Nu tog den stopp. Är det knälederna som behöver justeras utåt i framkant?

duken är fortfarande korvig.
 
  • Markis med ojämn och krökig duk fastnat under utrullning med tak och himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markis med korvig duk som har stoppat halvvägs under utrullning vid ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte så att duken sitter snett. Den borde gå att skjuta några millimeter i sidled både vid väggen och i nosen.

Sitter den förskjuten så, så blir det garanterat veck.
 
  • Gilla
Bengt Johansson5
  • Laddar…
Jag tror armarna är fästa för tätt ihop i yttre delen.
En skiss på måtten.
Handritad skiss av konstruktionsmått på rutat papper med markeringar och dimensioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du har fått X för stort.
Jag förutsätter att duken är centrerad på främre skenan.
 
  • Gilla
Chr3
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det är inte så att duken sitter snett. Den borde gå att skjuta några millimeter i sidled både vid väggen och i nosen.

Sitter den förskjuten så, så blir det garanterat veck.
märkte att duken inte satt fast ordentligt i ytterkanterna i framkant.
Rullade ut duken helt och sträckte den åt båda hållen. Försökte centrera den på rullen också.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror armarna är fästa för tätt ihop i yttre delen.
En skiss på måtten.
[bild]
Du har fått X för stort.
Jag förutsätter att duken är centrerad på främre skenan.
duken är centrerad på främre skenan.
Menar du att de främre fästena (x) i framkant ska flyttas utåt eller inåt?
 
Armarna åker in efter varandra när jag vevar in. Kan det vara någon fjäder i armarna eller att duken har töjt sig? Den har varit feljusterad i flera år..
 
En markis funkar så att armarna trycker nosen utåt hela tiden med fjäderkraft. Med veven/motorn rullar man in/ut väven och armarna håller väven hela tiden sträckt.

Om väven sitter snett, eller om en av armarna kärvar (ordentligt) så kommer det att bli veck.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
I ditt fall ska de justeras utåt, dvs minska x.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
En markis funkar så att armarna trycker nosen utåt hela tiden med fjäderkraft. Med veven/motorn rullar man in/ut väven och armarna håller väven hela tiden sträckt.

Om väven sitter snett, eller om en av armarna kärvar (ordentligt) så kommer det att bli veck.
Armarna drar snett även fast jag har flyttat fästena så att de sitter symmetriskt. I bakre och främre delen.
Då har jag lite koll iaf. tänkte anlita en firma som byter duk och sätter in en motor.
de kan säkert avgöra om allt behöver skrotas eller om det går att byta lite delar bara. vill helst inte behöva ta nya hål i fasaden.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
I ditt fall ska de justeras utåt, dvs minska x.
ok, provar att justera ut dem ännu mer i morgon så får vi se om den går att veva in hela vägen.
 
M mugatu skrev:
Beror väl på hur långt tyget är kanske?
Nej jag har 4m duk drygt och 3.5m armar, motorn justerad så stoppen inte låter de vara raka.
 
M mugatu skrev:
Armarna drar snett även fast jag har flyttat fästena så att de sitter symmetriskt. I bakre och främre delen.
Då har jag lite koll iaf. tänkte anlita en firma som byter duk och sätter in en motor.
de kan säkert avgöra om allt behöver skrotas eller om det går att byta lite delar bara. vill helst inte behöva ta nya hål i fasaden.
M mugatu skrev:
Armarna drar snett även fast jag har flyttat fästena så att de sitter symmetriskt. I bakre och främre delen.
Då har jag lite koll iaf. tänkte anlita en firma som byter duk och sätter in en motor.
de kan säkert avgöra om allt behöver skrotas eller om det går att byta lite delar bara. vill helst inte behöva ta nya hål i fasaden.
Det är ganska vanligt att stålbalken har måttet 40x40mm, isf bör du kunna använda samma fästen till en ny markis. Problemet som man ofta råkar ut för i samband med vävbyte är att skruvarna är sönderrostade. Väldigt ofta blir väven skrynklig om den inte är uv-behandlad och vattenavvisande, om du exempelvis har haft markisen utfälld vid mycket regn kan vattenansamlingar bildas på sina ställen och om duken då inte är spänd så kan väven bli skrynklig när du sedan vevar in den på rullen. Om du ska byta markis, välj gärna en halv- eller helkassett så slipper du det gröna som bildats på din väv. Det är mycket enklare att göra rent en frontprofil i aluminium än väv och kappa.
 
Jag slår ett slag för Hestra markis. Jag har en 10 år gammal markis som går in och ut med automatik (men bara halvvägs). Det går inte ens att se gränsen för auto-stoppet trots att den första halvan vart ute hela somrarna.
 
Jag försökte beställa en ny markis men det verkar som att jag är för sent ute. Markisfabrikerna tar semester och de kan leverera markisen först i slutet av augusti. Då kan man ju vänta till nästa år lika väl.
 
V Vukken skrev:
Det är ganska vanligt att stålbalken har måttet 40x40mm, isf bör du kunna använda samma fästen till en ny markis. Problemet som man ofta råkar ut för i samband med vävbyte är att skruvarna är sönderrostade. Väldigt ofta blir väven skrynklig om den inte är uv-behandlad och vattenavvisande, om du exempelvis har haft markisen utfälld vid mycket regn kan vattenansamlingar bildas på sina ställen och om duken då inte är spänd så kan väven bli skrynklig när du sedan vevar in den på rullen. Om du ska byta markis, välj gärna en halv- eller helkassett så slipper du det gröna som bildats på din väv. Det är mycket enklare att göra rent en frontprofil i aluminium än väv och kappa.
Läget är inte speciellt utsatt. Inga träd och visst regnskydd av taket. Denna markis är över 20 år gammal. Den har säkert inte gått att veva in på kanske 7 år. Den har inte tvättats av heller på flera år. .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.