensk infrastruktur, openInfrimen samma skurkar som ligger bakom.
Ni kan börja med att glömma alla löften om leverans, nästa sak som händer är att det är omöjligt att nå dem om man har klagomål.
Men det som kanske blivit mest snackis här Upplands Väsby där jag bor är att de först lovat förmånliga villkor för själva stamnätet, efter några år vill de ändra villkoren och tar till rena maffia metoder för att få folk att skriva på nya avtal som ger OpenInfra möjligheter att höja avgifterna för stamgäster. De skickade bland annat ut brev där de skrev de nya avtalen var obligatoriska och hänvisade till elnätsavgifterna...det hamnade dock i media så de backade. Nu kör de en runda där de stänger ner anslutningar och kräver nya priser. De chansar på att många tappat bort eller glömt sina original kontrakt. De som har kvar sina kontrakt ellet kommer ihåg ursprungsvillkoren får vänta i timmar på support. En del som mailat och krävt öppning av anslutningen har de bara ignorerar. En del har betalat i panik för de är beroende av nätet nu under Covid-19. OI är redan "superkändisar" hos ARN, kolla gärna ARN och även Trustpilot innan ni handlar av dem(sök på alla företagsnamnet så får man en bättre bild).... Undvik detta gäng på alla sätt. De är oärliga och helt odugliga när det gäller support/service och lovar vadsomhelst i säljsituationen vilket se sen inte håller.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Open Infra är defenitivt ett skojarbolag där samma skurkar drivit verksamheten under flera olika namn. Om de är enda alternativet för fiber lusläs ALLT. Och spara ALLA dokument. De ger erbjudanden som låter jättebra vid försäljning, de har dock en historia av att göra allt för att blåsa sina kunder och införa sämre villkor när de har monopol på nätet. Kolla gärna via ARN men även på Trustpilot. De har opererat under namnen. Stsdsnätsbolaget, Svensk Infrastruktur och OpenInfra. De är kändisar hos KO och ARN under samtliga namn ( https://se.trustpilot.com/review/openinfra.com )
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.