Leende man i kostym räcker fram en nyckelknippa, oskarp bakgrund som symboliserar försäljning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett av barnen ska köpa lägenhet.
Hittade en som verkar mycket intressant och priset i annonsen är typ 1.675.000,-, legat ute i drygt en månad utan att bli såld.
Barnet ringer mäklaren och ställer lite frågor och undrar om det går att se lägenheten.
Får till svar " ingen idé om du inte är beredd att betala 1.800.000,-, det är det priset som säljaren lägst accepterar".

Tänk er samma scenario hos en bilhandlare eller hos en typ husleverantör.
Va fan håller dom på med!!!
 
  • Gilla
  • Arg
lbs51 och 15 till
  • Laddar…
H
Kom ihåg att en mäklare inte är en försäljare utan en mäklare? Dina klagomål riktar sig främst till säljaren som mäklaren i detta fall
företräder.
 
  • Gilla
peves10 och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår att det är tröttsamt, men sådan är marknaden idag. Man får nog bara svälja det. Det är dock inte acceptabelt enligt Mäklarsamfundet med lockpriser och detta verkar ju vara ett klockrent sådant fall. Försök få den informationen skriftlig och anmäl om du vill?
 
  • Gilla
Citrona och 7 till
  • Laddar…
H halj skrev:
Kom ihåg att en mäklare inte är en försäljare utan en mäklare? Dina klagomål riktar sig främst till säljaren som mäklaren i detta fall
företräder.
Inte alls!
Mäklaren styr mer ang försäljningen än så.
Säljare är i dom flesta fallen en amatör i dessa sammanhang och kan och vet inte vilka strategier som mäklare använder.
 
  • Gilla
UffePlåtis och 11 till
  • Laddar…
Lägg ett (skam)bud osett. Det är ju ändå inte bindande. Spela med i deras fulspel.
 
  • Gilla
kattlucka och 13 till
  • Laddar…
Var med om en sån löjlig sak med.
Vi var dock och tittade en gång. Sen ringer mäklaren och vill att vi lägger bud, men vi ville ha dit min bror som skulle "besikta" med då han är betydligt mer kunnig.
Utgångspriset var 895, men max värt 600 tyckte brorsan då badrum fanns inte, taket behövde bytas och uterummet hade satt sig som i stora sprickor.

Så jag la budet, mäklaren sa att inget under 995 accepteras. De sålde aldrig huset.
 
  • Gilla
Ermark och 8 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Var med om en sån löjlig sak med.
Vi var dock och tittade en gång. Sen ringer mäklaren och vill att vi lägger bud, men vi ville ha dit min bror som skulle "besikta" med då han är betydligt mer kunnig.
Utgångspriset var 895, men max värt 600 tyckte brorsan då badrum fanns inte, taket behövde bytas och uterummet hade satt sig som i stora sprickor.

Så jag la budet, mäklaren sa att inget under 995 accepteras. De sålde aldrig huset.
Jag har varit på visning där 4 miljoner begärdes för ett "hus". Det borde stått att det var en tomt som såldes och ett hus som behövde rivas stod på tomten för tillfället. Mäklaren höll med när jag påpekade det på visning, men säljarna tyckte tydligen om sitt ruckel.
 
  • Gilla
  • Haha
kattlucka och 4 till
  • Laddar…
Att ens hålla på och kräva ett ”bud” innan visning är så himla idiotiskt. Ingenting är ju bindande tills man har signerat avtalet.

Så egentligen är det bara att säga att man är beredd att betala vad de vill ha om man tycker om det man ser, och åka och kolla på objektet. Tycker ni sen att det är värt pengarna så budar ni det, tycker ni att det är skit så säger ni att det inte motsvarade förväntningarna och budar inte alls eller drar till med några hundra tusen under utropspriset. Mäklaren måste ändå framföra budet till säljaren.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 6 till
  • Laddar…
Varför existerar ens mäklare ? Totalt meningslöst , de gör inget vettigt. Att de ska företräda både säljare och köpare är lika stort skämt som när Bagdad Bob stod och sa att de vinner kriget samtidigt som amerikanska stridsvagnar rullade bakom honom. . Alla fattar ju att de vill ha fastigheten såld asap och till så högt pris som möjligt .
Lägg ner tanken med en oberoende person som mäklare. Lägg ut fastigheter och låt folk buda och låt det vara bindande.
Att det ens finns mäklare och hur de får agera är ett stort under. Nåt parti borde städa upp i träsket för som det är idag funkar det inte
 
  • Gilla
  • Haha
Franken. och 19 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Varför existerar ens mäklare ? Totalt meningslöst , de gör inget vettigt. Att de ska företräda både säljare och köpare är lika stort skämt som när Bagdad Bob stod och sa att de vinner kriget samtidigt som amerikanska stridsvagnar rullade bakom honom. . Alla fattar ju att de vill ha fastigheten såld asap och till så högt pris som möjligt .
Lägg ner tanken med en oberoende person som mäklare. Lägg ut fastigheter och låt folk buda och låt det vara bindande.
Att det ens finns mäklare och hur de får agera är ett stort under. Nåt parti borde städa upp i träsket för som det är idag funkar det inte
Nyanserat… Har köpt och sålt ett antal fastigheter i en större stad i Sverige och jag tycker det fungerar alldeles utmärkt. Visst, affärerna går för fort, men samtidigt är det upptill säljaren. Kanske borde staten reglera den biten men hur och vad får det för konsekvenser?
 
  • Gilla
tompa_62 och 4 till
  • Laddar…
Jag förstår inte riktigt varför folk är upprörda över ”lockpriser”. Det är ju ändå budgivning. Det enklaste vore att alltid börja budgivningen på 1 kr.
 
  • Gilla
Per i Hamrånge och 9 till
  • Laddar…
C claym skrev:
Varför existerar ens mäklare ? Totalt meningslöst , de gör inget vettigt. Att de ska företräda både säljare och köpare är lika stort skämt som när Bagdad Bob stod och sa att de vinner kriget samtidigt som amerikanska stridsvagnar rullade bakom honom. . Alla fattar ju att de vill ha fastigheten såld asap och till så högt pris som möjligt .
Lägg ner tanken med en oberoende person som mäklare. Lägg ut fastigheter och låt folk buda och låt det vara bindande.
Att det ens finns mäklare och hur de får agera är ett stort under. Nåt parti borde städa upp i träsket för som det är idag funkar det inte
Nu är det dock så att enligt mäklares regelverk skall de se till att säljaren får ett så högt pris som möjligt.
Alltså inte fullt ut oberoende.
 
  • Gilla
Antti Säisä
  • Laddar…
Cheesen
A arasmus skrev:
Jag förstår inte riktigt varför folk är upprörda över ”lockpriser”. Det är ju ändå budgivning. Det enklaste vore att alltid börja budgivningen på 1 kr.
Varför just 1 kr... Hade vart bättre om det vart anbudsförfarande på alla objekt. Då är ju starten på 0 kr
 
  • Gilla
Festlund
  • Laddar…
Då var det dags igen....
 
  • Gilla
RolfRolf och 2 till
  • Laddar…
richardtenggren
C claym skrev:
Varför existerar ens mäklare ? Totalt meningslöst , de gör inget vettigt. Att de ska företräda både säljare och köpare är lika stort skämt som när Bagdad Bob stod och sa att de vinner kriget samtidigt som amerikanska stridsvagnar rullade bakom honom. . Alla fattar ju att de vill ha fastigheten såld asap och till så högt pris som möjligt .
Lägg ner tanken med en oberoende person som mäklare. Lägg ut fastigheter och låt folk buda och låt det vara bindande.
Att det ens finns mäklare och hur de får agera är ett stort under. Nåt parti borde städa upp i träsket för som det är idag funkar det inte
Mäklarens funktion i samhället är att få bilförsäljare att framstå som hederliga.
 
  • Gilla
  • Haha
DavidBoman och 42 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.