Hej,
Lite osäker på vilken del av forumet detta passar bäst i. Men testar här.

Vi ska i dagarna gräva, lägga ner och koppla på det kommunala avloppet.
Inför det så har jag använt mig av Ledningskollen och fått svar från alla berörda att ingen har några ledningar ens på den sidan huset där vi ska gräva.
Dock så hittade jag ändå i dag en kraftkabel på ca 30 cm djup när jag skulle gräva fram ett av rören.

Hur bör jag agera? Kabeln ser ut att kunna ligga rätt illa till för vårat kommande arbete. Men samtidigt har alla ledningsägare svarat att dom inga konflikter finns.
Kan jag förutsätta att eftersom alla svarat nej så är detta en gammal "död" kabel?

Nyupptäckt svart kraftkabel som är framgrävd på ca 30 cm djup med en spade nära, i jordig mark.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
C
Är det verkligen en kabel och inte en PEM-slang för vatten eller fiber?
Kan det vara en inomgårdskabel, dvs. en kabel som går till något inom fastigheten? Sådant syns inte på ledningskollen.

Ibland funkar inte ledningskollen 100%. Har t.ex. flera gånger fått klartecken från elnätsägaren här trots att jag vet att deras serviskabel går inom det markerade området.
 
  • Gilla
rescuefive
  • Laddar…
H
Om den låg på 30 cm så känns det mer som något som tillhör huset som inte ledningskollen vet om.
Går det se lite på riktningen vart den går?
Mellan hus och garage eller ute ljus eller liknande?
Står det något på den?
Fiber i pem slang eller bevattning?

om ni ska in med rör de, gräv lite förhand och se om du kan ta reda på vart den drar iväg.

borde finnas någon text på den för att se om det är kabel eller pem slang
 
Man kan väl mäta om någon ström går i den? Är inte det enklast?
 
C
D Dr Jumping Jack skrev:
Man kan väl mäta om någon ström går i den? Är inte det enklast?
Tror det är det TS gör på bilden...
 
  • Gilla
rescuefive
  • Laddar…
H Hallerudsbo skrev:
Om den låg på 30 cm så känns det mer som något som tillhör huset som inte ledningskollen vet om.
Går det se lite på riktningen vart den går?
Mellan hus och garage eller ute ljus eller liknande?
Står det något på den?
Fiber i pem slang eller bevattning?

om ni ska in med rör de, gräv lite förhand och se om du kan ta reda på vart den drar iväg.

borde finnas någon text på den för att se om det är kabel eller pem slang

Det är en kabel. Fibern ligger på andra sidan fastigheten med allt annat.
Den går in mot huset och i dess riktning sitter ett gammalt proppskåp på en innervägg som en gång i tiden var husets utsida. Detta får mig att tro att det är en gammal inkommande kraftkabel men säker är jag ju inte.

Det finns ingenstans på min tomt dit den kan leda. Jag har koll på all min egna el och jag vet även att min nuvarande inkommande el också är på andra sidan huset.
 
C cpalm skrev:
Tror det är det TS gör på bilden...
Ok men då har han ju svaret.
 
C cpalm skrev:
Tror det är det TS gör på bilden...
Precis. Inget utslag med min billiga penna. Kan dock vara så att höljet är för tjockt för att ge utslag. Men det kan jag omöjligt veta i detta fall.
 
Gräv upp lite till åt varje håll och se om du hittar nån märkning där det står var det är, just nu så är det bara en svart kabel, kan vara intressant och se om det är tele eller el osv
 
E
Tycker det ser ut som en fet tele eller koax, inte kraftkabel.

Du får ju ut vilka ledningsägare som har ledningar inom din zon, har du fått motsvarande antal utmarkerat på din tomt?

I vissa fall kan kartunderlaget vara så precist att det är tänkt att du ska gå efter detta. Kolla svaren i ledningskollen så ser du vad som gäller.
 
C cpalm skrev:
Är det verkligen en kabel och inte en PEM-slang för vatten eller fiber?
Kan det vara en inomgårdskabel, dvs. en kabel som går till något inom fastigheten? Sådant syns inte på ledningskollen.

Ibland funkar inte ledningskollen 100%. Har t.ex. flera gånger fått klartecken från elnätsägaren här trots att jag vet att deras serviskabel går inom det markerade området.
D Dr Jumping Jack skrev:
Ok men då har han ju svaret.
Menar du att eftersom jag inte får utslag så måste det vara en "död" kabel? Jag vet inte om min penna är bra nog för att känna av en så kraftig kabel. Får inget utslag på det jag vet är en aktiv liknande kabel.
 
C
Fettan Fettan skrev:
Detta får mig att tro att det är en gammal inkommande kraftkabel men säker är jag ju inte.
Du kan ju testa att ringa/mejla elnätsägarens nätavdelning och se om de kan få fram kartor på gamla ledningar. De brukar enligt min erfarenhet vara väldigt hjälpsamma. Det ser inte ut som en jättegammal kabel, men allt är väl relativt.
 
E
Fettan Fettan skrev:
Precis. Inget utslag med min billiga penna. Kan dock vara så att höljet är för tjockt för att ge utslag. Men det kan jag omöjligt veta i detta fall.
Detta kommer aldrig fungera på en skärmad kraftkabel eller svagström ledning.

En oskärmad kraftkabel 50/50.
 
Redigerat:
  • Gilla
Vera11
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Tycker det ser ut som en fet tele eller koax, inte kraftkabel.

Du får ju ut vilka ledningsägare som har ledningar inom din zon, har du fått motsvarande antal utmarkerat på din tomt?

I vissa fall kan kartunderlaget vara så precist att det är tänkt att du ska gå efter detta. Kolla svaren i ledningskollen så ser du vad som gäller.
Jag har kollat svaren noga. Dom som sagt att dom har ledningar på min fastighet har bifogat kartor där det är tydligt att inget finns på den sidan huset.
 
E
Fettan Fettan skrev:
Jag har kollat svaren noga. Dom som sagt att dom har ledningar på min fastighet har bifogat kartor där det är tydligt att inget finns på den sidan huset.
Och står det att du ska gräva enligt kartorna eller måste ledningarna markeras ut på plats? (fysisk utsättning)

Har du kollat så det inte står att det kan finnas ledningsägare utanför Ledningskollen som du måste kontakta manuellt, exempelvis samfälligheter?

Har du annars någon byggnad på din tom tdit kabeln skulle kunna tänkas gå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.