Eraze Eraze skrev:
Absolut, för att alla har råd att ligga ute med pengar och alla bor ju i stan och inte på landet med ett ställe som enbart serverar pizza. Så vi kan äta pizza 3 dagar, frukost, lunch och middag. Även våra barn. Mumma eller hur ;)

Fast kylskåpet kan alla gånger ställas i ett annat rum så ni kan ha lite smör/ost/mjölk i det, då slipper ni i alla fall pizza till frukost.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Fast kylskåpet kan alla gånger ställas i ett annat rum så ni kan ha lite smör/ost/mjölk i det, då slipper ni i alla fall pizza till frukost.
Precis. Våra frukostar så står inte jag o steker ägg osv. Annars kan dem fixa 2 kokplattor så är problemet löst. Så gjorde jag under några veckor jag renoverade mitt kök. Det mesta går om man är positivt inställd
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S
Eraze Eraze skrev:
Absolut, för att alla har råd att ligga ute med pengar och alla bor ju i stan och inte på landet med ett ställe som enbart serverar pizza. Så vi kan äta pizza 3 dagar, frukost, lunch och middag. Även våra barn. Mumma eller hur ;)
Nog tror jag det finns mat åt er även om köket är ur funktion i tre ynka dagar :)

annats funkar ju
Smörgås, yoghurt, frukt, nötter och bär till frukost och kvällsmat

Sen äter man lunch och middag ute

4 personer x 90kr x 2ggr per dag x 3 dagar

det ger en kostnad på 2160kr

merkostnaden mot att äta lagad mat är då kanske 1200kr

Det är försumbart för en engångshändelse som den här.

annars kan ni ju dra iväg till kolmården eller något och hotella i 3 dagar.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Jag tycker HTH gör ett bra jobb som byter allt på 3 dagar. Slitage på bilen? Taxi? Räcker det inte att dem ger er en summa för 3 dagars mat?..
Klart de gör ett bra jobb som fixar det, och på 3 dagar. Men Nä de tycker jag inte.
Vår semester börjar den veckan och har inte den bästa månaden ekonomiskt. Då är det inte bara och vara nöjd när vi måste ta av pengarna som ska gå till vår planerade semester och lägga på detta istället. Kanske får någon som har det gått ställt är detta en skit bagatell men inte för en barnfamilj.

Sen undrar jag om folket kan läsa? Inlägget handlar inte OM man ska kräva ersättning. Utan hur man räknar ut rimlig ersättning.

Tur det finns några här som kan läsa iallafall och som faktiskt ger bra tips och info :)
 
  • Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
J jonko skrev:
Fast kylskåpet kan alla gånger ställas i ett annat rum så ni kan ha lite smör/ost/mjölk i det, då slipper ni i alla fall pizza till frukost.
Ahh så nu ska vi även dra fram kylskåpet förflytta det in i ett av barnens rum eller kanske i vårt sovrum längst bort. Enbart för att VI inte ska vara till besvär för att VI inte gjort något fel?
Ja sedär.. Du ser inte vår planlösning. Eller ska vi ha kylskåpet i vår 1 meter breda hall?
För i vardagsrummet kan vi inte ha det för däe ska alla andra saker stå när de ska tömma köket...
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Tyvärr är den allmänna uppfattningen här på forumet att man ska knyta handen i fickan och gå vidare oavsett hur jobbig granne man har eller hur lurad man har blivit av en säljare.
De flesta har nog aldrig upplevt något strul i hela sitt liv.
 
  • Gilla
Maria T och 7 till
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Precis. Våra frukostar så står inte jag o steker ägg osv. Annars kan dem fixa 2 kokplattor så är problemet löst. Så gjorde jag under några veckor jag renoverade mitt kök. Det mesta går om man är positivt inställd
Vi har inget rum att äta i. Där kommer alla möbler att stå. Kan alltid sitta i något av de små rummen till barnen där vi då även placerar kylen. Och kan sitta vid deras barnbord om vi ens får plats. Just de, ni vet inte hur här ser ut!!
Och nu ska vi skaffa en kokplatta med (tror inte de kommer stå för en kokplatta) för alla de pengar vi har! Och laga mat i barnens rum.. Hurra!!!
 
Redigerat:
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Nog tror jag det finns mat åt er även om köket är ur funktion i tre ynka dagar :)

annats funkar ju
Smörgås, yoghurt, frukt, nötter och bär till frukost och kvällsmat

Sen äter man lunch och middag ute

4 personer x 90kr x 2ggr per dag x 3 dagar

det ger en kostnad på 2160kr

merkostnaden mot att äta lagad mat är då kanske 1200kr

Det är försumbart för en engångshändelse som den här.

annars kan ni ju dra iväg till kolmården eller något och hotella i 3 dagar.
Läs inlägg jag redan svarat på ang yta
 
useless useless skrev:
Tyvärr är den allmänna uppfattningen här på forumet att man ska knyta handen i fickan och gå vidare oavsett hur jobbig granne man har eller hur lurad man har blivit av en säljare.
De flesta har nog aldrig upplevt något strul i hela sitt liv.
Verkar så
Förstår inte varför folk skriver om de faktiskt inte kan svara på min fråga.
Verkar som jag träffat en öm tå eller något
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Vi köpte ett hth kök och fick det levererat i november.
Nu i juli ska alla stommar bytas ut för det är fel på dom.
Det kommer göras under 3 dagar på vår semester.
Vad är skälig ersättning för detta?
Vi måste ju tömma hela köket, sen sätta tillbaka allt och under den tiden samt under bytet, kan vi inte använda köket alls.

Tillägg är att det har varit problem sen dag 1. Blandare som kom först nu, 7 månader senare kom. Under tiden hade vi en låneblandare som vi först kunde installera en vecka efter köket, och då ej kunde diska. Saker som saknats för att vi ska kunna sätta ihop köket som vi själva fått fixa. Saker som varit i sönder som vi sen fick vänta på och möblera om för att vi fick en annan lösning.
Massa annat också men blir för mycket att skriva.

Så vad tycker ni man kan begära, och har rätt till? Man kan alltid gå via ARN, men känns bra om man har en ungefär rimlig ersättning att utgå från. Vet ju unte vad en dag utan kök är värt.

Vi installerade köket själva och de ska installera det exakt likadant igen efter bytat alla skåp

Det spelar ingen roll vad andra tycker, härja loss och ställ krav. Våga vara jobbig.
 
  • Gilla
Maria T och 3 till
  • Laddar…
F
Eraze Eraze skrev:
Okej?
Så.. Då anlitar jag flyttfirma som packar och förvarar tills köket är klart, tar taxi överallt och sen skickar man faktura på allt till företaget? För varför ska vi ha extra jobb och extra kostander och sen inte få någon sorts ersättning för det? Vem ställer upp på det? Vi har ju inte gjort något fel
Det låter rimligt. Men för all del, ta lite för att hantverkarna går runt och sliter på ditt golv och använder er el, sätt upp en myntautomat på dass så dom får slänga i en guld-tia varje gång med.

5000 för att ni packar ihop allt i köket
5000 för att ni packar upp allt i köket
2000 för att HTH får förvara era grejor hemma hos er er när dom fixar köket åt er
10000 i ersättning för att du inte kan steka falukorv och koka snabbmakaroner i tre dagar
8000 för att ni har små barn och det är jobbigt för dig.
5000 för att ni måste köra nån stans och slita på er bil.
1000 för att dom sliter på ert golv
1000 för dom kommer att använda elmaskiner och ladda batteri på er el.

37000 in alles, varför inte runda av det till 40 loppor jämnt. Det måste vara en dröm att sälja nåt till dig.....
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
Paul-Staffanstorp och 9 till
  • Laddar…
Eraze Eraze skrev:
Nja vi hade ju ett kök. Nu har de gjort något tokigt så de måste dra ut hela köket och sätta dit nytt.

Därav har ju vi extra jobb och blir en jobbig situation då vi har 2 små barn. Så att säga att ett nytt kök är ersättning nog kan jag inte direkt hålla med om.

Vi ska också bo i röran med 2 små barn som mer än gärna vill pilla på saker. Det är ett jobbigt moment för oss. Samt att vi ska packa ner allt i köket och sen packa upp allt igen. Vi har lixom redan gjort det.

För mig abser jag att vi ska fp ersättning för det jobb vi är tvingade att göra, och ersättning för bensin och slitage av bil då vi inte kan vara hemma. Ersättning för mat, pch Ersättning för de fel som kunde undvikits genom att vi fått alla saker (alltså ersättning för alla gånger vi fått köra och fixa saker för att kunna få ihop köket, ersättning för materialet osv). Det tycker jag är rimigt.
Visst kan du försöka. Att de betalar en summa i goodwill. Att ta det via ARN gör bara att ni kommer att tycka det att det tar tid och är omständigt. Där bolaget inte är skyldiga att följa ARN rekommendation. Sedan har de rätt att åtgärda ett fel och det är väl det de ska nu göra.

Annars har försäkringsbolagen en ersättning om man inte kan laga mat några dagar. Men den blir ni inte feta på.
 
F fsn skrev:
Det låter rimligt. Men för all del, ta lite för att hantverkarna går runt och sliter på ditt golv och använder er el, sätt upp en myntautomat på dass så dom får slänga i en guld-tia varje gång med.

5000 för att ni packar ihop allt i köket
5000 för att ni packar upp allt i köket
2000 för att HTH får förvara era grejor hemma hos er er när dom fixar köket åt er
10000 i ersättning för att du inte kan steka falukorv och koka snabbmakaroner i tre dagar
8000 för att ni har små barn och det är jobbigt för dig.
5000 för att ni måste köra nån stans och slita på er bil.
1000 för att dom sliter på ert golv
1000 för dom kommer att använda elmaskiner och ladda batteri på er el.

37000 in alles, varför inte funda av det till 40 loppor jämnt. Det måste vara en dröm att sälja nåt till dig.....
Ska lätt sätta upp ett myntinkast till toaletterna
 
  • Gilla
MariaT75
  • Laddar…
F
S SueCia skrev:
Nog tror jag det finns mat åt er även om köket är ur funktion i tre ynka dagar :)

annats funkar ju
Smörgås, yoghurt, frukt, nötter och bär till frukost och kvällsmat

Sen äter man lunch och middag ute

4 personer x 90kr x 2ggr per dag x 3 dagar

det ger en kostnad på 2160kr

merkostnaden mot att äta lagad mat är då kanske 1200kr

Det är försumbart för en engångshändelse som den här.

annars kan ni ju dra iväg till kolmården eller något och hotella i 3 dagar.
Man skulle ju också kunna tänka sig att ställa ett krav på att HTH att ställer upp kyl och micro så man har tillgång till dessa och så förbereder man ett långkok med 5kg köttfärssås och nåt annat lämpligt och laddar med ris och pasta.
 
  • Haha
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
S slurppe99 skrev:
Visst kan du försöka. Att de betalar en summa i goodwill. Att ta det via ARN gör bara att ni kommer att tycka det att det tar tid och är omständigt. Där bolaget inte är skyldiga att följa ARN rekommendation. Sedan har de rätt att åtgärda ett fel och det är väl det de ska nu göra.

Annars har försäkringsbolagen en ersättning om man inte kan laga mat några dagar. Men den blir ni inte feta på.
Fast vi ska ha ersättning för alla de fel som blivit och för de extra jobb vi kommer ha. Att de byter kök är ett måste, hade de inte bytat kök hade vi krävt alla pengar tillbaka och valt någon annan köks leverantör.

Arn är om vi inte kommer överens. Är också sista utväg.

Men det folk inte verkar förstå här, är att vi har inte begärt en summa? Jag ville veta ett sätt att räkna på/en rimlig, skälig ersättning för det som blir extra jobb för oss. Sen om det handlar om 500 kr eller 50 000 är det ingen som vet. Men många verkar tro att vi ska kräva flera hundratusen eller något.
 
  • Gilla
linneac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.