Cheesen Cheesen skrev:
Varför just 1 kr... Hade vart bättre om det vart anbudsförfarande på alla objekt. Då är ju starten på 0 kr
Varför 0? Har sålts bostäder till negativa priser historiskt
 
  • Gilla
woom
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag förstår inte riktigt varför folk är upprörda över ”lockpriser”. Det är ju ändå budgivning. Det enklaste vore att alltid börja budgivningen på 1 kr.
Jag hamnade i en sån situation där jag bara blev trött helt och hållet på alla j*kla lockpriser.

Vi var på visning av ett nyproduktion där utgångspriset var satt till en nivå där det i förhållande till hus och läge redan var i det högsta spannet egentligen. Vi som ensam budgivare erbjöd oss att köpa det för utgång, dom nekar med hänvisning till att det är för lågt.. ”Det säljs aldrig för utgång!”

På en direkt fråga vad dom vill ha för huset så att vi kan köpa det, så blev svaret ”Prova att buda!”

Tänk samma förfarande på ICA och mjölkdisken? Priset är högst oklart, vem som helst får inte köpa och säljaren kan bete sig precis som dom vill. Fantastiskt vilket samhälle.
 
  • Gilla
Thomas S Eiselberg och 10 till
  • Laddar…
Cheesen
A ajn82 skrev:
Varför 0? Har sålts bostäder till negativa priser historiskt
Om priset är negativt så motsvarar det väl vad marknaden är beredd att betala. Du som säljare säljer väl förhoppningsvis inte till ett pris som du inte accepterar ändå. Om jag står med mitt hus som kostar 2500:- i månaden så kan det ju vara en god affär att betala 25000:- för att slippa kostnaden.
 
  • Gilla
mersault och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
F Festlund skrev:
Jag hamnade i en sån situation där jag bara blev trött helt och hållet på alla j*kla lockpriser.

Vi var på visning av ett nyproduktion där utgångspriset var satt till en nivå där det i förhållande till hus och läge redan var i det högsta spannet egentligen. Vi som ensam budgivare erbjöd oss att köpa det för utgång, dom nekar med hänvisning till att det är för lågt.. ”Det säljs aldrig för utgång!”

På en direkt fråga vad dom vill ha för huset så att vi kan köpa det, så blev svaret ”Prova att buda!”

Tänk samma förfarande på ICA och mjölkdisken? Priset är högst oklart, vem som helst får inte köpa och säljaren kan bete sig precis som dom vill. Fantastiskt vilket samhälle.
I det läget så bjöd jag under utgångspris... Och fick köpa till mitt bud nån månad senare.
 
  • Gilla
fire786 och 3 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Nyanserat… Har köpt och sålt ett antal fastigheter i en större stad i Sverige och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Visst, affärerna går för fort, men samtidigt är det upptill säljaren. Kanske borde staten reglera den biten men hur och vad får det för konsekvenser?

Konsekvenser ? Hur menar du?
Som fler skrivit: ta bort startpriset, alt starta på 1 / 0 kr. Låt folk buda med bindande bud. Då slipper vi allt tjafs med lockpriser
 
  • Gilla
Rollerolle22 och 1 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Konsekvenser ? Hur menar du?
Som fler skrivit: ta bort startpriset, alt starta på 1 / 0 kr. Låt folk buda med bindande bud. Då slipper vi allt tjafs med lockpriser
Håller med eller som det är på många auktionssiter, ett reservationspris.
 
  • Gilla
Johan 81 och 1 till
  • Laddar…
Det finns inge anledning att buda mer om man budat utgångspriset eller högra bara för att mäklaren säger att dom inte är villiga att sälja om det inte finns någon annan köpare, man har budat inom ramen för vad dom har att ut den för.
Bara vänta ut tiden.
 
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
Kollar man på hemnet så ser man lägenheter som inte har blivit sålda till det pris som säljaren hoppats på och antagligen mäklaren sagt så blir det acceptpris som ligger ca 15% över det tidigare utgångspriset.
 
M MiaSthlm skrev:
Kollar man på hemnet så ser man lägenheter som inte har blivit sålda till det pris som säljaren hoppats på och antagligen mäklaren sagt så blir det acceptpris som ligger ca 15% över det tidigare utgångspriset.
Ser det hela tiden , där grannarna försöker "sälja" billigare än dom köpte för även varit på en del visningar det budas upp men säljs inte försvinner och kommer ut igen.
Oftast samma mäklare.
 
  • Gilla
claym
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Ser det hela tiden , där grannarna försöker "sälja" billigare än dom köpte för även varit på en del visningar det budas upp men säljs inte försvinner och kommer ut igen.
Oftast samma mäklare.

Ja ni ser hur sjukt systemet är. Fattar inte att det finns kvar. Funkar inte saker så för om och gör rätt!
 
  • Gilla
LRydberg
  • Laddar…
Varför inte börja på ett på tok för högt pris och sedan backa 25-50 tusen varannan dag. Den första som säger köp får det.
 
  • Gilla
Trixen och 4 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Kom ihåg att en mäklare inte är en försäljare utan en mäklare? Dina klagomål riktar sig främst till säljaren som mäklaren i detta fall
företräder.
Eller så är det som det brukar, en mäklare som jagar provis..
 
  • Gilla
nuco och 2 till
  • Laddar…
A arasmus skrev:
Jag förstår inte riktigt varför folk är upprörda över ”lockpriser”. Det är ju ändå budgivning. Det enklaste vore att alltid börja budgivningen på 1 kr.
Jag vet några som köpte nybyggda bostadsrätter för en krona under krisen på 90 talet dom var praktiskt taget nästan osäljbara pga att hyran var nån tusenlapp högre än allmännyttan…och lägenheter fanns i överflöd. En del större lägenheter behövde plomberas för att hyras ut som ettor med lägre hyra .
Samma lägenheter säljs för ca 2 miljoner idag men nu är det å andra sidan bostadsbrist
 
  • Gilla
mollanbrollan00 och 1 till
  • Laddar…
undine
Jag var med om samma sak. Ett hus som låg ute för ett visst pris (tror det var 4.0) och huset låg som "kommande". De väntade tydligen in folk som skulle se huset innan visningstider publicerades för "allmänheten", om man gick med på att lägga minst 4.5, dvs hela 500 000 kr över utropet!
Jag ifrågasatte detta och mäklaren svarade att säljaren inte ville anstränga sig och städa huset och göra det klart för visning om hon inte fick minst 4.5. för det. Då tycker jag det är fult att man lägger 4.0 som utrop..

Ja, sedan slutade huset en bra bit över 5 ändå. Verkligen inte värt det. Nätt och jämt värt 4 mille.

Fattar inte hur mäklare kan ta sådana "djävulens advokat"-uppdrag.
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
undine undine skrev:
Fattar inte hur mäklare kan ta sådana "djävulens advokat"-uppdrag.
För att dom är djävulen?
 
  • Gilla
DavidBoman och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.