P P.Bjrk skrev:
Utvecklingen inom trådlös överföring går så snabbt nu att den som binder upp sig för fiber kommer att få betala stora summor för samma sak som andra i princip får gratis. På mitt sommarställe fanns det knappt täckning för telefonen för ett par år sedan och jag hade tv via parabol om vädret var bra. Idag har jag trådlöst internet och streamar tv, filmkanaler etc via appar. Aldrig haft så bra bild eller så många kanaler att välja på.
4G/5G är ett delat medium med dess för och nackdelar. Finns BH trådar där andra berättar om stora skillnader i hastighet över dagen och andra tekniska problem med täckning och avstånd. Så för vissa kommer trådlöst fungera utmärkt medans andra får en problemfylld upplevelse. I fallet med fiber så är avstånd och läge ej en påverkande parameter. Bara fibern kommer fram så kan det vara upp till 40km till anslutande enda (med billiga fibermoduler, dyra klarar längre avstånd). En fiberanslutning har också goda förutsättningar att vara problemfri. Jag tycker det är ganska absurt att folk kan få gigabitanslutningar i sina sommarstugor, men det är ju effekten av mediet.

Dock så anser jag att båda tekniker är viktiga då de konkurrerar mot varan. Om det finns ett fungerande alternativ så kan ju ingen av parterna helt prisa ut sig vilket jag tycker mig se i alla former av monopol.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Sök och läs andra trådar med inlägg från de som utvecklar/implementerar mobila lösningar, finns många, som förklarar tekniska skillnader. ;)
Har precis läst tråden som MattiaS uppgav, och som talar för att vi som tror 5G kan få rätt
https://press.telia.se/pressrelease...-nytt-svenskt-hastighetsrekord-paa-5g-3114333


Och läser man här på sajten om allt elände , förseningar, brutna löften , grävningar, dålig prestanda, kostnader etc som fiber nissarna utsätter sina kunder för så stärks man faktiskt i sin åsikt

A AndersS skrev:
Sök och läs andra trådar med inlägg från de som utvecklar/implementerar mobila lösningar, finns många, som förklarar tekniska skillnader. ;)
Har precis läst på länken som MatiaS angav .
https://press.telia.se/pressrelease...-nytt-svenskt-hastighetsrekord-paa-5g-3114333
Den bekräftar i princip vad vi förespråkare av 5G bredband hävdar även om det kanske inte blir för AlLA och ALLTID. Men om man läser här på sajten om allt elände och kostnader som fiberolag utsätter sina kunder för, så undrar man.....om fiber nissarna är att föredra....

A AndersS skrev:
Sök och läs andra trådar med inlägg från de som utvecklar/implementerar mobila lösningar, finns många, som förklarar tekniska skillnader. ;)
Har precis läst länken som
 
M Michael_P skrev:
Har precis läst tråden som MattiaS uppgav, och som talar för att vi som tror 5G kan få rätt
[länk]


Och läser man här på sajten om allt elände , förseningar, brutna löften , grävningar, dålig prestanda, kostnader etc som fiber nissarna utsätter sina kunder för så stärks man faktiskt i sin åsikt


Har precis läst på länken som MatiaS angav .
[länk]
Den bekräftar i princip vad vi förespråkare av 5G bredband hävdar även om det kanske inte blir för AlLA och ALLTID. Men om man läser här på sajten om allt elände och kostnader som fiberolag utsätter sina kunder för, så undrar man.....om fiber nissarna är att föredra....


Har precis läst länken som
Från artikeln:

Telia bygger 5G-nätet på högre frekvensband, som 3,5 GHz, i tätbefolkade områden där många människor och uppkopplade saker befinner sig samtidigt. De högre frekvensbanden används också för att bygga lokala, dedikerade 5G-nät för till exempel industrin, hamnar och sjukhus. De lägre frekvensbanden, som 700 MHz, används på landsbygd för att kunna erbjuda god täckning och uppkoppling över stora områden.
så, bor du centralt i Stockholm så kanske du kan komma upp i sådana hastigheter om det är få som är uppkopplade... men på landsbygden, som väl detta handlar om, så pratar vi helt andra hastigheter.

Aldrig att 5G, eller valfritt radiobaserat internet, kommer att kunna mäta sig med fiber.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
M Michael_P skrev:
Har precis läst tråden som MattiaS uppgav, och som talar för att vi som tror 5G kan få rätt
[länk]


Och läser man här på sajten om allt elände , förseningar, brutna löften , grävningar, dålig prestanda, kostnader etc som fiber nissarna utsätter sina kunder för så stärks man faktiskt i sin åsikt


Har precis läst på länken som MatiaS angav .
[länk]
Den bekräftar i princip vad vi förespråkare av 5G bredband hävdar även om det kanske inte blir för AlLA och ALLTID. Men om man läser här på sajten om allt elände och kostnader som fiberolag utsätter sina kunder för, så undrar man.....om fiber nissarna är att föredra....


Har precis läst länken som
Nej, så ska man inte förstå det hela.

Hastigheten är ju galet imponerande och även om man mäter i rusningstrafik så är det långt över 500Mbps, men problemet uppstår när alla ska göra det samtidigt. När alla samtidigt ska spela upp sveriges finalmatch i fotbolls VM i 4k upplösning (ok, vi är på 8k när det händer, men ändå) så kommer det vara oerhört besvärligt att få kapaciteten att räcka till om alla kör trådlöst. Därför är kombinationen bäst. Fast lina när man kan, trådlöst när det är den enda möjligheten.
 
  • Gilla
dannew och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Fast lina när man kan, trådlöst när det är den enda möjligheten.
Som sagt, reservsamband.
 
harry73 harry73 skrev:
Vem behöver 2,2 Gbit i en iphone12?
Ingen idag, förstås. Detta handlar ju om att visa vad existerande teknik kan göra både i mobilnätet och på terminalsidan. Vad vi har för behov och tillämpningar i morgon kan vi knappt gissa idag och så har det varit vid varje större teknikskifte. Tänk större och utanför fyrkanten.
 
M Michael_P skrev:
Har precis läst tråden som MattiaS uppgav, och som talar för att vi som tror 5G kan få rätt
[länk]


Och läser man här på sajten om allt elände , förseningar, brutna löften , grävningar, dålig prestanda, kostnader etc som fiber nissarna utsätter sina kunder för så stärks man faktiskt i sin åsikt


Har precis läst på länken som MatiaS angav .
[länk]
Den bekräftar i princip vad vi förespråkare av 5G bredband hävdar även om det kanske inte blir för AlLA och ALLTID. Men om man läser här på sajten om allt elände och kostnader som fiberolag utsätter sina kunder för, så undrar man.....om fiber nissarna är att föredra....


Har precis läst länken som
Är en ickefråga och överspelad, se statistik från PTS.
https://www.byggahus.se/forum/threa...oer-2020-gaellande-bl-a-fast-bredband.417557/
 
  • Gilla
useless
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är en ickefråga och överspelad, se statistik från PTS.
[länk]
Så är det. Men det verkar finnas många som tror att man plötsligt kommer sluta använda fiber tillförmån för en mobil lösning. Den framtidsspaningen tror jag är fel. Några kommer förstås göra så, men för de flesta kommer det inte ge varken önskad prestanda eller ekonomi.
 
Patrik440 Patrik440 skrev:
Hej!

Rör sig lite dörrknackare i området hemikring från Open infra som knackar på hos oss som fortfarande tuggar på med internet i kopparslang.

Surfat lite på't och de verkar ha lite missnöjda kunder men vilket företag har inte det så säg?

En del kunder har gnällt på att det tagit bortåt 24månader innan fibern har varit klar att köras igång men då får man väl tugga på med det man har så länge.

De suger ju in pengar på att man får köra genom dem i 36 månader men sedan kan jag ju välja Telia igen om jag vill.

Är det något jag glömmer bort om jag tycker det verkar vara ett något sånär alternativ?
[bild]

/ Patrik
Dörrförsäljning är väl förbjudet?
 
Vid din dörr kanske, men det finns inget generellt förbud.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Så är det. Men det verkar finnas många som tror att man plötsligt kommer sluta använda fiber tillförmån för en mobil lösning. Den framtidsspaningen tror jag är fel. Några kommer förstås göra så, men för de flesta kommer det inte ge varken önskad prestanda eller ekonomi.
5g kommer inte att ge en total lösning via mobilt bredband för de allra flesta.
För de som bor i storstäderna och inte åker ut till landet, javisst då kanske det fungerar som total alternativ.
Det 5G kommer att ge är IoT (Internet of Things). Allt blir uppkopplat mer eller mindre och ska dessutom kunna röra på sig utan att tappa uppkoppling. Dessa IoT prylar kommer inte att behöva så mycket egen bandbredd, men mängden prylar totalt sett kommer att behöva det.
(Dock kommer vi att få större problem med att Nättjänster ligger nere, då 99.99% av alla IoT tillverkare skiter i IT-säkerheten .... vad är löjligt stora DDOS-attacker förnågot?? till dess det kommer regulatoriska IT-säkerhet krav för IoT? )

Då 6G kommer , kanske , bara kanske det mobila nätet blitt utbyggt (el uppgraderat pga ålder) så pass att mobilt bredband fungerar som en generell lösning även ute på landet.
Nu ska vi komma ihåg att 6G är ca 5-15 år bort. ca 5år för de första kommersiella näten som blir byggda i nån stor stad (typ NY, Tokyo etc etc) för att byggas ut under ca 10år i resten av världen innan efterföljaren till 6G poppar upp.

Så summa: i minst 10 år kommer fiber ett behövas på landsbygden om man vill ha stabilt bredband som går både se Netflix och köra ett online-möte samtidigt utan problem.
 
Efter 2,5 års väntan på att de skulle börja gräva så ledsnade jag. Nör jag sade upp avtalet så kom det ett mycket otrevligt mail där jag skulle ta tillbaka min uppsägning annars skulle de fakturera mig sina kostnader.
Tog mig 6 månader av tjafs där jag krävde en specad faktura på exakt vilka kostnader de haft för just min fastighet. De ville inte speca utan skulle skicka faktura ändå

Oseriösa leverantörer som jag aldrig kommer lita på igen
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är inte riktigt sant.

[länk]

men du har ju lite rätt ändå. Vi kommer inte ha gigabitfart kontinuerligt allihopa via mobilnätet.

"Telia bygger 5G-nätet på högre frekvensband, som 3,5 GHz, i tätbefolkade områden där många människor och uppkopplade saker befinner sig samtidigt. De högre frekvensbanden används också för att bygga lokala, dedikerade 5G-nät för till exempel industrin, hamnar och sjukhus. De lägre frekvensbanden, som 700 MHz, används på landsbygd för att kunna erbjuda god täckning och uppkoppling över stora områden."

700MHz bandet ger ca 30-250Mbit hastighet ner (totalt kapacitet för alla på den antennen). Så så länge man inte blir för många så kommer ju upplevelsen att vara bra men blir man för många i ett område så kommer bandbredden att tryta.
 
M micduf skrev:
Oseriösa leverantörer som jag aldrig kommer lita på igen
Man kan ju fråga sig varför dom håller på så här och det enkla svaret är att det nog fungerar. Alla uppbokningar är hårdvaluta. Lyckas man muta in ett område och bygga där så är det operatörens för evigt (eller ja tills de blir uppköpta vilket verkar ske kontinuerligt). Leverantörerna bryr sig inte att ett område inte får fiber pga ingen lyckas få tillräckligt mycket uppbokningar. Dom bryr sig om deras konkurrenter skulle få det.

Det enda rätta är att fiberföreningar samlar ihop intressenter och sedan bygger nätet själva.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Så är det. Men det verkar finnas många som tror att man plötsligt kommer sluta använda fiber tillförmån för en mobil lösning. Den framtidsspaningen tror jag är fel. Några kommer förstås göra så, men för de flesta kommer det inte ge varken
önskad prestanda eller ekonomi.
Jag vill inte försöka ändra inställning hos någon som tror att fiber är det rätta för att:

  1. Ju fler använder fiber desto mer utrymme blir det kvar för 5G mobilt bredband användare
  2. För inte så länge sedan hade vi telefonuttaget fast på vägen, precis som dagens fiber, telefonkiosker på stan osv . Var är de nu??
  3. När internet lanserades pratade många, inklusive vissa statsråd att det var ”en fluga” som snart skulle vara över
  4. Alla prognoser om mobilt bredband för säg ...5-7 år sedan slog fel , och 5G fanns inte då. Och det är då Big business i fiber startade, och miljarder plöjdes ner i det . Nu måste man ju få vinst på dessa gigantiska investeringar....
Att tvärsäkert påstå idag att , när allt kommer omkring ett fast uttag i vägen , för överskådlig framtid blir en vinnare är kanske just lite för tvärsäkert ...

Minns någon idag företaget ”Facit” som benhårt trodde på mekaniska räknesnurror...Sedan kom elektroniska miniräknare och Facit dog ett plötsligt död.

Den som lever får se...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.