Staffans2000
Nissens Nissens skrev:
Nä, det är fakta att vaccineringarna minskar trycket på sjukvården. Om trycket minskar på sjukvården så försvinner incitamentet för åtgärder i samhället. Då förvinner lagstödet också.
Det är inget jag hittat på, det är fakta.
Vilka åtgärder som behövs, bestäms av hur mycket trycket på sjukvården minskar. Inte att det bara minskar. Och hur det går till hösten. Ja, det vet inte ens du. Sålunda rena gissningen.

Nissens Nissens skrev:
Vad gäller munskydd verkar du inte ens ha begripit det jag sagt,
Jodå. Du har faktiskt varit helt konsekvent. För allmänheten har munskydd ingen positiv effekt. -"Det är fakta"! Sedan, att dina bevis på det, varit allt annat än fakta, är en annan sak.

Så följ Optimums råd. Det skall iallafall jag göra, men utan öl tyvärr, då jag jobbar. -Mot Trädgårdsföreningen!

Staffans
 
P
Ulltand Ulltand skrev:
Ja bland dom som har överlevt och inte drabbats av långtidscovid.
Framgår det av undersökningen?
 
P
optimum optimum skrev:
Visst jag är nöjd med att vi stängde äldreboenden för besök men det kom för sent och var egentligen inte helt stängt.
Var det i första hand besöken som orsakade smittspridningen på ålderdomshemmen?
Men så var det bara ett råd och många struntar i det av orsak att myndigheterna tidigare påstått att det är värdelöst och sedan ändrar sig att det är ett skydd så skiter folk i det ändå.
Vetenskapsteori borde läras ut mycket mer i grundskolan.
 
  • Gilla
Gammelnörden och 1 till
  • Laddar…
P
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
För precis som du själv skriver:D, är risken för en frisk person att dö eller bli allvarligt sjuk i Coronan, mycket liten. Så jag är inte det minsta orolig för egen del.
Jag skulle ha svårt att låta bli att vaccinera mig och därmed snylta på att tillräckligt många andra vaccinerar sig.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Staffans2000
P pmd skrev:
Jag skulle ha svårt att låta bli att vaccinera mig och därmed snylta på att tillräckligt många andra vaccinerar sig.
Det beror på att vi strävar mot samma mål, men med olika medel. Vem som valde rätt, får framtiden utvisa.
Dvs. Jag tycker att det är oansvarigt av de flesta att vaccinera sig. Inte tvärs om.

Staffans
 
P
Därför att?
 
Staffans2000
P pmd skrev:
Därför att?
?
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
optimum
P pmd skrev:
Var det i första hand besöken som orsakade smittspridningen på ålderdomshemmen?

Vetenskapsteori borde läras ut mycket mer i grundskolan.
Det vet vi inte men personalen uppges vara en källa till smittspridning. De som saknade skyddsutrustning i form av masker och visir mm. Personalen är svår att ta bort men besöken kunde enklare stoppats till man kunnat ordna säkra besök.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
FHM kanske inte har räknat med detta.

""Vaccin som stoppats från leverans av EU-länderna går tillbaks till unionens gemensamma pott av vaccin, vilket kan betyda att Sverige, under de närmaste månaderna, får mer vaccin än vad prognosen förutspår.

– Jag räknar med att vi kan få kanske 10-15 procent mer av Pfizers vaccin i juli och upp mot 20-30 procent mer i augusti, säger Bergström""


[länk]
Vad har Fohm att göra med DN:s artikel?
Det utgår ju från vad Bergström säger.

Du kanske missade att tänka på att en ökning med 10-15 % jämfört med tidigare plan för juli inte innebär en miljon fler doser som i juni.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Vad har Fohm att göra med DN:s artikel?
Det utgår ju från vad Bergström säger.

Du kanske missade att tänka på att en ökning med 10-15 % jämfört med tidigare plan för juli inte innebär en miljon fler doser som i juni.

Vad har DN med saken att göra?

Sveriges vaccinationssamordnare Bergström bedömer 30% fler doser i augusti.. Det är liksom lite en del av hans jobb. Han har troligen bättre koll på detta än FHM.
 
BirgitS
optimum optimum skrev:
Det vet vi inte men personalen uppges vara en källa till smittspridning. De som saknade skyddsutrustning i form av masker och visir mm. Personalen är svår att ta bort men besöken kunde enklare stoppats till man kunnat ordna säkra besök.
Nu var ju personalen trots mycket skyddsutrustning en stor källa till att viruset kom in på äldreboendena under våg 2. På de ställen som började screena personalen upptäckte man ju många pre- eller asymtomatiska anställda och skyddsutrustning är aldrig 100 %-igt.

När viruset väl kom in var ju de boende stora smittspridare eftersom det inte går att isolera dementa personer utan att läsa in dem i deras hem, vilket ju är förbjudet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Nu var ju personalen trots mycket skyddsutrustning en stor källa till att viruset kom in på äldreboendena under våg 2. På de ställen som började screena personalen upptäckte man ju många pre- eller asymtomatiska anställda och skyddsutrustning är aldrig 100 %-igt.

När viruset väl kom in var ju de boende stora smittspridare eftersom det inte går att isolera dementa personer utan att läsa in dem i deras hem, vilket ju är förbjudet.
Ja det var ju synd att FHM fick för sig att asymptomatisk smitta inte var av någon större betydelse. "Stanna hemma om du har symtom" kostade många liv istället för att testa, testa och testa som var rådet från tex WHO.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Vad har DN med saken att göra?

Sveriges vaccinationssamordnare Bergström bedömer 30% fler doser i augusti.. Det är liksom lite en del av hans jobb. Han har troligen bättre koll på detta än FHM.
Missade du att jag citerade DN i inlägg #10413?
Så den DN-artikeln har väldigt mycket med saken att göra och utgår vad Bergström har sagt till dem. Inget i det jag har skrivit om leverans av doser i denna sidodiskussion kommer från Fohm så varför håller du på och tjatar om dem.

Du hänvisar till en äldre artikel än vad jag gör. Har du möjligen tänkt på att saker har hunnit ändra sig?

Du skrev: "Men vaccinationen rullar på och i juli och i augusti ökar leveranserna från Pfizer igen."
Men verkligheten är enligt Bergström att de minskar eftersom det kom så väldigt mycket mer än planerat i juni, det hjälper inte om det blir 10-15 % mer i juli och 30 % mer i augusti för det blir fortfarande mindre än i juni där det kom 1 miljon doser mer än planerat så länge som det inte är planerat att det ska komma närmare 10 miljoner i juli och 3 miljoner doser i augusti.
 
BirgitS
Ulltand Ulltand skrev:
Ja det var ju synd att FHM fick för sig att asymptomatisk smitta inte var av någon större betydelse. "Stanna hemma om du har symtom" kostade många liv istället för att testa, testa och testa som var rådet från tex WHO.
Naturligtvis visste Fohm att asymtomatisk smittspridning kunde förekomma, det är ju därför man ska hålla avstånd till alla. Men man kan inte förbjuda all personal att jobba på äldreboendena för då dör alla där av svält etc.

Vilken utopi att testa med obefintliga testkit, obefintliga testreagenser och obefintlig labpersonal. Du kan väl i strategitråden förklara hur det går till.
 
  • Gilla
Jocke Best och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Missade du att jag citerade DN i inlägg #10413?
Så den DN-artikeln har väldigt mycket med saken att göra och utgår vad Bergström har sagt till dem. Inget i det jag har skrivit om leverans av doser i denna sidodiskussion kommer från Fohm så varför håller du på och tjatar om dem.

Du hänvisar till en äldre artikel än vad jag gör. Har du möjligen tänkt på att saker har hunnit ändra sig?

Du skrev: "Men vaccinationen rullar på och i juli och i augusti ökar leveranserna från Pfizer igen."
Men verkligheten är enligt Bergström att de minskar eftersom det kom så väldigt mycket mer än planerat i juni, det hjälper inte om det blir 10-15 % mer i juli och 30 % mer i augusti för det blir fortfarande mindre än i juni där det kom 1 miljon doser mer än planerat så länge som det inte är planerat att det ska komma närmare 10 miljoner i juli och 3 miljoner doser i augusti.
Om planen var 100 doser i augusti och det kommer 130 så är det en ökning med 30%.

Det spelar ingen roll om det kom dubbelt så många doser i juni än beräknat. :)

Men bra är det och snart har vi mer vaccin än vad vi behöver.

BTW En dos J&J ger bra skydd mot delta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.