Hej

Ditt inlägg fick mig att skriva på forumet för första gången, vill bara varna!
Det tog ca 3 år innan det blev inkopplat för oss ( dom kom med nya ursäkter hela tiden, och det skulle kosta oss en betydligen summa att hoppa av avtalet!).

Erbjudandet var i för sig ganska vettigt:
13999 efter rot och 500/500 Mbit för 248kr i ett år från Telenor.

Men till det negativa är ju att det tog nog 3 år innan vi fick det grävt och inkopplat.
Dom grävde sönder komposten, igenom hela landet, tog upp plattorna framför entrén.
Kablen ligger nog inte mer än 20-25 cm ner.

Det blev ju ganska omfattande när jag skulle återställa (det var ju inget dom gjorde) och kostade dessutom.
Jag hade hade undvikit dem till varje pris.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
L Lundgren88 skrev:
Jag hade hade undvikit dem till varje pris.
Vad är alternativet då? Enda sättet att få fiber är att en absolut majoritet bestämmer sig för en leverantör och bokar upp sig. Sen spelar det nog ingen större roll vilken det är - Dom är lika kassa på att leverera i tid allihop. Men så länge folk velar så händer garanterat ingenting.
Det är ju tyvärr inte bara att välja själv vem som ska dra fram fibern till villan på landsbygden och ringa och beställa...

Vi skrev på för IP-only för 4 år sedan och dom har fortfarande inte synts till i området, men vill man bryta avtalet skulle det kosta flera tusen. Dock har tidsfristen gått ut nu och deras straffavgift har ogillats av ARN, så det är väl ganska riskfritt att strunta i det avtalet.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
Häpp, var ute med en av hundarna igår när han kom så han behövde inte gå till tomtgränsen ens..

Jag sa att magkänslan säger att jag inte är intresserad, det tog väl dock minst 10-15 minuter för honom att fatta det men sedan tröttnade jag och gick tillbaka mot huset och han gick efter förstås så jag fick ju förtydliga det igen att jag är INTE intresserad..

I morse stod det förresten följande i tidningen.


Skylt med texten "Öppen fiber kommer hit" placerad på en gräsmatta med hus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skärmdump av en nyhetsartikel om anmälningar mot ett fiberföretag, med en kontaktannons under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/ P
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Är det 200 anmälningar från kunder i Bengtsfors eller från hela sverige totalt från tidernas begynnelse?

Vad tänker du köra när kopparnätet stänger ner?
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Vet inte vem det var som drog fiber i området där jag bor, tror det var kommunens eget dotterbolag då det är till dem man ska betala en efteranslutningsavgift på 30tusen om jag vill ha fiber.
Då måste jag fixa grävningen på egna tomten själv.

Det jag skulle göra i TS läge är att försöka få till att grävningen på egna tomten ska TS själv stå för (om nu man vill vara säker på att det dels blir rätt gjort och dels inte något förstörs)
Borde ju inte vara så stora problem att få igenom kan jag tycka.
Visst då får man en extra kostnad/extra jobb själv för det ... men med tanke på alla historier om just fibergrävningar så känns det som det minst onda alternativet
 
Patrik440
useless useless skrev:
Är det 200 anmälningar från kunder i Bengtsfors eller från hela sverige totalt från tidernas begynnelse?

Vad tänker du köra när kopparnätet stänger ner?
202st anmälningar sedan 1 januari så det är nog från hela landet ja.


Ja den dagen den sorgen, blir väl någon 4G lösning kanske.

/P
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
harry73
Om man vill ha fiber, ska man tacka ja.
Det är i övrigt ett väldigt bra erbjudande som minimerar den ekonomiska risken för er till ett minimum
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
Patrik440 Patrik440 skrev:
202st anmälningar sedan 1 januari så det är nog från hela landet ja.


Ja den dagen den sorgen, blir väl någon 4G lösning kanske.

/P
Telia har 632 anmälningar de senaste 12-månaderna. :rolleyes:
 
  • Gilla
bruka och 3 till
  • Laddar…
Patrik440
blackarrow blackarrow skrev:
Telia har 632 anmälningar de senaste 12-månaderna. :rolleyes:
De kanske är lite större.. ?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Och sedan ska det göras en bedömning av vilka anmälningar som är riktiga och relevanta, det är ju två parter.

Skulle välja att gå vidare med fiberbeställning utifrån de förutsättningar som beskrivs.
Betalning görs också efter driftsatt installation.
 
  • Gilla
RalleB och 3 till
  • Laddar…
Fick fiber installerat av just open infra för ett par år sedan. Funkade klockrent. De blev klara ett par veckor före utsatt tid. Fick däremot lite problem efteråt då något hänt när de blåste i fibern. Ringde och de fixade det inom ett par dagar.
 
  • Gilla
Johankerik och 3 till
  • Laddar…
Priset är ju ok, så då kvarstår att förstå hur din exit klausul ser ut, dvs, hur länge är du fast i avtalet om de inte gräver?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Har erfarenheter att oavsett leverantör/byggare så är det en bransch som lovar väldigt mycket men alla krånglar mer eller mindre innan man har byggt klart. Enda sättet är att bygga själv som förening, men det är förenat med en massa jobb och engagemang. Är man inte beredd på detta då skriver man på för att få fiber förr eller senare.
 
  • Gilla
sinclairhacker och 1 till
  • Laddar…
Jag själv har inget gott att säga om OpenInfra, men är kanske för att min situation är lite speciell.

Vi skrev på avtal om fiberleverans redan 2017 men har ännu inte fått någon fiber levererad, dock har alla andra som skrev på i samma veva fått sin fiber. Vi bor i utkanten av ett litet samhälle där flera olika leverantörer har slagits om att ta kunder och OpenInfra var dom enda som gav oss ett erbjudande om fiber så därför vi valde dom. Men nu har det alltså gått 4 år sen vi skrev på och enda informationen vi fått under tiden är sådana där standardmejl om att dom håller på och förbereder allt med markavtal osv.

Så för 3 månader sen så tog jag tag i saken och ringde till dom för att kolla läget, dom svarade faktiskt på en gång så plus i kanten där. Förklarade läget och personen jag pratade med skulle genast kontakta projektledaren och återkomma under dagen. Hände såklart inget så ringde en vecka senare och personen jag pratade med då skulle också kontakta projektledaren. Var också av denna person jag fick reda på att alla andra i vår etapp hade blivit anslutna, vilket måste varit för minst ett år sedan för var senast jag såg någon gräva i området.

Har efter detta skickat ett antal mejl, som jag alltid fått svar på även om det inte gav något, men senaste två mejlen (1 månad sen) jag skickat har jag inte fått någon respons på. Det jag ville i dessa mejl var att någon med lite mer befogenhet än en kundtjänstmedarbetare skulle ta tag i ärendet men verkar inte som dom är jätteintresserade av detta.

Jag tror ju inte att dom vill leverera till oss då det blir en rätt dyr anslutning för dom då vi ligger avsides, även om fiberkabeln bara går 30 meter från vår tomtgräns men den går på andra sidan av en väg så blir dyrt att ta sig under för dom. Men det är dom som kontaktade oss och ville ingå avtal med att leverera fiber som vi då gjort.

Så här är väl min egentliga fråga efter all denna text: Vad har vi för rätt på vår sida? Kan vi kräva något av dom? Kan vi anmäla dom på något sätt om dom vägrar leverera fiber till just oss då dom levererat till andra andra? Kan vi få skadestånd? Iom att dom vägrar leverera till oss så tänger dom ju möjligheten för oss att få fiber till ett "normalt" pris då alla andra redan har fiber typ.

Grejen är att det kommunala stadsnätsbolaget nu ska dra fiber till kyrkan som ligger en bit ifrån oss och dom erbjuder oss nu att få fiber för drygt 50000:- vilket då är 20000:- mer än OpenInfras pris. Det lutar åt att vi kommer ta detta för att få fiber överhuvudtaget men är såklart surt att det blir dyrare än tänkt.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.