Felsökning pågår efter åsknedslaget igår.. fiberboxen ser ut att ha ”smällt”.. så den lär vi få byta ut.. men nätverket verkar också skadat.. alla våra trådlösa puckar ligger nere och routern .. - kontrollerar nu vad som fungerar och inte (allt sitter ju ihop, så vardera saken måste testas för sig)

Vi fick igång resten (lampor, panna, vapump) efter att ha ryckt ur lite sladdar och flippat upp säkringar igen..

Första gången något slagit ut huvudsäkringen i vårt hus..

:oops: Lite för spännande..

(undrar vad det kostar med ny fiberbox inkl besök o byta ut?)
 
KristinaRT
Snigla Snigla skrev:
Felsökning pågår efter åsknedslaget igår.. fiberboxen ser ut att ha ”smällt”.. så den lär vi få byta ut.. men nätverket verkar också skadat.. alla våra trådlösa puckar ligger nere och routern .. - kontrollerar nu vad som fungerar och inte (allt sitter ju ihop, så vardera saken måste testas för sig)

Vi fick igång resten (lampor, panna, vapump) efter att ha ryckt ur lite sladdar och flippat upp säkringar igen..

Första gången något slagit ut huvudsäkringen i vårt hus..

:oops: Lite för spännande..

(undrar vad det kostar med ny fiberbox inkl besök o byta ut?)
Stackare!
Vi trodde och förberedde för att åskan skulle komma över oss men insåg på em att den gått ett annat håll. Österut antar jag :thinking:
 
KristinaRT KristinaRT skrev:
Stackare!
Vi trodde och förberedde för att åskan skulle komma över oss men insåg på em att den gått ett annat håll. Österut antar jag :thinking:
Från oss verkade det gå över hörby för de blev utan ström oxå (ytterligare 7000 abonnenter).. det var ett nedslag jag är säker på var här! Maken o gästerna som inte hann in sa att håret på kroppen reste sig av elektriciteten / urladdningen.. själv hade jag knaster i öronen i minst 20 min efter :oops:

TYVÄRR.. så får vi lägga på mer på listan :cry:

Hemmabion/projektorn - död
Recievern - död
Blu-rayspelaren - död


Ett jäkla dyrt åskoväder (eg bara ett nedslag!) :mad:

Får prata med försäkringsbolaget imorrn..
 
  • Ledsen
Appendix och 2 till
  • Laddar…
KristinaRT
Snigla Snigla skrev:
Från oss verkade det gå över hörby för de blev utan ström oxå (ytterligare 7000 abonnenter).. det var ett nedslag jag är säker på var här! Maken o gästerna som inte hann in sa att håret på kroppen reste sig av elektriciteten / urladdningen.. själv hade jag knaster i öronen i minst 20 min efter :oops:

TYVÄRR.. så får vi lägga på mer på listan :cry:

Hemmabion/projektorn - död
Recievern - död
Blu-rayspelaren - död


Ett jäkla dyrt åskoväder (eg bara ett nedslag!) :mad:

Får prata med försäkringsbolaget imorrn..
Fy så otäckt! Har lyckligtvis aldrig varit nära ett nedslag, men på din beskrivning låter det som det slog ner precis i närheten.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Åsa Lund
Läskigt!
Måste kolla med vårt försäkringsbolag vad som gäller för vårt Torp, om det skulle hända där...
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Har varit i närheten av två åsknedslag. Det smäller som en bomb, och marken skakar. Mkt respektingivande.

Har fått ett par modem och vår FTX/frånluftsVP utslagna av åskan genom åren. All elektronik är superkänslig för elstörningar, och tyvärr packar man in elektronik i allt som man kan packa in elektronik i nuförtiden, vare sig det behövs eller ej. När man bor på landet och matas av en luftlina så vill man ha robusta saker utan elektronik...
 
S
Hemförsäkringen borde täcka det som gått sönder.
 
S sinuslinus skrev:
Hemförsäkringen borde täcka det som gått sönder.
Jo, vi försökte hitta nån självriskindikation.. men det var inte lätt! Så vi får nog ringa o kolla med dem..

Däremot hittade jag åldersavdragen..
Tabell som visar ersättning i procent av nypriset på skadedagen för olika föremål baserat på ålder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Måste man ha kvitton på allt?
Vet inte var jag har dem direkt..utrustningen finns här om de vill kolla..
 
Oldboy Oldboy skrev:
Har varit i närheten av två åsknedslag. Det smäller som en bomb, och marken skakar. Mkt respektingivande.

Har fått ett par modem och vår FTX/frånluftsVP utslagna av åskan genom åren. All elektronik är superkänslig för elstörningar, och tyvärr packar man in elektronik i allt som man kan packa in elektronik i nuförtiden, vare sig det behövs eller ej. När man bor på landet och matas av en luftlina så vill man ha robusta saker utan elektronik...
Peppar peppar har vi klarat oss.. trots mååååånga strömavbrott och mycket åska (inte i år då). Men som sagt.. har aldrig haft sådan här närkontakt heller..

Teknikprylar är på gott o ont..

undrar vad det kostar att sätta ett överspänningsskydd direkt vid inkommande el (dvs hela gården på en o samma)
 
  • Gilla
Åsa Lund
  • Laddar…
Spännande, i dubbel bemärkelse.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
S
Snigla Snigla skrev:
Jo, vi försökte hitta nån självriskindikation.. men det var inte lätt! Så vi får nog ringa o kolla med dem..

Däremot hittade jag åldersavdragen..
[bild]



Måste man ha kvitton på allt?
Vet inte var jag har dem direkt..utrustningen finns här om de vill kolla..
Enklast är väl att skadeanmäla digitalt. Du skriver ned allt som gått sönder. Är ju enklare med kvitton men inget krav.

Men fiberboxen borde inte kräva hembesök väl.
 
S sinuslinus skrev:
Enklast är väl att skadeanmäla digitalt. Du skriver ned allt som gått sönder. Är ju enklare med kvitton men inget krav.

Men fiberboxen borde inte kräva hembesök väl.
Jag vet ej? det är ju de som satt dit den..
Boxen är nu kortsluten/kaputt.. får man peta på deras inkommande fibertrådar?
 
S
Snigla Snigla skrev:
Jag vet ej? det är ju de som satt dit den..
Boxen är nu kortsluten/kaputt.. får man peta på deras inkommande fibertrådar?
men du har väl en dosa iväggen där fibern kommer in och sen en dosa till med elanslutning?
 
S sinuslinus skrev:
men du har väl en dosa iväggen där fibern kommer in och sen en dosa till med elanslutning?
Nej en box.. :thinking: med fibertrådar in från backen.. en elsladd.. och en nätverksladd ut till vår router/dataskåp..
 
S sinuslinus skrev:
men du har väl en dosa iväggen där fibern kommer in och sen en dosa till med elanslutning?
Der är väll ganska standard med inkommande fiber direkt i tjänstefördelaren? Så är det iallafall inom Halmstad stadsnät och Telia som har Falkenberg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.