F fsn skrev:
Där har du fel. CE märkning görs på en och samma enhet. Däremot accelererade reliability/robustnesstester så behövs kanske många enheter beroende på hur lång testtid och vilken ”konfidens” man tänkt sig men det har inget med certifiering/CE-märkning att göra.
läs IEC 62752.....
 
Visst. Den kostar ju bara 30kkr.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Visst. Den kostar ju bara 30kkr.
tror faktiskt att jag har den….
 
Jag tittar gärna på den. Om möjlighet finns.
 
F
R Ring skrev:
läs IEC 62752.....

Nix, hade inte den. Du kanske kan klippa ut det som du vill visa istället.
 
F
R Ring skrev:
läs IEC 62752.....
Har du funderat på radiostandarder?
 
F fsn skrev:
Har du funderat på radiostandarder?
Japp, men radiostandarderna är inte så krångliga (beroende på hur man gör) om man håller sig i EU och har en radiomodul och antenn som är testad och klar.
 
D Daniel 109 skrev:
Visst. Den kostar ju bara 30kkr.
Vem lovade att det skulle vara gratis att uppfylla gällande förordning?

Gissa varför jag tidigare skrev att regelverket mycket tydligt är utformat och utövas för att gynna stora företag och samtidigt hindra små, kreativa, företag att uppstå.

Nettoeffekten är att vår teknik drivs mot dålig, omodern och dyr - andra ändar av världen tar täten och vi murar lydigt in oss själva i ett hörn.

Kan väl tillägga att de flesta av de stora företag vi har inte är svenska, så effektivt gör det hela oss fattiga också.
 
S Soltorp40 skrev:
Vem lovade att det skulle vara gratis att uppfylla gällande förordning?

Gissa varför jag tidigare skrev att regelverket mycket tydligt är utformat och utövas för att gynna stora företag och samtidigt hindra små, kreativa, företag att uppstå.

Nettoeffekten är att vår teknik drivs mot dålig, omodern och dyr - andra ändar av världen tar täten och vi murar lydigt in oss själva i ett hörn.

Kan väl tillägga att de flesta av de stora företag vi har inte är svenska, så effektivt gör det hela oss fattiga också.
Huvudstandarden för ICCPD kostar 3000kr.... Och det finns en orsak till att det är många tester som skall göras och det är ju helt enkelt pga att det anses vara lite oartigt att skada medmänniskor på grund av otestade produkter...
 
Produkten blir inte bättre av att testas!

Däremot kan tester sortera bort produkter som inte är utformade enligt standard/testprotokoll. I sämsta fall resulterar det i att produkter som är bättre än standard underkänns, eftersom de avviker.
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
F
R Ring skrev:
Japp, men radiostandarderna är inte så krångliga (beroende på hur man gör) om man håller sig i EU och har en radiomodul och antenn som är testad och klar.
har du bra kunskap om just radiostandard? Jag sitter lite med sånt nu globalt (EU + resten av världen) och tycker inte att det direkt gör livet lätt.
 
F fsn skrev:
har du bra kunskap om just radiostandard? Jag sitter lite med sånt nu globalt (EU + resten av världen) och tycker inte att det direkt gör livet lätt.
Skicka PM....
 
R Ring skrev:
Huvudstandarden för ICCPD kostar 3000kr.... Och det finns en orsak till att det är många tester som skall göras och det är ju helt enkelt pga att det anses vara lite oartigt att skada medmänniskor på grund av otestade produkter...
Du tycker inte du gör dig lite fånig med allt handviftande kring normer, testning osv. Ofta tolkar jag inlägg likt de du presterar här som att du är ny i området ev övertolkar eller inte förstår vad som krävs. Att bygga en utrustning likt den pacman gjort och som mångfalt övertrumfar normkraven tarvar direkt inte så mycket kunskap eller kompetens blir heller inte speciellt dyr.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
Du tycker inte du gör dig lite fånig med allt handviftande kring normer, testning osv. Ofta tolkar jag inlägg likt de du presterar här som att du är ny i området ev övertolkar eller inte förstår vad som krävs. Att bygga en utrustning likt den pacman gjort och som mångfalt övertrumfar normkraven tarvar direkt inte så mycket kunskap eller kompetens blir heller inte speciellt dyr.
Nja, har jobbat med standarder och cerifieringar av elektronik (enbart aldrig, andra typer av produkter...) ett gäng år. Att bygga en fungerande utrustning är i vissa fall lätt men att visa att den har rätt säkerhetsnivå är svårare.
Jag anser själv att det är fånigt att folk inte förstår behovet och syftet med standarder och anser att det är oansvarigt att bygga potentiellt farliga utrustningar som används i miljöer som allmänheten kan ha tillträde till.. Men det är min högst personliga uppfattning.
 
Det är det ingen som har sagt. Det har utryckts viss irritation över att standarder är så pass kostsamma.

Man behöver inte testa många prylar för att visa att en produkt är säker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.